Rozpočtové právo | 1 Andrea Vuongová 4. 3. 2019 Øsouhrn právních norem, které upravují rozpočtové vztahy, rozpočtová práva, rozpočtové pravomoci, rozpočtové povinnosti Ø Øpředmětem je úprava rozpočtové soustavy, veřejných rozpočtů, obsahu veřejných rozpočtů, rozpočtového hospodaření a rozpočtového procesu Rozpočtové právo | 2 Rozpočtové právo | 3 Øvícestupňové uspořádání rozpočtové soustavy příslušné země Øexistuje objektivně bez ohledu na formu státu a veřejnou správu Øjako první pojem fiskální federalismus použil Richard Musgrave Øveřejné finance plní funkci alokační, redistribuční a stabilizační Ø Fiskální federalismus | 4 Modely fiskálního federalismu | 5 Fiskální federalismus v České republice | 6 Principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů: Øprincip ročních veřejných rozpočtů Øprincip včasnosti veřejných rozpočtů Øprincip reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů Øprincip veřejnosti veřejných rozpočtů Principy rozpočtového práva | 7 Principy týkající se příjmů a výdajů: Øprincip úplnosti veřejných rozpočtů Øprincip jednotnosti a přehlednosti veřejných rozpočtů Øprincip přednosti výdajů před příjmy Øprincip dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů Principy rozpočtového práva | 8 Principy rozpočtového hospodaření: A. Øprincip efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů Øprincip omezení přesunů ve veřejných rozpočtech Principy rozpočtového práva | 9 Ø Øzákon o rozpočtových pravidlech Øzákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Øzákon o rozpočtové odpovědnosti Øzákon o rozpočtovém určení daní Øzákony upravující státní fondy Øvyhláška o rozpočtové skladbě Ø Øzákon o státním rozpočtů České republiky Legislativní úprava | 10 Rozpočet Øzákladní finanční plán Økaždoročně se schvaluje formou zákona Øslouží k soustředění peněžních zdrojů společnosti a k jejich nenávratnému rozdělování Ø Rozpočtový výhled ØNástroj dlouhodobého finančního plánování, který obsahuje přehled očekávaných příjmů, odhadovaných veřejných výdajů a dlouhodobých finančních záměrů/cílů vypracovaných podle přijatých pravidel a metodologických standardů Ø Základní pojmy | 11 Závěrečný účet Øfinanční zpráva o plnění státního rozpočtu na konci rozpočtového období, která obsahuje konsolidované informace z účetnictví a výkaznictví Ø Závazné ukazatele Ødělí státní rozpočet na prioritní oblasti dlouhodobě sledované vládou, ministerstvem financí, jednotlivými kapitolami státního rozpočtu a dalšími zájmovými skupinami. Závazný ukazatel je nejnižší úroveň členění kapitoly státního rozpočtu schvalovaná zákonem. Ø Základní pojmy | 12 Ønástrojem pro nastavení plnění různých funkcí státního rozpočtu je jednotná struktura jeho příjmů a výdajů dle klasifikace rozpočtové skladby Østejné třídění příjmů a výdajů platí jak pro státní rozpočet, tak pro rozpočty územních samospráv Ørozpočtová skladba člení příjmy a výdaje dle dvanácti druhů třídění: odpovědnostní, druhové, odvětvové, konsolidační, podkladové, prostorové, nástrojové, doplňkové, programové, účelové, strukturní a transferové. Podkladové, prostorové a nástrojové třídění tvoří třídění zdrojové (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich zdroje) Ønejnižšími jednotkami druhového třídění jsou rozpočtové položky Ønejnižšími jednotkami odvětvového třídění jsou rozpočtové paragrafy Ø Ø Rozpočtová skladba | 13 Příjmovým druhem se rozumí právní důvod platby, která organizaci plyne. Na základě druhového třídění rozlišujeme: Øpříjmy daňové (třída 1), Øpříjmy nedaňové (třída 2), Økapitálové příjmy (třída 3) a Øpřijaté transfery (třída 4). Pro účely určení výdajového druhu vyhláška rozlišuje: Øběžné výdaje (třída 5) a Økapitálové výdaje (třída 6) Ø Rozpočtová skladba | 14 Øzákladní finanční plán hospodaření státu Øobsahem jsou veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazby na rozpočty ostatní (finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů) Ø Øvýdaje – očekávané Øpříjmy – odhadované Ø Státní rozpočet | 15 Bilance státního rozpočtu | 16 Přehled plánované a skutečné bilance státního rozpočtu (v mld. Kč) Østátní rozpočet může získávat finanční zdroje jak nenávratného, tak i návratného charakteru (úvěry) Ødo příjmů se řadí • daně, poplatky, odvody – zákonem o rozpočtovém určení daní je stanoveno, kam plyne jejich výnos • pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti • výnos z podílu na clo • příjmy OSS, odvody příspěvkových organizací • splátky návratných finančních výpomocí • výnosy ze státního majetku Ø Příjmy státního rozpočtu | 17 Zdroje příjmů ve veřejné správě | 18 Státní rozpočet DPH Daň z příjmu Pojistné Národní fond Spotřební daň DPH Daň z příjmu Daň z příjmu) DPH Poplatky apod. Krajské rozpočty Obecní rozpočty ‒ Příjmy státního rozpočtu | 19 ØVeřejné výdaje představují rozdělení a užití prostředků veřejných rozpočtů v rozpočtové soustavě. Druhové třídění dělí výdaje na: Øběžné (neinvestiční, provozní), které financují běžnou potřebu veřejných institucí, často každoročně se opakující. Značná část těchto výdajů má charakter mandatorních výdajů a kvazimandatorních výdajů, vyplácených na základě uzavřených smluvních vztahů (převážně výdaje na mzdy a platy včetně příspěvků na sociální a zdravotní pojištění, výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti); Ø Økapitálové výdaje slouží k financování dlouhodobých (investičních) potřeb a jsou zpravidla jednorázové. Výdaje státního rozpočtu | 20 Mandatorní výdaje Øpovinné prostředky, které musí vláda vynaložit Øjsou stanoveny zákonem, jinou právní normou nebo vyplývají z jiných pevně daných smluvních závazků státu Ødávky důchodového a nemocenského pojištění, sociální dávky, platby státu do zdravotního pojištění a podporu v nezaměstnanosti Øobecně se pohybují mezi 50-60 % Výdaje státního rozpočtu | 21 Dotace a návratné finanční výpomoci Dotace jsou peněžní prostředky státního rozpočtu, státních finančních aktiv nebo Národního fondu, poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel Návratní finanční výpomoci jsou prostředky státního rozpočtu , státních finančních aktiv nebo Národního fondu poskytnuté bezúročně právnickým nebo fyzickým osobám na stanovený účel, které je jejích příjemce povinen vrátit. Výdaje státního rozpočtu | 22 Výdaje ve veřejné správě | 23 Transfery obecním rozpočtům Platy Nákup Provoz Ostatní transfery Krajské rozpočty Transfery příspěvkovým organizacím Nákup Platy Provoz Obecní rozpočty Ostatní transfery Transfery přísp. org. Transfery krajským rozpočtům ) Transfery obecním rozpočtům Sociální dávky Transfery příspěvkovým organizacím a fondům Nákup Platy Financování dluhu Státní rozpočet Ostatní transfery Provoz Výdaje státního rozpočtu | 24 Ø Ørozpočty obcí a krajů Øzákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Ø Østřednědobý výhled rozpočtu slouží ke střednědobému finančnímu plánování územního samosprávného celku. Sestavuje se na základě uzavřených smluvních vztahů a přijatých závazků zpravidla na období 2–5 let následujících po roce, a který je schvalován rozpočet Ørozpočet je sestavován v návaznosti na střednědobý výhled rozpočtu a na základě údajů z rozpisu státního rozpočtu, jímž státní rozpočet určuje finanční vztah k rozpočtům obcí a krajů Øobsahem rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje, a ostatní peněžní operace, včetně tvorby a použití peněžních fondů Ø Místní rozpočty | 25 Øfondové hospodaření je účelové financování, jehož cílem může být jednak zajištění dlouhodobé stability některých výdajů státu s vazbou na určité příjmy, ale také vytvoření alternativy k přímému dotačnímu přidělování finančních prostředků Øfondy jsou decentralizované administrativní jednotky, zřízené zákonem jako právnické osoby Ørozpočet fondů je zpracován v termínech pro sestavení státního rozpočtu Øzdroje státních fondů tvoří: • dotace ze státního rozpočtu • výnos specifických rozpočtových zdrojů a majetkových práv Fondové hospodaření | 26 ØStátní fond životního prostředí ØStátní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie ØStátní fond kultury ØStátní zemědělský intervenční fond ØStátní fond dopravní infrastruktury ØStátní fond rozvoje bydlení Fondové hospodaření – státní fondy | 27 Øcentrální místo státní správy pro převod prostředků z Evropské unie určených pro Českou republiku k financování programů a projektů Øprostřednictvím Národního fondu Ministerstvo financí řídí finanční toky z EU Øfinanční prostředky jsou vedeny na účtech otevřených pro tento účel v České národní bance Øs finančními prostředky na těchto účtech se nakládá jako s prostředky na účtech státních finančních aktiv Øčerpání a užití prostředků Národního fondu a jejich kontrola se řídí rozpočtovými pravidly České republiky a příslušnými prováděcími předpisy ØPlatební a certifikační agentura Fondové hospodaření – národní fond | 28 ØÚSC může zřizovat peněžní fondy, a to pro konkrétní účely anebo bez účelového určení Øzdrojem peněžních fondů jsou zejména přebytky hospodaření z minulých let, příjmy běžného roku, které nejsou určeny k využití v běžném roce a převody prostředků z rozpočtu během roku do účelových peněžních fondů. ØNapř. fond rozvoje bydlení, fondy zaměřené na podporu např. sportu, kulturních aktivit nebo ke zlepšení životního prostředí na území obce Fondové hospodaření – fondy ÚSC | 29 Rozpočtový proces | 30 Øpřipravuje Ministerstvo financí Øpovinnost správců kapitol, státních fondů, územně samosprávných celků a dalších subjektů předložit Ministerstvu financí údaje potřebné pro vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu Ø Příprava a sestavovaní rozpočtu | 31 Květen Ministerstvo financí zpracuje: a) předběžný návrh příjmů a výdajů podle kapitol pro návrh zákona o státním rozpočtu na rok N, b) pro návrh střednědobého výhledu předběžný návrh příjmů a výdajů státního rozpočtu v členění podle kapitol na léta N+1 a N+2, c) předběžný návrh příjmů a výdajů podle jednotlivých státních fondů na léta N, N+1, N+2. Červen Vláda do 20. června běžného roku projedná předběžné návrhy příjmů a výdajů státního rozpočtu a státních fondů na léta N, N+1, N+2, provede případné úpravy a návrhy schválí jako předběžné. Do 30. června běžného roku Ministerstvo financí sdělí správcům kapitol, včetně státních fondů, návrhy předběžných příjmů a výdajů na léta N, N+1 a N+2. Příprava a sestavovaní rozpočtu | 32 Červenec Do 31. července běžného roku správci jednotlivých kapitol zpracují v rozpočtovém informačním systému (IISSP) návrhy svých rozpočtů na léta N, N+1 a N+2 a předloží je Ministerstvu financí. Současně předloží návrhy rozpočtů státních fondů v jejich působnosti. Srpen Na úrovni ministra financí se projednávají návrhy rozpočtů se správci jednotlivých kapitol. Do 31. srpna běžného roku Ministerstvo financí zpracuje na základě podkladů předložených správci jednotlivých kapitol návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok N a návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta N+1 a N+2 a předloží je na jednání vlády. Příprava a sestavovaní rozpočtu | 33 Září Vláda projedná návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok N a návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta N+1 a N+2. Do 30. září běžného roku předloží vláda Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR: 1) návrh zákona o státním rozpočtu ČR na rok N, 2) návrh střednědobého výhledu státního rozpočtu na léta N+1 a N+2. Říjen – prosinec: Projednávání rozpočtu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Dodatky k takovému návrhu může předložit nejpozději 15 dnů před schůzí Sněmovny, na níž má dojít k prvému čtení zákona. Příprava a sestavovaní rozpočtu | 34 Øzjednodušený legislativní proces Ø Prvé čtení: Poslanecká sněmovna v obecné rozpravě projedná výše příjmů a výdajů, saldo, způsob vypořádání salda, celkový vztah k rozpočtům vyšších územních samosprávných celků a obcí a rozsah zmocnění výkonných orgánů. Schválí-li Poslanecká sněmovna základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu, nelze je během jeho dalšího projednávání měnit. Organizační výbor následně přikáže jednotlivé kapitoly státního rozpočtu výborům. Výbory tyto kapitoly projednají a ve lhůtě stanovené Sněmovnou předloží svá usnesení rozpočtovému výboru. Schvalování rozpočtu | 35 Druhé čtení: Ve druhém čtení uvede návrh zákona o státním rozpočtu navrhovatel. Po navrhovateli vystoupí zpravodaj rozpočtového výboru. O návrhu zákona o státním rozpočtu a usnesení rozpočtového výboru k němu se koná podrobná rozprava, v níž se předkládají pozměňovací, popřípadě jiné návrhy. Souhrn podaných pozměňovacích návrhů, popřípadě jiných návrhů se doručí všem poslancům a navrhovateli. Třetí čtení: Třetí čtení návrhu zákona o státním rozpočtu lze zahájit nejdříve 48 hodin po ukončení čtení druhého. Ve třetím čtení se koná rozprava, ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb, gramatických chyb, chyb písemných nebo tiskových, úpravy, které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů, popřípadě podat návrh na opakování druhého čtení. Na závěr třetího čtení hlasuje Poslanecká sněmovna o pozměňovacích, popřípadě jiných návrzích. Poté se Sněmovna usnese, zda s návrhem zákona o státním rozpočtu vyslovuje souhlas. Schvalování rozpočtu | 36 Øpokud není Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR schválen zákon o státním rozpočtu na příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, hospodaří organizační složka státu v době od prvního dne rozpočtového roku do dne nabytí účinnosti zákona o státním rozpočtu na tento rozpočtový rok („období rozpočtového provizoria“) podle ukazatelů rozpočtového provizoria Øukazatele rozpočtového provizoria stanoví v rozpočtovém systému Ministerstvo financí v součinnosti se správci kapitol jako závazné ukazatele čerpání výdajů pro období rozpočtového provizoria. Øorganizační složky státu na základě tohoto rozpisu zpracují svůj rozpočet a vloží jej do rozpočtového systému. Øv období rozpočtového provizoria čerpají organizační složky státu prostředky do výše jim stanovených závazných ukazatelů. Øukazatele rozpočtového provizoria se zpracovávají na jednotlivé měsíce. Jejich nejvyšší možná výše je jedna dvanáctina celkových výdajů státního rozpočtu stanovených posledním schváleným zákonem o státním rozpočtu. Øpříjmy a výdaje uskutečněné v období rozpočtového provizoria se stávají příjmy státního rozpočtu a výdaji státního rozpočtu dnem nabytí účinnosti zákona o státním rozpočtu na příslušný rok. Rozpočtové provizorium | 37 Ørozpočet zpracovává ÚSC v třídění podle rozpočtové skladby stanovené vyhláškou Ministerstva financí č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů Øschvaluje zastupitelstvo Ønávrh rozpočtu se zveřejňuje na internetových stránkách alespoň 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu a na stacionární úřední desce. ØÚSC současně oznámí na stacionární úřední desce, kde je návrh rozpočtu zveřejněn a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Zveřejnění musí trvat až do schválení rozpočtu. Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané příslušného ÚSC uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva. Ø ØSchválený rozpočet vyjadřuje závazné ukazatele, kterými se ÚSC (jeho orgány) musí řídit. Ø Schvalování rozpočtu ÚSC | 38 Rozpočtové hospodaření | 39 Øministerstva a jiné správní úřady státu, o kterých to stanoví zákon o majetku České republiky Øpříjmy a výdaje OSS jsou příjmy a výdaji státního rozpočtu ØOSS je povinna dbát, aby dosahovala příjmu stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem Ø ØOSS tvoří rezervní fond a fond kulturních a sociálních služeb Ø Organizační složky | 40 Øpříspěvkové organizace se zřizují k plnění úkolů veřejné správy ve vztahu k třetím osobám Øčinnost je financovaná příspěvkem na provoz Ønemají vlastní majetek, nabývají majetek pro stát Øzřizovatel vymezuje hlavní činnost příspěvkové organizace Øhospodaření příspěvkové organizace se řídí rozpočtem, který musí být sestaven jako vyrovnaný Øfungování je postaveno na tzv. netto principu rozpočtového financování – příspěvková organizace je napojena na jednu stranu rozpočtu (příjmovou či výdajovou) a dostává z rozpočtu příspěvek nebo odvádí stanovený odvod Ø ØÚSC může zřizovat příspěvkové organizace ‒ ‒ ‒ Postavení a hospodaření příspěvkových organizací | 41 Øpřesun rozpočtových prostředků mezi jednotlivými úkoly v rámci rozpočtu Rozpočtovým opatřením se rozumí: a) přesun prostředků státního rozpočtu v rámci závazných ukazatelů a mezi závaznými ukazateli stanovenými zákonem o státním rozpočtu nebo v rámci závazných ukazatelů a mezi závaznými ukazateli stanovenými správcem kapitoly; závazné ukazatele stanovené správcem kapitoly jsou jím stanovené příjmy a výdaje podrobněji členěné v rámci závazných ukazatelů stanovených zákonem o státním rozpočtu; b) povolené překročení rozpočtu výdajů, kterým nedochází ke změně závazného ukazatele, c) vázání prostředků státního rozpočtu v rámci rozpočtu, kterým nedochází ke změně závazného ukazatele, d) souvztažné zvýšení příjmů a výdajů státního rozpočtu e) snížení nebo přesun příjmů za předpokladu, že se nezmění saldo rozpočtu příjmů a výdajů kapitoly, f) snížení nebo zvýšení jednoho závazného ukazatele rozpočtu výdajů. Rozpočtové opatření | 42 Øsystém finanční kontroly – kontrolní činnost zaměřená na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky a plnění povinností vyplývajících z obecné závazných právních předpisů nebo uložených na základě těchto předpisů Ø Ø Ø Ø ‒ Kontrola rozpočtového hospodaření | 43 Øco všechno může být označeno jako porušení rozpočtové kázně, stanovuje § 44 odst. 1 rozpočtových pravidel. Øjde zejména o situace, kdy je proveden výdej z obdržených finančních prostředků, kterým byla porušena povinnost stanovená právním předpisem, rozhodnutím, případně dohodou o poskytnutí těchto prostředků Ødále také jde o situace, kdy dojde k porušení podmínek, za kterých byly příslušné peněžní prostředky poskytnuty Øk porušení rozpočtové kázně dochází také ve chvíli, kdy není možné prokázat, jak byly tyto peněžní prostředky použity, a také ve chvíli, kdy peněžní prostředky nebyly vráceny ve stanoveném termínu. Øsprávou odvodu za porušení rozpočtové kázně jsou pověřené orgány finanční správy Porušení rozpočtové kázně | 44 Uzavření rozpočtového hospodaření | 45 Økonečný výkaz o výsledcích hospodaření podle státního rozpočtu Ønástroj, který umožňuje hodnocení úrovně finančního hospodaření státu v uplynulém období Øjeho prostřednictvím se uzavírá hospodaření státu v uplynulém období Øpřílohou jsou •souhrnné údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření ÚSC, •závěrečné účty státních fondů, •přehled o státních finančních aktivech a pasivech, •přehled o státních zárukách a •přehled o stavech fondů OSS Ø Státní závěreční účet | 46 Øvypracuje MF, předkládá vláda, projednává Poslanecká sněmovna Øtermín: 30. 4. Øje-li saldo hospodaření státního rozpočtu odlišné od salda stanoveného v zákoně o státním rozpočtu, rozhodne o použití přebytku nebo o úhradě schodku na návrh vlády Poslanecká sněmovna Ønástroj, který umožňuje hodnocení úrovně finančního hospodaření státu v uplynulém období Ø ØSchodek či přebytek státního rozpočtu nelze bez dalšího považovat za ukazatel dobrého či špatného hospodaření Ø Ø Státní závěreční účet | 47 Økonečný výkaz o hospodaření územního samosprávného celků a svazku obcí Øsoučástí je vyúčtování finančních vztahů • ke státnímu rozpočtu • rozpočtům krajů • obcí • státním fondům • a jiným rozpočtům Závěrečný učet ÚSC | 48 Økladný zůstatek se převádí k použití v dalším roce anebo se převádí do peněžních fondů -výjimka jsou nevyužité účelové a časově vymezené dotace nebo příspěvky Øschodek hospodaření se uhrazuje z finančních prostředků z minulých let nebo se kryje z návratných zdrojů splatných z rozpočtu v následujících letech Øprojednává se v zastupitelstvu nejpozději do 30. června Ømusí však být vhodným způsobem zveřejněn - nejméně 15 dnů před projednáním, aby se občané k němu mohli vyjádřit Øsoučástí je zpráva o přezkoumávání hospodaření Závěrečný učet ÚSC | 49 Děkuji Vám za pozornost | 50 Mgr. Andrea Vuongová, 238573@mail.muni.cz