Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 MP811Zk Správní právo III 5. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. 19. 3. 2019 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Program přednášky ̶Základní charakteristika, orgány a organizace správy na úseku základního a středního školství. ̶Vzdělávací soustava (zejm. mateřské školy, základní školy, střední školy). ̶Práva a povinnosti dětí a jejich zákonných zástupců. ̶Procesní aspekty řízení ve věcech na úseku základního a středního školství. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Správa školství §Každý má zkušenost – každý má pocit, že tomu rozumí §Školské právo – součást tzv. zvláštní části správního práva; veřejnoprávní charakter, vzdělávací aktivity zaručené a realizované státem (přímo x nepřímo) §Veřejné subjektivní právo na vzdělání, veřejnoprávní povaha poskytovatelů (škol), veřejnoprávní prostředky (formy) a metody – soudní ochrana poskytovaná správním soudnictvím (§ 2 SŘS) §Jde o veřejnou službu (§ 2 odst. 3 ŠZ) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 NSS, sp. zn. 2 As 60/2006, č. 1163/2007 Sb. NSS „učitel či profesor na střední škole má nesporně potenciálně silný vliv na vývoj a chování svých žáků, z titulu své funkce je vůči nim v pozici mnohdy se blížící vrchnostenskému postavení … Toto takřka vrchnostenské postavení, byť jistě nemá na počátku 21. století již tak paternalistickou povahu … tak staví učitele před nelehkou zodpovědnost … nikoli však v tom směru, že by musel mluvit pouze neutrálně či „politicky korektně“, ale tak, aby na žáky výchovně působil, a to přiměřeně tomu, v jaké situaci hovoří a před jakými žáky stojí. Jiný přístup je jistě třeba zvolit vůči žákům prvních tříd základní školy, kteří jsou ze své povahy značně ovlivnitelní, ale i zranitelní, a jinak k žákům blížícím se plnoletosti, kteří jsou již více schopni hájit svá práva i práva jiných. … žalobkyně poskytnutím tohoto negativního příkladu plnila jednu ze svých úloh, jež jsou jí jako profesorce na střední škole svěřeny. Touto funkcí je výchova a nebylo by namístě, za situace, kdy označení Lucie H. za osobu primitivní nebylo ani samoúčelné, ani nepřiměřené, a subjektivně z pohledu žalobkyně ani bezdůvodné, trestat ji v rámci přestupkového řízení za to, že použila při výchovném působení na svého žáka označení pejorativní, emociálně zabarvené, když tato emociálnost, ba i určitá hanlivost, byla zcela přiměřená dané situaci a stěžovatelčiným motivacím.“ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Ústavní a mezinárodně právní východiska a zakotvení §Mezinárodní právo: Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (č. 120/1976 Sb.), Úmluva o právech dítěte (č. 104/1991 Sb.) §Ústavní právo: §čl. 15/2 LZPS §čl. 33 LZPS (+ čl. 41/1 lze se domáhat v mezích zákonů, které tato práva provádějí) 1)Právo na vzdělání (= povinnost umožnit) a povinná školní docházka 2)Právo na bezplatné vzdělání na ZŠ a SŠ - limity 3)Právo na vzdělání na VŠ podle schopností občana a možností společnosti 4)Školné na jiných než státních školách ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Ústavní a mezinárodně právní východiska a zakotvení §Pl. ÚS 25/94, „Bezplatnost vzdělání znamená, že stát nese náklady na zřizování škol a školských zařízení, na jejich provoz a údržbu, především však nevyžaduje tzv. školné, tedy poskytování vzdělání na základním a středním stupni za úplatu. Bezplatnost vzdělání nemůže spočívat v tom, že stát ponese veškeré náklady v souvislosti s realizací práva na vzdělání.“ §Pl. ÚS 35/93, „Právo na bezplatné základní a středoškolské vzdělání, které občanům přiznává čl. 33 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, má nepodmíněnou povahu. I když podle čl. 41 odst. 1 Listiny je možno se tohoto práva domáhat pouze v mezích prováděcích zákonů, lze sotva mít za to, že s šetřením mezi základních práv a svobod by ještě byla slučitelná zákonnou výjimkou zpochybněná nepodmíněnost práva na bezplatné základní a středoškolské vzdělání.“ §Pl. ÚS 32/95, „Právo na vzdělání na vysoké škole nelze chápat jako základní právo v tom smyslu, že by každý byl oprávněn studovat na vysoké škole, jakou si sám zvolí, a že by stát byl povinen zaručit komukoliv takové vzdělání, jaké si přeje.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Právní úprava §Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) §Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů §zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením §Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů §Vyhláška č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání §Vyhláška č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání §Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Právní úprava §Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání §Vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku §Vyhláška č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem §Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky §Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování §Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou §Vyhláška č. 3/2015 Sb., o některých dokladech o vzdělání §Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Právní úprava §Vyhláška č. 282/2016 Sb. o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních §Nařízení vlády č. 445/2016 Sb. o stanovení oborů vzdělání, v nichž je matematika zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky §Nařízení vlády č. 128/2018 Sb. o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 NSS, sp. zn. 1 As 160/2012, č. 2812/2013 Sb. NSS „problematickou právní úpravu obsaženou ve školském zákoně, v níž se těžko orientují nejen děti, žáci, studenti a jejich rodiče, ale též školy a školská zařízení“. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Orgány a organizace na úseku školství 1)Státní správa (přímá) a)MŠMT (§ 7 zákona č. 2/1969 Sb.), ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy, kvalifikace, uznávání, … , koordinační úloha v oblasti vzdělávání; přímo řízené organizace – státní příspěvkové organizace (zejm. dětské domovy, diagnostické ústavy, ale také kupř. Národní pedagogické muzeum a knihovna Jana Amose Komenského; zřizuje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (§ 169a); a1) MV (Vyšší policejní škola a Střední policejní škola Ministerstva vnitra v Praze, Vyšší policejní škola a Střední policejní škola Ministerstva vnitra v Holešově, Střední odborná škola požární ochrany a Vyšší odborná škola požární ochrany ve Frýdku-Místku), a2) MO (Vojenská střední škola a Vyšší odborná škola Ministerstva obrany v Moravské Třebové), a3) MZV, MSp (x Justiční akademie, Diplomatická akademie, …) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Orgány a organizace na úseku školství b) ČŠI (§ 173 ŠZ, inspekční orgán s celostátní působností, podřízená MŠMT, v čele ústřední školní inspektor, člení se na ústředí a inspektoráty (14), inspekční zpráva, protokol o kontrole, tematická zpráva, výroční zpráva) c) Národní úřad pro vzdělávání Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 Orgány a organizace na úseku školství 1)Státní správa (nepřímá) d) KÚ a ObÚRP e) ředitel školy a školského zařízení – zejm. individuální rozhodování o právech a povinnostech (§ 165/2 přijetí, vyloučení, odklad, …), odpovědnost navenek (§ 164 a násl. ŠZ), pedagogická rada školy (poradní orgán), výběrové řízení(konkurz) na pozici ředitele ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Orgány a organizace na úseku školství 2)Samospráva a)ÚSC jako zřizovatelé při plnění povinné školní docházky (obec MŠ a ZŠ, ZUŠ § 178 a 179 ŠZ, stanovení spádových obvodů ve formě obecně závazné vyhlášky; kraj SŠ, VOŠ, ZUŠ, … § 181 ŠZ), zřizují je jako školské právnické osoby nebo příspěvkové organizace b)školské rady (§ 167 ŠZ) – participace rodičů, žáků a pedagogů na správě školy; vyjadřuje se, schvaluje školní řád, přístup k informacím ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Školský zákon (systematika) ̶Část I. Obecná ustanovení ̶Část II. Předškolní vzdělávání ̶Část III. Povinnost školní docházky a základní vzdělávání ̶Část IV. Střední vzdělávání ̶Část V. Vzdělávání v konzervatoři ̶Část VI. Vyšší odborné vzdělávání ̶Část VII. Uznávání zahraničního vzdělávání ̶Část VIII. Základní umělecké, jazykové a zájmové vzdělávání ̶Část IX. Další vzdělávání ve školách ̶Část X. Školská zařízení a školské služby ̶Část XI. Hmotné zabezpečení, odměny, … ̶Část XII. Školská právnická osoba ̶Část XIII. Školský rejstřík ̶Část XIV. Financování … ze státního rozpočtu ̶Část XV. Ředitel školy a školského zařízení a školská rada ̶Část XVI. MŠMT a ČŠI ̶Část XVII. Působnost ÚSC ve školství ̶Část XVIII. Přestupky Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Zásady vzdělávání (§ 2 ŠZ) §rovného přístupu každého státního občana ČR nebo jiného členského státu Evropské unie ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace §zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce §vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech účastníků vzdělávání §bezplatného základního a středního vzdělávání §svobodného šíření poznatků, které vyplývají z výsledků soudobého stavu poznání světa a jsou v souladu s obecnými cíli vzdělávání §zdokonalování procesu vzdělávání §hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a vzdělávacími programy §možnosti každého vzdělávat se po dobu celého života při vědomí spoluodpovědnosti za své vzdělávání ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Cíle vzdělávání (§ 2 ŠZ) §rozvoj osobnosti člověka §získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání §pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost §pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti §utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého §poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku §získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Systém vzdělávacích programů §Národní program vzdělávání – zpracovává MŠMT, vláda předkládá Parlamentu ke schválení §rámcové vzdělávací programy - § 4 ŠZ, povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání, závazné pro školní vzdělávací programy, hodnocení, učebnice; vydává MŠMT (jiné ministerstvo) §školní vzdělávací programy - § 5 ŠZ, podle něj se v jednotliví škole uskutečňuje vzdělávání; vydává ředitel, člení se na předměty/moduly §vzdělávací programy pro vyšší odborné vzdělávání – 6 ŠZ, akreditace §NSS, sp. zn. 1 Ao 1/2011, č. 2444/2011 Sb. NSS, „Rámcový vzdělávací program … je tzv. vnitřním předpisem, nikoliv opatřením obecné povahy.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Vzdělávací soustava hierarchický systém (§ 7 odst. 3 a 4 ŠZ) §školy (uskutečňování vzdělávání podle vzdělávacích programů) §mateřská škola §základní škola §střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště) §konzervatoř §vyšší odborná škola §základní umělecká škola a §jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky §školská zařízení (doprovodné aktivity – služby a vzdělávání) §Podmínkou pro výkon činnosti je zápis do školského rejstříku § §Škola: a) jako školská právnická osoba, nebo b) právnická osoba ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Vzdělávací soustava §Škola: a) jako školská právnická osoba, nebo b) (státní) příspěvková organizace § §NSS, sp. zn. 7 As 161/2016, zřídí-li obec školskou právnickou osobu, která je právnickou osobou v její přímé řídící a kontrolní působnosti, představuje jmenování i odvolání ředitele tohoto zařízení pracovněprávní úkon učiněný jeho zřizovatelem, a nikoliv úkon orgánu územní samosprávy učiněný v rámci výkonu veřejné moci (§ 166 odst. 2, 4 a 5 školského zákona). ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Školský rejstřík (§ 141 ŠZ) §veřejný seznam §zápis = podmínka výkonu činnosti školy a školského zařízení, nárok na financování §Řízení o zápisu (§ 145 a násl. ŠZ, zamítnutí x vyhovění zápisu) 1.Rejstřík škol a školských zařízení 2.Rejstřík školských právnických osob - specifická právnická osoba podle školského zákona za účelem poskytování vzdělávání podle vzdělávacích programů (§ 124 ŠZ) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Hodnocení škol (§ 12 ŠZ) §každoročně §výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v ČR §výroční zpráva České školní inspekce §výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji §výroční zpráva o činnosti školy §hodnocení školy = vlastní + hodnocení Českou školní inspekcí ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Práva žáků, studentů a jejich zákonných zástupců (§ 21 ŠZ) §na vzdělávání a školské služby podle školského zákona §na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání §volit a být voleni do školské rady, jsou-li zletilí §zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a studentů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy §vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje, §na informace a poradenskou pomoc ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Povinnosti žáků, studentů a jejich zákonných zástupců (§ 22 ŠZ) §řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat §dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni §plnit pokyny pedagogických pracovníků §zletilí žáci a studenti jsou dále povinni např. §informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti §dokládat důvody své nepřítomnosti ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Zákonní zástupci jsou povinni zejména §zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení §na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka §informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní §způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání §dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými škol. řádem ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Přestupky § 182a odst. 1 písm. a) (odpovědnost zákonného zástupce – speciální subjekt) za to, že ̶bod 1. nepřihlásí dítě k zápisu k povinné školní docházce ̶bod 2. nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání ̶bod 3. zanedbává péči o povinnou školní docházku nebo o povinné předškolní vzdělávání ̶Pokuta 5.000 Kč Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Pojmy a instituty §Školní rok (1. 9. – 31. 8.), období školního vyučování (2 pololetí) + období školních prázdnin (§ 24), ředitelské volno 5 dnů §Formy vzdělávání: denní, večerní, kombinovaná, distanční a kombinovaná (§ 25) §Vyučovací hodina: 45 minut, počty vyučovacích hodin pro jednotlivé ročníky (§ 26) §Učebnice (§ 27/3 bezplatně) §Školní řád/vnitřní řád (§ 30) §Výchovná opatření (§ 31) – pochvala a jiná ocenění (+) a kázeňské opatření (-): podmíněné vyloučení, vyloučení a další kázeňská opatření (lhůta pro uložení) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 28 Pojmy a instituty §Předškolní vzdělávání (§ 34) od 3 do 6 let, povinné pro děti starší 5let, §Povinná školní docházka: 9 let, povinnost zákonného zástupce přihlásit k zápisu §Základní vzdělávání (§ 44) §Střední vzdělávání (§ 58) (stupně: a) střední vzdělání, b) střední vzdělání s výučním listem a c) střední vzdělání s maturitní zkouškou) §Maturitní zkouška (§ 77) – společná část (český jazyk a literatura, cizí jazyk, matematika) a profilová část §Konzervatoř - „DiS“ (§ 89) §Vyšší odborné vzdělávání (§ 92) – „DiS“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 Výuka náboženství §NSS, sp. zn. 5 As 65/2015, č. 3422/2016 Sb. NSS „Škola zřizovaná státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, v níž se alespoň 7 žáků školy přihlásilo v daném školním roce k výuce náboženství církve a náboženské společnosti k tomu oprávněné, má podle § 15 zákona č. 561/2004 Sb. …., povinnost zabezpečit výuku tohoto náboženství. Této povinnosti školy odpovídá jak veřejné subjektivní právo žáků, aby jim byla tato výuka umožněna, vyplývající ze školského zákona, tak právo církve a náboženské společnosti, která je nositelkou zvláštního práva podle § 7 odst. 1 písm. a) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností, na této škole náboženství vyučovat. Pokud škola při splnění podmínek …, výuku náboženství dané církve a náboženské společnosti nezabezpečí, půjde o nezákonný zásah, leda by škola prokázala, že ji nemohla zabezpečit z důvodů, které nemohla ovlivnit, buď proto, že byly zcela nezávislé na její vůli (například náhlé úmrtí či pracovní neschopnost vyučujícího), nebo že byly způsobeny neochotou nebo nemožností na straně církve a náboženské společnosti, která měla doporučit osobu splňující požadavky ...“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Procesní aspekty §§ 183 – relativní vyloučení SpŘ §NSS, sp. zn. 4 As 263/2015, „Správní řád se ve vztahu k zákonu č. 561/2004 Sb. … použije subsidiárně pouze v případech, v nichž je správními orgány vykonávána jejich působnost podle uvedeného zákona.“ §Nadřízeným správním orgánem vůči ředitelům je KÚ (§ 183 odst. 4) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 31 Procesní aspekty §NSS, sp. zn. 1 As 35/2012, č. 2736/2013 Sb. NSS, „Rozhodování mateřské školy o nepřijetí dítěte do (předškolního) vzdělávacího systému … se odehrává v oblasti veřejné správy. Vzdělávání včetně předškolního je veřejnou službou, je svázáno přísnou regulací a kontrolováno státem; rozhodování o jeho poskytnutí proto nelze považovat za akt vymykající se soudní kontrole. Disponuje-li mateřská škola pravomocí rozhodovat o přijetí dítěte do systému (předškolního) vzdělávání – mateřské školy – … přičemž zákonné podmínky pro taková rozhodování zákon nikterak neupravuje, pak je nutno zajistit, aby byla při rozhodování vážena předem stanovená kritéria pro přijímání dětí do tohoto systému vzdělávání.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 32 Procesní aspekty §NSS, sp. zn. 1 As 160/2012, č. 2812/2013 Sb. NSS, „Na rozhodování mateřské školy zřízené registrovanou církví nebo náboženskou společností o ukončení předškolního vzdělávání … se vztahuje správní řád … Proti rozhodnutí mateřské školy zřízené registrovanou církví nebo náboženskou společností o ukončení předškolního vzdělávání … lze podat odvolání, o němž přísluší rozhodnout Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 33 Procesní aspekty §NSS, sp. zn. 7 Ans 21/2012, „O subjektivním veřejném právu na přijetí do zařízení zajišťujícího základní vzdělání rozhoduje … ředitel školy za podmínek stanovených v § 36 téhož zákona, případně jemu nadřízený odvolací orgán. V rámci tohoto rozhodování posuzuje i otázku, zda obec k zajištění výše uvedeného práva vytvořila takové podmínky, jaké jí ukládá zákon.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 34 Soudní ochrana §NSS, sp. zn. 3 As 73/2006, č. 1568/2008 Sb. NSS, „Rozhodnutí ředitele školy o žádosti žáka o opakování ročníku … je rozhodnutím o veřejném subjektivním právu vydaným na základě správního uvážení a je přezkoumatelné ve správním soudnictví.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 35 Soudní ochrana §NSS, sp. zn. 4 As 280/2015, „právo na vzdělávání a školské služby …náleží pouze žákům a studentům, nikoli jejich zákonným zástupcům (rodičům). Stěžovatel, proto nemohl být účastníkem řízení o přijetí své dcery do základní školy podle § 27 odst. 1 písm. a) správního řádu …, neboť není a nemůže být dotčenou osobou, na níž by se s ohledem na společenství práv nebo povinností s žadatelem (jeho nezletilou dcerou) vztahovalo rozhodnutí správního orgánu. Stěžovatel nemohl být účastníkem řízení ani podle § 27 odst. 2 správního řádu … Není totiž splněna podmínka přímého a bezprostředního dotčení jeho práv či povinností v oblasti veřejného práva. V posuzované věci se totiž jedná o právo na vzdělávání a školské služby pouze nezl. dcery stěžovatele, stěžovateli tudíž v posuzované věci nesvědčí veřejné subjektivní právo na vzdělávání a školské služby a toto jeho právo proto nemohlo být ani jakkoliv dotčeno. … I podle ustálené judikatury nepostačuje k založení postavení účastníka … ani to, že výsledek správního řízení se určitým způsobem zprostředkovaně může projevit v soukromoprávních vztazích určité osoby, resp. v jejích majetkových poměrech. I v nyní posuzované věci se přijetí dcery stěžovatele do základní školy projeví v právní sféře stěžovatele pouze zprostředkovaně při výkonu jeho rodičovské odpovědnosti, respektive v jeho povinnosti platit případné školné či další platby a náklady spojené s docházkou dítěte do základní školy. “ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 36 Soudní ochrana §NSS, sp. zn. 8 As 154/2014, č. 1568/2008 Sb. NSS, „Stanovení kritérií pro přijetí do mateřské školy je autonomním oprávněním ředitelky mateřské školy …, není výsledkem správního řízení, resp. rozhodováním o právech a povinnostech v oblasti státní správy … a nepodléhá tedy přezkumu odvolacím orgánem, a to ani v řízení o přijetí nebo nepřijetí žadatele do mateřské školy. Jestliže žalovaný v řízení o odvolání proti rozhodnutí o nepřijetí do mateřské školy obsahově reinterpretoval kritérium trvalého pobytu namísto správního orgánu prvního stupně, zasáhl tím do stanovení podmínek pro přijetí žadatele do mateřské školy.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 37 Soudní ochrana §NSS, sp. zn. 2 Aps 3/2010, č. 2350/2011 Sb. NSS, „Právo na přístup ke školnímu stravování je veřejným subjektivním právem, o němž přísluší rozhodnout řediteli školy nebo školského zařízení … Z toho ovšem ještě nevyplývá, že žák má právní nárok na to, aby mu byla přímo poskytnuta strava jdoucí nad rámec výživových norem a finančních limitů dle vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování. Není přitom porušením ústavním pořádkem garantované svobody vyznání, pokud je žákovi umožněno, aby si stravu, která je v souladu s náboženským vyznáním nebo světonázorem jeho a jeho zákonných zástupců, přinesl do školy, v době oběda si ji nechal ve školní jídelně ohřát a následně ji zkonzumoval.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 38 Soudní ochrana §NSS, sp. zn. 7 As 165/2012, „Vyrozumění ministerstva školství o žádosti o přezkoumání výsledku společné části maturitní zkoušky s výjimkou dílčí zkoušky konané formou písemné práce a ústní formou nebo o přezkoumání rozhodnutí o vyloučení ze zkoušky je rozhodnutím ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř. s. přezkoumatelným ve správním soudnictví na základě žaloby proti rozhodnutí správního orgánu (§ 65 a násl. s. ř. s.). Skutečnost, že určitá otázka závisí na odborném posouzení, nemůže znamenat, že ji to vylučuje ze soudní kontroly. Pokud by tomu tak bylo, soudní kontrola by v řadě oblastí zcela ztratila smysl, neboť rozhodování veřejné správy se velmi často týká otázek specializovaných, vysoce odborných, a tedy vymykajících se znalostem soudců. K tomu, aby soud dokázal posoudit i takové otázky, má k dispozici příslušné procesní nástroje, které může v rámci dokazování použít, a to odborné vyjádření nebo znalecký posudek (§ 127 o. s. ř. ve spojení s § 64 s. ř. s.).“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 39 Soudní ochrana §RS NSS, sp. zn. 6 As 68/2012, č. 3104/2014 Sb. NSS, „V řízení o žádosti o přezkoumání výsledku části maturitní zkoušky konané formou didaktického testu … je třeba podle § 180 odst. 1 správního řádu … aplikovat v otázkách, jejichž řešení je nezbytné, správní řád. Proti rozhodnutí o této žádosti není opravný prostředek přípustný. Rozhodnutí („vyrozumění“) o žádosti o přezkoumání výsledku části maturitní zkoušky konané formou didaktického testu … je třeba považovat za rozhodnutí podle § 65 odst. 1 s. ř. s. Soud je v řízení o žalobě proti rozhodnutí o žádosti o přezkoumání výsledku části maturitní zkoušky konané formou didaktického testu … povinen přezkoumat toto rozhodnutí v rozsahu uplatněných žalobních bodů, a to i z hlediska věcné správnosti hodnocení testových otázek a úloh.“ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 40 Soudní ochrana §MěS Praha, sp. zn. 3 A 135/2016 – řešil takovouto žalobu: „úloha č. 12 didaktického testu z matematiky byla nesprávně hodnocena, což mělo za následek vydání nezákonného rozhodnutí. Žalobce uvádí, že jeho odpověď „325 m2“ měla být hodnocena minimálně jedním bodem (nikoli žádným bodem, jak tvrdí žalovaný), neboť odpověď žalobce byla číselně správná, lišila se pouze nesprávností v jednotkách (namísto Kč byly uvedeny m2). Tato nesprávnost byla podle žalobce způsobena pouze jeho nervozitou při zkoušce.“ §MěS Praha, sp. zn. 6 A 116/2012 – řešil tuto žalobu: „u úlohy č. 13 byla správná odpověď „o 5 km/h“ s tím, že úloha č. 13 může být hodnocena maximálně 2 body. Žalobkyně provedla správný výpočet, avšak ve stresu z průběhu zkoušky uvedla u výsledku nesprávné jednotky, když odpověděla „o 5 min.“ Za úlohu č. 13 byla nicméně i přes správný výpočet hodnocena 0 body. Dle žalobkyně měla být za tuto úlohu hodnocena alespoň jedním bodem, protože pochybila pouze v uvedení jednotek.“ ̶