Vzdělávání Účel vzdělávání zaměstnanců : l lSystematické utváření, prohlubování a rozšiřování schopností ( znalostí, dovedností, chování) zaměstnanců k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu. Oblasti vzdělávání člověka : l lOblast všeobecného vzdělávání – osvojování si základních a všeobecných schopností a dovedností pro život lOblast odborného vzdělávání – příprava na povolání lOblast rozvoje – rozšiřování kvalifikace Oblasti vzdělávání zaměstnance lPodle § 227 ZP zahrnuje odborný rozvoj zaměstnanců zejména : l lZaškolení a zaučení lOdbornou praxi absolventů škol lProhlubování kvalifikace lZvyšování kvalifikace l Systematické vzdělávání lVychází ze strategie a organizačních předpokladů vzdělávání, neustále se opakující cyklus : l 1.Identifikace potřeby vzdělávání 2.Plánování vzdělávání 3.Realizace vzdělávání 4.Hodnocení vzdělávání Metody vzdělávání : lÚspěšnost = volba správné metody lRozdělení na : 1.Na pracovišti 2.Mimo pracoviště 3. lSpecifické : e-learning Vzdělávání na pracovišti : lInstruktáž při výkonu práce lAsistování lPověření úkolem lRotace práce lKoučink lmentoring Vzdělávání mimo pracoviště : l lPřednáška lSeminář lDemonstrování lPřípadová studie lOutdoorové aktivity Vzdělávání ve firmě l???????????????????????????????? lJak své lidi efektivně vzdělávat ? lJaké formy a prostředky použít ? lJak často dávat zaměstnancům prostor pro vzdělání ? lJe zvolený způsob vzdělávání přínosný ? lMají investice do vzdělávání přiměřenou návratnost ? l??????????????????????????????????????? l l Malé firmy l Jen nezbytná povinná školení 1.BOZP 2.PO 3.Školení řidičů 4.První pomoc 5.Práce ve výškách, svářečské kursy ………. Firma lNejčastější přístup ke vzdělání – intuice lVzdělávání a strategie lIdentifikace a formulace potřeb firemního vzdělávání lRozpočet vzdělávání lPosouzení kvality a validity vzdělávacích institucí či akcí lSestavení harmonogramu a programu vzdělávání lKontrola efektivnosti a výsledků vzdělávání ve firmě lEvidence informací a novinek lSeznamy, adresáře, přehledy, databáze, reporty