Veřejné finance Rozpočet EU a státní rozpočet – ekonomické souvislosti Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Struktura veřejných rozpočtů lSoustava veřejných rozpočtů lnadnárodní rozpočet l lústřední rozpočet l lrozpočty jednotlivých celků územní samosprávy l lrozpočty neziskových organizací působících ve veřejném sektoru l lMimorozpočtové fondy (státní fondy a tzv. mimorozpočtové parafiskální fondy) l Rozpočet EU lRozpočet EU se horizontálně člení do osmi institucionálních sekcí: lSekce I: Evropský parlament lSekce II: Rada EU lSekce III: Evropská komise lSekce IV: Evropský soudní dvůr lSekce V: Evropský účetní dvůr lSekce VI: Hospodářský a sociální výbor lSekce VII: Výbor regionů lSekce VIII: Evropský ombudsman a Evropský úřad pro dohled nad ochranou dat l lZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zejména § 37 l Zásady rozpočtu EU lzásada jednotnosti a správnosti rozpočtu lzásada ročního rozpočtu lzásada vyrovnanosti lpříjmy a výdaje rozpočtu EU musí být vždy vyrovnané, přebytek (je převeden do dalšího finančního období), deficit (v následujícím roce je započítán do výdajů rozpočtu) lzásada zúčtovací jednotky lrozpočet se sestavuje, plní i vyúčtovává v eurech; lzásada obecnosti lcelkové příjmy musí pokrývat celkové položky na platby. Až na výjimky uvedené ve finančním nařízení se všechny příjmy a výdaje vykazují v plné výši bez jakýchkoli vzájemných zápočtů; lzásada specifikace lvýdaje rozpočtu jsou přiřazeny do jednotlivých hlav a kapitol; lzásada řádného řízení lpoužití položek rozpočtu musí být v souladu se zásadami hospodárnosti, účinnosti a efektivity; lzásada transparentnosti l Obsah obrázku text Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti J Příjmy EU ltradiční vlastní zdroje lzemědělské dávky (tj. cla uvalená na dovoz zemědělských produktů) ldávky z cukru a izoglukózy lcla z obchodu se třetími zeměmi vybraná podle společného celního tarifu lpodíl na dani z přidané hodnoty (DPH) lpodíl z hrubého národního důchodu (HND) členských států l (95-99 % celkových příjmů) l lOstatní (1-6 %) lpoplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, poplatky za administrativní činnost institucí, daně z příjmu zaměstnanců institucí ES, pokuty, přebytek rozpočtu z předchozího roku, úroky z opožděných splátek, pokuty firem za porušení soutěžního práva atd. Složení vlastních zdrojů lTzv. tradiční vlastní zdroje lCla na dovoz ze třetích zemí a dávky na trhu s cukrem lCca 10-12 % l Zdroj založený na DPH lNásobek jednotné sazby 0.30 % na harmonizovaný vyměřovací základ DPH lVyměřovací základ – limit 50 % HND lCca 10-13 % l Zdroj založený na HNP lZdroj k vyrovnávání rozpočtu lUrčité procento z HND lCca 70-74 % l Vývoj příjmů rozpočtu Vývoj příjmů EU Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Výdaje rozpočtu EU lVýdaje všech evropských institucí lNejvětší část – výdaje Komise lZa rok průměrně pouze 1 % HND EU lVýdaje na politiku EU lNa zemědělství a rozvoj venkova lPolitiku soudržnosti lVnější vztahy lVýzkum lŽivotní prostředí, atd. l Položky na závazky, mil. EUR, ceny roku 2011 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2014-2020 1. Inteligentní růst podporující začlenění 60 283 61 725 62 771 64 238 65 528 67 214 69 004 450 763 1a Konkurenceschopnost pro růst a zaměstnanost 15 605 16 321 16 726 17 693 18 490 19 700 21 079 125 614 1b Hospodářská, sociální a územní soudržnost 44 678 45 404 46 045 46 545 47 038 47 514 47 925 325 149 2. Udržitelný růst: Přírodní zdroje 55 883 55 060 54 261 53 448 52 466 51 503 50 558 373 179 z toho: výdaje související s trhem a přímé platby 41 585 40 989 40 421 39 837 39 079 38 335 37 605 277 851 3. Bezpečnost a občanství 2 053 2 075 2 154 2 232 2 312 2 391 2 469 15 686 4. Globální Evropa 7 854 8 083 8 281 8 375 8 553 8 764 8 794 58 704 5. Správa 8 218 8 385 8 589 8 807 9 007 9 206 9 417 61 629 z toho: správní výdaje orgánů 6 649 6 791 6 955 7 110 7 278 7 425 7 590 49 798 6. Náhrady 27 0 0 0 0 0 0 27 Položky na závazky celkem 134 318 135 328 136 056 137 100 137 866 139 087 140 242 959 988 Jako % HND 1,03 % 1,02 % 1,00 % 1,00 % 0,99 % 0,98 % 0,98 % 1,00 % Položky na platby celkem 128 030 131 095 131 046 126 777 129 778 130 893 130 781 908 400 Jako % HND 0,98 % 0,98 % 0,97 % 0,92 % 0,93 % 0,93 % 0,91 % 0,95 % Dostupné rozpětí 0,25 % 0,25 % 0,26 % 0,31 % 0,30 % 0,30 % 0,32 % 0,28 % Strop vlastních zdrojů jako % HND 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % 1,23 % Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Finanční rámec rozpočtu EU (2007 – 2013) lThe present financial framework (2007-2013) comprises six headings: l1. Sustainable growth l1a. Competitiveness for growth and employment l1b. Cohesion for growth and employment l2. Preservation and management of natural resources l3. Citizenship, freedom, security and justice l3a. Freedom, security and justice l3b. Citizenship l4. The European Union as a global player l5. Administration l6. Compensations (related to the latest enlargement of the Union) l l Zdroj: Evropská komise. [online]. [10. 11. 2009]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/budget/budget_detail/index_en.htm l Srovnání výdajů Víceletý finanční rámec - srovnání Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Specifika rozpočtu EU lNejvětší příjmy: lpříspěvky, lčást výnosu DPH, lclo l(Zcela zde chybí příjmy z ostatních daní a z odvodů sociálního pojištění.) l lNejvětší výdaje: lzemědělská politika l J Obsah obrázku text, mapa Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Současné problémy rozpočtu EU 16804-dlouhodoby_rozpoctovy_trend.jpg (609×309) Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz 1. Velikost rozpočtu Současné problémy rozpočtu EU http://www.euroskop.cz/gallery/56/16805-rozpoctove_bilance.jpg l2. Rozpočtové bilance členských států lČistá rozpočtová bilance daného státu vyjadřuje rozdíl mezi příspěvky do společného rozpočtu a objemem financí, který z něj daný stát prostřednictvím různých politik a programů získá zpět. l l Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Současné problémy rozpočtu EU http://www.euroskop.cz/gallery/56/16803-vyvoj_szp.jpg 2. Rozpočtové bilance členských států l3. Společná zemědělská politika l Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz Současné problémy rozpočtu EU l4. Politika hospodářské a sociální soudržnosti lje postavena na solidaritě mezi členskými státy EU a v současné době je jednou z největších výdajových položek společného rozpočtu; lrozšíření EU o země střední a východní Evropy znamenalo pro HDP Unie a její příjmy zvýšení o 5 %, zároveň s sebou ale přineslo i prohloubení rozdílů mezi jednotlivými regiony a nárůst populace o 30 %; lvětšina nových členských zemí patří spíše mezi chudší země Unie, jejichž HND nedosahuje průměru EU - proto představuje toto rozšíření také zvýšení nároků na společný rozpočet, a to především v oblasti strukturální pomoci; l Zdroj: Euroskop [cit. 10. 10. 2016] Dostupné z: http://www.euroskop.cz J Výsledek obrázku pro EU kemel Zdroj: Kemel, M. Rozpad EU [cit. 2017-03-25]. Dostupné z: https://kreslenyvtip.cz/miroslav-kemel/3609 Schvalovací proces lUpraveno v čl. 314 SFEU lNařízení č. 966/2012 EP a Rady ze dne 25. 10. 2012 (rozpočtové zásady) + 2015/1929 ze dne 28. 10. 2015 l1. fáze – návrh rozpočtu vypracovaný Komisí (nejp. 1. září) lEP a Rada stanoví pokyny k prioritám l2. fáze – postoj Rady (nejp. 1. října) lParlamentní výbory předkládají stanoviska rozpočtovému výboru l3. fáze – postoj Parlamentu (42 dnů) lSchválení/žádný postoj; pozměnění -> Radě -> schůze dohodovacího výboru X Rada do 10 dnů přijme pozměňovací návrhy l4. fáze – dohodovací řízení + schválení rozpočtu lDohodovací výbor má za úkol dospět k dohodě o společném návrhu ve lhůtě 21 dnů lX nový návrh Komise lParlament a Rada - 14 dní na chválení l5. fáze – dodatečné a opravné rozpočty l Schéma schvalování ropočtu EU, zdroj: Evropská komise Kontrola rozpočtu lVnitřní lEx post jednotlivými institucemi EU, členskými státy lVnější lZprávy o plnění rozpočtu – měsíční zprávy, každoroční hodnotící zpráva lRoční účetní závěrka lpředběžný audit Evropského účetního dvora lkonečná závěrka zasílaná EP a Radě pro udělení absolutoria lExterní audit a „prohlášení o věrohodnosti“ EÚD lPolitická odpovědnost vůči EP – „absolutorium“ + doporučení Rady l lEvropský semestr lPro dosažení cílů strategie Evropa 2020 l6-ti měsíční období analýz rozpočtové a strukturální politiky členských států l Programové období 2014 - 2020 lje v souladu s rozpočtovým rámcem EU pro roky 2014-2020 lje významně redukován počet operačních programů z 24 (předchozí období) na 8 lfondy EU zahrnují celou škálu nástrojů finanční pomoci. Slouží především k: lpodpoře hospodářského růstu členských zemí EU la snižování sociálních a ekonomických nerovností mezi státy a regiony l lČR může čerpat prostředky ve výši téměř 24 miliard eur. lhttp://www.strukturalni-fondy.cz/getmedia/fe43f9e7-ff58-4a20-91bc-9556c92847b5/Abeceda_nahled-3.pn g lhttp://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/prostredky-alokovane-pro-cr/programove-obdo bi-2014-2020 lhttps://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/hospodareni-eu/pozice-cr-vuci-rozpoctu-eu/2018/cista-pozi ce-cr-ve-vztahu-k-rozpoctu-eu-32613 lhttp://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2017/cr-ziskala-v-roce-2016-o-79-mld-vice-27395 l l l J Význam a podstata státního rozpočtu lnejvýznamnější veřejný rozpočet l l lsoustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) l l lnejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností l l lnejvýznamnější nástroj stabilizační politiky l l lprostřednictvím státního rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP Vývoj veřejných výdajů Zdroj: Ministerstvo financí Státní rozpočet lNejdůležitější bilance státu lpříjmy a výdaje st. rozpočtu závazně člení rozpočtová skladba lrozpočtové provizorium lvzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu a výše tzv. skrytého dluhu l lfinanční plán lnabývá podoby rozpočtového zákona lza plnění odpovídá Ministerstvo financí lvláda je většinou zmocněna provádět v případě potřeby dílčí úpravy rozpočtu lpo skončení období se sestavuje závěrečná bilance skutečného plnění st. rozpočtu – tzv. státní závěrečný účet l lvýznamný nástroj rozpočtové politiky lpokladní plnění se uskutečňuje na účtech ČNB Příjmy a výdaje SR lRozpočtová skladba třídí příjmy a výdaje z hlediska: lodpovědnostního (do jednotlivých kapitol) ldruhového lVýdaje – dle druhu věci, služby, práce, výkonu nebo práva, které bylo daným výdajem pořízeno, u transferů - druh podpory, kterou transfer představuje. lPříjmy - dle právního důvodu platby, která do rozpočtu plyne. lodvětvového (funkčního) ldle druhu činnosti, z níž příjmy plynou nebo na kterou se finanční prostředky vynakládají lkonsolidačního lna příjmy a výdaje vznikající uvnitř soustavy veřejných rozpočtů l l § 2/1 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě J OS = organizační složka PO = příspěvková organizace Majetkové účasti státu lMajetkové účasti státu lhttps://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/majetek-statu/majetkove-ucasti/2019/majetkove-ucasti-ministe rstva-financi-ke-34352 l lKapitálové výdaje – transfery podnikům lhttp://www.kurzy.cz/cnb/ekonomika/kapitalove-vydaje-trasfery-podnikum/ l Funkční třídění rozpočtové skladby (zkráceno) Konsolidační třídění rozp. skladby (zkráceno) J Rok 2006 Celkový přehled výdajů SR na rok 2019 lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2019/zakon-c-336-2018-sb-33868 l lVšeobecná pokladní správa lpříjmy a výdaje státního rozpočtu, které mají všeobecný charakter; součástí je i vládní rezerva, která slouží ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů a vytváří se ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. lplatby státu na zdravotní pojištění za nevýdělečně činné skupiny obyvatelstva lodvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie lstátní záruky linvestiční pobídky lpodpora exportu lstátní podpora stavebního spoření ltransfery mezinárodním organizacím a na zahraniční pomoc l Čerpání výdajů státního rozpočtu 2019 lhttps://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2019/pokladni-plneni-sr-34201 Vývoj mandatorních výdajů vzhledem k celkovým výdajům Struktura výdajů ze státního rozpočtu za rok 2016 dle druhů l Výdaje v mld. Kč dle kapitol - 2016 l Výdaje kapitoly ministerstva práce a sociálních věcí - 2016 Trendy ve výdajích SR ČR lTok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. l lRozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje l (1993 – 2000 cca 88 %, v poslední době tvoří cca 93 %). l lCelkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. l lV zemích, kde jsou součástí st. rozpočtu i výdaje na sociální zabezpečení, rostou výdaje na starobní důchody. l lOd roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje (výdaje na obranu, příspěvky do rozpočtů mezinárodních organizací, jichž je ČR členem). l l J Rok 2006 Celkový přehled příjmů SR na rok 2019 lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2019/zakon-c-336-2018-sb-33868 l Vývoj příjmové strany státního rozpočtu Struktura příjmů státního rozpočtu na rok 2016 Trendy v příjmech SR ČR lběžné příjmy (daně cca 58 %) + příspěvky na soc. zabezpečení se podílejí (38 %) – tj. cca 95% na celkových příjmech l l ltempo růstu daň. příjmů ve státním rozpočtu se snižuje l lkapitálové příjmy jsou velmi malé l l Krátkodobé rozpočtové deficity u SR v průběhu kalendářního roku lPokladní plnění SR lhttps://monitor.statnipokladna.cz/2018/statni-rozpocet/# Daňová kvóta ljednoduchá (daně, poplatky a cla) lsložená (včetně povinných odvodů na sociální a zdravotní pojištění) l l l lPeková, J.: Veřejné finance, úvod do problematiky, Aspi Publishing, Praha 2002, str. 251 l lV roce 2015 kvóta klesla na 32,9 %. lV příštích letech by opět měla podle odhadu Ministerstva financí mírně vzrůst na 33,2 % v letech 2017 a 2018. Podle Ministerstva financí však toto zvýšení daňové kvóty neznamená, že se zvýší daňové zatížení obyvatel, ale že bude lepší výběr daní. lHlídací pes. [citováno 10. 10. 2016]. Dostupné z: http://hlidacipes.org/cesko-jako-severske-staty-evropy-danova-kvota-by-vyskocila-az-o-dvacet-procen t/ schéma%205a TaxToGDP_Jan2016 Den daňové svobody lhttps://www.businessinfo.cz/cs/clanky/na-stat-budou-cesi-letos-pracovat-dele-danove-zatizeni-roste -105703.html Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2006) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2007) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2008) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2011) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2012) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2013) Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2019) lhttps://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2019/zakon-c-336-2018-sb-33868 l Státní rozpočet lvyrovnaný lpřebytkový lschodkový l lProhlubování deficitu: lPříjmy Výdaje lstagnují rostou lrostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy lklesají rostou lklesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Děkuji za Vaši pozornost. J