SLOVO SE UJME SPÍŠE NEŽ MYŠLENKA A TAKÉ MÁ VÍCE VEŘEJNÉHO ZÁJMU. KAREL ČAPEK Komunikační prostředí firmy Firemní komunikace : —Je komunikační sítí umožňující spolupráci či samostatnou existenci organizace — —součástí podnikové kultury — —Významnou konkurenční výhodou — Komunikační proces —Proces, který charakterizovat jako : — —"Kdo říká, co, jakým kanálem, ke komu, s jakým účinkem.„ — —Kdo – co říká - komu – čím – s jakým úmyslem – — - s jakým účinkem — — Komunikaci rozlišujeme — podle počtu účastníků a charakteru na: — —Intrapersonální — —Interpersonální — —Masová — Komunikaci rozlišujeme —Podle užitého komunikačního kanálu na: — —Verbální — —Neverbální — —Komunikace činem — Funkce komunikace : —Informovat (in-form= tvarovat uvnitř) —Vzájemně se domluvit —Instruovat/ zjišťovat (vede k lepší orientaci ve světě) —Pobavit —Přesvědčit —Navázat kontakt, sdružovat se —Exhibovat — Motivace ke komunikaci — —existenciální (zaplnění pocitů bezesmyslnosti a prázdnoty), — —přesilové (touha po sebeuplatnění a snaha vyniknout) — —adaptační (v rámci plnění sociální role) Komunikační kontext —Vnitřní kontext —Momentální psychický a fyzický stav (vnitřní vyladění) —Minulé zkušenosti —Vědomé i nevědomé motivy — —Vnější kontext —Fyzikální - čas, prostor —Kulturně-společenské - společenské normy, kulturní zvyklosti —Situační - skupina, vzájemné postavení účastníků — Teorie komunikace —Teorie komunikace podle Erica Berneho : —E. Berne, autor teorie transakční analýzy definuje tři stavy ega, jenž výrazně ovlivňují interpersonální komunikaci: — —rodič, —dospělý —dítě — Teorie komunikace II. —V rámci svého modelu růstu definuje americká psycholožka Virginie Satirová (1994) celkem čtyři styly komunikace: — —Vinič — —smířlivec — —počítač — —rušič — Verbální komunikace —Vyjadřování pomocí slov, prostřednictvím jazyka —Verbální komunikace může být : — —A) přímá x zprostředkovaná — —B) mluvená x psaná — —C) živá x reprodukovaná Jazykové prostředí —Je tvořeno 4 základními prvky : — q lidmi qJejich úmysly qKomunikačními pravidly, s jejichž pomocí dosahují svých úmyslů qSkutečně používanou řečí v dané situaci Komunikační styly qKonvenční q qKonverzační q qOperativní q qOsobní,intimní Paralingvistické aspekty verbálního projevu —Hlasitost verbálního projevu —Výška tónu řeči —Rychlost verbálního projevu —Objem řeči —Plynulost řeči, pomlky, frázování —Barva hlasu, emoční náboj —Kvalita řeči —Slovní vata —Chyby v řeči Neverbální komunikace —Neverbální projevy v oblasti obličeje a hlavy — —Pohyby rukou a paží — —Pohyby a pozice těla a nohou Bariéry komunikace — —Interní — —Externí q nezvyklé prostředí q vyrušování někým třetím q hluk, vizuální rozptylování Interní bariéry komunikace —Obava z neúspěchu —Problémy osobního rázu, emoční stav —Rozdíly mezi účastníky komunikace —Bariéry postoje vůči komunikačnímu partnerovi ( neúcta, povýšenectví, odpor, nesympatie ) —Skákání do řeči, nenaslouchání, —Nepřipravenost na komunikování —Fyzické nepohodlí —Nesoustředěnost —stereotypizace Problémy v komunikaci —Několik komunikačních kanálů: —Se zaměstnanci —Komunikace ústředí – složky —Velkoobchod –maloobchod —S věřiteli – akcionáři —S veřejností —Se sdělovacími prostředky —S odborníky, s experty —S postiženými lidmi Funkční podniková komunikace —Měla by splňovat : —zam-ci znají podnikové cíle —Podpora formálních i neformálních vztahů —Posilování pozitivních vztahů —Nadřízení znají pracovní kompetence jednotlivců týmu —Každý zná své cíle —Každý ví, co má dělat —Loajalita zam – ce, identifikace zam-ce s podnikovými cíli Komunikační kanály v podniku —Rozhovor tváří v tvář —Skupinový rozhovor – porada, týmová diskuse —Konference, výroční zpráva, seminář —Vzdělávání —Podnikové časopisy a noviny —Nástěnky, reklama , PR —Dopisy, písemné zprávy —Telefonování —Faxy, emaily, telegramy, teletexy —Oběžníky, předpisy —Podnikové obřady a tradice —Image podniku — — — —Děkuji za pozornost.