Jednací řád Legislativní rady vlády schválený usnesením vlády ze dne 21. srpna 1998 č. 534 a změněného usnesením vlády ze dne 4. listopadu 2004 č. 1158, usnesením vlády ze dne 4. října 2006 č. 1148 a usnesením vlády ze dne 19. října 2011 č. 768. Článek 1 Zasedání Legislativní rady vlády 1. Zasedání Legislativní rady vlády (dále jen „Legislativní rada“) se konají podle potřeby, zpravidla jednou za dva týdny. Zasedání Legislativní rady svolává předseda Legislativní rady, který v pozvánce stanoví místo, čas a program zasedání Legislativní rady. K pozvánce se připojí materiály, které byly Legislativní radě předloženy k projednání, a návrh stanoviska Legislativní rady, vypracovaný odborem vládní legislativy Úřadu vlády (dále jen „odbor vládní legislativy“); není-li návrh stanoviska k dispozici, zašle jej odbor vládní legislativy dodatečně. 2. Legislativní radě materiály k projednání předkládá a) člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního orgánu státní správy, b) předseda Legislativní rady nebo jiný její člen. 3. Předseda Legislativní rady, popřípadě předsedou Legislativní rady pověřený místopředseda Legislativní rady ve spolupráci s vedoucím Sekretariátu Legislativní rady, zpravidla pověří člena Legislativní rady, popřípadě člena pracovní komise Legislativní rady, (dále jen „zpravodaj“), přípravou ústní zpravodajské zprávy k určitému bodu programu zasedání Legislativní rady, kterou zpravodaj přednese na tomto zasedání. K přípravě zpravodajské zprávy má zpravodaj k dispozici kromě materiálu, předloženého k projednání, i návrh stanoviska Legislativní rady, zápis ze schůze pracovní komise Legislativní rady a stanovisko odboru kompatibility Úřadu vlády (dále jen „odbor kompatibility“). 4. Na zasedání jsou zváni a) členové Legislativní rady, b) předkladatel – člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního orgánu státní správy – který předložil vládě k projednání věcný záměr zákona, návrh zákona nebo návrh nařízení vlády; předkladatel může být zastoupen svým náměstkem nebo jiným určeným zástupcem a jednání se mohou zúčastnit i další odborní pracovníci předkladatele; předkladatel obhajuje na zasedání předložený návrh, c) předseda pracovní komise Legislativní rady (dále jen „pracovní komise“), která návrh předkladatele projednala a vypracovala k němu stanovisko obsahující zásadní připomínky k projednanému návrhu; jestliže návrh projednalo více pracovních komisí, jsou obdobně pozváni předsedové všech těchto pracovních komisí; předseda obhajuje stanovisko pracovní komise; předsedu pracovní komise může zastoupit jím pověřený člen pracovní komise, d) zástupce Kanceláře prezidenta republiky, ředitelé legislativních odborů Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Kanceláře Senátu Parlamentu České republiky, e) vedoucí Sekretariátu Legislativní rady, f) ředitel sekce předsedy Legislativní rady vlády, g) ředitel odboru vládní legislativy a zaměstnanec zařazený do tohoto odboru, který návrh stanoviska Legislativní rady vypracoval, ředitel odboru kompatibility a zaměstnanec zařazený do tohoto odboru, který vypracoval stanovisko k projednávanému materiálu, a zástupce oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA), h) další osoby podle rozhodnutí předsedy Legislativní rady vlády (například zástupci příslušných odborových orgánů a příslušných organizací zaměstnavatelů, experti). 5. Pozvánku předkladateli (bod 4 písm. a) a b)) včetně návrhu stanoviska Legislativní rady zasílá svým dopisem předseda Legislativní rady. V případech podle bodu 4 písm. c) až h) zasílá pozvánku svým dopisem vedoucí Sekretariátu Legislativní rady. 6. Vzhledem ke koordinačnímu a poradnímu charakteru Legislativní rady je její jednání vedeno k vyjasnění a sjednocení názorů na základě odborné argumentace. Pokud se člen Legislativní rady podílel na přípravě legislativního návrhu před jeho předložením vládě a Legislativní radě, oznámí tuto skutečnost při projednávání tohoto návrhu Legislativní radě. Není-li dosaženo jednoty názorů, většinový názor se zjišťuje hlasováním přítomných členů Legislativní rady, přičemž právo hlasovat nemá člen Legislativní rady, který se na přípravě legislativního návrhu před jeho předložením vládě a Legislativní radě podílel; při rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedajícího. 7. Ze zasedání Legislativní rady se pořizuje zvukový záznam. O zasedání Legislativní rady se pořizuje stručný zápis, v němž se zaznamenají stanoviska a doporučení, jakož i zásadní závěry z jednání. Zápis podepisuje předseda Legislativní rady. 8. Ve stanovisku Legislativní rady, předkládanému vládě k věcnému záměru zákona, návrhu zákona nebo návrhu nařízení vlády, doporučí Legislativní rada vládě a) schválit návrh v předloženém znění, b) schválit návrh ve znění úprav navržených ve stanovisku, c) neschválit návrh a vrátit ho předkladateli buď k dopracování z důvodů uvedených ve stanovisku nebo s tím, že předložený návrh právní úpravy není nutný. 9. Konečné znění stanoviska Legislativní rady pro jednání schůze vlády zpracovává na základě závěrů Legislativní rady odbor vládní legislativy, který je předloží vedoucímu Sekretariátu Legislativní rady. 10. Stanovisko Legislativní rady podepisuje předseda Legislativní rady. 11. Ustanovení Článku 1 odst. 8 až 10 tohoto jednacího řádu se použije obdobně i u stanoviska předsedy Legislativní rady. 12. Stanovisko Legislativní rady nebo stanovisko předsedy Legislativní rady zaujaté k věcnému záměru zákona, návrhu zákona nebo k návrhu nařízení vlády, které bylo předloženo vládě, je v rozsahu schváleném vládou součástí závěrů z jednání schůze vlády. Článek 2 Schůze pracovní komise Legislativní rady 1. Schůze členů pracovní komise Legislativní rady (dále jen „pracovní komise“) se svolává pozvánkou, kterou podepisuje vedoucí Sekretariátu Legislativní rady. K pozvánce se připojí návrhy právních předpisů, které budou projednány. 2. Na schůze pracovních komisí jsou vždy zváni předkladatelé projednávaných návrhů. Schůze pracovní komise se za předkladatele zúčastňuje náměstek ministra nebo vedoucího ústředního orgánu státní správy (nebo jiný, jím určený zástupce) popřípadě jím pověřený a o návrhu informovaný vedoucí pracovník předkladatel. 3. Pro jednání pracovních komisí platí ustanovení Článku 1 odst. 4 a 6 tohoto jednacího řádu přiměřeně. 4. Zápis ze schůze a stanovisko pracovní komise doručí komise odboru vládní legislativy a Sekretariátu Legislativní rady. Sekretariát Legislativní rady zašle stanovisko pracovní komise předkladateli návrhu. 5. Pracovní komise může na žádost vedoucího Sekretariátu Legislativní rady projednat předložený návrh ve zkráceném řízení. V takovém případě je pracovní komise způsobilá jednat a přijímat stanovisko při účasti nejméně tří členů pracovní komise. 6. Pro jednání pracovních komisí stanoví termíny a místo jejich schůzí vedoucí Sekretariátu Legislativní rady. Rozpis termínů a místa konání schůzí pracovních komisí se zasílá členům pracovních komisí a členům Legislativní rady, kteří mají právo zúčastnit se schůze kterékoliv pracovní komise. Článek 3 Závěrečné ustanovení Tento jednací řád nabývá účinnosti dne 22. srpna 1998.