Úvod do berního práva Mrk.©MMXVI Alternativní názvy a pojetí oDaňové právo oDaňové a poplatkové právo o…. oPrvky systémové soudržnosti = systémové meze o Předmět regulace oChování ve společenských vztazích prostřednictvím kterých se zajišťuje příjem veřejného rozpočtu ve formě daně sensu largo nebo se snižuje příjem veřejného rozpočtu ve formě (daňové) vratky. oDaň = obligatio ex lege – obligační daňový vztah – dluh sui generis Metoda regulace oMetoda: veřejnoprávní; konglomerát administrativně právní metody, metody autoaplikace: a) zákonná delegace vyměření a inkasa (části správy) na určitý okruh subjektů na základě jejich daňového statutu (potentior persona), b) obligační metoda a koexistence se vztahy, jež jsou předmětem regulace jiných právních odvětví; 2 etapy realizace. oJedinečný účel: fiskální Systémová soudržnost oSystémová charakteristika: emancipující se subsystém fiskální části finančního práva zajišťující příjmovou stránku veřejných peněžních fondů. Inkorporované subodvětví (CZ) X kodifikační tendence (PL) oVazba k rozpočtovému právu, celnímu právu, právní regulaci veřejného pojištění… oVazba k soukromoprávním odvětvím – podmět, předmět, podmínky existence … Ještě k předmětu o„Berně“ – s výhradami daň sensu largo oBerně jsou si konstrukčně vzájemně podobné omeritorně si však podobné nejsou (dvojí zdanění vnitrostátní) x legální definice daně oKaždá „daň“ představuje individuální neopakovatelnou právní konstrukci – objektivní i subjektivní „Daň“ jako předmět správy daní oPeněžité plnění oZákonem označené za daň, clo nebo poplatek oJiné peněžité plnění spravované podle DŘ oPeněžité plnění z dělené správy oRovněž: daňový odpočet, daňová ztráta, jiný způsob zdanění, příslušenství daně (úroky, penále, pokuty, náklady řízení). Systém berního práva osystém berního práva ≠ systém daní oBerní právo hmotné oBerní právo procesní (berní právo formální) oBerní právo správní (organizační) oBerní právo trestní o----------------------- oObecná část oZvláštní část oPrávo přímých daní x právo nepřímých daní … Vymezení berního práva oMeritorní vymezení: specifický předmět, stavba normy, rysy jimi regulovaných vztahů, metoda, účel regulace oLegislativní vymezení: nachází se ve specifických právních aktech, oSpecifické zásady interpretace vypracované doktrínou a judikaturou oVymezení ve sféře aplikace: speciální orgány, speciální aplikační proces, speciální profese a organizace Problém akceptace možné samostatnosti ootázka přístupu k finančnímu právu: otradicionalistický, okonzervativní odestruktivní oAKCEPTACE doktrinární, společenská oškoly daňového práva Prameny berního práva oÚstavní pořádek ČR oPrávo EU oSmlouvy o zamezení dvojího zdanění aj. oDaňové zákony, daňové předpisy oZákladní princip demokratického právního státu: NULLUM TRIBUTTUM SINE LEGE = žádná daň bez zákona oLokální normativní správní akty oSchopnost regulovat a spravovat daně – a) znak suverenity státu a b) měřítko fiskální autonomie veřejné samosprávy / srovnej čl. 9 Evropské charty místní samosprávy/ Pramenem berního práva nejsou oJudikatura správního soudnictví oInterpretace daňové správy včetně „závazného posouzení“ oPokyny a instrukce Ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství, Generálního ředitelství cel o o „Daň“ oBerní právo nemá povahu absolutního práva – věcného práva x právo personální, obligační = oPrávo na pohledávku – podobnost k soukromému obligačnímu právu. Rozdíly veřejnoprávní a soukromoprávní obligace 1.Právní důvod – obligatio ex lege 2.Causa dominans et finalis = úhrada veřejných výdajů 3.Aktivní subjekt – stát, obec / věřitel 4.Pohledávka státu – veřejnoprávní pohledávka (ÚSC – přenesená působnost) 5.Obsah závazku 6.Absence ekvivalentního protiplnění 7.Absolutní obligace 8.Právní postavení věřitele a dlužníka Obecné zásady berního práva Nykiel - Brzeziński oZásada řešení pochybnosti: V pochybnosti ve prospěch poplatníka = zákaz řešení pochybnosti v neprospěch poplatníka oZásada omezeného aplikování analogie při interpretaci berního práva oZásada zachování vazby práv a povinností k zdaňovacímu období – časová integrita daně oZákaz retroaktivity oZásada respektování institutů jiných oborů/odvětví práva o Skupiny zásad oZákladní zásady daňového systému oZákladní zásady berního práva oZásady tvorby berního práva oZásady ochrany lidských a občanských práv v oblasti berního práva oZásady správy daní o Soustava daní sensu stricto v ČR oDaň z příjmů fyzických osob oDaň z příjmů právnických osob oDaň z nemovitých věcí oDaň silniční oDaň z nabytí nemovitých věcí oDaň z přidané hodnoty oDaně spotřební oDaně energetické oDaň z hazardních her (2017) Organizační diagram Daně sensu stricto Daně důchodové Daně majetkové Daně transferové Daně obratové Daň z příjmů fyzických osob Daň z příjmů právnických osob Daň z nemovitosti Daň silniční Daň z pozemků Daň ze staveb Daň dědická Daň darovací Daň z převodu nemovitosti DPH Spotřební daně Energetické daně Poplatky oSoudní oSprávní oMístní ojiné Organizační diagram Platební povinnost z dělené správy Rozhodování s platební povinností Rozhodnutí Nabytí právní moci = změna režimu (SŘ → DŘ) „DAŇ“ Berní právo hmotné Systém berního práva - oPřipomenutí 3 základních segmentů BP oHmotněprávní povinnosti a oprávnění oDaňové procesy oStruktura a kompetence subjektů aplikujících berní právo (orgány veřejné správy, soudy, daňové subjekty) Hmotné právo oNormy daňového břemene: oKonstrukční prvky daně oObecné normy k primárnímu nalezení daně oObecné normy k revizi správnosti provedené autoaplikace o o Hmotné právo oNormy, které upravují vzorce daňového základu pro mimořádné stanovení daně: oPomůcky oPaušál oDohoda o základu daně oOdhady, tržní cena atd. Hmotné právo oNormy určující rozsah odpovědnosti daňových subjektů oNormy tvořící hmotněprávní definice oNormy hmotného práva tvoří vzorec – výsledek řešení nalezení daně. oOstatní normy – procedurální regule Konstrukční prvky daně sensu largo oPředmět (objekt) daně – objektivní stránka daně oDaňový subjekt – subjektivní stránka daně oTributní/kauzální nexus oZáklad daně oSazba oKorekční prvky základu oKorekční prvky sazby oPodmínky daňového tvrzení oSprávce daně oInkasní podmínky oRozpočtové určení výnosu daně o o Předmět daně oFaktická nebo právní situace, se kterou právo váže vznik daňové povinnosti (daňového závazku) oVěcný stav oOdpověď na otázku – z čeho se platí nebo za co se platí (poplatky) Daňový subjekt oSociální jednotka, se kterou právo váže vznik daňového závazku. oDaňová subjektivita je širší než civilistická Subjekt aktivní a pasivní oPasivním subjektem je ten, na kterého právo nakládá daňové plnění - debitor oAktivní – subjekt oprávněný k převzetí daňového plnění - creditor Subjekt formální a materiální oFormální – na který právo nakládá daň, ale nenese materiální břemeno daně oMateriální – nositel daňového břemene Základ oParametrické normy oUrčení velikosti konkrétního předmětu daně o Sazba oParametrické normy oDaňová sazba vyjadřuje vztah mezi výší daňového břemene a velikostí daňového základu oDruhy sazeb oDaňový tarif (sazebník) o LEGES AB OMNIBUS INTELLEGI DEBENT Úvod do berněprávní interpretace Výklad x Interpretace oPromiskuitní použití oVýklad ≠ interpretace (vnímání textu adresátem) oVýklad je širší pojem než interpretace oVýklad zahrnuje nejen interpretaci textu, ale i vyvození logických konsekvencí z interpretovaných norem oPragmatický výklad – činnost interpretatora podle příslušných regulí směřující k určení obsahu právní normy oApragmatický výklad – dopady výkladu Interpretace berního práva oUžití autoaplikace v metodě právní regulace berního práva vyžaduje patřičnou míru schopnosti adresátů berněprávních norem pochopit, jaké chování je v intencích vůle zákonodárce. Vzor chování by měl být jasný z právní textu, není-li tomu tak, pak je nutné přistoupit k procesu interpretace. oOvlivnění interpretace při autoaplikaci: a)Judikatura b)Správní metodika c)Berní dogmatika d)Berní metodologie e)Berní didaktika f)Správní editace – závazné posouzení správcem daně g)Právní a ekonomické vědomí, subjektivní orientace v objektu zdanění h)Jazyková (jazykovědná) schopnost adresáta. Exegetická (výkladová) schopnost oJazyková kompetence oZnalost konstrukčních pravidel právních aktů a právních norem oZnalost pravidel eliminace nejasnosti výrazů v právních textech oZnalost vazeb odvětví a pravidel použití norem z jiných předpisů (Orientace v rámci vnitřní a vnější systémové charakteristiky berního práva) oPozn.: Neznalost zákona neomlouvá. Omlouvá exegetická neschopnost? X Předpokládaná zákonodárcem schopnost -- editace Editační proces oEditační povinnost oVšeobecná editační povinnost (PL) oKvalifikovaná editační povinnost (CZ) o§ 132 a násl. DŘ – ZDPH, ZDP: o§ 47a ZDPH – správnost zařazení zdanitelného plnění do sazby DPH o----- o§ 24a ZDP – posouzení způsobu rozdělení výdaj/nákladů, které nelze přiřadit pouze ke zdanitelným příjmům o§ 24b – poměr výdajů/nákladů spojených s provozem nemovitosti k různým účelům o§ 33a – technické zhodnocení nemovitosti o§ 34a – výdaje/náklady vynaložené při realizaci projektů výzkumu a vývoje o§ 38na – uplatnitelnost daňové ztráty jako odpočitatelné položky od základu daně o§ 38nc – sjednání ceny mezi spojenými osobami Výklad berního práva – základní druhy oJazykový výklad oSystémový výklad oÚčelový výklad Jazykový výklad oZahrnuje řadu interpretačních nástrojů vycházejících z vlastností daného jazyka oVe své podstatě interpret stojí před volbou různými jazykově opodstatněnými interpretačními hypotézami oInterpretační dilema spočívá ve volbě mezi významy získanými na základě jazyka právního, právnického nebo běžného. oSouvisející metody výkladu – kontext, evoluce Systémový výklad oPotřeba zohlednění normy v širším kontextu oPrávní norma – právní předpis – subodvětví – odvětví práva – systém práva oPaleta nástrojů např.: určení významu s ohledem na principy berního práva, normy ústavního práva, judikaturu a normy unijního práva Účelový výklad oRozhodující roli hraje účel dané regulace oÚčel regulace bývá vymezen zákonodárcem oVětšinou nezřetelný – prostor pro hledání účelu - argumentace 4 kánony výkladu berního práva 1.Přednost jazykového výkladu 2.Rozhodování v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu 3.Úzká interpretace norem týkajících se daňových osvobození a úlev 4.Zákaz analogie o (M. Zirk-Sadowski – vychází z přechodu modelu práva od represivního k responsivnímu) Interpretační hypotéza oVýsledek interpretace dostatečně podpořený argumenty oJednoznačný text – jedna interpretační hypotéza oPři více možných interpretačních hypotézách – přiznání správnosti jedné z nich – interpretační rozhodnutí (akt vůle výběru) oInterpretační rozhodnutí předchází právnímu rozhodnutí ve smyslu individuálního právního aktu vydaného na základě rekonstrukce právní normy oSíla argumentů Interpretační domněnka oExistuje interpretační dilema oNejsou známy protiargumenty oPříklady interpretačních domněnek: oD. mezery v právu oD. souladu pn s ústavním pořádkem oD. souladu normy nižšího řádu s normou hierarchicky vyšší oD. racionálního zákonodárce = oZákonodárce nepřipustí existenci protichůdných norem oV předpise nejsou mezery oZákonodárce nestanoví zbytečné normy oZákonodárce směřuje ke společensky akceptovaným cílům, účelům o o