Osobnost a činnost manažera ve veřejné správě Alena Kerlinová, KFPNH, kanc. 304 Alena.Kerlinova@law.muni.cz Manažer ve veřejné správě }Vedoucí pracovník na všech úrovních řízení organizace }Má rozhodovací práva (pravomoci) a zodpovědnost za dosažení požadovaných (byť dílčích) výsledků }Kompetence manažera }Připravenost podávat výkony s ohledem na očekávané výsledky }Souvisí s: }Odbornými znalostmi }Praktickými dovednostmi }Sociální zralostí }Klíčové kompetence manažera }Zejména: komunikace a spolupráce, řešení problémů a tvořivost, samostatnost a výkonnost, odpovědnost, spolehlivost, myšlení a učení se, zdůvodňování a hodnocení Styl manažerské práce }Také jako styl řízení či vedení }Několik přístupů ke stylu manažerské práce }Žádný ze stylů není lepší ani horší }Volba stylu závisí na vlastnostech manažera, povaze úkolu, charakteru aktuální situace, závažnosti rozhodnutí, postoji a přístupu podřízených }Klasická teorie vedení: }Autokratický (autoritativní) styl }Demokratický (participativní) styl }Styl laissez-faire (styl volného průběhu) Manažerské styly řízení }Likertovy manažerské styly řízení: }Exploativně-autoritativní styl }Benevolentně-autoritativní styl }Konzultativní styl }Participativně skupinový styl }Rozšíření o styl byrokratický }Manažerská mřížka – orientace spíše na výkonnost nebo na mezilidské vztahy }Producenti }Administrátoři }Podnikatelé }Zastánci konsensu Činnost manažera }Na základě 4 základních pojetí obsahu managementu }Nejznámější pojetí manažerských funkcí (H. Fayol) }H. Mintzberg – manažerské role (součástí každé manažerské činnosti bez ohledu na typ a poslání organizace) }Pojetí tzv. kritických faktorů úspěchu (7S) }Pojetí manažerských komponent a jejich vazeb } Manažerské funkce }H. Fayol definoval pět funkcí tzv. správy organizace: }Plánování }Organizování }Přikazování }Koordinace }Kontrola }Postupem času rozšiřovány }V současné době: }Postupné (sekvenční) manažerské funkce – plánování, organizování, vedení lidí, řízení lidských zdrojů, kontrola }Průběžné (paralelní, simultánní) manažerské funkce – analýza, rozhodování, implementace Manažerské funkce pro VS }Vznik v roce 1937 }POSDCORB }Plánování }Organizování }Zaměstnávání }Řízení }Koordinace }Reporting }Rozpočtování }Časté kritiky }Zjednodušenost }Skutečnými činnostmi je především řízení finančních zdrojů a informací, a reprezentace organizace v širším politickém a společenském prostředí }Později přidán strategický management Manažerské role }Deset manažerských rolí rozdělených do tří skupin }Představují realitu činností manažerů v jakékoliv organizaci }Interpersonální role }Představitel, vůdce a spojovací článek }Informační role }Příjemce informací, šiřitel informací, mluvčí }Rozhodovací role }Podnikatel, řešitel problémů, alokátor zdrojů, vyjednávač }Později rozšířeno ještě o administrativní role }Administrátor, sledovatel a kontrolor, správce rozpočtů Kritické faktory úspěchu }Věnovat pozornost faktorům, které mají kritický význam z hlediska dlouhodobé úspěšnosti organizace }7S – sedm vzájemně se podmiňujících faktorů manažerské činnosti: }Strategie }Struktura }Spolupracovníci }Systémy managementu }Sdílené hodnoty }Styl managementu }Schopnosti Manažerské komponenty a jejich vazby }Považováno za nejkomplexnější pojetí, nezapomíná na informační systémy a lidské zdroje }Jednotlivé manažerské komponenty: }Okolní prostředí }Plánování }Organizování }Manažerské procesy }Kontrolování }Rozhodování }Lidské zdroje }Organizační kultura }Informační systémy a komunikace Děkuji za pozornost! Alena.Kerlinova@law.muni.cz