Výkaznictví 2 EZP • Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Účetní doklady lFunkce: linformují o vzniku hospodářské operace lzaznamenávají hospodářskou operaci lověřují ji a prokazují uskutečnění hospodářské operace l lMusí obsahovat: loznačení účetního dokladu, lobsah účetního případu, lúčastníky, lpeněžní částku nebo informaci o ceně za měrnou jednotku a množství, lokamžik vyhotovení účetního dokladu lokamžik uskutečnění účetního případu (jestliže se liší od okamžiku vyhotovení), lpodpis osoby odpovědné za účetní případ a lpodpis osoby odpovědné za zaúčtování účetního případu Stanovení okamžiku uskutečnění účetního případu Účetní případ Okamžik uskutečnění účetního příkladu Pokladní doklad Den příjmu či vydání hotovosti Výpis z bankovního účtu Den provedení finanční operace Vydaná faktura Den vystavení faktury Přijatá faktura Den přijetí faktury Interní doklad Den vyhotovení účetního dokladu, příp. den zjištění manka, škody či vyúčtování odpisů, apod. Účetní doklady lÚčetní doklady se zkoumají z hlediska: lformální správnosti – kontroluje účetní lvěcné správnosti - ověřují účastníci účetního případu (ti, co účetní případ nařídili nebo schválili) l lDělení účetních dokladů: lpodle obsahu na vnitřní a vnější lpodle počtu dokumentovaných účetních případů na jednotlivé a sběrné lpodle místa vzniku na vydané a došlé l lÚčetní jednotky při realizaci jedné činnosti mohou používat několik rozličných účetních dokladů, např. zakoupení dlouhodobého majetku Účetní operace Účetní doklad Platba zálohy za nákup majetku Zálohová faktura nebo Výdajový pokladní doklad (v případě platby v hotovosti) nebo Výpis z bankovního účtu (v případě bezhotovostní platby) Nakoupení majetku Došlá faktura Platba za nákup majetku Výdajový pokladní doklad (v případě platby v hotovosti) nebo Výpis z bankovního účtu (v případě bezhotovostní platby) Příjem majetku Příjemka Předání majetku do užívání Zápis o převzetí dlouhodobého majetku a vyhotovení inventární karty Účetní doklady Opravy účetních dokladů lOpravy v účetních dokladech nesmí vést k: lneúplnosti, lneprůkaznosti, lnesprávnosti, lnesrozumitelnosti, lnepřehlednosti. l lVšechny opravy v účetních dokladech se musí provádět s ohledem na to, aby bylo možné určit: losobu odpovědnou za provedení dané opravy, lokamžik provedení opravy a lzjistit obsah opravovaného účetního záznamu před i po opravě. Úschova dokladů lDle Zákona o účetnictví (účetní doklady): l10 let pro účetní závěrku a výroční zprávu počínaje koncem účetního období, kterého se týkají l5 let pro zbývající výše uvedené doklady a účetní záznamy počínaje koncem účetního období, kterého se týkají. l lDle Zákona o daních z příjmů (daňové doklady): ldaňové doklady, které jsou rozhodné pro stanovení daně, nejméně 10 let od konce zdaňovacího období, ve kterém se uskutečnilo zdanitelné plnění l lDle Zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení: lmzdové listy nebo účetní záznamy, které jsou podstatné pro účely důchodového pojištění po dobu 30 kalendářních let následujících po roce, kterého se týkají Finanční restrukturalizace podniku ve finanční tísni lPřechodný nebo trvalejší stav, který může mít podobu: lKrize likvidity lKrize výnosnosti l lFinanční restrukturalizace může mít podobu: lRestrukturalizace kapitálu lObnova likvidity l lÚpadek – projevy: lNízká nebo negativní návratnost (neschopnost rozvoje) lNesolventnost (neschopnost dostát svým závazkům) lBankrot (závazky převyšují čistou tržní hodnotu podniku) Finanční restrukturalizace podniku bez výrazných potíží l Smyslem restrukturalizace je zlepšit finanční zdraví podniku l lOpatření v oblasti aktiv lStálá aktiva – rovnováha mezi rozsahem stálých aktiv a jejich potřebou lOběžná aktiva – přiměřenost zásob, rozsahu a struktury pohledávek a odhadu potřeby finančních prostředků 1. stupně likvidity l lOpatření v oblasti pasiv lSnížit daňové náklady lProdloužit nebo zkrátit doby splatnosti úvěrů a dalších závazků lVylepšit zadluženost a následně finanční riziko a celkovou image podniku Varovné signály bankrotu lUvolněné finanční řízení – nikdo není schopen vysvětlit, nač se vydávají peníze lManažeři nemohou doložit nebo vysvětlit významné transakce lZ důvodu zvýšení tržeb a zlepšení peněžních toků dostávají zákazníci veliké slevy lZ důvodu získání hotovosti se uzavírají smlouvy na odběr výrobků v menším než standardním množství lBanky požadují dohody, že jejich úvěry mají přednost před ostatními věřiteli lKlíčoví zaměstnanci opouštějí podnik lNedostatek materiálu zabraňuje splnit objednávky lNení placena sražená daň z příjmů zaměstnanců lDodavatelé požadují placení v hotovosti lZvýšení počtu stížností zákazníků Sanace podniku lUplatněním přísné finanční disciplíny lRadikální snížení nákladů lProdej výrobků uspokojujících požadavky a očekávání zákazníka po všech stránkách l lFáze ozdravného procesu podniku: lAnalýza výchozí situace podniku lFormulace cílů podniku ve všech základních oblastech lOzdravný plán (výroby, personální, obchodní, finanční) lKvantifikace nákladů spojených s ozdravným plánem lRealizace ozdravného procesu Důležité odkazy lCAS (české účetní standardy) lIFRS (mezinárodní standardy finančního výkaznictví) lIVS (mezinárodní oceňovací standardy) lUS GAAP Děkuji za Vaši pozornost. J Boring%20Presentation