© Allen & Overy 2016 Markéta Císařová 29. března 2016 Korupční jednání ve společnostech © Allen & Overy 2016 22 Agenda 1. Korupce a její dopady 2. Úvod do trestní odpovědnosti PO 3. Trestní odpovědnost PO v ČR 4. Trestní odpovědnost podle UKBA 5. Trestní odpovědnost podle FCPA 6. Příklady přeshraničního korupčního jednání 7. Předcházení korupčnímu jednání ve společnostech © Allen & Overy 2016 33 Co je korupce? ‒ Neexistuje mezinárodní právní definice korupce – Úmluva OECD o boji proti podplácení zahraničních veřejných činitelů v mezinárodních obchodních transakcích – Úmluva OSN proti korupci ‒ Pod korupcí rozumíme: – Ze strany určité osoby snaha získat neoprávněnou výhodu (ať již jednáním nebo opomenutím) výměnou za poskytnutí např. peněz, darů, jiných výhod, výsad či benefitů – Ze strany určité osoby očekávání určitého benefitu za to, že zajistí poskytnutí neoprávněné výhody $ ? © Allen & Overy 2016 44 Korupce ‒ Korupce zahrnuje: – aktivní podplácení a pasivní úplatkářství – zneužívání vlivu – tzv. „všimné“ – poskytování darů a výhod obchodními společnostmi $ © Allen & Overy 2016 55 Korupce ‒ Děje se ve veřejném i soukromém sektoru ‒ Vždy trestný čin, bez ohledu na to, zda byl spáchán: – pro osobní prospěch nebo prospěch obchodní společnosti – s přesvědčením, že je to nezbytné pro udržení konkurenceschopnosti – s přesvědčením, že to je normální jednání při podnikání – zda byl poskytnut nebo obdržen přímo od nebo jménem určité osoby nebo prostřednictvím jiného – hodnotu poskytnuté výhody – „místní zvyky“ – toleranci místních úřadů © Allen & Overy 2016 66 Nepřímé korupční jednání Zmocněnci: mandátní smlouvy, které vypadají jako smlouvy o legitimních službách / rozsah služeb však neodpovídá skutečnosti, nadhodnocené platby Dceřiné společnosti nebo jiné společnosti ze skupiny “zneužity“ pro poskytnutí úplatku vzhledem k tomu, že jsou umístěny v zemi, kde je menší pravděpodobnost odhalení nebo potrestání korupce Subdodavatelé: dodavatel poskytuje úplatek prostřednictvím subdodavatele Společné podniky: partner ve společném podniku zajistí uzavření korupční dohody partnerem, který se nachází v zemi, kde je menší pravděpodobnost odhalení © Allen & Overy 2016 77 Důsledky korupčního jednání ‒ trestněprávní sankce (včetně odnětí svobody a značných peněžitých trestů) ‒ reputační riziko ‒ občanskoprávní žaloby třetích stran znevýhodněných korupcí ‒ zákaz pro společnosti účastnit se veřejných soutěží, přijímat dotace a subvence, zákaz činnosti ‒ ukončení smluv protistranami © Allen & Overy 2016 88 Úplatkářství kdo poskytne, nabízí nebo slíbí úplatek v souvislosti s obstaráváním věcí obecného zájmu nebo v souvislosti s podnikáním. kdo přijme nebo si dá slíbit úplatek v souvislosti s obstaráváním věcí obecného zájmu nebo v souvislosti s podnikáním. kdo žádá nebo přijme úplatek za to, že bude svým vlivem nebo prostřednictvím jiného působit na výkon pravomoci úřední osoby. Aktivní podplácení Pasivní úplatkářství (přijetí úplatku) Nepřímé úplatkářství © Allen & Overy 2016 99 Úplatkářství úplatek může mít formu peněžní platby nebo jakéhokoli druhu neoprávněné výhody spočívající v majetkovém obohacení nebo jiném zvýhodnění – dary, půjčky, kongresová turistika, služební cesty, sportovní a kulturní události, business obědy či večeře, výhody pro rodinné příslušníky, visa, sponsoring, příspěvky politickým stranám a charitativním organizacím … – Veřejné zakázky, stavebnictví, zbrojní průmysl, export … Formy úplatku Kde se s korupcí setkáváme nejčastěji? © Allen & Overy 2016 1010 Korupce – rozšířený problém © Allen & Overy 2016 1111 Transparency International Corruption Perception Index 2014 1 14 35 47 53 54 69 136 174 0 40 80 120 160 200 Denmark United Kingdom Poland Hungary Czech Republic Slovakia Romania Russia Somalia Corruption Perception Index © Allen & Overy 2016 1212 Transparency International Corruption Perception Index 2015 1 10 30 37 50 50 58 119 167 0 40 80 120 160 200 Denmark United Kingdom Poland Czech Republic Hungary Slovakia Romania Russia Somalia Corruption Perception Index © Allen & Overy 2016 1313 Trestní odpovědnost právnických osob ‒ Česká republika – Zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim ‒ Spojené království Velké Británie a Severního Irska – UK Bribery Act 2010 (UKBA) ‒ Spojené státy americké – Foreign Corrupt Practices Act 1977 (FCPA) © Allen & Overy 2016 1414 Úvod do trestní odpovědnosti právnických osob Zákon č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (TOPOZ) – ČR nebyla posledním členským státem EU bez trestní odpovědnosti PO – závazky ČR z členství v EU a dokumentů OSN či OECD – přijetí zákona předcházela dlouhá diskuse o potřebě a koncepci trestní odpovědnosti PO – účinnost od 1. ledna 2012 – samostatný zákon, ale použije se vždy jen společně s TZ a TŘ (TOPOZ neupravuje veškeré otázky trestní odpovědnosti PO, ale jen tehdy, ve kterých se tato liší od trestní odpovědnosti FO) © Allen & Overy 2016 1515 Působnost – TČ spáchané v ČR PO, která má v ČR sídlo, umístěn podnik nebo organizační složku nebo zde vykonává svoji činnost nebo zde má svůj majetek; – TČ spáchané v cizině PO se sídlem v ČR; – trestné činy spáchané v cizině PO bez sídla v ČR, pokud byl trestný čin spáchán ve prospěch PO, která má v ČR sídlo Místní působnost © Allen & Overy 2016 1616 Trestní odpovĕdnost Vyloučení z trestní odpovědnosti – ČR – ÚSC při výkonu veřejné moci – Dále nedopadá na: organizační složky či odštěpné závody, organizační složky státu, FO podnikatele TOPOZ naopak dopadá na – Majetková účast státu na PO nevylučuje její trestní odpovědnost, tj. státní podniky či příspěvkové organizace – Dále dopadá např. na politické strany a hnutí © Allen & Overy 2016 1717 Trestní odpovědnost PO v ČR TČ PO je protiprávní čin spáchaný jménem PO, v zájmu PO nebo v rámci činnosti PO, pokud jednal: a) statutární orgán nebo člen statutárního orgánu nebo jiná osoba oprávněná jednat jménem nebo za PO; b) ten, kdo u PO vykonává řídící nebo kontrolní činnost, i když není osobou uvedenou výše; c) ten, kdo vykonává rozhodující vliv na řízení PO, jestliže jeho jednání bylo alespoň jednou z podmínek vzniku následku zakládajícího trestní odpovědnost PO; nebo d) Zaměstnanec nebo osoba v obdobném postavení při plnění pracovních úkolů; a pokud lze PO přičíst odpovědnost za TČ © Allen & Overy 2016 1818 Koncept přičitatelnosti – byl TČ spáchán jednáním osoby ad (a), (b) nebo (c); nebo – byl TČ spáchán zaměstnancem PO, jestliže: ‒ byl spáchán na podkladě rozhodnutí, schválení nebo pokynu orgánů PO nebo osob uvedených pod (a) až (c), anebo ‒ proto, že orgány PO nebo osoby pod (a) až (c) neprovedly taková opatření, která by měly provést podle jiného právního předpisu nebo které po nich lze spravedlivě požadovat, zejména neprovedly povinnou nebo potřebnou kontrolu nad činností zaměstnanců nebo jiných osob, jimž jsou nadřízeny, anebo neučinily nezbytná opatření k zamezení nebo odvrácení následků spáchaného TČ TČ lze PO přičíst, pokud © Allen & Overy 2016 1919 Zásady přičitatelnosti Trestní odpovědnosti PO nebrání, nepodaří-li se zjistit, která konkrétní FO jednala protiprávně Trestní odpovědnost PO nevylučuje trestní odpovědnost FO - paralelní trestní stíhání, či stíhání jen PO či jen FO Předmětem trestního postihu je i: – jednání před vznikem PO; – jednání PO, pokud PO vznikla, ale soud rozhodl o její neplatnosti; – pokud je právní úkon, který měl založit oprávnění k jednání za PO neplatný nebo neúčinný; nebo – pokud jednající FO není za TČ trestně odpovědná © Allen & Overy 2016 2020 Zánik trestní odpovědnosti Trestní odpovědnost PO zaniká (účinná lítost), jestliže PO dobrovolně upustila od dalšího protiprávního jednání a – odstranila nebezpečí pro chráněný zájem, anebo zamezila či napravila škodlivý následek; nebo – učinila o TČ oznámení státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu K zániku odpovědnosti nedochází u TČ úplatkářství (přijetí úplatku, podplácení a nepřímého úplatkářství) © Allen & Overy 2016 2121 Trestné činy PO Taxativní katalog trestných činů (TOPOZ odkazuje na vybrané trestné činy vyjmenované v TZ) 79 zločinů nebo přečinů: – např. podvod, úvěrový podvod, legalizace výnosů z trestné činnosti, zkrácení či neodvedení daně, zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění, přijetí úplatku, podplácení, nepřímé úplatkářství, neoprávněné zaměstnávání cizinců, padělání a pozměňování veřejné listiny a řada dalších Ale např. už ne: – krádež, porušení povinnosti při správě cizího majetku, insolvenční trestné činy, křivé obvinění, neoznámení TČ © Allen & Overy 2016 2222 Trestní odpovědnost a právní nástupnictví Trestní odpovědnost přechází na všechny právní nástupce PO (splynutí, sloučení, rozdělení) V případě několika právních nástupců soud při rozhodování o druhu a výměře trestu přihlédne k tomu, v jakém rozsahu přešly výnosy, užitky a jiné výhody ze spáchaného TČ na právního nástupce Omezení možnosti přeměny PO, jejího zrušení či zániku po zahájení trestního stíhání právní nástupnictví trestní odpovědnost © Allen & Overy 2016 2323 Tresty a ochranná opatření ‒ PO lze za spáchání TČ uložit následující tresty: ‒ zrušení PO ‒ propadnutí majetku ‒ peněžitý trest ‒ propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty ‒ zákaz činnosti ‒ zákaz plnění veřejných zakázek, účasti v koncesním řízení nebo ve veřejné soutěži ‒ zákaz přijímání dotací a subvencí a ‒ uveřejnění rozsudku ‒ a následující ochranná opatření: – zabrání věci nebo jiné majetkové hodnoty © Allen & Overy 2016 2424 Tresty a ochranná opatření – k povaze a závažnosti TČ; – k poměrům PO, včetně její dosavadní činnosti a majetkovým poměrům; – k tomu, zda PO vykonává činnost strategického významu ve veřejném zájmu; – k jednání PO po spáchání TČ; a – k důsledkům, které uložení trestu může mít na třetí osoby, např. věřitele, jejichž pohledávky vznikly v dobré víře a nemají původ či nesouvisí s TČ. Při uložení trestu se přihlíží zejména © Allen & Overy 2016 2525 Tresty a ochranná opatření – Zrušení PO – jen PO se sídlem v ČR – jen pokud činnost PO zcela nebo převážně spočívá v páchání trestné činnosti – Propadnutí majetku – při spáchání zvlášť závažných zločinů nebo dovoluje-li to trestní zákoník v konkrétní skutkové podstatě – postihuje celý majetek nebo jeho část – Peněžitý trest – nejčastější sankce – denní sazba až 2 mil. Kč, tj. celkově až do výše 1,46 mld. Kč © Allen & Overy 2016 2626 Tresty a ochranná opatření ‒ Propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty – lze postihnout i náhradní hodnotu – byla-li či měla-li být věc použita ke spáchání TČ anebo byla-li odměnou za TČ ‒ Zákaz činnosti – 1 rok až 20 let, byl-li TČ spáchán v souvislosti s touto činností ‒ Zákaz plnění veřejných zakázek, účasti na koncesním řízení nebo veřejné soutěži – pokud se PO dopustila TČ v souvislosti s veřejnými zakázkami, koncesemi nebo veřejnou soutěží – 1 rok až 20 let © Allen & Overy 2016 2727 Tresty a ochranná opatření ‒ Zákaz přijímání dotací a subvencí – pokud se PO dopustila TČ v souvislosti s dotacemi či subvencemi – 1 rok až 20 let ‒ Uveřejnění rozsudku ‒ soud určí druh sdělovacího prostředku, rozsah uveřejnění a lhůtu k uveřejnění © Allen & Overy 2016 2828 Trestný čin v. správní delikt Zahájení trestního stíhání proti PO brání tomu, aby o témže skutku probíhalo proti téže PO řízení o správním deliktu Trestní stíhání nelze zahájit, a bylo-li zahájeno, nelze v něm pokračovat a musí být zastaveno, pokud dřívější řízení pro týž skutek proti téže PO skončilo pravomocným rozhodnutím o správním deliktu a toto rozhodnutí nebylo zrušeno vs © Allen & Overy 2016 2929 Zákon Spojeného království o potírání korupce z roku 2010 Nový specifický TČ právnické osoby – nezabránění korupci PO spáchá TČ pokud: 1. osoba spřízněná s PO, 2. poskytne úplatek jiné osobě, 3. s cílem získat nebo udržet si obchodní výhodu, a 4. nepodaří se jí prokázat, že zavedla nezbytná opatření k zamezení korupce. © Allen & Overy 2016 3030 Extrateritoriální působnost UKBA Zákaz podplácení (včetně nezabránění korupci) se vztahuje na: - britské občany, - rezidenty UK, - společnosti založené v UK, - kohokoli působícího v UK, i když k činu či opomenutí došlo mimo UK. © Allen & Overy 2016 3131 Kdy se použije UKBA i pouhé dodávání zboží na trh či obchodní zastoupení Působení v UK (Business presence) management, zaměstnanci dceřiné společnosti dodavatelé a subdodavatelé zprostředkovatelé Kdo je spřízněná osoba (Associated person) Byly zavedeny přiměřené postupy? (Adequate procedures) © Allen & Overy 2016 3232 U.S. Foreign Corrupt Practices Act of 1977 –FCPA je federální zákon na potírání korupce zahraničních činitelů – 2 základní ustanovení – Ustanovení proti podplácení - zákaz podplácení zahraničních činitelů za účelem získání obchodní výhody – Ustanovení o účetních záznamech subjekty zapsané u Americké komise pro cenné papíry jsou povinny vést přesné účetní záznamy – 1977-2011 468 vyšetřování © Allen & Overy 2016 3333 Podle FCPA je nezákonné: poskytnout, nabídnout, přislíbit nebo schválit platbu peněz nebo čehokoliv hodnotného přímo či nepřímo jakémukoliv zahraničnímu činiteli za účelem ovlivnění nebo navádění ke zneužití veřejné funkce s cílem získat nebo udržet si obchodní výhodu © Allen & Overy 2016 3434 Zahraniční činitel Pod pojmem zahraniční činitel rozumíme Ministry, vládní úředníky, členy místních samospráv členy a kandidáty na členy parlamentu Členy např. OSN, EK Členy policie, soudce, celní úředníky Zaměstnance státních podniků a podniků spoluvlastněných státem © Allen & Overy 2016 3535 e-maily bankovní účty v USA společnosti se sídlem v USA, společnosti spřízněné se společností se sídlem v USA, jejich vedoucí pracovníci, členové statutárních orgánů a zaměstnanci všichni vedoucí pracovníci, členové statutárních orgánů a zaměstnanci společnosti se sídlem mimo USA, kteří jsou státní příslušníci USA, bez ohledu na to, v jaké zemi se nacházejí Extrateritoriální působnost FCPA Široký výklad působnosti Trend rozšiřování působnosti © Allen & Overy 2016 3636 Případ urychlení výstavby Ředitel anglické společnosti provozující řetězec supermarketů chce urychlit povolení výstavby prodejny v Uherském Hradišti a domluví se s místním politikem na úplatku za urychlení řízení. S cílem zastřít platbu je úplatek převeden na americký účet daného politika. Jakých TČ se dopustili a jaký režim dopadá na jednání obou aktérů? © Allen & Overy 2016 3737 Případ luxusního pobytu Ředitel výroby polské společnosti na výrobu nábytku je pozván na prohlídku českého závodu potenciálního obchodního partnera v Karlovarském kraji. V průběhu návštěvy je ubytován v hotelu Pupp a účastní se několika luxusních výletů nesouvisejících s nábytkářským průmyslem. Při odjezdu mu je jasně naznačeno, že pokud doporučí tuto spolupráci své společnosti, tímto způsobem budou běžně probíhat jeho obchodní cesty do České republiky. Jakých TČ se dopustili a jaký režim dopadá na jednání obou aktérů? © Allen & Overy 2016 3838 Případ bulharského konzultanta Česká dcera americké farmaceutické společnosti má těžkosti v získávání povolení pro distribuci a prodej léků v Bulharsku. Bulharská konzultační společnost s dobrými kontakty na „správných“ místech nabídne české společnosti své služby za 15% marži na léky prodané na bulharském trhu. Pokud byste byli vedoucím právního oddělení české společnosti, jak byste postupovali v daném případě? © Allen & Overy 2016 3939 Jak se účinně bránit? Adequate procedures ̶ Výslovně upraveno v UKBA ̶ “…it is defence for Company to prove that it had in place adequate procedures designed to prevent persons associated with it from undertaking such conduct.” – Section 7 (2) Co mají společné UKBA a TOPOZ? Nepřímo vyplývá z TOPOZ ̶ “…neprovedly taková opatření, (…) která po nich lze spravedlivě požadovat, (…) anebo neučinily nezbytná opatření k zamezení nebo odvrácení následků spáchaného trestného činu.” § 8 (2) b) © Allen & Overy 2016 4040 Zásady pro přiměřená opatření vyhodnocení možných rizik zejména země, odvětví, konkrétní transakce, společné podnikání Vyhodnocování rizik kultura netolerování korupce zapojení vrcholového vedení do přípravy a implementace Účast managementu odvětví a země podnikání velikost společnosti, typ dodavatelů Proporcionalita opatření interní předpisy s cílem odradit, identifikovat a vyšetřit korupci Monitorování a hodnocení interní i externí implementace protikorupčních opatření, tréninky Komunikace zejména dodavatelé/smluvní partneři Právní audit (due diligence) © Allen & Overy 2016 4141 Protikorupční pravidla ‒ Informovat své obchodní partnery o vnitřních protikorupčních pravidlech ‒ Smluvní dokumentace zahrnující protikorupční ustanovení ‒ Záznamy o poskytnutých a obdržených darech ‒ Pravidla pro oznamování případů podezření z korupce ‒ Zostřená právní prověrka obchodních partnerů, pokud je obchodní vztah nebo smlouva s nimi spojeny se zvláštními riziky © Allen & Overy 2016 4242 Čeho se vyvarovat? Nepřijímat ‒ osobní dary ani jiné výhody Neposkytovat ‒ úplatky, dary či jiné výhody za účelem ovlivnění veřejných činitelů či obchodních partnerů, a to ani prostřednictvím zprostředkovatelů Neuzavírat ‒ smlouvy se zprostředkovateli bez řádné právní prověrky jejich bezúhonnosti a kvalifikace © Allen & Overy 2016 4343 Právní audit korupčních praktik při M&A transakci Sběr informací o cílové společnosti ‒ povaha podniku ‒ jurisdikce ‒ vládní dodavatelé (stavebnictví, zbrojní průmysl) ‒ vysoce regulovaná odvětví (finanční sektor, farmaceutické firmy, energetika) povaha smluvních partnerů ‒ přímé prodeje, distributoři © Allen & Overy 2016 4444 Povaha distributorů, agentů a jiných zástupců Vztahy s agenty či jinými konzultanty pozor na: - neúměrně vysoké platby ve vztahu k činnostem vyvinutým agentem - platby na offshorové či osobní účty - osobní vazby na vládní činitele či naopak nedostatek zkušeností v oboru Vztahy s distributory pozor na: - požadavky na slevy s cílem financovat nekalé praktiky - “marketingové či servisní” poplatky © Allen & Overy 2016 4545 Povaha distributorů, agentů a jiných zástupců Zapojení třetích stran při jednání s vládními činiteli jménem cílové společnosti Audit reputační pověsti obchodních partnerů třetích stran pozor na: platby pro urychlení či zjednodušení procesu vydání licencí či jiných povolení © Allen & Overy 2016 4646 Prodejní praktiky – kontrola existence smluvní dokumentace oproti objednávkám – protikorupční ustanovení ve smlouvách – slevové politiky – úplnost dokumentace Vztahy s vládními činiteli Prodejní praktiky – licence, povolení, kontroly – osobní vztahy © Allen & Overy 2016 4747 Prověrka přímo u společnosti − identifikace a hodnocení rizik − mezery v protikorupčních pravidlech − obchodní partneři, poskytování darů, náhrada výdajů, příspěvky na charitu a sponzorské dary, cestovní náhrady − pohovory s vrcholovým vedením − pravidla pro oznamování případů podezření z korupce − revize úplnosti dokumentace − revize účetnictví Kontrola protikorupčních opatření © Allen & Overy 2016 4848 Kontroly zaměstnanců a dodržování vnitřních pravidel Pravidla na zacházení s dary - pozor na: - hodnotné dary zejména pro vládní činitele, ale i obchodní partnery - platby za zábavu, výlety, kongresová turistika Pravidla na náhradu nákladů vynaložených zaměstnanci Pravidla na oprávnění zaměstnanců poskytovat slevy © Allen & Overy 2016 4949 Pokud naleznete problém u cílové společnosti ‒ Oznámit spáchání trestného činu ‒ Je stále výhodné společnost nabýt? ‒ Co dále? – propustit zaměstnance podezřelé z korupce – příklad musí přijít shora / nulová tolerance – školení a následná důsledná kontrola – revize smluvních vztahů © Allen & Overy 2016 5050 Trestné činy, za něž byly PO odsouzeny v roce 2015 1. řádek 2. řádek 3. řádek 4. řádek 5. řádek 6. řádek 7. řádek 8. řádek 9. řádek 2x Vydírání (§ 175) 16x Podvod (§ 209) 1x Úvěrový podvod (§ 211) 5x Zkrácení daně, poplatku a podobné platby (§ 240) 18x Neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby (§ 241) 3x Zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění (§ 254) 1x Porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi (§ 270) 1x Poškození lesa (§ 295) 1x Padělání a pozměňování veřejné listiny (§ 348) © Allen & Overy 2016 5151 V roce 2015 bylo potrestáno celkem 48 PO Uveřejnění rozsudku – 10x uloženo jako hlavní trest Peněžitý trest Zrušení právnické osoby – 1 – 5 let: 10x – 5 – 10 let: 4x – 10 – 20 let: 2x – 1x uložen vedle hlavního trestu – 16x uložen jako hlavní trest – 1x uložen vedle hlavního trestu – 5x uloženo Zákaz činnosti © Allen & Overy 2016 5252 Odsouzení za trestnou činnost se dotklo několika různých sektorů Energetické společnosti odsouzeny 2x Právnické osoby podnikající v dopravě odsouzeny 2x Právnické osoby podnikající ve stavebnictví odsouzeny 8x Finanční instituce odsouzeny 2x Právnické osoby z oblasti strojírenství odsouzeny 3x Type central theme here © Allen & Overy 2016 5353 Krajský soud v Ústí nad Labem – 1 odsouzení – 0 zproštění Krajský soud v Plzni – 0 odsouzení – 0 zproštění Krajský soud v Českých Budějovicích – 3 odsouzení – 0 zproštění Krajský soud v Hradci Králové – 6 odsouzení – 0 zproštění Krajský soud v Ostravě – 1 odsouzení – 2 zproštění Krajský soud v Brně – 27 odsouzení – 10 zproštění Krajský soud v Praze – 3 odsouzení – 0 zproštění Městský soud v Praze – 7 odsouzení – 2 zproštění Nejaktivnější byly v roce 2015 soudy v Brně © Allen & Overy 2016 5454 Kontakt Markéta Císařová Seniorní advokátka Allen & Overy protikorupční koordinátorka pro střední a východní Evropu Tel: 222 107 172 marketa.cisarova@allenovery.com © Allen & Overy 2016 5555 Dotazy? Toto je pouze prezentační materiál. Informace v této prezentaci nepředstavují vyčerpávající právní poradenství a nemohou být používány jako základ pro poskytnutí vyčerpávajícího právního poradenství bez ověření primárních zdrojů. Veškeré odkazy na “Allen & Overy” znamenají firmu Allen & Overy LLP a/nebo její přidružené kanceláře. Jakýkoli odkaz na partnera v souvislosti s Allen & Overy LLP znamená společníka, konzultanta či zaměstnance Allen & Overy LLP s příslušným postavením a kvalifikací nebo osobu s odpovídajícím statutem v některé z přidružených kanceláří Allen & Overy LLP. PG:3907322.1