PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zápatí prezentace Finanční správa v ČR (se zaměřením na správu daní) Damian Czudek damian@czudek.cz, damian.czudek@vsb.cz PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Obsah přednášky Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPojem finanční správy a její systematizace, předmět finanční správy a finančního práva, realizace finanční správy nPrávní úprava organizačního pojetí správy daní nSpráva daní v rezortu Ministerstva financí ČR nDaňová správa (zákon o finanční správě) nCelní správa (zákon o celní správě) nNěkolik slov k dělené správě n nNěkdy příště: nSpráva daní ve funkčním pojetí… n n n n Zápatí prezentace 3 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Pojem finanční správy a její systematizace… Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 5 Pojem finanční správy nFinanční správa = specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními činnostmi n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa nPrastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. nMerkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) nX Pošvář: samostatný díl veřejné správy nSiblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947) n Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu largo nveškerá činnost, která metodami a formami VS působí na materiální základ veřejného sektoru včetně dopadů na soukromý sektor n Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu stricto nčinnost dekoncentrovaných orgánů, do jejichž působnosti patří realizace výkonné moci při nakládání s veřejnými peněžními prostředky njedná se de facto pouze o správu veřejných financí nTj. i správa daní – daň ve smyslu legislativní zkratky – daně, cla, poplatky, pokuty, atd.. n Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu stricticimo nOd 1.1.2013 (zákon o finanční správě ČR) nFinanční správa České republiky nNástupce územních finančních orgánů n n Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojetí finanční správy Finanční správa ve smyslu organizačním ve smyslu funkčním Činnost Instituce nStejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly (tj. i pro daňovou správu sensu largo) nFinanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správa daní ve funkčním pojetí nDaňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.) nSubsidiární povaha DŘ nSpeciální úprava – „daňové“ zákony nZákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů nZákon č. 235/2004 Sb., o DPH nZákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční nZákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí nZákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních nZákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí nZákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů n+ další zákony upravující daně ve smyslu legislativní zkratky daň a obsahující procesněprávní úpravu Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vztah správního řádu a daňového řádu nInstitucionální vymezení (zřízení) finanční správy – ústavní pořádek ČR, normy správního práva nČinnost FS – správní …. Správní právo nČinnost FS – finanční …. Finanční právo nPředmět finanční správy .. - „ - nProces finanční x proces správní nSŘ (500/2004 Sb.) x DŘ (280/2009 Sb) n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vztah správního řádu a daňového řádu n§ 262 DŘ – „při správě daní se správní řád nepoužije“ n§ 177 SŘ – „Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. “ n nZásadně nelze ! n Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Specifika a výjimečnost finanční správy nFinanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. nFinanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► n n ………..FINANCE…. Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Předmět finanční správy Předmět veřejné správy Předmět finanční správy Obecný předmět veřejné správy nObecný: široká škála společenských vztahů, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě nFS: společenské vztahy regulované normami finančního práva, do kterých veřejná moc ingeruje s užitím forem a metod vlastních veřejné správě www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPředmět finančního práva n> nPředmět finanční správy nNe všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Předmět finančního práva nSpolečenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají: nV procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů, nV souvislosti s fungování peněžního systému, nV rámci veřejnoprávních ingerencí do finančního trhu. n(segmenty klasického pojetí finančního práva) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nTyto společenské vztahy jsou regulovány normami finančního práva s využitím metody založené na administrativně právní metodě regulace: n nFormy, metody, cíle, instituty a instituce veřejné správy. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Šíře předmětu finanční správy nJe dána šíří záběru finančního práva ► n►různorodost forem a metod správních ingerencí n►institucionální rozmanitost n►obtížná systematizace n►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Systém organizace finanční správy Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n nvěcné principy nteritoriální principy nkoncentrace x dekoncentrace ncentralizace x decentralizace nduální správa ndělená správa norganizační x funkční n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Věcný princip organizace finanční správy nSoučasná finanční správa v ČR není organizována na principu koncentrace a centralizace nRezortní správa financí nSpeciální finanční správa – institucionalizované veřejné peněžní fondy n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Teritoriální principy nCentrální finanční správa – MF, ČNB nAdministrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) nObvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC nVlastní obvody podle potřeb FS nKombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Koncentrace x dekoncentrace nRelativní nKoncentrace v systému národních výborů nDekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy nTendence dílčí koncentrace – specializace – specializované a odvolací fin. ředitelství www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Centralizace x decentralizace nCentralizovaná finanční správa – pobočky nČNB nFondy nDecentralizace – fiskální federalismus nSpráva státních financí nSpráva financí územních samospráv nSpráva financí profesních (zájmových) veřejných korporací www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Duální správa nSpráva vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu nUrčující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS nPříklady: devizové orgány – MF, ČNB n ÚFO: obecné FÚ, Specializovaný FÚ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa – funkční princip n§§ 161-162 Daňového řádu nProcesně dělená správa nInstitucionálně dělená správa n nNalézací řízení n nInkasní správa n nVymáhání www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Podřazení segmentů finanční správy nPrimární FS: speciální dekoncentráty – ÚFO, CSČR, ČNB nSekundární FS: svěřený výkon finanční správy v návaznosti na primární předmět správy, resp. Primární účel existence instituce, nerespektuje se dělba moci. nPř.: výkon finanční správy soudy – správa veřejných financí, správa majetku … www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Potřeby finanční správy nJednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí nSplnění požadavků dobré správy nEfektivnost nHospodárnost nStabilita PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Dobrá finanční správa Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Východiska nPostavení jedince ve státě nStát jako nebezpečí nStát jako garant práv jednotlivce nPrávní stát www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dobrá správa ndobré mravy veřejné správy nnestrannost - impartiallness nsprávnost – fairness nvčasnost –reasonable time www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Roy Perry nKonzervativní politik nnar. 1943 Londýn nposlanec Evropského parlamentu ntvůrce myšlenky Kodexu dobré správy (1998) n RPerry www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Formování obsahu dobré správy ndoktrína njudikatura n▼ nPrávo na dobrou správu nListina základních práv Evropské unie čl.41 (7.12.2000) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Listina 2007 n(2007/C 303/01) nPrávo na řádnou správu n1. Každý má právo na to, aby jeho záležitosti byly orgány, institucemi a jinými subjekty Unie řešeny nestranně, spravedlivě a v přiměřené lhůtě. n2. Toto právo zahrnuje především: n a) právo každého být vyslechnut před přijetím jemu určeného individuálního opatření, které by se jej mohlo nepříznivě dotknout; n b) právo každého na přístup ke spisu, který se jej týká, při respektování oprávněných zájmů důvěrnosti a profesního a obchodního tajemství; nc) povinnost správních orgánů odůvodňovat svá rozhodnutí. n3. Každý má právo na to, aby mu Unie v souladu s obecnými zásadami společnými právním řádům členských států nahradila škodu způsobenou jejími orgány nebo jejími zaměstnanci při výkonu jejich funkce. n4. Každý se může písemně obracet na orgány Unie v jednom z jazyků Smluv a musí obdržet odpověď ve stejném jazyce. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Text Listiny nhttp://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:303:0001:0016:CS:PDF n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právo na dobrou správu nv katalogu občanských práv LZPEU n„lidské právo“ - …Každá osoba …. nvztahuje se na orgány EU n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Jacob Söderman nčlen švédské sociální demokracie ve Finsku nevropský ombudsman (1995-2003) nnávrh Kodexu dobré správy (2001) Jacke%20Soderman%20hemsida www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Kodex dobré správy nMorální kodex veřejné správy EU nInspirace pro vnitrostátní kodexy veřejné právy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Principy dobré správy VOP 1.Dodržování právního řádu. 2.Nestrannost 3.Včasnost 4.Předvídatelnost 5.Přesvědčivost 6.Přiměřenost 7.Součinnost 8.Odpovědnost 9.Otevřenost 10.Vstřícnost www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Princip „dobré správy“ ve SŘ n§ 8 odst. 2 n…správní orgány spolupracují v zájmu dobré správy… nnepochopení tohoto principu zákonodárcem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Kolize nDobrá správa nX nVeřejný zájem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dobré vládnutí nVyšší stupeň nDobrá správa složka dobrého vládnutí nEkonomicky: vyšší efektivita nPoliticky a právně: těsnější vazby politických a správních institucemi na občany nDobrá správa dobré vládnutí www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dobrá finanční správa nDobrá správa veřejných financí, peněžního systému a dohledu nad finančním trhem nEfektivní nPřátelská nModerní nEtické kodexy daňové správy PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Právní úprava správy daní (finanční správy sensu stricto) v organizačním pojetí Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nZákon č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, nDalší podzákonné předpisy, např. vyhláška o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech, vyhláška o vzorech služebních průkazů… Zápatí prezentace 48 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Ministerstvo financí Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ministerstvo financí nÚstřední orgán státní správy n nOkruh činností vymezen zákonem č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů (§4) n -Úsek státních příjmů -Úsek finančního trhu -Ostatní úseky n Zápatí prezentace 50 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace Ministerstva financí ČR nMinistr financí Ing. Miroslav Kalousek nodbor 10 - Kabinet ministra nodbor 29 - Legislativní nodbor 30 - Personální nodbor 56 - Interní audit a inspekce nsekce 02 - Finanční trh nsekce 03 - Hospodaření s majetkem státu a informatiky sekce 04 - Finanční, auditní a provozní nsekce 05 - Daně a cla - viz dále nsekce 06 - Veřejné rozpočty nsekce 07- Mezinárodní vztahy a finanční politika n nBlíže viz http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/orgstru.html n 51 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled MF ČR, sekce 05 - Daně a cla nodbor 18 - Nepřímé daně nodbor 25 – Strategie daňové politiky a správy nodbor 26 - Majetkové daně, daň silniční a oceňování nodbor 28 - Účetnictví a audit nodbor 32 - Daňová legislativa n nodbor 39 - Správní činnosti n nResortní organizace - Generální finanční ředitelství (viz dále) § nResortní organizace - Generální ředitelství cel (viz dále) Zápatí prezentace 52 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vykonavatelé daňové správy Zápatí prezentace 53 Správce daně Primární Sekundární Finanční správa České republiky Celní správa České republiky PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Daňová správa (finanční správa sensu stricticimo) v ČR Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Základní pilíře nové právní úpravy nNahrazení současného zákona o ÚFO novým zákonem reflektujícím aktuální legislativní standardy, včetně eliminace možných rizik vyplývajících z legislativního procesu komplexní novely zákona o ÚFO provedené zákonem č. 199/2010 Sb. nVytvoření Finanční správy České republiky jako jednotné centrálně řízené soustavy orgánů podřízené MF v čele s ředitelstvím s celostátní působností – tato soustava nahradí současnou soustavu ÚFO. nZachování GFŘ a jeho 14 územních pracovišť umístěných v sídlech finančních úřadů (viz dále). Zápatí prezentace 55 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nZachování koncepce jediné účetní jednotky pro celou integrovanou soustavu daňové správy (GFŘ). nReorganizace orgánů daňové správy na regionální a lokální úrovni v podobě transformace současných 8 FŘ a 199 FÚ na Odvolací finanční ředitelství a 14 finančních úřadů (FÚ) se sídly totožnými se sídly současných samosprávných krajů a na jejich 199 územních pracovišť. Tímto krokem dojde k vytvoření třístupňové soustavy orgánů pro výkon správy daní. nZavedení principu výkonu práva daňového subjektu nahlížet do spisu tam, kde je spis umístěn. nVytvoření Specializovaného finančního úřadu pro velké a specifické daňové subjekty na obdobném principu jako aktuálně upravený, avšak dosud nerealizovaný SFÚ Zápatí prezentace 56 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPonechání souhrnné věcné působnosti současných ÚFO beze změny též v rámci Finanční správy ČR, úzká návaznost na ta řešení současného zákona o ÚFO, která se osvědčila a odpovídají současným legislativním požadavkům. nÚčinnost dnem 1. ledna 2013. nInstitucionální kompatibilita s Projektem JIM, kdy navržená soustava Finanční správy ČR bude schopna k 1. lednu 2014 převzít správu pojistného na veřejnoprávní pojištění (tento případný krok bude řešen pozdějšími samostatnými legislativními materiály). Zápatí prezentace 57 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční orgány do 31.12.2012 nÚstřední orgán nMinisterstvo financí n nÚzemní finanční orgány (ÚFO) nGenerální finanční ředitelství (1, Praha) n nFinanční ředitelství (8) n nFinanční úřady (199) a SFÚ n Zápatí prezentace 58 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční ředitelství nCelkem 8 FŘ: n 1.FŘ pro hlavní město Prahu: 12 FÚ 2.FŘ v Praze (pro střední Čechy): 25 FÚ 3.FŘ v Českých Budějovicích (pro jižní Čechy): 17 FÚ 4.FŘ v Plzni (pro západní Čechy): 21 FÚ 5.FŘ v Ústí nad Labem (pro severní Čechy): 25 FÚ 6.FŘ v Hradci Králové (pro východní Čechy): 25 FÚ 7.FŘ v Brně (pro jižní Moravu): 46 FÚ 8.FŘ v Ostravě (pro severní Moravu): 28 FÚ n Zápatí prezentace 59 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Územní působnost FŘ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa ČR od 1.1.2013 nZákon č. 456/2011 Sb. (ZFS) nCharakteristika: nFSČR nahrazuje ÚFO nFSČR = soustava správních orgánů pro výkon správy daní n Zápatí prezentace 61 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soustava Zápatí prezentace 62 Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství Finanční úřad pro … (14) Specializovaný FÚ (1 pro ČR) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – rozpočtové a bilanční postavení nBilanční subjektivita – GFŘ je účetní jednotkou nRozpočtová forma – organizační složka státu nKapitola: MF n nsídlo Praha 1, Lazarská 7 nIČ 72080043 n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ - působnost nSprávní delikty nCentrální evidence a registry nezbytné pro FSČR nPodíl na přípravě návrhů NP(S)A nAnalytické a koncepční úkoly nMezinárodní agenda n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – působnost z pověření MF nPůsobnost ústředního kontaktního orgánu: npro mezinárodní administrativní spolupráci nPři vymáhání některých finančních pohledávek nMezinárodní pomoc při správě daní n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – audit a dozor nZ pověření MF – přezkoumání hospodaření nkrajů nHl.m.Praha nRegionální rada regionů soudržnosti nDozor nad přezkoumáváním hospodaření: nObce nDobrovolné svazky obcí a DSMČ hl.m.Prahy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Generální ředitel nJmenuje vláda na návrh mf nZákaz členství v politické straně (hnutí) nZaměstnanec FSČR, ÚFO nebo MF – minimálně 5 let nMgr. vzdělání nJmenuje a odvolává ředitele a zástupce OFŘ, FÚ a SFÚ n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zástupce generálního ředitele nJmenuje a odvolává mf www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Odvolací finanční ředitelství - působnost nSprávní delikty nEvidence a registry nII. instance k FÚ n n„Nově vzniklé Odvolací finanční ředitelství se sídlem v Brně bude jako čistě odvolací orgán vykonávat svou působnost pro celé území České republiky. Vznikem jediného odvolacího orgánu je plně završena snaha o jednotnost v postupech odvolacího řízení.“ z tiskové zprávy MF ČR n nKontakt: Masarykova 31, 60200 BRNO nŘeditelka: Ing. Eva Nedorostková n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční úřady nObecné finanční úřady - 14 n nSpecializovaný finanční úřad www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Obecná věcná působnost I nSpráva daní nSprávní delikty nPřevod výnosů daní nSpráva splátek MZ (1991-1995) nDozor nad loteriemi a jinými podobnými hrami nInkasní správa v rámci FSČR nRegistry a evidence nAd. ze zákona www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Obecná věcná působnost II nFinanční kontrola nCenová kontrola nBilanční kontrola nKontrola správy poplatků nKontrola ze ZSpD – značení, zákazy prodeje www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Obecná věcná působnost III nZ pověření MF: nAudit a dozor nad auditem územní samosprávy, NUTS (RRRS) a DSO (DSMČ) nPůsobnost kontaktního orgánu při vymáhání některých finančních pohledávek nRealizace mezinárodní pomoci při správě daní www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled + Specializovaný finanční úřad nPro celou ČR (existence od 1.1.2012) nKontakt: Praha 7, Nábřeží kpt. Jaroše 1000/7 n nPro „vybrané subjekty“: nPO - podnikatel s obratem n vyšším než 2 mld. Kč nBankovní sektor nPojistný sektor nČlen skupiny podle zákona o DPH www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Negativní výčet působnosti SFÚ nDzN nTransferové daně www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Územní pracoviště FÚ n nZřizují se a ruší vyhláškou MF č. 48/2012 Sb. n nStávající FÚ (dle ex-ÚFO) = územní pracoviště FÚ pro daný kraj www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení ofs nFÚ, SFÚ, OFŘ mají postavení organizačních jednotek GFŘ nNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem n n PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Celní správa ČR Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Charakteristika nZákon č.17/2012 Sb. (ZCS) nCSČR nahrazuje CSČR podle 185/2004 Sb.- stejný název, ale jiná soustava nCSČR = a)soustava správních orgánů b)ozbrojený bezpečnostní sbor n n Zápatí prezentace 79 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace celní správy ČR do 31.12.2012 nSoustava celních orgánů (2010) n 1.GŘC (1) 2.CŘ (8) 3.CÚ (nyní 54, původně 91) 4. n+ SON (Skupina operativního nasazení) n Zápatí prezentace 80 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Do 31.12.2012 n Zápatí prezentace 81 GŘC CŘ CÚ GFŘ FŘ SFÚ FÚ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soustava od 1.1.2013 Zápatí prezentace 82 Generální ředitelství cel Celní úřad pro … (14) Celní úřad Praha Ruzyně www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC n n n n n nNejvyšší orgán Celní správy v ČR nPřímo podřízeno MF ČR nLokace: Praha - Budějovická nGenerální ředitelství cel je účetní jednotkou, má vlastní IČ 71214011 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – rozpočtové a bilanční postavení nBilanční subjektivita – GCŘ je účetní jednotkou nRozpočtová forma – organizační složka státu nKapitola: MF www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost I nII. Instance k CÚ nPřevod cel podle Nařízení Rady (ES,Euratom) č. 1150/2000 ze dne 22.5.2000, kterým se provádí rozhodnutí 94/728/ES Euroatom o systému vlastních zdrojů Společenství nRozhoduje ve věcech působnosti o charakteru významu případu cs/mezinár. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost II nV případech cs a mezinár. významu je pověřeným celním orgánem s postavením policejního orgánu podle TŘ nPlní funkci centrální analytické jednotky pro účely analýzy rizik www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost III nPodíl na: nPříprava předpisů nZabezpečení analytických a koncepčních úkolů nSjednávání mezinár. smluv, rozvoj styků a spolupráce, plnění závazků www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost IV nOblast mezinárodní spolupráce: nNárodní koordinační jednotka spolupráce nÚstřední kontaktní orgán – spotřební daně nÚstřední úřad pro výměnu informací EU, EK nOrgán odpovědný za doručování písemností nebo oznamování rozhodnutí jiných států nKontaktní orgán vymáhání některých finančních pohledávek a mezinár. pomoc při správě daní – pověření ministerstva n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost V nMezinárodní spolupráce – dohled: nNad osobami nDopravními prostředky a kontejnery nPohybem zboží nMístem, n porušení právních předpisů druhé smluvní strany nOpatření k zajištění převozu §§ po dohodě s cizí celní správou www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost VI nPůsobnost v oblasti evidence a statistiky nLaboratorní zabezpečení CS a FS nEdukační a expertní činnost a skladování nZpravodajsko technická kooperaxe n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost VII nGŘC – speciální inspekční útvar www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Generální ředitel nCelník nJmenovaný MF (!!! GŘ GFŘ – vláda!!!) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celní úřady – působnost I nObecná působnost celního orgánu podle práva EU nSpráva cel nSpráva určených daní nPověřený celní orgán v případech ne cs nebo mezinár. významu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celní úřad – působnost v dělené správě nPLATÍ n nGenerální inkasent n„obecný správce daně podle SŘ“ nInkasní správa v rámci dělené správy v případě státního rozpočtu, státních fondů, rozpočtů územněsamosprávných celků n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celní úřad – působnost nMezinárodní spolupráce nAsistenční činnost pro … nUrčení celního prostoru nEvidence kontrolovaného zboží nRegistry a evidence jiné nEdukační a expertizní sklad nAutorizace – osvědčení nKontrola nPátrací služba www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celostátní věcná působnost vybraných CÚ nCÚ OK: závazné informace o sazebním zařazení (celní editační povinnost) nCÚ JmK: svobodná celní pásma, svobodný sklad, dotčený orgán územního a stavebního řízení v SCP, ručení, celní doklady podle MS nCÚ JčK: osvědčení podle práva EU, povolení k nezjišťování CD v tranzitu nCÚ Pha: gen.CÚ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení CÚ nCÚ mají postavení organizačních jednotek GŘC nNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT ad celní správa ve funkčním pojetí: problematika dělené správy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nJaké činnosti zabezpečují orgány CS ČR? n nCla nDaně nDalší činnosti n n nDělená správa Celní správa - funkce www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nCÚ a dělená správa - § 8 odst. 2 písm. a n(dříve 5 odst. 4 písm. m) starého zákona o CS ČR): n nCelní úřad je nobecným správcem daně podle správního řádu a vykonává správu placení peněžitých plnění v rámci dělené správy, která jsou příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných celků www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa z pohledu DŘ n§ 2/3 Daní se pro účely tohoto zákona rozumí n … nc) peněžité plnění v rámci dělené správy. n nCo je to dělená správa? www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa - §§ 161-162 DŘ n n K dělené správě dochází, je-li rozhodnutím orgánu veřejné moci, který není správcem daně, vydaným při výkonu veřejné moci uložena platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu a postupuje-li se při jeho placení podle tohoto zákona nebo podle jeho jednotlivých ustanovení. n nTo platí i tehdy, pokud vznikla platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu přímo ze zákona bez vydání rozhodnutí. nOrgán veřejné moci věcně příslušný ke správě placení peněžitého plnění je v tomto rozsahu správcem daně. Osoba povinná k placení tohoto peněžitého plnění má stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt při placení daní. n n n K dělené správě rovněž dochází, jestliže zákon stanoví, že ke správě placení peněžitého plnění je příslušný jiný správní orgán než orgán veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa - §§ 161-162 DŘ n nPokud orgán veřejné moci, který uložil platební povinnost k peněžitému plnění v rámci dělené správy: n nnení současně příslušný ke správě placení tohoto peněžitého plnění, předá příslušnému správci daně nezbytné údaje o uložení nebo vzniku této povinnosti nejpozději do 30 dnů ode dne právní moci rozhodnutí, jímž byla platební povinnost uložena; přílohou těchto údajů je stejnopis rozhodnutí s vyznačením právní moci a přehled o předávaných rozhodnutích. nnení současně příslušný k vymáhání tohoto peněžitého plnění, předá příslušnému správci daně nezbytné údaje o uložení nebo vzniku této platební povinnosti, včetně stejnopisu rozhodnutí s vyznačením právní moci a přehledu předávaných rozhodnutí. Tyto údaje jsou předávány o peněžitém plnění, které nebylo dobrovolně uhrazeno do 30 dnů po marném uplynutí lhůty jeho splatnosti. n nOrgán veřejné moci, který předal údaje ke správě placení peněžitého plnění v rámci dělené správy příslušnému správci daně, je povinen tomuto správci daně neprodleně sdělit jakékoliv změny, které nastaly nebo mohou nastat při správě placení těchto peněžitých plnění. n Správce daně, který převzal údaje ke správě placení peněžitého plnění v rámci dělené správy, poskytne na dožádání orgánu veřejné moci, který mu tyto údaje předal, informace o placení tohoto peněžitého plnění. n Místní příslušnost správce daně, na něhož přechází správa placení peněžitého plnění, se řídí podle sídla orgánu veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Příklad dělené správy nZákon č. 185/2001 Sb., o odpadech nZnění od 1.1.2011 (po DŘ). n§ 68 (1) § 68 Pokutu ukládá, vybírá a vymáhá správní úřad, který jako první zahájil řízení o jejím uložení; pokuty uložené inspekcí vymáhá příslušný správce daně. V případě, že bylo zahájeno řízení ve stejný den inspekcí a obecním úřadem obce s rozšířenou působností, provede řízení o uložení pokuty inspekce. O zahájení řízení o uložení pokuty se inspekce a obecní úřad obce s rozšířenou působností vzájemně informují. n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Zápatí prezentace 105 Děkuji za pozornost zpracováno na základě prezentace doc. Mrkývky a JUDr. Šramkové www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Úkol : nPorovnejte zásady SŘ a DŘ nVyřešte otázku použití § 177 odst. 1 SŘ, a to v případě, že jste nalezli rozdíly mezi zásadami v katalogu SŘ a DŘ. n Zápatí prezentace 106