Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc. 14. 5. 2015 ØSpolupráce mezi státy v oblasti trestního práva je podmíněna především ohledy na zásadu suverenity. Ø ØSuverenita je vlastnost státní moci, její nezávislost na jakékoli jiné moci, a to v oblasti vztahů mezinárodních i vnitřních. ® ØPro mezinárodní justiční spolupráci je nejvýznamnější tzv. vnitřní suverenita, podle které státu náleží výlučná, nejvyšší moc na státním území a vyloučení jakýchkoli aktů cizí státní moci bez jeho souhlasu (plná volnost při úpravě vnitřních záležitostí). ® ØPrávo trestat jako jeden z projevů vnitřní suverenity vycházející z veřejné moci a z jejího veřejného projevu. Ø Ø ® ® ØJurisdikce (common law pojetí suverenity) je součástí moci státu a znamená především stanovení nebo nalézání práva. Pokud tímto orgánem je soud, jde o jurisdikci soudní. ® ØTrestní soudní jurisdikce je založena na následujících zásadách: •Zásada teritoriality (§ 4 českého trestního zákoníku) •Zásada registrace (§ 5 českého TZ) •Zásada personality (aktivní personalita - § 6 českého TZ, pasivní personalita - § 7 odst. 2 českého TZ) •Zásada univerzality (§ 7 odst. 1 českého TZ, subsidiární univerzalita - § 8 českého TZ) •Zásada ochrany (a univerzality - § 7 českého TZ) ® ØMezinárodní právo trestní je tvořeno mezinárodními smlouvami, které zavazují smluvní státy k povinnosti: •kriminalizovat určitá jednání, •vytvořit jurisdikci, •spolupracovat v trestním řízení. ® ØTrestní právo mezinárodní tvoří vnitrostátní normy trestního práva, upravující: •místní působnost trestního zákona a dalších norem, •subsidiární jurisdikci. ® MEZINÁRODNÍ PRÁVO Ø VNITROSTÁTNÍ PRÁVO Ø Vzájemný vztah Recepce mezinárodních smluv v ČR: Ø ØČlánek 10 Ústavy (ústavní zákon č. 395/2001 Sb.) – součástí právního řádu České republiky jsou všechny mezinárodní smlouvy, které •byly ratifikovány – k jejichž ratifikaci dal souhlas československý nebo český parlament •zavazují Českou republiku – ratifikace potřebným počtem států •byly vyhlášeny v příslušné sbírce ØInkorporace výběrová byla nahrazena inkorporací univerzální. ®Charakteristické znaky mezinárodní justiční spolupráce v trestních věcech: Ø •součást mezinárodní justiční spolupráce, •obor, tvořený zejména mezinárodním právem veřejným a trestním právem, •institut upravující justiční pomoc mezi justičními orgány různých zemí a tím i mezi státy, •důležitý nástroj vzájemného pochopení, komunikace a spolupráce mezi tuzemskými státními orgány a orgány jiného státu v oblasti trestního práva, •spolupráce mezi státem dožádaným a státem dožadujícím. Ø ® ® §Mezinárodní právo obyčejové § §Mezinárodní smlouvy §z hlediska počtu smluvních stran – dvoustranné nebo mnohostranné §z hlediska obsahu – obsahující jednu nebo více forem spolupráce § §Vnitrostátní právo v ČR ( dříve hlava 25 trestního řádu, dnes zákon č. 104/2013 Sb.) §Obecné zásady: •Zásada reciprocity (vzájemnosti) •Zásada ordre public (ochrany veřejného pořádku) Ø §Zvláštní zásady vytvořené pro účely jednotlivých forem spolupráce (zejména pro vydávací řízení) •Na úrovni diplomatické a konzulární •Mezi ministerstvy a jinými ústředními státními orgány •Přímá spolupráce mezi justičními orgány •Vydávací řízení (extradice) •Předávání osob na základě evropského zatýkacího rozkazu •Předávání osob mezinárodním tribunálům a mezinárodnímu soudu a jiná povinná součinnost •Dožádání •Průvoz pro účely řízení v cizině •Převzetí a předávání trestního řízení •Předávání výkonu rozhodnutí v trestních věcech •Další, moderní formy spolupráce mezi členskými státy Evropské unie Vývoj do konce 80. let 20. století •Reakce na důsledky 2. světové války v mezinárodním právu •Vznik tzv. socialistické soustavy států a důsledky pro spolupráci •OSN a Rada Evropy, ochrana lidských práv a mezinárodní justiční spolupráce Vývoj od 90. let až do současnosti Ø ØReakce na společenské změny v mezinárodní justiční spolupráci ØVztah starších a nových instrumentů mezinárodní justiční spolupráce ®Mezinárodní soud složený se stejného počtu soudců, jako je počet členských států RE, které ratifikovaly Úmluvu – 47 ( ne všechny státy ratifikovaly protokoly) ®Musí být vyčerpány účinné prostředky nápravy na národní úrovni, 6 měsíců na podání (úplné) stížnosti ®Soudci nehájí zájmy konkrétního státu ®Návrh rozhodnutí připravuje Kancelář ( právní referenti), rozhoduje samosoudce, 3 členný senát, velký senát ®14. protokol zavádí rozhodování o odmítnutí stížnosti jedním soudcem, dále charakterizuje tzv. podstatnou újmu ® ®Právní rámec – Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod ( EÚLP) ®Hlavní procesní záruky spravedlivého trestního řízení – čl. 6 odst.1 EÚLP ®Právo na obhajobu – čl. 6 odst.3 EÚLP ®Jde o práva minimální, výčet není vyčerpávající ®Cíl : je zajistit spravedlnost řízení jako celku ®Vztahuje se na obviněného, kde úloha obhájce fakticky začíná ( lze však v ČR vztáhnout i na podezřelého mladistvého) ® ® ®Čl. 6 odst. 3 EÚLP: „Každý, kdo je obviněn z trestného činu, má tato minimální práva: ®být neprodleně a v jazyce, jemuž rozumí, podrobně seznámen s povahou a důvodem obvinění proti němu; ®mít přiměřený čas a možnost k přípravě své obhajoby; ® obhajovat se osobně nebo za pomoci obhájce podle vlastního výběru nebo, pokud nemá prostředky na zaplacení obhájce, aby mu byl poskytnut bezplatně, jestliže to zájmy spravedlnosti vyžadují; ® vyslýchat nebo dát vyslýchat svědky proti sobě a dosáhnout předvolání a výslech svědků ve svůj prospěch za stejných podmínek, jako svědků proti sobě; ®mít bezplatnou pomoc tlumočníka, jestliže nerozumí jazyku používanému před soudem nebo tímto jazykem nemluví.“ ® ®Formy spolupráce mezi členskými státy Evropské unie ® ØEvropský zatýkací rozkaz, Evropský příkaz k výkonu příkazu k zajištění majetku nebo důkazních prostředků EU apod. ØZvláštní druhy právní pomoci: •Přeshraniční pronásledování •Přeshraniční sledování •Skryté vyšetřování •Přeshraniční odposlech •Dočasné předání do ciziny za účelem provedení procesních úkonů •Dočasné převzetí z ciziny za stejným účelem •Zajištění a předání věcí •Zajištění jiné majetkové hodnoty a zajištění majetku •Předběžné zajištění věci •Společný vyšetřovací tým •Výslech prostřednictvím videotelefonu a telefonu •Poskytování informací z Rejstříku trestů •Využívání údajů z Schengenského informačního systému ® ®justiční spolupráce v trestní věcech – kap. 4 LS ®články 82 a 83 LS ®trestní právo hmotné čl. 83 – způsob přijímání právních předpisů EU – pozitivní hlas všech člen. států ®Evropský parlament A Rada zřídí minimální pravidla pro definice trestných činů a sankcí, zejm. v oblastech závažných trestných činů s přeshraničním rozměrem terorismus organizovaný zločin praní špinavých peněz ®Stockholmský program Ø ® Význam řízení o předběžné otázce • •Rozsudek ve věci Pupino (2005) •Rozsudek ve věci Gözütok vs. Brügge (2003) •Rozsudek ve věci Miraglia (2005) •Rozsudek ve věci Akerberg Fransson ( 2010) •Rozsudek ve věci Melloni ( 2013) •Rozsudek ve věci Spasic ( 2014)… •