Posuzování vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Jana Dudová Posuzování vlivů na ŽP  EIA (Environmental Impact Assessment) = projektové posuzování (konkrétní záměr)  SEA (Strategic Environmental Assessment) = posuzování koncepcí, plánů  záměry a koncepce, jejichž důsledky na životní prostředí nepřesahují hranice ČR a záměry a koncepce, jejichž důsledky na životní prostředí mohou přesahovat hranice Prameny právní úpravy a mezinárodní vývoj a souvislosti  Směrnice č. 85/337/EC o zhodnocení vlivů určitých veřejných a soukromých projektů na životní prostředí - zrušena od r. 2012  Směrnice č. 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (Směrnice EIA) ve znění č. 2014/52/EU (transpozice do 16.5.2017)  Směrnice č. 2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (SEA)  Úmluva o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států - Espoo 1991, Kyjevský protokol 2003 (91/2001 Sb. ms)  Úmluva Evropské hospodářské komise OSN o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí – Aarhus (č. 124/2007)  Směrnice č. 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin Vývoj české právní úpravy  od 1992:  Z. č. 17/1992 Sb., o ŽP  Z. č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na ŽP  od 1. 1. 2002:  Z. č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP  Z. č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů rozvojových koncepcí a programů na ŽP  od 1. 5. 2004:  Z. č. 100/2001 Sb., ve znění platné právní úpravy – zejména viz z. 39/2015 Sb. (EIA + SEA)  vyhl. č. 457/2001 Sb., o odborné způsobilosti a úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí  vyhl. č. 353/2004 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky osvědčení o odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví, postup při jejich ověřování a postup při udělování a odnímání osvědčení Charakteristika  průřezový nástroj  nástroj prevence  posuzují se vlivy na ŽP a veřejné zdraví (HIA)  vybrané záměry a koncepce  výsledkem je  závazné stanovisko k posouzení vlivů činností na ŽP a veřejné zdraví (srov. § 149 SŘ)  stanovisko k návrhu koncepce, vyhodnocení koncepce Pojmové vymezení  nástroj pro komplexní systémové zkoumání vlivu lidské činnosti na ŽP a veřejné zdraví, jehož základem je zhodnocení veškerých předpokládaných přímých i nepřímých vlivů určitého záměru na ŽP a veřejné zdraví s cílem navrhnout variantu realizace záměru, která představuje optimální kombinaci ekologických, ekonomických i sociálních nákladů a užitků.  odborný podklad pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů (stavební zákon, horní zákon, vodní zákon apod. Základní pojmy  Koncepce – strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané  Záměr – stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1  Dokumentace - zpráva o vlivech zamýšlené aktivity na životní prostředí, jejíž obsah i rozsah je určen zákonem, resp. na základě zákona  Posudek - odborná zpráva zpracovaná oprávněnou osobou hodnotící dokumentaci z hlediska její úplnosti, správnosti použitých metod, variantnosti řešení apod.  Závazné stanovisko - závěrečná zpráva o vlivech zamýšlené činnosti na životní prostředí vydávaná na základě dokumentace, posudku, protokolu z veřejného projednání a vyjádření k nim uplatněných orgánem příslušným k posouzení.  Vyhodnocení - výsledek posouzení vlivů koncepce na životní prostředí zpracované posuzovatelem koncepce.  Stanovisko k návrhu koncepce - závěrečná zpráva k návrhu koncepce Charakteristika procesu EIA/SEA  výběrový (pouze vybrané záměry a koncepce)  komplexní (viz § 2 z. č. 100/2001 Sb.)  variantní  za účasti veřejnosti + informovanost  transparentní  samostatný (s navazujícími řízeními)  související principy: UR, integrace, předběžná opatrnost, prevence Subjekty  Příslušný úřad - MŽP nebo orgán kraje v přenesené působnosti, v jehož územně správním obvodu je navržen záměr nebo pro jehož územně správní obvod je zpracovávána koncepce. Dotčený úřad v navazujících řízeních.  Dotčený územní samosprávný celek - územní samosprávný celek, jehož správní obvod alespoň zčásti tvoří dotčené území.  Dotčený správní úřad – správní úřad, který hájí zájmy chráněné zvláštními právními předpisy a jehož územně správní obvod alespoň zčásti tvoří dotčené území.  Oznamovatel - ten, kdo hodlá provádět záměr (též navrhovatel).  Předkladatel - ten, kdo předkládá podnět ke zpracování koncepce.  Autorizované osoby - osoby oprávněné zpracovávat dokumentaci, posudek, a vyhodnocení, které jsou držiteli autorizace nebo osvědčení odborné způsobilosti (zpracovatel dokumentace, zpracovatel posudku a posuzovatel koncepce). Subjekty – veřejnost, dotčená veřejnost  Veřejnost - jedna nebo více osob (fyzických nebo právnických)  Dotčená veřejnost 1. osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech 2. právnická osoba soukromého práva, - jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6, nebo - kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob Režim EIA posuzování konkrétních záměrů z hlediska jejich vlivů na ŽP a veřejné zdraví  záměr = stavby, činnosti, technologie (jejich změny) v příloze č. 1 z. č. 100/2001 Sb. kategorie I kategorie II obligatorní posouzení pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení  Podlimitní záměry: pokud tak příslušný úřad stanoví, že budou podléhat zjišťovacímu řízení; tyto záměry podléhají posuzování, pokud se tak stanoví ve zjišťovacím řízení, Postup procedury EIA  Oznámení  Zjišťovací řízení  Dokumentace  Veřejné projednání, má-li být nařízeno  Závazné stanovisko Oznámení (§ 6)  KDO: oznamovatel (= ten, kdo hodlá záměr realizovat)  KOMU: příslušný úřad (MŽP nebo KÚ)  NÁLEŽITOSTI: příloha č. 3 z. č. 100/2001 Sb.  FORMA: písemně, na technickém nosiči dat, příp. v elektronické podobě  POČET: na základě dohody s příslušným úřadem  KOPIE: příslušný úřad zasílá dotčeným správním úřadům a dotčeným ÚSC, zveřejní  VEŘEJNOST: písemné vyjádření do 20 dnů ode dne zveřejnění Zjišťovací řízení (§ 7)  CÍL:  upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace (tuto si nechává zpracovat oznamovatel od autorizované osoby)  zjištění, zda bude záměr bude posuzován  ZAHÁJENÍ: příslušný úřad na podkladě oznámení, podle zásad v příloze č. 2  UKONČENÍ: nejdéle do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení (§ 16)  VÝSLEDEK: Pozitivní zjištění: odůvodněný písemný závěr Negativní zjištění: rozhodnutí (odvolání) Dokumentace (§ 8)  zpracování zajišťuje oznamovatel  zpracovává autorizovaná osoba  PODKLADY: oznámení + vyjádření k ozn., závěru zjišťovacího řízení  FORMA: písemně a elektronicky  NÁLEŽITOSTI: příloha č. 4  VEŘEJNOST: písemné vyjádření do 30 dnů ode dne zveřejnění  příslušný úřad po obdržení dokumentaci neprodleně doručí zpracovateli posudku Posudek k dokumentaci (§ 9)  zpracování zajišťuje příslušný úřad  zpracovává autorizovaná osoba (vyloučen je ten, kdo se podílel na zpracování oznámení nebo dokumentace)  NÁLEŽITOSTI: příloha č. 5  LHŮTA PRO ZPRACOVÁNÍ: do 60 dnů ( max. 90 dnů)  VEŘEJNOST: písemné vyjádření do 30 dnů ode dne zveřejnění Veřejné projednání  § 17, § 9 odst. 9; fakultativní fáze  obdrží-li příslušný úřad odůvodněné nesouhlasné vyjádření k dokumentaci (§ 9 odst.9)  nejpozději do 5 dnů po uplynutí lhůty pro vyjádření k posudku (§ 17 odst. 2) Závazné stanovisko (§ 9a)  odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popř. opatření dle zvl. zákonů  zpracovává příslušný úřad (KÚ nebo MŽP)  platné 5 let (+ dalších 5 let) s možností prodloužení  verifikační závazné stanovisko (k ověření příp. změn záměru)  Náležitosti: příloha č. 6 Vazba na navazující řízení (§§ 9b – 9e)  Správní úřad příslušný k vedení navazujícího řízení zveřejňuje informace o EIA postupem podle § 25 SŘ  Předběžná informace pro žadatele o vydání navazujícího rozhodnutí o požadavcích k předkládaným dokladům  Navazující řízení se považuje za řízení s velkým počtem účastníků  Veřejnost může uplatňovat připomínky k záměru  Odvolání proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení  Dotčená veřejnost se může domáhat žalobou zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení SEA  Posuzování vlivů koncepcí na ŽP a veřejné zdraví  koncepce = strategie, politiky, plány nebo programy zpracované nebo schválené orgánem veřejné správy § 10a  postup:  Oznámení (§ 10c)  Zjišťovací řízení (§ 10d)  Návrh koncepce a vyhodnocení vlivů (§ 10e, 10f)  Veřejné projednání návrhu koncepce  Stanovisko k návrhu koncepce (§ 10g)  Sledování a rozbor vlivů koncepce (§ 10h)  speciální právní úprava:  politika územního rozvoje a ÚPD (§ 10i)  koncepce zpracovaná ústředním správním úřadem (§ 10j)  koncepce nebo záměr, ovlivňující území EVL nebo ptačí oblasti (§ 45 h) a násl. z.114/1992 Sb.) – postupuje se podle zákona č. 100/2001 Sb., pokud § 45i nebo § 4/4 ZOPK nestanoví jiný postup Přeshraniční posuzování (§ 11 – 14b)  Předmětem je  záměr nebo koncepce, pokud „dotčené území“ přesahuje hranice ČR  záměr nebo koncepce, pokud o přeshraniční posuzování požádá „dotčený stát“  záměr nebo koncepce prováděné na území jiného státu, které mohou mít závažný vliv na ŽP v ČR  Postup podle z. č. 100/2001 Sb. a mezinárodní smlouvy, kterou je ČR vázána  § 13: mezistátní posuzování záměru prováděného v ČR  § 14: mezistátní posuzování záměru prováděného mimo ČR  § 14a: mezistátní posuzování koncepce prováděné v ČR  § 14b: mezistátní posuzování koncepce prováděné mimo ČR Praktický příklad I - souvislosti Investor má v úmyslu v souladu s územním plánem postavit spalovnu nebezpečného odpadu.  EIA – příl. I, kat. I – 10.1  IPPC – příl. I. – 5.1  Rozhodnutí o umístění stavby  Účastníci řízení a účast veřejnosti  Střety zájmů v území  Právo na informace  Odpovědnostní vztahy Praktický příklad II - souvislosti  Mezinárodní posuzování změn dopadu klimatu a EIA  Federativní státy Mikronésie versus Prunéřov (2010)  Návrh na EIA (nové technologie) – emise CO2 na změnu klimatu  Hnědouhelná elektrárna Prunéřov vypustí za rok do ovzduší tolik emisí oxidu uhličitého jako všechna osobní auta v České republice dohromady.  EIA by měla zahrnovat i hodnocení ve vazbě na celkové ohrožení (celosvětového ?) klimatu – nadregionální přeshraniční vlivy  Úmluva Espoo, protokol SEA, požadavek BAT s čistou účinností nad 42 %