1 NAVAZUJÍCÍ STUDIUM Předmět : ČINNOST VEŘEJNÉ SPRÁVY n n n březen 2015 n n n© petr průcha, 2 Osnova n n n nDozorová pravomoc veřejné správy. Kontrola. n nSankční pravomoc veřejné správy. Správní trestání. n nParticipace občanů na správě. Transparentnost správy. n nOchrana stanovených druhů informací ve veřejné správě. Ochrana osobních údajů. n n n 3 I. DOZOROVÁ PRAVOMOC VEŘEJNÉ SPRÁVY. STÁTNÍ KONTROLA n n n Dozor a kontrola jsou u veřejné správy jejím pojmovým znakem. n n Patří k tzv. zárukám zákonnosti ve veřejné správě. n ndozor – kontrola v širším smyslu nkontrola – kontrola v užším smyslu n 4 FUNKCE DOZORU A KONTROLY n n n n poznávací n zjišťovací, n porovnávací či hodnotící, a n nápravná 5 ZAMĚŘENÍ DOZORU A KONTROLY n nzákonnost nkompetenční nhmotně-právní nprocesně-právní nvady řízení nspravedlivý proces nvčasnost (odpovědnost za škodu) n nhospodárnost, účelnost, rychlost n n n 6 DIFERENCIACE (SYSTÉM) DOZORU n n nstátní dozor nad veřejnoprávními korporacemi n ntzv. správní, resp. administrativní dozor (vnější dozorčí činnost – vůči extraenům) n ntzv. vnitřní dozorčí činnost n - mezi stupni nmeziresortní (všeobecná, specializovaná) nresortní (specializovaná) n n - v rámci stupně n Systém kontroly veřejné správy nkontrola veřejné správy tzv. zvenčí nkontrola vykonávaná zákonodárným, resp. zastupitelskými orgány, nkontrola vykonávaná soudy nkontrola vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem, n nkontrola vykonávaná veřejnou správou nkontrola vykonávaná správními orgány n podle kontrolního řádu n nkontrola z iniciativy veřejnosti (spojení s transparentností VS) nkontrola vykonávaná prostřednictvím vyřizování stížností a peticí nkontrola vykonávaná Veřejným ochráncem práv nkontrola vykonávaná ve spojení s tzv. svobodným přístup k informacím (právo na informace) ve veřejné správě n n 8 Tzv. kontrolní řád n n n osoby pověřené výkonem kontrolní činnosti n vyloučení kontrolních pracovníků n oprávnění kontrolních pracovníků n povinnosti kontrolních pracovníků n protokol n řízení o námitkách 9 II. SANKČNÍ PRAVOMOC VEŘEJNÉ SPRÁVY, SPRÁVNÍ TRESTÁNÍ n n n n nodpovědnost vykonavatelů veřejné správy n nodpovědnost adresátů veřejné správy n n 10 Odpovědnost vykonavatelů veřejné správy n n - disciplinární (kárná) odpovědnost n n - trestní odpovědnost n n - odpovědnost za škodu 11 Odpovědnost adresátů veřejné správy n nsprávně právní odpovědnost za přestupky, n nsprávně právní odpovědnost za tzv. jiné správní delikty: nsprávně právní odpovědnost za disciplinární delikty, nsprávně právní odpovědnost za tzv. pořádkové delikty, nsprávně právní odpovědnost za tzv. jiné správní delikty fyzických osob, nsprávně právní odpovědnost za delikty právnických osob. 12 Správně právní odpovědnost za přestupky n nvýchozí úpravou zákon o přestupcích (zák. č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů) n npřestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v zákoně o přestupcích nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin 13 . nPřestupky projednávají (resp. vyřizují) n n nobce a jejich orgány n nspecializované orgány, např. orgány Policie ČR n 14 Zahájení a průběh řízení o přestupcích n n je ovládáno převážně zásadou oficiality, což znamená, že se řízení o přestupcích zahajuje a přestupky se projednávají z úřední povinnosti n n pokud nejde o přestupky, které se projednávají jen na návrh (např. urážka na cti) 15 Zánik odpovědnosti za přestupek n nodpovědnost za přestupek podle platné právní úpravy zaniká a přestupek nelze projednat, uplynul-li od jeho spáchání jeden rok n ndo běhu této jednoroční lhůty se nezapočítává doba, po kterou se pro tentýž skutek vedlo trestní řízení podle zvláštního právního předpisu 16 III. PARTICIPACE OBČANŮ NA VEŘEJNÉ SPRÁVĚ. TRANSPARENTNOST SPRÁVY n n nÚčast občanů na veřejné správě (převážně ve spojení se samostatnou působností na úrovni místní správy) n núčast ve volbách do zastupitelstva núčast v územním (místním či krajském) referendu nvýkon funkce člena zastupitelstva núčast na zasedání zastupitelstva nčlenství ve výboru, komisi či zvláštním orgánu n 17 Transparentnost správy n nve spojení n n ns kontrolou vykonávanou prostřednictvím vyřizování stížností a peticí ns kontrolou prostřednictvím Veřejného ochránce práv n ns realizací práv na informace ve veřejné správě 18 KONTROLA VYKONÁVANÁ PROSTŘEDNICTVÍM VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ A PETICÍ (zák.č. 500/2004 Sb., zák.č. 85/1990 Sb.) n n nstížnosti - individuální podání n npetice - občan sám, nebo společně s jinými, se může obracet na státní orgány ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, které patří do působnosti těchto orgánů 19 VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV (zák.č. 349/1999 Sb.) hovorové označení „OMBUDSMAN“ n n n n postavení ochránce n n působnost ochránce n 20 Vyřizování podnětů n - na základě podnětu fyzické nebo právnické osoby (dále jen "podnět") jemu adresovaného n n - na základě podnětu adresovaného poslanci nebo senátorovi, který jej ochránci postoupil n n - na základě podnětu adresovaného některé z komor Parlamentu, která jej ochránci postoupila, anebo n n - z vlastní iniciativy 21 Ochránce může navrhnout zejména tato opatření k nápravě n n nzahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, úkonu nebo postupu úřadu, lze-li je zahájit z úřední moci nprovedení úkonů k odstranění nečinnosti nzahájení disciplinárního nebo obdobného řízení nzahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt nposkytnutí náhrady škody nebo uplatnění nároku na náhradu škody 22 PRÁVO NA INFORMACE VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ n n n n poskytování informací n zveřejňováním n na žádost n nobrana při neposkytnutí informace n n 23 IV. OCHRANA STANOVENÝCH DRUHŮ INFORMACÍ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ, OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ nOchrana utajovaných informací n nzákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti n nUtajovaná informace se klasifikuje stupněm utajení n nPřísně tajné, jestliže její vyzrazení neoprávněné osobě nebo zneužití může způsobit mimořádně vážnou újmu zájmům České republiky, n nTajné, jestliže její vyzrazení neoprávněné osobě nebo zneužití může způsobit vážnou újmu zájmům České republiky, n nDůvěrné, jestliže její vyzrazení neoprávněné osobě nebo zneužití může způsobit prostou újmu zájmům České republiky, n nVyhrazené, jestliže její vyzrazení neoprávněné osobě nebo zneužití může být nevýhodné pro zájmy České republiky. n 24 . n n nodpovědnou osobou n n u ministerstva ministr, n u jiného ústředního správního úřadu ten, kdo stojí v jeho čele, n u kraje ředitel krajského úřadu, n u hlavního města Prahy ředitel Magistrátu hlavního města Prahy, n u městské části hlavního města Prahy tajemník úřadu městské části, a není-li jej, starosta městské části, n u statutárního města tajemník magistrátu, n u dalších měst a obcí tajemník jejich úřadu, a není-li jej, starosta, n u organizační složky územního samosprávného celku ten, kdo je odpovědnou osobou u územního samosprávného celku vykonávajícího funkci jejího zřizovatele, n 25 Ochrana osobních údajů nzákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů n nosobním údajem - jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů. Subjekt údajů se považuje za určený nebo určitelný, jestliže lze subjekt údajů přímo či nepřímo identifikovat zejména na základě čísla, kódu nebo jednoho či více prvků, specifických pro jeho fyzickou, fyziologickou, psychickou, ekonomickou, kulturní nebo sociální identitu, n ncitlivým údajem - osobní údaj vypovídající o národnostním, rasovém nebo etnickém původu, politických postojích, členství v odborových organizacích, náboženství a filozofickém přesvědčení, odsouzení za trestný čin, zdravotním stavu a sexuálním životě subjektu údajů a genetický údaj subjektu údajů; citlivým údajem je také biometrický údaj, který umožňuje přímou identifikaci nebo autentizaci subjektu údajů, 26 . n n Úřad pro ochranu osobních údajů n nnezávislý orgán s postavením ÚSÚ n nkontrolní činnost n nopatření k nápravě n nposkytování konzultací 27 SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n n n n