pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Harmonizace akcízů Michal Radvan www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Akcíz nProč raději „akcíz“ než „spotřební daň“ n„spotřební daň“ – zavádějící termín nv podstatě „spotřeba statku“ je předmětem také DPH nPůvod – že by „Excise Duty“ www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice akcízů nselektivní spotřební daně uvalené na vybrané výrobky navíc vedle všeobecné spotřební daně zvyšující daňové zatížení vybraných komodit nvšeobecná spotřební daň = v podmínkách EU … daň z přidané hodnoty (DPH, VAT…) n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kritéria selekce nfiskální záměry npolitická hlediska nregulace spotřeby ntrvalá spotřeba nluxus nškodlivost nKATEGORIE nzdanění omezené (do 10 komodit) ČR nzdanění střední (15 -30) Polsko nzdanění široké (nad 30) USA n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Exkurs do historie ndvojí konstrukce n1. Finanční monopoly n2. Fabrikátové daně www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Finanční monopol nsoustředění výroby nebo prodeje vybrané komodity do státních rukou nceny stanoví stát tak, aby rozdíl mezi nimi a náklady kryl jednak daň a jednak podnikatelský zisk nmonopolní dávka – při přenesení produkce na jiný subjekt nV ČR ztratil význam po nacionalizaci (1945 – 1948) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklady finančních monopolů (ČR 1946) nlihový (např. zákon č. 95/1888 ř.z., 86/1932 Sb.z.n.) ntabákový (Celní a monopolní řád z roku 1835; monopol zrušen zákonem č. 303/1993 Sb.) nvýbušných látek (zákon č. 414/1919 Sb. z.n.) nsolní (CMŘ, zákon č. 326/1921 Sb.z.n.) numělých sladidel (270/1937 Sb.z.n.) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Fabrikátová daň nblízká konstrukce současným spotřebním daním nzatížení již hotových výrobků ndaně výrobní – daně polotovarové – daně surovinové … význam pro konstrukci daně z obratu www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklady fabrikátových daní ncukr ndroždí nkyselina octová nminerální oleje npivo nšumivá vína numělé jedlé tuky nuhlí nzapalovadla n nžárovky nvíno, mošty a ovocné šťávy nmaso ncigaretový papír www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Akcízy v Evropě nakcízy n harmonizované ntabák a tabákové výrobky nalkoholické nápoje (lihoviny, pivo, víno) nminerální oleje nenergie nakcízy neharmonizované nostatní např. nautomobily nkožešinové výrobky nstřelné zbraně nhrací karty, rulety … n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Harmonizační proces nVelmi pokročilý nSnaha o vyrovnání sazeb (zvýhodňování domácích producentů je tím omezeno, resp. znemožněno) vyústila alespoň ve stanovení minimálních sazeb nSpoléhá se na spontánní harmonizační proces – země s vysokými sazbami budou muset pod vlivem sníženého nákupu snížit daň na úroveň v ostatních zemích nPrincip země určení (země původu nemožná s ohledem na různé sazby) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Start nRozdílný systém akcízů v členských státech, někdy značně široký www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice 72/43/EHS nSystém akcízů, předmětem jsou minerální oleje, tabák, lihoviny, pivo a víno nDalší akcízy zrušit, s výjimkou daní, které nevyžadují hraniční kontroly nebo dodatečné náklady mezinárodního obchodu nKauza „Pivo a víno“ (SD 170/78) – Komise žalovala Spojené království za sazbu daně na pivo (0,557 libry za galon) a víno (2,955), v odůvodnění vyjádřen soutěžní vztah mezi pivem a vínem a podle čl. 90 došlo k vyššímu zdanění dovážených výrobků www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice 92/12/EHS nTzv. horizontální směrnice nUpravuje výrobu, zpracování, držení a přepravu produktů nZavádí autorizované daňové sklady (pohyb mezi nimi bez daně) nJednotný celní sazebník pro určení produktu nPřipouští i další nepřímé daně, např. z enviromentálních důvodů – např. zdanění odpadů (Švédsko, Dánsko), emisí (Itálie, Litva), hnojiv (Švédsko, Dánsko) či letecké dopravy (Velká Británie, Francie) – více viz Nerudová, str. 51-52 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice 2008/118/ES nO obecné úpravě spotřebních daní nNahradila směrnici 92/12/EHS nPovinnost implementovat do 1.4.2010 nPrecizace a zjednodušení textu, modernizace postupů www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Strukturální směrnice nPočítá s nimi i horizontální směrnice nVymezují základy akcízů www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice k aproximaci sazeb nPočítá s nimi i horizontální směrnice nStanoví konkrétní částky akcízů www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizační diagram Komunitární regulace akcízů Informace Horizontální směrnice Strukturální směrnice Směrnice o sazbách 92/12/EEC / 2008/118/EC 2073/2004/EC 92/12/EEC / 2008/118/EC 92/81/EEC / 2008/118/EC 72/464/EEC 79/32/EEC 95/59/EEC 92/83/EEC 92/82/EEC 2003/96/EEC 92/79/EEC 92/80/EEC 2002/10/EEC 92/84/EEC www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zdanění spotřeby minerálních olejů nSměrnice 92/81/EHS definuje druhy minerálních olejů (benzin, nafta, petrolej, zemní plyn, topné oleje) – minerální olej je prodáván, slouží ke spotřebě, jako palivo, jako pohonná hmota (tedy výčet je demonstrativní) nSměrnice 2003/96/ES restrukturalizuje zdaňování energetických produktů a elektrické energie, rozšiřuje zdaňování minerálních olejů i na uhlí, zemní plyn a elektrickou energii, stanovuje minimální sazby v závislosti na použití energetických produktů (pohonné hmoty, palivo pro průmyslové nebo obchodní účely, prostředek pro výrobu elektrické energie); povinnost vybírat energetické daně ve členských státech od 1. ledna 2004 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nSměrnice Rady 2004/74/ES a směrnice Rady 2004/75/ES - pro nově přistupující země, přechodné dohody měnící směrnici 2003/96/ES nPro ČR směrnice Rady 2004/74/ES: ČR může uplatňovat úplné nebo částečné osvobození od daně nebo snížené úrovně zdanění u elektřiny, pevných paliv a zemního plynu až do 1. ledna 2008 nDalší státy střední a východní Evropy byly ve vyjednávání výjimek úspěšnější a např. Slovinsko je povinno zdanit pevná paliva od roku 2009 a elektřinu a zemní plyn od roku 2010, resp. v určitých případech až od roku 2014 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nSnaha o prosazení biopaliv zatím neúspěšná (návrhy na poloviční sazbu daně v případě hromadné přepravy osob vč. taxislužby a vozidel veřejné správy) n„alespoň“ směrnice o podpoře užívání biopaliv a jiných pohonných hmot v dopravě nSazby viz směrnice 2003/96/ES, porovnání ve členských státech viz Nerudová, str. 50-51 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zdanění spotřeby alkoholu nProblémy z důvodu množství tzv. národních nápojů (víno v jihoevropských státech, koňak ve Francii, whisky ve Velké Británii a v Irsku, pivo se středoevropských zemích) a státních monopolů na prodej alkoholu ve Skandinávii nSměrnice 92/83/EHS dělí alkoholické nápoje na pivo, víno, meziprodukty, alkohol a alkoholické nápoje nSměrnice 92/84/EHS upravuje minimální výše sazeb nTabulky viz Nerudová, str. 53-55 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zdanění spotřeby tabáku a tabákových výrobků nSměrnice 72/464/EHS a 79/32/EHS – obecné směrnice, rozdělují tabákové výrobky nSměrnice 95/59/ES o daních jiných než daních z obratu, které ovlivňují spotřebu tabákových výrobků, dělí tabák na cigarety, doutníky a tabák ke kouření a obsahuje výše uvedené směrnice nSměrnice 2002/10/ES stanoví minimální sazby daně, přičemž je možno uplatňovat sazbu daně valorickou (na základě maloobchodní ceny), specifickou (na kilogram či na kusy) či smíšenou (původně směrnice 92/79/EHS pro cigarety a 92/80/EHS pro ostatní tabákové výrobky) nMinimální daňové zatížení 57 % z maloobchodní ceny cigaret a fixní minimum 64 EUR / 1000 cigaret www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Od roku 2014 nNová směrnice o struktuře a sazbách spotřební daně z tabákových výrobků nOd 1.1.2014 min. sazba 60 % z maloobchodní ceny a současně 64 EUR / 1000 ks nVýjimky pro BUL, EST, LAT, LIT, HUN, POL, ROM, GRE od 1.1.2018, na oplátku kvantitativní restrikce na dovoz www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Informační povinnost nNařízení 2073/2004 o správní spolupráci v oblasti spotřebních daní mezi národními orgány navzájem a mezi orgány a Komisí, ústřední kontaktní útvar www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Závěr nStrukturální harmonizace dokončena, existuje jednotný systém nepřímého zdanění nNedokončená otázka harmonizace daňových sazeb (zasahování do národních zájmů, nástroj fiskální politiky, příjmové stránky rozpočtů, neochota EK vymáhat implementaci směrnic, národní tradice) nSnahy o sjednocení daní z piva a vína nemají šanci na úspěch nNávrhy co dva, resp. čtyři roky – zvyšování sazeb? nUdržuje se princip země určení, neboť princip země původu by vyžadoval sjednocení sazeb (těžko určovat, odkud je právě zakoupené zboží), nicméně toto se velmi osvědčilo www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Literatura nNerudová, D. Harmonizace daňových systémů zemí Evropské unie. ASPI, Praha, 2008. nŠiroký, J. Daně v Evropské unii. 4. vyd. Linde, Praha, 2010. nTerra, B.J.M. et Wattel, P.J. European Tax Law. 4. vyd. Kluwer Law International, The Hague, 2008. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Prostor pro Vaše dotazy a … … děkuji za pozornost.