Ekologické zemědělství Ekologické zemědělství •je zvláštní druh hospodaření, který dbá na životní prostředí a jeho jednotlivé složky stanovením omezení či zákazů používání látek a postupů, které zatěžují, znečišťují nebo zamořují životní prostředí, nebo zvyšují rizika kontaminace potravního řetězce, a který zvýšeně dbá na vnější životní projevy a chování a pohodu chovaných zvířat. • •Cíle •pracovat v co nejvíce uzavřeném systému, využívat místní zdroje surovin, minimalizovat ztráty •udržet a zlepšit dlouhodobou úrodnost půdy •vyvarovat se všech forem znečištění pocházejících ze zemědělské činnosti •produkovat potraviny a krmiva o vysoké nutriční hodnotě a v dostatečném množství •minimalizovat používání fosilní energie (odmítnutí průmyslových hnojiv a pesticidů a jejich náhrada uvědomělým využíváním biologických procesů, kultivací plodin, nižší intenzita obdělávání půdy, podpora aktivity půdních organismů a rozvoje kořenového systému plodin, omezení dopravy) • • Principy udržitelného zemědělství •Minimalizace vlivů zemědělství na okolí – absence syntetických ochranných prostředků – absence minerálních dusíkatých hnojiv • Ochrana a kvalita půdy – obnova půdní živěny – ochrana před erozí • Úspora zdrojů – Preventivní opatření – Přednostní využití zdrojů v rámci agroekosystému – Recirkulace zdrojů • Ochrana diverzity – genetické, biologické, krajinné – v přírodním i využívaném prostřed •Důstojný chov zvířat –respektovat jejich přirozené potřeby a chování – „welfare“ Ekologické versus konvenční zemědělství Negativa průmyslového zemědělství • Nízká efektivita využívání energie • Závislost na neobnovitelných zdrojích energie • Vyplavování živin • Snižování úrodnosti půdy a eroze •Emise skleníkových plynů • Etické otázky chovu zvířat • Kontaminace potravin rezidui cizorodých látek •Snižování biodiverzity • • Historie vzniku EZ • 20. léta 20. století – první poznatky negativ průmyslového zemědělství • 60. léta – idealismus průkopníků •70. léta institucionalizace v západní Evropě (vznik IFOAM – International Federation of Organic Agriculture Movements) – soukromé standardy a směrnice – národní legislativa • 90. léta oficiální uznání – legislativní uznání na úrovni EU • Počátek 21 st. – legislativní ukotvení v ČR (zákon 242/2000 Sb.) a nová evropská legislativa NR 834/2007 Legislativa EU •Nařízení Rady (ES) č. 834/2007 ze dne 28. června 2007 o ekologické produkci a označování ekologických produktů a o zrušení nařízení (EHS) č. 2092/91 •Nařízení Komise (ES) č. 889/2008 ze dne 5. září 2008, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 834/2007 o ekologické produkci a označování ekologických produktů, pokud jde o ekologickou produkci, označování a kontrolu •Nařízení Komise (ES) č. 1235/2008 ze dne 8. prosince 2008 , kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 834/2007, pokud jde o opatření pro dovoz ekologických produktů ze třetích zemí •Nařízení Komise (ES) č. 1254/2008 ze dne 15. prosince 2008, kterým se upravuje nařízení (ES) č. 889/2008, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 834/2007 o ekologické produkci a označování ekologických produktů, pokud jde o ekologickou produkci, označování a kontrolu •Nařízení Komise (EU) č. 271/2010 ze dne 24. března 2010, kterým se mění nařízení (ES) č. 889/2008, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 834/2007, pokud jde o logo Evropské unie pro ekologickou produkci Legislativa - ČR •Zákon č. 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství a o změně zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů •Nařízení vlády č. 76/2015 Sb., o podmínkách provádění opatření ekologické zemědělství •Nařízení vlády č. 505/2000 Sb., kterým se stanoví podpůrné programy k podpoře mimoprodukčních funkcí zemědělství, k podpoře aktivit podílejících se na udržování krajiny, programy pomoci k podpoře méně příznivých oblastí a kritéria pro jejich posuzování •Nařízení vlády č. 241/2004 Sb., o podmínkách provádění pomoci méně příznivým oblastem a oblastem s ekologickými omezeními •Nařízení vlády č. 242/2004 Sb., o podmínkách provádění opatření na podporu rozvoje mimoprodukčních funkcí zemědělství spočívajících v ochraně složek životního prostředí •Nařízení vlády č. 308/2004 Sb., o stanovení některých podmínek pro poskytování dotací na zalesňování zemědělské půdy a na založení porostů rychle rostoucích dřevin na zemědělské půdě určených pro energetické využití •Vyhláška č. 16/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o ekologickém zemědělství •Nařízení vlády č. 75/2007 Sb., o podmínkách poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech, oblastech s jinými znevýhodněními a v oblastech Natura 2000 na zemědělské půdě •Nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření EZ - statistika •Celková výměra ekologicky obhospodařovaných ploch k 31. 12. 2012 vzrostla na téměř 500 tis. ha, což představuje 11,56 % podíl na celkové zemědělské půdě ČR •Ke konci roku 2012 hospodařilo ekologickým způsobem téměř 4 000 ekofarem (cca 13 % registrovaných zemědělských podnikatelů v ČR1 •Průměrná velikost ekofarmy meziročně mírně vzrostla na 125 ha, avšak od roku 2001, kdy dosáhla největší výměry 333 ha, dlouhodobě klesá. •Průměrná výměra ekofarmy je větší než farmy konvenční (okolo 80 ha) a výrazně převyšuje EU-27 průměr (40 ha). •Z pohledu užiti půdy dlouhodobě dominuji v EZ trvale travní porosty (TTP), v roce 2012 s výměrou přesahující 400 tis. ha. •Celkový obrat s biopotravinami českých subjektů včetně vývozu dosáhl v roce 2011 přibližně 2,2 mld. Kč. • Srovnání základních statistických ukazatelů EZ 31. 12. 2011 31. 12. 2012 Meziroční nárůst za rok 2012 Nárůst za leden-srpen 2012 (%) Počet ekofarem 3 920 3 934 14 0,4 Výměra zemědělské půdy v ekologickém zemědělství (ha) 482 927 488 658 5 731 1,2 Podíl ekologického zemědělství na celkové výměře zemědělské půdy (%) 11,40 11,46 0,06 - Výměra orné půdy (ha) 59.281 58 489 -792 -1,4 Výměra trvalých travních porostů (ha) 398 060 407 219 9 159 2,3 Výměra trvalých kultur (sady) (ha) 6 453 6 672 219 3,3 Výměra trvalých kultur (vinice) (ha) 965 1 000 35 3,5 Výměra trvalých kultur (chmelnice) (ha) 10 11 1 9,1 Ostatní plochy (ha) 18 158 17 371 -787 4,3 Počet výrobců biopotravin 646 454* -192 -29,7 Vývoj struktury půdního fondu v ekologickém zemědělství ČR (ha) Plochy rok 2008 výměra rok 2009 výměra rok 2010 výměra rok 2011 výměra rok 2012 výměra Orná půda 35 178 44 906 54 937 59 281 58 489 TTP 281 596 329 232 369 272 398 060 407 219 Trvalé kultury (sady) 2 764 3 678 5 128 6 453 6 672 Trvalé kultury (vinice) 341 645 803 965 1 000 Trvalé kultury (chmelnice) 0 8 8 10 11 Ostatní plochy 21 753 19 890 18 054 18 158 17 371 Celkem 341 632 398 407 448 202 482 927 488 658 Vývoj výměry zemědělské půdy v ekologickém zemědělství ČR Rok Počet podniků celkem Výměra zemědělské půdy v EZ v ha Procentický podíl ze zem. půdního fondu 1990 3 480 - 1991 132 17 507 0,41 1992 135 15 371 0,36 1993 141 15 667 0,37 1994 187 15 818 0,37 1995 181 14 982 0,35 1996 182 17 022 0,40 1997 211 20 239 0,47 1998 348 71 621 1,67 1999 473 110 756 2,58 2000 563 165 699 3,86 2001 654 217 869 5,09 2002 721 235 136 5,50 2003 810 254 995 5,97 2004 836 263 299 6,16 2005 829 254 982 5,98 2006 963 281 535 6,61 2007 1318 312 890 7,35 2008 1 946 341 632 8,04 2009 2 689 398 407 9,38 2010 3 517 448 202 10,55 2011 3 920 482 927 11,40 2012 3 934 488 658 11,46 Registrace do EZ •Dle § 6 zákona č. 242/2000 Sb. a článek 28 nařízení Rady (ES) č. 834/2007 •Povinnost registrace pro všechny, kteří který produkují, připravují, skladují nebo dovážejí ze třetí země nebo uvádějí na trh produkty jako ekologické produkty nebo produkty z přechodného období •Každá osoba podnikající v ekologickém zemědělství musí mít uzavřenou platnou smlouvu s některým kontrolním subjektem, který je pověřen MZe výkonem kontroly a certifikace v ekologickém zemědělství • Vstupní kontrola • • •Žádost o registraci • • •Registrace a začátek přechodného období Přehled zjištění na kontrolách 2014 •V roce 2014 bylo na MZe registrováno 4 653 osob podnikajících v ekologickém zemědělství a bylo u nich provedeno 5 202 kontrol, z toho bylo 432 kontrol neohlášených. •V roce 2014 bylo provedeno 58 supervizí inspektorů v průběhu kontroly a dále kontrola na ústředí každé kontrolní organizace (4 kontroly). •Upozornění, napomenutí 279 •Odepření vydání certifikátu 31 •Podnět na zahájení správního řízení 55 •Počet zahájených správných řízení 46 •z toho počet vydaných rozhodnutí ve správním řízení 19 •z toho počet zastavených správních řízení 15 •z toho počet správních řízení neukončených v roce 2014 12 •Počet odebraných vzorků 308 Kontrola •Certifikační organizace • 4 státem pověřené kontrolní organizace (KO) - KEZ o.p.s., ABCERT AG, BIOKONT CZ, s.r.o. a Bureau Veritas Czech Republic s.r.o.). – Udílejí certifikát na nejméně 1 rok (nejvíce na 15 měsíců) – Provádějí také neohlášené kontroly - v roce 2008 jen 3 % • Supervize – Supervizor (Mze) přímo v terénu dohlíží na práci kontrolora •Úřední kontrola - ÚKZÚZ – kontroluje pouze vzorek farem dle analýzy rizik (cca 5 % všech farem). – kontroly jsou stanoveny evropskou legislativou 882/2004 o úředních kontrolách týkajících se krmiv a potravin Certifikát a logo •Certifikát – udělován na 1 rok po pravidelné kontrole KO • Bez certifikátu nelze potravinu označovat slovem BIO • Potravina označená slovem BIO musí nést doklad o certifikátu u nás je jí: – značka pro biopotraviny (tzv. Biozebra) – kód kontrolního orgánu, který certifikát vystavil – od 1.7. 2010 i povinná evropská značka pro biopotraviny • Biozebra_barevna biologo_EU cert Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 392/2013 ze dne 29. dubna 2013, kterým se mění nařízení (ES) č. 889/2008, pokud jde o kontrolní systém pro ekologickou produkci •Účelem je především zpřesnit, zpřísnit i lepe koordinovat výkon kontrolního a certifikačního systému ekologického zemědělství. •Hlavni oblasti nového nařízeni jsou: •odběry vzorků, počet vzorků, které musí byt každoročně kontrolní organizaci odebraný a podrobeny analýze, musí to byt minimálně 5 % z celkového počtu jim kontrolovaných subjektů, •analýza rizik: kontrolní organizace musí mít zpracovaná analýzu rizik, v souladu s touto analýzou musí v danem roce proběhnout minimálně u 10 % kontrolovaných subjektů dodatečné kontroly a dále musí byt alespoň u 10 % kontrolovaných subjektů provedeny neohlášené kontroly, •musí byt jasně stanoven proces výměny informaci mezi kontrolními organizacemi, zejména se jedna o výměnu informaci o kontrolovaných subjektech při změně kontrolní organizace, •také musi byt zpracovan konkretni seznam porušeni pravidel ekologického zemědělství, které mají vliv na certifikaci produkce. • • • •Děkuji za pozornost