Současná praxe a etika podnikání v České republice Nejčastější formy porušování etických norem v podnikání : lNedostatečná ochrana důvěrných informací lPředčasné , neoprávněné zveřejňování lProdej informací lProtiprávní získávání informací Faktory ovlivňující PE : l+ písemné prohlášení zaměstnanců o dodržování obchodního tajemství l+ úzce vymezený okruh osob seznámených s důvěrnými informacemi l- fluktuace zaměstnanců l- korupce, korupční prostředí l- konkurence – lživé informace o l výrobcích konkurence l - cenová politika Profesionální vzhled firmy tvoří : lPřesné vymezení činnosti firmy,okruhu obchodních partnerů včetně zákazníků lDesign firmy, základem logo lJednotný postup při vyřizování korespondence lChování lMluva lVzhled zaměstnanců Největší etické problémy v ČR v oblasti podnikání : l lNedodržování plateb lNedodržování slibů a závazků lNedodržování smluv lNekorektnost informací Etika reklamy : l„ pravda v reklamě „ l ( úplná, má slibovat to, co slibuje a ty mají být splněny ? ) lPřehánění a neoprávněné vychvalování účinnosti výrobků lZneužití cílů spotřebitele ( výrobky poškozující zdraví spotřeb., životní prostředí, použití náb. symbolů, přisprostlost) Organizace : lČR – Rada pro reklamu – 1994 l Zásady etické reklamní praxe l Arbitrážní komise lMezinárodní obchodní komora – Paříž l Mezinárodní kodex pravidel etiky v reklamě – 1986, 1937 – vypracování pravidel etiky ve vybraných druzích podnikání II. lEtika pracovních nákupů 1.Dary 2.Přednostní zacházení s některými dodavateli 3.Nečestné jednání s jinými dodavateli lEtika prodejní činnosti – 1973 – Mezinárodní obchodní komora – Mez.kodex pravidel etiky v prodejní činnosti l Základní pravidla chování člověka na pracovišti lSpolupracujeme s lidmi, které jste si sám nevybral lMožnosti výběru jsou vždy omezené lKontakty s kolegy – pracovní skupina formálně organizována, základem systém vztahů mezi lidmi zakotvený ve služebních instrukcích, neosobnost, hierarchie nadřízenosti a podřízenosti, závist, intriky, nekolegiálnost Deset rad pro úspěšné řešení rozporů na pracovišti 1.Na rozčileného, konfliktního jedince reagujte mírně a klidně 2.Nechte druhou stranu vypovědět jeho problém, neskačte mu do řeči. 3.Vhodné odvést klienta od místa, kde konflikt vznikl( zabránění divadla ) 4.Dát najevo snahu o pochopení druhé strany, maximální vstřícnost II. l5. Pokud jen trochu možné, vyhovět druhé straně l6. Operativní náprava l7. Řešení s nejvyšším vedoucím pracovníkem přítomným na pracovišti l8. Nepříznivý dojem vzniklý z nedostatků si nenechejte pro sebe, nalezněte řešení l9. Jde nám hlavně o nápravu l10.Jednejte zdvořile a slušně