PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zápatí prezentace Soukromoprávní vztah www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 2 Deficity základních východisek nMotto: Tak daleko ještě právní věda nedospěla, aby se dokázala shodnout na základní charakteristice práva: jeho pojmu, podstatě a funkci www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 3 Aktuálnost problému nDeskripce problému: nProblém soukromoprávního vztahu jako dilema doktrinální nProblém soukromoprávního vztahu jako dilema legislativní terminologie a legislativních konceptů n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výchozí téze: n n1) Geneze vzniku pojmu právní vztah- vazba na genezi vzniku pojmu společenský vztah n2) Ergo: Právní vztah je výrazem systémového propojení práva se společností a poznáním jejího fungování a pojetí práva jako jeho modelového, normativního odrazu n Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výchozí téze II n3) Realita vnímání právního vztahu poplatná právnímu myšlení počátku 19. století a následnému vývoji n na. Počátek tvorby abstraktního vnímání práva a jeho atributů a institutů: Savigny, Windscheid, sociální funkce práva (Duguit). n Zápatí prezentace 5 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výchozí téze III nb. Přerušení vazeb na další regulatorní systémy: zejm. sekularizace (soukromého) práva – nahrazení mravního segmentu regulace společenských vztahů, obsaženého v rozvinutém náboženském mravním systému ryze sekulárním a velmi vágním, protože neukotveném v určitém hodnotovém systému, „mravním názorem soudce“ (Kropaj, M.). Ergo: přestává platit maxima: „Právo je minimum morálky“. Právo tedy neřeší společenské situace v pozici ultimae rationis, je „na všechno samo“. nc. Výraznou roli v uzavření práva do sama sebe sehrály některé právní doktríny (Reine Rechtslehre – H. Kelsen a další). n Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dopady: nTo vše relativizuje hledání univerzalismu v klíčovém bodě práva, kterým je spravedlnost. Není divu, že absence obecně akceptovaného pojmu spravedlnost znepokojuje autory z právních oborů a ústí nezřídka (typicky představitelé právního pozitivismu, jako Kelsen či Hart, v jejichž souvislosti se hovoří o reflektovaném pozitivismu) v hledání řešení v právní definici spravedlnosti . Luhmann: morálka jako funkcionálně nespecifická normativita ztrácí účinek v samostatných dílčích společenských systémech ; rámec řešení lze hledat v hodnotovém a funkcionálním průniku zúčastněných společenských systémů („čisté vědě“, filozofii, ekonomii, sociologii, právu..). Vliv tohoto morálního relativismu je brzdou v naplňování univerzálního mravního étosu poslání lidské společnosti. n Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výchozí téze VI n4) Z hlediska práva a právníků je tedy důležité, do jaké míry tento obor, který má v popisu práce reflektovat a sjednocovat všechny vlivy oborů ovlivňujících jeho podobu, cíle a tendence vývoje, je způsobilý vlastními nástroji poskytnout pravdivý odraz společenské reality a současně být nositelem a nástrojem vývoje společenských vztahů směrem k naplňování pozitivních cílů jednotlivce a společnosti v soukromém právu prostřednictvím individuálních řešení a konečného cíle, kterým je obecné blaho. n Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní vztah jako součást vnějšího světa Struktura PV: podoby (modality) a prvky n1) Právní vztah je výrazem dialektiky a relativity světa jako celku n2) To do jisté míry vystihl Gauis: „Omne autem ius, quo utimur, vel ad personas pertinet, vel ad res, vel ad actiones.“ (Gai. 1,8) n3) Ergo: Gauis postavil – v souladu s panujícím filozofickým názorem – osobu (člověka) do opozice ke světu a vytvořil dichotomii pojetí tohoto světa z pohledu jeho vnímání (subjekt-vnímající, objekt-vnímaný). Současně svět a člověka propojil (obsah) n4) Ale to je relativizující přístup vymezený privilegovaností pozice člověka jako vnímajícího tento svět, ergo jako svého druhu dominus mundi. n Textové pole: Zápatí prezentace Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní vztah jako součást vnějšího světa 2 n5) Člověk se tedy (v tomto pohledu) vyčleňuje z tohoto světa tím, že je jeho pozorovatelem a do jisté míry tvůrcem a už téměř jistě příčinou jeho destrukce. n6) Ale tato pozice je relativní a má své meze: na. Universum (genera) nb. Species (člověk-vnější svět a jejich vzájemné vazby) n7) Co jsou v tomto pohledu species? n8) Z hlediska dosaženého stavu vnímání objektivní reality: nNic jiného než projevy energetického kontinua: vše, co na zemi existuje, je jeho projevem. n9) Veškerá energie má svůj zdroj: Nulový bod, Volná energie.. n 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní vztah jako součást vnějšího světa 3 n10) Prvotní energetickou strukturou, přicházející z Nulového bodu, je podle části názorů tachyonová energie. Je zdrojem všech ostatních projevů energie a nositelem veškeré informace nezbytné k tvorbě energetického kontinua v každé individualizované podobě, tedy věcí i člověka, ale i vzájemných (energetických) vazeb mezi nimi. n11) Člověk existuje v několika energetických úrovních; svými smysly vnímá pouze hmotné, fyzické tělo (empiriokriticismus) = překonání - akceptace abstraktních pojmů a jejich vazeb n12) Dílčí závěr: Tento svět a člověka je nutno chápat jako součást jednotícího kontinua, které je (bezejmenným) počátkem („nebe i země“-Tao Te Ting). n Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní vztah jako součást vnějšího světa 4 n13) Kontinuum sjednocuje svět jako celek (subjekty i objekty), tj. i subjekty navzájem. n14) Společenský vztah je jednou z jednotících vazeb mezi lidmi, forem koherence tohoto světa. n15) Právní vztah představuje nutnou (abstraktní) vazbu našich normativních požadavků na fungování části kontinua (vazba člověk – vnější svět – člověk). n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní vztah jako součást vnějšího světa 5 n16) Právní vztah je tedy jedním z výrazů podstaty současných vědeckých představ o fungování světa jako universa, jeho částí jako species a člověka v něm jako jednoho ze species. n17) Jeho nositelem je energetické kontinuum jako svět sám o sobě i jako jeho změny (ergo: právní vztah může být současně vnímán jako „skalár“ i jako „vektor“, tedy jako statická entita i jako entita v pohybu-procesu změny). n18) Struktura společenského/právního vztahu je dána vzájemnou pozicí určitých částí univerza a jejich vzájemným působením, avšak: Člověk je vybaven relativně samostatným vlastním kódem tachyonové energie. To vysvětluje jeho relativně/zdánlivě autonomní pozici vůči vnějšímu světu. Ovšem pouze relativní, neboť ani on, ani jiné species tohoto světa nejsou nositeli vlastní energie: jediným zdrojem energie je (v terminologii moderní fyziky) Nulový bod nebo Volná energie. n Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní vztah jako součást vnějšího světa 6 n19) Závěr pouze relativní vůči universu: nV terminologii struktury právního vztahu je pozice člověka jako vysoce organizovaného relativního celku určena vyšší mírou autonomie na „nulovém bodu“ než „věc“ jako vnitřně méně organizovaná entita. Děje v člověku jsou zakódovány v relativně dokonalé formě. Avšak: Děje v „přírodě“ jsou rovněž zakódovány a ve srovnání s člověkem je toto zakódování mnohem dokonalejší: neživá příroda a zvířata existují v mnohem přirozenější harmonii („zdravěji“) než člověk sám. Člověk se svou činností vzdálil přirozenosti, začal se do jisté míry chovat „nepřirozeně“, autonomně na přirozeném kódu, na němž je založena jeho (ko)existence v rámci universa. n Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právní vztah jako součást vnějšího světa 7 n20) Velmi obecný závěr: člověk je součástí vysoce organizovaného kontinua a v tomto rámci relativně samostatně vnitřně organizován. Jeho vazby na vnější svět, ergo i na ostatní lidi jsou existenční předurčeností, mají podobu vztahů, mezi lidmi vztahů společenských, mezi lidmi v oblasti regulované právem podobu vztahů právních. nPrávní vztah z tohoto pohledu je tedy specifickým projevem koherentního fungování universa a člověka v něm. n Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21. století: nové výzvy a nové argumenty n1) Nová společnost je charakterizovaná jako společnost sítí. Jde o sítě technologické, jejichž část je nositelem právně regulované interakce mezi participanty na sítích. Ergo: východiskem pro fungování síťových vazeb je institut vztahu. Ten je dokonce symbolem sítě, jejím paradigmatem. Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21. stol.: nové výzvy a nové argumenty 2 n2) Příklad paradigmatických změn: Vlastnictví a jeho proměny: na. Feudalismus (viz „kulturní dědictví“ jako sdílené evropské hodnoty = křesťanství + antika): ni. Bůh vnímán jako tvůrce a současně logicky vlastník vytvořeného nii. Člověk vysoce integrován v sociální struktuře („síti“) niii. Hierarchie sociální struktury, dělené vlastnictví, právně dominance držby niv. Věci nenáležely přímo a exkluzivně určité osobě, nýbrž byly děleny podle podmínek odvozených od povinností subjektu v této struktuře (lenní systém, manský systém, nevolnictví..) n Zápatí prezentace 18 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21. stol.: nové výzvy a nové argumenty 3 nb. Modernita: ni. J. Locke - Teorie vlastnictví (1690) (stala se biblí střední třídy): Soukromé vlastnictví jako přirozené právo (zahrnuje vlastnictví sebe sama včetně svých rukou, potažmo výsledky práce svých rukou – majetek) – přechod od vztahového pojetí vlastnictví k pojetí exkluzívnímu nii. A. Smith – pojem vlastnictví se koncentruje do pojetí věci jako předmětu tržní směny niii. Ačkoli vlastnictví neztratilo podobu vztahu, jevově bylo vnímáno z pohledu výlučného majetkového potenciálu exkluzivního vlastníka. Jeho nejvýraznější vlastností je právo vyloučit jiného z podílu na něm (MacPherson) niv. Závěr: Současné pojetí vlastnictví je historicky omezený koncept - vzniklo v 17. a 18. století n Zápatí prezentace 19 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21. stol.: nové výzvy a nové argumenty 4 nc. Nadcházející etapa: ni. Ústřední pozici v komplexním světě mnohostranných a vzájemných závislostí získává inkluzivní forma vlastnictví: Osobní právo nebýt vyloučen z podílu na akumulovaných produktivních zdrojích celé společnosti (MacPherson) nii. Prosazení nové podoby vlastnictví je spojeno se snahou navázat na starší podoby vlastnictví z doby před průmyslovým kapitalismem. Minimální požadavek: Doplnit definici vlastnictví o „oprávnění, nebýt vyloučen z přístupu“ (MacPherson). niii. Přístup = předpoklad plné emancipace člověka ve společnosti sítí. n Zápatí prezentace 20 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21. stol.: nové výzvy a nové argumenty 5 niv. Právo „duševního vlastníctví“ – změny pojmu „autorství“: Základem pojetí autorství byla ve vazbě na rozvoj knihtisku teze o možnosti každého vlastnit/držet myšlenky a slova a donucení ostatních za to platit: byla zlomovým okamžikem vývoje vztahů mezi lidmi. To změnila elektronická komunikace, která je organizována nikoli lineárně, nýbrž kyberneticky. Posloupnost a kauzalita se ztrácí. Téze o „smrti autora“. Hypertext je svou podstatou asociativní a potenciálně bez hranic, inkluzivní a svou formu vztahový. Není to produkt, je to proces. Produkt umožňuje trvající vlastnictví, proces umožňuje přístup. (Rifkin) Zápatí prezentace 21 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21. stol.: nové výzvy a nové argumenty 6 n3) Z toho plyne zvýšený význam vztahové stránky existence člověka v současné společnosti. Autonomie jako hodnota člověka buď ztrácí svou dosavadní pozici, nebo nabývá nového obsahu – autonomní, svobodný je koneckonců ten, kdo dokázal zaujmout vztahovou pozici. n4) Z toho plyne i nový pohled na místo svobody a rovnosti v algoritmu hodnot: Alfou a omegou je zřejmě stále pozice autonomie, cesta k jejímu dosažení však stále více vede sítí vztahů. n5) Důsledky prohloubení této úvahy: Přístup je předpoklad dosažení svobody ve společnosti sítí (???) n Srov.: „Verbunden zu sein, macht frei.“ (Rifkin) n Zápatí prezentace 22