KRITICKÁ PRÁVNI TEORIE PRÁVO A LITERATURA Právo jc druhem jäzyta, Privo je \32yh. Pľŕwjí iy*t*m povidel IWskéhs chování. Priwn vyjadruje mvílenkrv Ideje 0 hodnoty. pravo a literatura KRITICKÁ PRÁVNI TEORIE PRAVO A LITERATURA Právo je druhem jazyka. Právo je jazyk. Právo je systém pravidel lidského chování. Právo vyjadřuje myšlenky, ideje a hodnoty. PRAVO A LITERATURA Dvoji zaměřeni směru: Právo v literatuře - Právo jako literatura Percy Bysshe Shelley: "básníci jsou nepovšimnutí zákonodárci svetaľ Rudolf von Jhering: „... a právní dějiny by mohly jako motto na svou první knihu napsat Na počátku bylo slovo". „Suďvelmi spravedlivě. Nevynášej jeden soud nad bohatým a jiný nad chudým, jeden nad tím, kdo je ti milejší, a jiný nad tím, kdo se ti zamlouvá méně" (Alfréd Veliký, Úvod, 43) Právo je druhem jazyka. Právo je jazyk. Právo je systém pravidel Lidského chování. Právo vyjadřuje myšlenky, ideje a hodnoty. INTERPRETACE SLOVA Mocenské vztahy, ale i kulturní obsahy. KONTEXT SLOVA INTERPRETACE SLOVA Mocenské vztahy, ale i kulturní obsahy. KONTEXT JAZYK PERFORMACE PŘESVĚDČOVÁN PRÁVNÍ IMAGINACE MYŠLENKOVÁ PODOBA PRÁVA normativní estetická etická Spojení práva a Literatury směřuje k intelektuálním a etickým cílům, včetně prohloubení interpretačních dovedností a empatie k druhým. (Jeanne Gaakeer) Spojení práva a Literatury KULTIVACE INTERPRETACE NARACE IMAGINACE Horacio Pagani:"... následovat koncept; který se zrodil v renesanci; když nám Leonardo da Vinei ŕekl; že umění a věda jsou disciplíny; které nutně musí kráčet ruku v PRÁVO A LITERATURA Dvojí zaměření směru: Právo v literatuře - Právo jako literatura KOŘENY HNUTI Eugene Wambaugh (1856 - 1940) John Henry Wigmore (1863 - 1943) Důvody pro vytvoření seznamu: • Vzdělanost a kultivovanost právníka • Popis právně významných událostí • Seznam lidských charakterů KATEGORIE SEZNAMU • (a) Romány, ve kterých je popsána nějaká soudní scéna - včetně obratného křížového výslechu • (B) Romány, s charakteristickým popisem rysů právníků nebo soudců, případně představují způsoby profesního života • (C) Romány, ve kterých jsou vykresleny právní metody v případě vyšetřování, stíhání nebo trestání zločinů • (D) Romány, ve kterých je zmiňován obecný pojem práva nebo spravedlnosti. Příklady ze seznamu A A. Dumas - Hrabě Monte Christo V, Hugo - Bídníci F. Kafka - Proces F.M.Dostojevskij - Bratři Karamazovi (Zločin a trest) B Ch. Dickens - Kronika Pickwickova Klubu W. Shakespeare - Hamlet A. Camus - Pád C Alexandr Dumas - Hrabě Monte Christo W. Shakespeare - Král Lear D Benjamin Nathan Cardozo (1870 -1938) Nutnost vytvořit určitý obraz skutečnosti Přesvědčivost soudního rozhodnutí James Boyd White (1938) Právo není pouze jednoduchou přesvědčovací procedurou, ale je "uměním, kterým jsou zakládány komunity a společenství". Právní i literární věda využívají při interpretaci textů postupy, které jsou přinejmenším srovnatelné „Domnívám se, že právo není pouze systém pravidel [...] či redukovatelné na volby strategií nebo třídní zájmy, ale že je to spíše to, co nazývám jazyk, kterým nemyslím pouze množinu výrazů a frází, ale návyky mysli a očekávání - které také mohou být nazývány kulturou. [...] Právo vytváří svět." Právní imaginace MINIMALISMUS Richarda Posnera Rozvoj dekonstrukce + Institucionální důvody rozvoje Praxi nemůže Literární kritika nabídnout nic konstruktivního OBLASTI VZTAHU PRÁVA A LITERATURY (POSNER) Umělecký popis soudního řízení Interpretace Estetika Literatura jako předmět právní regulace Dramatická dimenze INTERPRETACE právo jako literatura NARACE • Konzistentnost rozhodnutí • Narace jako součást osodu člověka • Narace a pravda Allison Tait a Luke Norris: ,,[p]rávo je plné příběhů, ať už jsou tyto příběhy vyprávěny v soudní síni, kdy se právníci pokoušejí kličkovat přesvědčivými a současně soupeřícími verzemi události, v legislativní historii, která zakládá systém právních aktů, nebo v příbězích o původu a akceptaci právního systému Joseph Hillis Miller: „[p]říběh je [...] způsobem ovlivňování reality pomocí slov." O. W. Holmes: „Právo ztělesňuje příběh vývoje národa po mnohá staletí, a proto se jím nemůžeme zabývat, jako by obsahoval pouze axiomy a přímé následky matematických knih. Abychom věděli, čím je, musíme vědět, čím bylo a čím má tendenci být. Musíme střídavě konzultovat historii a současné teorie legislativy." čkovat přesvědčivými a současně soupeřícími verzemi álosti, v legislativní historii, která zakládá systém právních tů, nebo v příbězích o původu a akceptaci právního systému ►seph Hillis Miller: „[p]říběh je [...] způsobem ovlivňování nality pomocí slov." O. W. Holmes: „Právo ztělesňuje příběh vývoje národa po mnohá staletí, a proto se jím nemůžeme zabývat, jako by obsahoval pouze axiomy a přímé následky matematických knih. Abychom věděli, čím je, musíme vědět, čím bylo a čím má tendenci být. Musíme střídavě konzultovat historii a současné teorie legislativy." John Fiske str. 105 - 107 Introduction to communication studies. London Routledge (1982 interpretace Kdo je ator - čtenář / skutečný autor / interpret? Omezuje nás při interpretaci text nebo komunita? Je možné dosáhnout objektivní interpretace? nadinterpretace PRÁVOM J.ITERATUŘE Jf f r ku ii uhu- i m Mflft mééh Humtm Al * SKMrirn imiaasiit aaumiři ÉAMM9JMBH JUMl MS SIIHHtlIMWn