Finanční kontrola | 1 Andrea Vuongová 4. 3. 2019 Øzákon o finanční kontrole Øzákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků Øzákon o Nejvyšším kontrolním úřadě Øzákon o rozpočtových pravidlech/rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Øzákony o územních samosprávních celcích (obcích, krajích, HMP) Øzákon o kontrole (kontrolní řád) Ø…. Ø Ø Legislativní rámec | 2 Økontrolní činnost zaměřená na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky a plnění povinností vyplývajících z obecné závazných právních předpisů nebo uložených na základě těchto předpisů Øochrana veřejných prostředků Øsmyslem kontroly není jen hledání a nalézání chyb a nedostatků v hospodaření s veřejnými prostředky, případně ukládání sankcí Øhlavním cílem kontroly je dosažení nápravy ve smyslu opravení nefunkčních či nedostatečně funkčních částí systému a zajištění lepšího nakládání s veřejnými prostředky v budoucnu Ø Finanční kontrola | 3 Cíle kontroly veřejných financí Ø § 4 zákona o finanční kontrole Øzajistit, aby s veřejnými prostředky bylo nakládáno účelně, hospodárně a efektivně Øzajistit dodržování právních předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky Øzajistit včasný a spolehlivý tok informací o nakládání s veřejnými prostředky Øzavést a udržovat vnitřní kontrolní systém, který je způsobilý včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat rizika | 4 ochrana veřejných prostředků Kontrolní systém | 5 Øzákon o Nejvyšším kontrolním úřadě Ønezávislý orgán, který vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu Økontroly mají sloužit veřejnosti a jejím zvoleným zástupcům (poslancům, senátorům a vládě) k poskytnutí nezávislého ujištění, že je s veřejnými prostředky nakládáno řádně Nejvyšší kontrolní úřad | 6 Øprověřuje, zda jsou kontrolované oblasti v souladu s právními předpisy, přezkoumává jejích věcnou a formální správnost a posuzuje, zda jsou hospodárné, účelné a efektivní Økontrola hospodaření se státním majetkem. NKÚ vykonává kontrolu: ‒státního závěrečného účtu, ‒plnění státního rozpočtu, ‒zadávání státních zakázek, ‒vydávání a umořování státních cenných papírů, ‒hospodaření s prostředky poskytnutými České republice ze zahraničí a s prostředky, za něž převzal stát záruky Nejvyšší kontrolní úřad | 7 Øzákon o finanční kontrole, kontrolní řád Ø A.Kontrola Ministerstva financí B.Kontrola hospodaření podřízené organizace C.Kontrola veřejné finanční podpory D. Veřejnosprávní kontrola | 8 Ministerstvo financí vykonává veřejnosprávní kontrolu, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, u a) organizačních složek státu, státních fondů, Regionálních rad regionů soudržnosti a u ostatních státních organizací, a to včetně prověřování přiměřenosti a účinnosti systémů zavedených finanční kontroly b) poskytovatelů veřejné finanční podpory, s výjimkou územních samosprávných celků, c) žadatelů o veřejnou finanční podporu a u příjemců této podpory a dále u právnických a fyzických osob, které jsou napojeny do systému řízení nebo využívání prostředků Evropské unie podle přímo použitelných předpisů Evropských společenství A. Kontrola Ministerstva financí | 9 Předmětem kontroly je hodnocení a ověřování skutečností rozhodnutých pro hospodaření s veřejnými prostředky a kontrola nakládání s veřejnými prostředky Správce kapitoly státního rozpočtu je povinen vytvořit systém finanční kontroly podle zákona o finanční kontrole, kterým zajistí finanční kontrolu jak svého hospodaření, tak i hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací ve své působnosti. Územní samosprávné celky kontrolují hospodaření s veřejnými prostředky u příspěvkových organizací ve své působnosti. B. Kontrola hospodaření podřízených organizací | 10 Kontrolní orgán: poskytovatel veřejné finanční podpory (např. dotace) Předmětem kontroly veřejné finanční podpory je: Ødodržování právních předpisů v přímé souvislosti s poskytovanou veřejnou finanční podporou a Ødodržování podmínek stanovených poskytovatelem veřejné finanční podpory C. Kontrola veřejné finanční podpory | 11 Přezkoumávání hospodaření Øzákon o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO, zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Øinstitut přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí představuje specifickou, každý rok se opakující kontrolní činnost Øúzemní samosprávný celek a svazek obcí jsou povinny dát si přezkoumat své hospodaření za uplynulý kalendářní rok. Přezkoumání hospodaření upravuje zvláštní právní předpis. Øzpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání v orgánech územního samosprávného celku a svazku obcí. Ø Ø | 12 Přezkoumávání hospodaření Øcílem přezkoumávání je získat informace o tom, zda subjekty, které jsou přezkoumávány, hospodařily v daném roce v souladu s platnými právními předpisy. Øposkytování informace voleným představitelům a občanům o stavu hospodaření územního samosprávného celků Ø Ø | 13 Přezkoumávající orgány Øpřezkoumání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí vykonává krajský úřad nebo auditor/auditorská společnost. Øpřezkoumání hospodaření Magistrátu hlavního města Prahy vykonává Ministerstvo financí (odbor 17) nebo auditor/auditorská společnost. Øpřezkoumání hospodaření městských částí hlavního města Prahy vykonává Magistrát hlavního města Prahy nebo auditor/auditorská společnost. Øpřezkoumání hospodaření krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti vykonává Ministerstvo financí (odbor 17). Ø Ø | 14 Předmět přezkoumávání hospodaření § 2 zákona o přezkoumávání hospodaření: ‒plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků ‒finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů ‒náklady a výnosy podnikatelské činnosti přezkoumávaného subjektu ‒peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více přezkoumávanými subjekty, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami ‒finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví ‒hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv ‒vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám ‒nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví přezkoumávaného subjektu ‒nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří přezkoumávaný subjekt, ‒zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu (jedná se zejména o veřejné zakázky malého rozsahu a veřejné zakázky, které nepřezkoumává Úřad na ochranu hospodářské soutěže) ‒stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi ‒ručení za závazky fyzických a právnických osob ‒zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob ‒zřizování věcných břemen k majetku přezkoumávaného subjektu ‒účetnictví vedené přezkoumávaným subjektem ‒ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky podle právního předpisu upravujícího rozpočtovou odpovědnost Ø Ø Ø | 15 Vnitřní kontrolní systém Øje předmětem zákona o finanční kontrole Øje to souhrn nástrojů, procesů a opatření, které jsou zavedeny v organizaci k ošetření rizik, které ohrožují dosažení stanovených cílů Øskládá se z řídicí kontroly a interního auditu | 16 Øvnitřní řídicí a kontrolní činnost Øpředběžná, průběžná a následná Øschvalování výdajových a příjmových operací Vnitřní kontrolní systém – řídicí kontrola | 17 | 18 F:\Dokumenty\Analýza\Data\Před vznikem.emf ‒ | 19 Ønezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, které zjišťuje, zda ‒právní předpisy, přijatá opatření a stanovené postupy jsou v činnosti orgánu veřejné správy dodržovány, ‒rizika vztahující se k činnosti orgánu veřejné správy jsou včas rozpoznávána a zda jsou přijímána odpovídající opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění, ‒řídící kontroly poskytují vedoucímu orgánu veřejné správy spolehlivé a včasné provozní, finanční a jiné informace, ‒provozní a finanční kritéria podle § 4 jsou plněna, ‒zavedený vnitřní kontrolní systém je dostatečně účinný, reaguje včas na změny ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek, ‒dosažené výsledky při plnění rozhodujících úkolů orgánu veřejné správy poskytují dostatečné ujištění, že schválené záměry a cíle tohoto orgánu budou splněny. Øpředkládá doporučení ke zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému, k předcházení nebo ke zmírnění rizik a k přijetí opatření k nápravě zjištěných nedostatků Øzajišťuje konzultační činnost Ø Ø Vnitřní kontrolní systém – interní audit | 20 Øzákon o rozpočtových pravidlech, daňový řád Økontroluje, zda u daňového subjektu nedošlo k porušení rozpočtové kázně Øspráva odvodu za porušení rozpočtové kázně (daňové řízení, daňová kontrola) Øvydává platební výměr = navrácení neoprávněně použitých prostředků zpět do veřejného rozpočtu Ø Kontrola finančního úřadu | 21 Kontrola Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Øzákon o zadávání veřejných zakázek Ødozor nad zadáváním veřejných zakázek ve správním řízení na návrh účastníka zadávacího řízení nebo z moci úřední, kdy ÚOHS posuzuje, zda zadavatel při zadávání veřejné zakázky postupoval v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, ukládá nápravná opatření a sankce a projednává správní delikty zadavatelů Økontrola souladu úkonů zadavatele při zadávání veřejných zakázek se zákonem | 22 Děkuji Vám za pozornost | 23 Mgr. Andrea Vuongová, 238573@mail.muni.cz