Základy teorie finančního práva Charakteristika finančního práva Charakteristika finančního práva lVeřejnoprávní povaha: teorie zájmová, mocenská, organická ad. lHybridní hraniční povaha lCharakter předmětu právní regulace, subjektů a metody regulace l: l Důkazy veřejnoprávního charakteru 1.určitá nerovnost subjektů regulovaných společenských vztahů, kdy vždy alespoň jeden vystupuje jako potentior persona, 2.ochranu veřejného zájmu, 3.omezená až minimalizovaná autonomie vůle subjektů při formování jejich subjektivních práv a povinností, 4.ingerence státu do vztahů regulovaných finančním právem v souladu s realizací veřejné finanční politiky. Význam lZačlenění finančního práva do veřejného práva má význam především pro interpretaci a aplikaci jeho norem, argumentaci, použití analogie, ale také pro jeho tvorbu. Odvětvotvorná kritéria lSamostatnost a specifičnost předmětu právní regulace lMetoda právní regulace lSystémová soudržnost právních norem lSpolečenská akceptace samostatnosti odvětví Akceptace lEvoluce lStátní právo – správní právo – finanční právo lNejednotné pojetí finančního práva lFP odvětví lFP věda lFP didaktická disciplína Předmět právní regulace - 1 lObecně – chování; společenské vztahy lNE peníze – objekt vztahů lPeněžní vztahy …. NE VŠECHNY lEkonomický prvek lMajetkový prvek lVeřejně zájmový prvek lMocenský prvek Předmět právní regulace - 2 lChování ve společenských vztazích, které vznikají, realizují se a zanikají v souvislosti s veřejnou finanční činností = finanční činnost státu a jiných veřejnoprávních korporací lMěna lVeřejné finance lFinanční trh 1. Metoda právní regulace - obecně lOdpověď na otázku: „Jak se uskutečňuje regulace toho, co je předmětem regulace“ lSouvislost mezi předmětem (účelem) regulace a metodou lJakým způsobem se určuje obsah – práva a povinnosti – účastníků daných vztahů Specifika metody ve finančním právu lVychází z charakteru předmětu právní regulace lVeřejnoprávní charakter účelu regulace lAtributivní podíl veřejné moci (veř.správa) lPřevažující mocenský charakter vztahů lSamostatná konkretizace finančně právních povinností („autoaplikace“) lFinančně právní akt (normativní, individuální) lImperativní charakter právní regulace (charakter norem) Rysy metody lPřevažující veřejnoprávní charakter lZáklad v administrativněprávní metodě lModifikace užitím soukromoprávních prvků, nástrojů ekonomického působení (%) lSpecifika v rámci subsystémů finančního práva Systémová soudržnost právních norem – 1 lVyšší míra vzájemných vazeb právních norem tvořících danou výseč práva lRelativní autonomie daného souboru právních norem vůči normám jiných odvětví Systémová soudržnost právních norem – 2 lVnitřní systémová soudržnost – systém finančního práva lVnější systémová soudržnost – vztahy k ostatním právním odvětvím Systémová soudržnost právních norem – 3 lSubsystémy finančního práva lKritéria uspořádání finančního práva lProblém obecné části a zvláštní části finančního práva lFinanční právo hmotné a procesní lFinanční právo správní, trestní …. lFiskální a nefiskální část finančního práva Systémová soudržnost právních norem – 4 lPředmětové kriterium: lFISKÁLNÍ ČÁST (fiskální právo) lNEFISKÁLNÍ ČÁST (finanční právo sensu stricto) Systémová soudržnost právních norem – 4a lfiskální část lRozpočtové právo lBerní právo (daňové právo) lCelní právo lPrávní regulace veřejných výdajů lBilanční právo (regulace účetnictví a obdobných evidencí) lnefiskální část lMěnové právo l lDevizové právo lPrávo finančního trhu l lPuncovní právo Systémová soudržnost právních norem – 5 Vnější lVztahy k veřejnoprávním odvětvím lVztahy k soukromoprávním odvětvím Vnější systémová charakteristika lVyjadřuje vztah daného odvětví práva k jiným právním odvětvím. lStyčné body při plnění regulativní funkce právních odvětví, realizace jejich norem, aplikaci … l Vztah k ústavnímu právu (1) lÚstavně právní normy představují základ pro každé právní odvětví. lKonstitucionalizace finančního práva – regulace převážné části základních institutů finančního práva v normách ústavního pořádku výraz společenského významu finančního práva a současně i ochrana finanční suverenity státu a ochrana rovnováhy veřejných financí a zastupitelské demokracie. Vztah k ústavnímu právu (2) lStátní rozpočet a státní závěrečný účet lČl. 42 odst. 2 – výlučná pravomoc PS PČR lČl. 33 odst. 2 – zákaz suplování ve věcech st. rozpočtu a st. závěrečného účtu Senátem lČl. 42 odst. 1 – zákonodárná iniciativa státního rozpočtu a iniciativa st.závěrečného účtu – jen vláda Vztah k ústavnímu právu (3) lNejvyšší kontrolní úřad (hl. V., čl 97) lKontrola hospodaření se státním majetkem a kontrola plnění státního rozpočtu svěřeny nezávislému orgánu – NKÚ. lČeská národní banka (hl. VI, čl. 98) lústřední banka státu lHlavní cíl činnosti ČNB: péče o cenovou stabilitu lGarance nezávislosti – zásah do činnosti pouze cestou zákona Vztah k ústavnímu právu (4) lEkonomická autonomie územní samosprávy lÚSC – veřejnoprávní korporace, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu (čl. 101 odst. 3) lČl. 11 odst. 5 LZPS: „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“ Vztah ke správnímu právu lEvoluce lMetoda lVyužití orgánů veřejné správy při realizaci a aplikaci norem finančního práva lVyužití metod a forem veřejné správy lUplatnění správního procesu. Subsidární použití správního řádu lSprávní trestání lSprávní poplatky l Vztah k trestnímu právu (1) lMajetkové sankce - ve prospěch státu: lPropadnutí majetku, lpeněžitý trest, lpropadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty [§ 52 odst. 1 pís. d) – f) TZ] l lTrestní odpovědnost - hospodářské trestné činy (většina spojena s porušením norem finančního práva): l Zvláštní část TZ - Hlava 6 lDíl 1 § 233 – 239 Trestné činy proti měně a platebním prostředkům lDíl 2 § 240 - 247Trestné činy daňové, poplatkové a devizové lDíl 3 § 248 – 267 Trestné činy proti závazným pravidlům tržní ekonomiky a oběhu zboží ve styku s cizinou l Vztah k trestnímu právu (2) lTrestné činy proti měně a platebním prostředkům l§ 233 Padělání a pozměnění peněz l§ 234 Neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku l§ 235 Udávání padělaných a pozměněných peněz l§ 236 Výroba a držení padělatelského náčiní l§ 237 Neoprávněná výroba peněz l§ 239 Ohrožování oběhu tuzemských peněz Vztah k trestnímu právu (3) lTrestné činy daňové, poplatkové a devizové: l§ 240 Zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby l§ 241 Neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby l§ 243 Nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení l§ 244 Porušení předpisů o nálepkách a jiných předmětech k označení zboží l§ 245 Padělání a pozměnění předmětů k označení zboží pro daňové účely a předmětů dokazujících splnění poplatkové povinnosti l§ 246 Padělání a pozměnění známek l§ 247 Porušení zákazů v době nouzového stavu v devizovém hospodářství Vztah k trestnímu právu (4) lTrestné činy proti závazným pravidlům tržní ekonomiky a oběhu zboží ve styku s cizinou: l§ 252 Neoprávněné provozování loterie a podobné sázkové hry l§ 254 Zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění l§ 259 Vystavení nepravdivého potvrzení a zprávy l§ 260 Poškození finančních zájmů Evropských společenství l l Vztah k civilnímu procesu lSubsidiární použití OSŘ – exekuce lSoudní poplatky lSprávní soudnictví Vztah k soukromému právu lTerminologie lSkutečnosti rozhodné pro vznik, změnu a zánik finančně právních vztahů – finanční skutečnosti lOchrana spotřebitele lOvlivňování podnikatelského prostředí lRegulace finančního trhu lEtc.