Podnik a konkurence Ekonomické základy práva • Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Teorie nabídky lČastý smysl podnikání - zisk (= kladný rozdíl mezi výnosy a náklady). lDva okruhy otázek: 1.Jaký produkt vyrábět? (V jakém množství?) 2.Jakou kombinaci výrobních faktorů pro výrobu použít? ? lČím si jednotlivé podniky konkurují? Způsoby konkurence na straně nabídky lCenová konkurence l l l l l l lNecenová konkurence Funkce cen lInformační funkce lZprostředkovatel přenosu informací o potřebách, zálibách, zvyklostech spotřebitelů, výrobních možnostech, zdrojích (neplatí u nedokonalých trhů) lAlokační (regulační) funkce lOdráží změny v preferencích lPřevaha nabídky – cenový pokles lPřevaha poptávky – cenový vzestup lStimulační funkce lDiferenciační dopad na výrobce lOmezovací funkce lPouze někteří spotřebitelé mohou spotřebovávat lFunkce distribuční lCena je nástrojem distribuce důchodů při směnných transakcích. l l Necenová konkurence lNecenová konkurence lKvalita produkce lPropagace lInovace produktu lRychlá reakce na změny požadavků zákazníků lČetnost prodejen lProdejní a poprodejní servis l lFaktory ovlivňující pružnost nabídky lrychlost obratu zboží ltechnologie výrobního procesu ldoprava a skladování zboží lčasové vlivy lstav výrobních kapacit l l Analýza konkurenčního prostředí lAnalýza konkurence l5 typů konkurenčního statusu: l l1. Jedna nebo více větších výhod l2. Řada malých výhod, které ve svém celku vytváří jednu velkou konkurenční výhodu l3. Výhody existují, ale buď nejsou rozpoznány, nebo nejsou plně využity l4. Žádná zřetelná konkurenční výhoda l5. Konkurenční nevýhody - plynoucí z omezené velikosti podniku, nepružnosti, zastaralých výrobních postupů, omezení distribuční sítě, nevyhovující nákladové struktuře, slabém image,.... Pojetí konkurence podle nahraditelnosti výrobků •4 úrovně konkurence: lkonkurence mezi výrobci stejného nebo podobného zboží, určeného stejné cílové skupině zákazníků, prodávané za podobné ceny lkonkurence mezi výrobci substitučních výrobků lkonkurence mezi výrobci podobných výrobků všech tříd lkonkurence mezi těmi, kdo usilují o zákazníkovy peníze - z ohledu na druh vyráběné produkce / poskytovaných služeb l Velikost trhu lstatistiky o spotřebě daného produktu (zejména u spotřebního zboží) l lstatistiky o prodejích v daném odvětví nebo trhu (ČSÚ, MPO, oborová sdružení) lsoučty dodávek podniků na vnitřní trh prodávajících daný produkt – předpoklad, že neexistuje významnější vývoz l lu trhů, kde působí pouze několik velkých podniků – je možné získat data o prodejích těchto podniků lsoučet prodejů za hlavní účastníky l lu dodavatelů komponent pro finální výrobce – možné odvozovat trh dle poptávky po finální produkci l ldata o relevantním trhu poskytují první informaci o vývojových tendencích – výchozí základna pro odhad temp budoucích a tím i pro prognózu tržeb oceňovaného podniku. J Formy konkurence lDokonalá konkurence lNedokonalá konkurence lMonopolistická konkurence lOligopol lMonopol Dokonalá konkurence l Podmínky: lVelké množství subjektů lVolný vstup do daného odvětví lStejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů l l Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence. l Zisk na dokonale konkurenčním trhu lPouze krátkodobý jev způsobený: lvýrobce snížil náklady lzvýší se tržní cena Efektivnost dokonale konkurenčního trhu lCena plní všechny funkce l lPodnik (podniky v daném odvětví) vyrábí takové množství produkce, při kterém dosahuje optima l lPodnik (podniky v daném odvětví) minimalizuje náklady na jednotku produkce l lSpotřebitelé realizují nejvyšší možnou kombinaci komodit při daných zdrojích a technologii l lPlatí pravidlo Paretova optima l l l Nedokonalá konkurence lRozhodující část produkce nabízí několik málo velkých podniků l lOstatní podniky odvětví se podřizují tržní a zejména cenové politice dominantních podniků l lPodniky usilují o vyčlenění specifické poptávky po vlastní produkci – diferenciace produktu, snaha maximálně vyhovět zákazníkovi l lNa trhu není produkce volně zastupitelná substituty l lSpotřebitelé setrvávají u osvědčené značky – poptávka po produkci podniků v daném odvětví není stejná l lPoptávka je pod každodenním tlakem reklamy Monopolistická konkurence l Podmínky: lvelký počet podniků v odvětví ldiferencovaný produkt a diferencovaná cena lneexistují bariéry vstupu podniků do odvětví l l Řada podniků prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky. l Oligopol lPodmínky: lmalý počet podniků v odvětví ldiferencovaný produkt a diferencovaná cena lexistují bariéry vstupu podniků do odvětví l l např. benzínové pumpy l lDuopol J Monopol lPodmínky: ljediný podnik v odvětví ljedinečný produkt a cena lexistují bariéry vstupu podniků do odvětví l lVznik monopolu: lKoncentrací ekonomické síly lPřírodní monopol lAdministrativní monopol l l např. Česká pošta u některých služeb Neefektivnost monopolu lMonopol má tendenci omezovat rozsah nabízené produkce l lRozsah produkce je menší než odpovídá maximalizaci užitku spotřebitelů l lOmezení výroby je „kompenzováno“ vyšší cenou l lMonopol vytváří bariéry vstupu do odvětví l lMonopol svou činností stimuluje stabilizaci tržních poměrů včetně cen Příklad stabilizace tržních poměrů včetně cen l„České dráhy nabídnou nový věrnostní program a budou rozšiřovat služby, ceny zvednou v průměru jen o procento lZákazníky Českých drah nečekají při odbavení od 14. prosince žádné zásadní změny. V cenách zohlednil národní dopravce pouze jednoprocentní inflaci. Pro věrné cestující zaregistrované na eShopu však České dráhy zavádí nový bonusový program a rozšíří nabídku výhodnějších mezinárodních jízdenek do vybraných zahraničních destinací. V oblasti služeb budou v jízdním řádu 2015 rozšiřovat počet vlaků s Wi-Fi přístupem k internetu i počet spojů přístupných vozíčkářům a cyklistům.“ lZdroj: České drány, cit. 1. 12. 2014, Dostupné z: http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-22080/ l l„Česká pošta zdražuje lOd 1. února 2015 zvýší Česká pošta ceny u některých svých služeb. Například doporučené psaní zdraží o pět korun, obyčejný balík o 22 korun. Podání poštovní poukázky typu A zdraží o tři koruny. Zvýšení cen schválil Český telekomunikační úřad kvůli dlouhodobému nezájmu o služby České pošty. Cena za poslání obyčejného dopisu se nezmění.“ lZdroj: Česká televize, cit. 29. 1. 2015, Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/299938-balik-o-22-kc-doporuceny-dopis-o-pet-ceska-posta- zdrazuje/ Protimonopolní regulace lRegulace monopolu: lantitrustové zákony lzakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu ldaňová politika lmožnost převést monopol do státního vlastnictví lcenová regulace Cenová regulace lAdministrativní stanovení ceny ji zbavuje tržního charakteru lZtráta motivace lCena neplní své funkce l lVstup do odvětví není omezen – cena by neměla být regulována (oslabuje zájem ostatních firem vstoupit do odvětví) lVstup do odvětví je omezen – je možné cenu regulovat, ale při regulaci je nutné přihlédnout ke všem okolnostem l Monopson l Podmínky: lexistuje pouze jeden kupující lumožňuje kupovat zboží l za nižší cenu než v podmínkách l dokonalé konkurence l lnapř. stát je jediný kupující lvojenské produkce l lDalší formy nedokonalé konkurence l na straně poptávky: lOligopson lmonopsonistická konkurence l l head J Chování podniků l1. být lepší než konkurence lPodnik usiluje o snížení nákladů, což ji přináší dodatečný zisk a zároveň ochranu před případným poklesem ceny l lPodnik usiluje o zvýšení svého tržního podílu, což ji zároveň opětovně chrání před poklesem cen l l Čím je intenzita konkurenčního prostředí silnější, tím je postavení podniků méně stabilní. l l2. spolupracovat s konkurencí Posílení postavení podniků I. lKartel lDohoda sjednaná tajným jednáním (koluzí) o cenách, rozdělení realizačních trhů, přidělení výrobních kvót lpodniky si uchovávají svou samostatnost lpodniky si nebudou konkurovat l lSyndikát lpodniky si uchovávají svou samostatnost lodbyt je realizován prostřednictvím syndikátu Posílení postavení podniků II. lTrust lpodniky nemají výrobní ani odbytovou samostatnost ljednotný podnik založený na kapitálovém spojení lhorizontální – spojování podniků téhož odvětví lvertikální (kombinát) – spojování podniků po výrobní návaznosti l lKoncern lformálně nezávislé podniky ovládané prostřednictvím finanční kontroly, např. holding l lKonglomerát lMnohooborová struktura, která nesleduje linii výrobní návaznosti lKongenerický konglomerát lfúze společnosti IBM, výrobce počítačů, se společností Lotus, společností zabývající se výrobou softwaru l Děkuji za Vaši pozornost. J Boring%20Presentation