Zemědělství a ochrana životního prostředí JUDr. Jana Tkáčiková, Ph.D. Obsah ´Princip udržitelnosti zemědělství ´Princip integrace ochrany životního prostředí ´Nástroje přímé a nepřímé regulace ´Nástroje společné zemědělské politiky ´Přímé ekologické platby ´Podmíněnost ´Dobrovolná opatření ´Nástroje práva životního prostředí ´Ochrana biodiverzity ´Ochrana vody ´Ochrana půdy ´Ochrana ovzduší Zemědělství a životní prostředí Zemědělství a životní prostředí ´Zemědělství jako ´Produkční činnost ´Multifunkční činnost ´propojení ekonomických, ekologických a sociálních cílů ´Komoditní i nekomoditní výstupy ´Teorie externalit ´Pozitivní ´člověk si nemůže přisvojit veškeré výnosy ze své činnosti nebo ze svého majetku a zároveň si tuto část výnosů přisvojují jiní ´Negativní ´člověk nenese plně všechny náklady své činnosti a zároveň část těchto nákladů přenáší na jiné Výsledek obrázku pro zemÄ›dÄ›lstvà a udržitelný rozvoj Princip integrace ´Čl. 11 SFEU ´Požadavky na ochranu životního prostředí musí být zahrnuty do vymezení a provádění politik a činností Unie, zejména s ohledem na podporu udržitelného rozvoje ´Priority SZP v ochraně životního prostředí ´Změna klimatu a účinné využívání přírodních zdrojů ´Udržitelnost zemědělství ´Prevence znečišťování ´Zvyšování kvality ´Omezování kvantity ´Zachování biodiverzity Dva přístupy k integraci ´Zajištění udržitelného způsobu zemědělského hospodaření nepoškozujícího životní prostředí ´Zákonné požadavky na hospodaření ´Právo životního prostředí ´Administrativní (command and control) metoda právní regulace ´Zemědělská politika ´Podmíněnost ´Princip odpovědnosti původce a znečišťovatel platí (PPP) ´ ´Podpora tvorby environmentálních veřejných statků a služeb ´Nad rámec zákonných požadavků ´Zemědělská politika ´Greening a Politika rozvoje venkova ´Nepřímá, ekonomická (market-based) metoda právní regulace ´Princip ekonomické stimulace (PGP) ´ Zákonné požadavky na hospodaření (blíže viz také PŽP I) ´Ochrana půdy ´Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu ´Zákon o hnojivech ´Ochrana biodiverzity ´Zákon o ochraně přírody a krajiny ´Ochrana vodních zdrojů ´Zákon o vodách ´Ochrana ovzduší ´Zákon o ochraně ovzduší ´ ´Zákon o veterinární péči ´Zákon o rostlinolékařské péči ´ ´ ´Zákon o integrované prevenci a omezování znečištění https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/pudni_mapy/$FILE/OOOPK-Ceska_republika-20131128.gif Ochrana půdy ´Zdroje ohrožení ´Vodní a větrná eroze ´Kontaminace ´Desertifikace ´Kompakce/zhutnění ´Acidifikace ´Úbytek organické hmoty ´http://eagri.cz/public/web/file/611976/SVZ_Puda_11_2018.pdf ´Nástroje ´Povinnosti při ochraně zemědělského půdního fondu ´Podmínky pro aplikaci hnojiv a dalších látek ´ ´http://eagri.cz/public/web/file/615871/letak_Ochrana_pudy_389x210mm_FINAL.pdf ´ Ochrana půdy Zákon o ochraně ZPF ´Je zakázáno ´způsobovat znečištění zemědělské půdy překračováním indikačních hodnot. Indikačními hodnotami se rozumí obsahy rizikových látek nebo rizikových prvků v zemědělské půdě, při jejichž překročení dochází k ohrožení zdravotní nezávadnosti potravin nebo krmiv, přímému ohrožení zdraví lidí nebo zvířat při kontaktu s půdou a negativnímu vlivu na produkční funkci zemědělské půdy, stanovené prováděcím právním předpisem; ´způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené prováděcím právním předpisem; ´užívat zemědělskou půdu k nezemědělským účelům bez souhlasu s odnětím ze zemědělského půdního fondu s výjimkou případů, kdy souhlasu není třeba, a ´poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením, překrýváním nebo narušováním erozí. Ochrana půdy Zákon o ochraně ZPF ´Vlastník, nebo jiná osoba, která je oprávněna zemědělskou půdu užívat, jsou povinni ji užívat nebo udržovat v souladu ´s charakteristikou druhu pozemku, nebo ´se souhlasem k dočasnému odnětí, nebo ´s evidencí půdního bloku v LPIS ´zemědělské kultury ´ Ochrana půdy před erozí ´Zákaz způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí ´překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené prováděcím právním předpisem; ´přípustná míra erozního ohrožení se stanoví na základě průměrné dlouhodobé ztráty půdy vyjádřené v tunách na 1 ha za 1 rok v závislosti na hloubce půdy ´Způsob nápravy při erozním ohrožení volí původce závadného stavu podle prováděcího právního předpisu. ´NEEXISTENCE prováděcího právního předpisu – protierozní vyhláška ´Předpokládaný obsah ´Půdy nevhodné pro změnu trvalého travního porostu na ornou půdu ´Způsob hodnocení erozního ohrožení ´Přípustná míra erozního ohrožení ´Opatření k nápravě ´organizační, agrotechnická ´ Ochrana půdy před erozí – stávající funkční nástroje ´Změna využití zemědělské půdy jen se souhlasem ´Z trvalého travního porostu na ornou půdu ´posouzení fyzikálních nebo biologických vlastností zemědělské půdy, rizik ohrožení zemědělské půdy erozí, včetně polohy údolnic a provedených opatření ke snížení těchto rizik ´V rámci pozemkových úprav ´Prostorové a funkční uspořádání pozemků ´Společná zařízení ´Regulace zemědělského hospodaření ´V rámci kontrol podmíněnosti ´V rámci zranitelných oblastí ´ Ochrana půdy před erozí – podpůrné nástroje ´Zákaz poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením, překrýváním nebo narušováním erozí. ´Pouze nepřímá ochrana ´Odpovědnost za přestupek ´Povinnost nahradit škodu ´Monitoring eroze zemědělské půdy (SPÚ) ´Hlášení, evidence a vyhodnocování jednotlivých erozních událostí ´Protierozní kalkulačka (VÚMOP) ´Analýza erozní ohroženosti pozemku ´Hodnocení ochranného účinku osevních postupů ´Vyhodnocování potřeby doplňujících protierozních opatření a jejich účinnosti ´ ´ Ochrana půdy před kontaminací ´Zákaz způsobovat znečištění zemědělské půdy překračováním indikačních hodnot ´obsahy rizikových látek nebo rizikových prvků v zemědělské půdě, při jejichž překročení dochází k ohrožení zdravotní nezávadnosti potravin nebo krmiv, přímému ohrožení zdraví lidí nebo zvířat při kontaktu s půdou a negativnímu vlivu na produkční funkci zemědělské půdy ´vyhláška č. 153/2016 Sb. Ochrana půdy před kontaminací ´Preventivní opatření ´k zabránění úniku pevných, kapalných a plynných látek poškozujících zemědělský půdní fond a jeho vegetační kryt ´při povolování záměrů ´při zacházení se závadnými látkami ´Opatření k nápravě – původce závadného stavu ´speciální osevní postupy, ´agrotechnická a meliorační opatření sledující zlepšení půdních vlastností, ´snížení přístupnosti nebo odčerpání rizikových prvků a rizikových látek, ´změna druhu pozemku ´nebo uložení preventivních a nápravných opatření v režimu zákona o předcházení ekologické újmě ´Související důsledky v rovině ´bezpečnosti potravin, krmiv, ochrany zdraví zvířat a ochrany veřejného zdraví Agrochemické zkoušení půd lato sensu ´Monitoring zemědělských půd ´pravidelné zjišťování vybraných chemických, fyzikálních, případně mikrobiálních parametrů půdy, zejména obsahu rizikových prvků a rizikových látek na stálých, definovaných a reprezentativních plochách stabilním souborem měřicích postupů a monitoring vstupů do zemědělských půd ´Agrochemické zkoušení zemědělských půd stricto sensu ´pravidelné zjišťování vybraných parametrů půdní úrodnosti v důsledku používání hnojiv, pomocných látek, upravených kalů a sedimentů ´Povinnost provádění vychází nařízení EU o úředních kontrolách ´Za účelem zajištění bezpečnosti vstupů a podmínek produkce potravin a krmiv ´ ´Obdoba pro LESY: zjišťování půdních vlastností lesních pozemků ´ Vstupy do půdy a podmínky pro jejich použití ´Za znečišťování zemědělské půdy se nepovažuje používání látek a přípravků na zemědělské půdě v souladu se zvláštním právním předpisem. ´Do zemědělské půdy nebo na ni je zakázáno vnášet jiné látky nebo přípravky, než umožňují zvláštní právní předpisy. ´Hnojiva a pomocné látky ´Upravené kaly ´Sedimenty ´Přípravky na ochranu rostlin ´ Vstupy do půdy a podmínky pro jejich použití ´Hnojiva ´látka způsobilá poskytnout účinné množství živin pro výživu kulturních rostlin a lesních dřevin, pro udržení nebo zlepšení půdní úrodnosti a pro příznivé ovlivnění výnosu či kvality produkce ´Pomocné látky ´látka bez účinného množství živin, která půdu biologicky, chemicky nebo fyzikálně ovlivňuje, zlepšuje její stav nebo zvyšuje účinnost hnojiv ´Sedimenty ´usazeniny na dně rybníků, vodních nádrží a vodních toků vznikající převážně usazováním erodovaných půdních částic ´Upravené kaly z ČOV a septiků Vstupy do půdy a podmínky pro jejich použití ´Přípustná míra znečišťování, příp. znečištění ´Hnojivy, pomocnými látkami a upravenými kaly nesmějí být při jejich používání vnášeny do půdy rizikové prvky nebo rizikové látky v množství stanoveném právními předpisy. ´Sedimenty nesmějí být používány, pokud obsah rizikových prvků a rizikových látek v sedimentu a v půdě, na kterou mají být použity, a další vlastnosti sedimentu překročí limity stanovené prováděcím právním předpisem. ´Obecný zákaz použití, pokud ´vlastnosti pozemků neumožňují rovnoměrné pokrytí, ´způsob jejich použití nevede k rovnoměrnému pokrytí pozemku ´jejich použití může vést k poškození fyzikálních, chemických nebo biologických vlastností pozemku nebo pozemků sousedících, příp. i jeho širšího okolí, ´půda, na kterou mají být použity, je zaplavená, přesycená vodou, pokrytá vrstvou sněhu vyšší než 5 cm, nebo promrzlá tak, že povrch půdy do hloubky 5 cm přes den nerozmrzá ´Evidenční povinnost o použití Vstupy do půdy a podmínky pro jejich použití ´Na zemědělské půdě, kde bylo zjištěno překročení preventivní hodnoty, je zakázáno používání upravených kalů a sedimentů. ´Použití sedimentů je na zemědělské půdě možné pouze tehdy, ´jedná-li se o ornou půdu nebo trvalý travní porost při jeho obnově, ´a to se souhlasem orgánu ochrany zemědělského půdního fondu ´a při dodržení stanovených podmínek a postupů. ´Zemědělský podnikatel nesmí používat upravené kaly, pokud mu nebyl předán program použití kalů. ´Povinnost používat pouze upravené kaly s ohledem na nutriční potřeby rostlin a v souladu s programem použití kalů tak, aby použitím kalů nebyla zhoršena kvalita půdy a kvalita povrchových a podzemních vod. ´Zákaz použití kalů na vybraných pozemcích ´§ 33 odst. 3 zákona o odpadech ´Informační povinnost 14 dnů před použitím ´ Ochrana biodiverzity ´Zdroje ohrožení ´Specializace a intenzifikace zemědělství ´Marginalizace a opouštění tradičního hospodaření s půdou ´Nástroje ´Soustava Natura 2000 ´Nástroje obecné a zvláštní ochrany přírody ´Národní program konzervace a využívání genetických zdrojů rostlin, zvířat a mikroorganismů významných pro výživu a zemědělství na období 2018 – 2022 Významné krajinné prvky ´Ochrana před poškozováním a ničením ´Druhy VKP ´Zákonné ´lesy, rašeliniště, vodní toky, rybníky, jezera, údolní nivy ´Registrované ´Např. mokřady, stepní trávníky, remízy, meze, trvalé travní plochy, naleziště nerostů a zkamenělin, umělé i přirozené skalní útvary, výchozy a odkryvy ´Zásahy do VKP ´Např. umisťování staveb, změny kultur pozemků, odvodňování pozemků, úpravy vodních toků a nádrží ´Závazné stanovisko OOP Ekologicky významné prvky ´Souvislá plocha i zemědělsky neobhospodařované půdy plnící mimoprodukční funkci zemědělství ´Částečný překryv s nástroji ochrany přírody ´Významné krajinné prvky, dřeviny rostoucí mimo les ´Vazba na územní systémy ekologické stability ´Evidence v LPIS ´Rozhodné pro poskytování plateb v rámci SZP (viz dále Pravidla podmíněnosti, Greening, PRV) ´Druhy ´Krajinotvorný sad ´Krajinné prvky ´Meze, terasy, travnaté údolnice, skupiny dřevin, stromořadí, solitérní dřeviny, příkopy, mokřady ´Plocha s rychle rostoucími dřevinami pěstovanými ve výmladkových plantážích ´Zalesněná půda Zvláště chráněná území ´6 kategorií ´Zákonná ochrana – regulace zemědělského hospodaření ´Základní a bližší ochranné podmínky ´Zákazy ex lege ´hospodaření na pozemcích způsobem vyžadujícím intenzivní technologie ´změny stávajícího vodního režimu pozemků ´používání biocidů ´změny současné skladby a plochy kultur ´Vybrané činnosti vázané na předchozí souhlas ´změny druhů pozemků, používání hnojiv Natura 2000 ´Ptačí oblasti ´Stanovení činností, ke kterým je nutný souhlas OOP ´Souhrny doporučených opatření ´Evropsky významné lokality ´Ochrana před poškozováním a ničením ´Využívání s ohledem na předmět ochrany ´K zásahům s nežádoucími důsledky nutný souhlas OOP ´Souhrny doporučených opatření Druhová ochrana ´Obecná ochrana rostlin a živočichů ´Povinnost FO a PO při provádění zemědělských prací postupovat tak, aby nedocházelo k nadměrnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů, kterému lze zabránit technicky i ekonomicky dostupnými prostředky. ´Orgán ochrany přírody uloží zajištění či použití takovýchto prostředků, neučiní-li tak povinná osoba sama ´Ochrana před nepůvodními a invazivními druhy ´Záměrné rozšiřování = povolení OOP ´ ´Ochrana ptáků ´Zákazy ex lege ´Pravidla pro odchylný postup ´IPA n. OOP ´Zvláštní ochrana rostlin a živočichů ´Dle stupně ohrožení ´Zákazy ´Výjimky pro běžné obhospodařování Smluvní ochrana přírody - veřejnoprávní smlouvy ´K ochraně EVL a jiných území se soustředěnými přírodními hodnotami (§ 39) ´OOP a vlastník pozemku ´Vymezení ochranných podmínek a způsobu péče ´Ke způsobům a podmínkám hospodaření ´Provádění opatření na zlepšení přírodního prostředí (§ 68) ´Běžné obhospodařování pozemků s výskytem kriticky nebo silně ohrožených druhů rostlin (§ 49) ´Hospodaření ve ZCHÚ a ptačích oblastech ´OOP/obce A vlastník/uživatel pozemku ´ ´ ´ Ztížení zemědělského hospodaření - ekonomické nástroje ´Náhrada za ztížení zemědělského hospodaření (§ 58 ZOPK) ´Oprávněná osoba ´Vlastník nebo uživatel zemědělské půdy ´Nárok trvá i v případě převodu nebo přechodu vlastnického práva nebo užívacího práva ´Újma ´Jednorázová nebo trvající ´Příčina ´omezení vyplývajícího z části třetí až páté ZOPK včetně prováděcích právních předpisů ´rozhodnutí vydaného na jejich základě ´omezení vyplývajícího z opatření v plánech systémů ekologické stability krajiny ´omezení vyplývajícího z rozhodnutí, závazného stanoviska nebo souhlasu vydaného podle ZOPK ´Podmínky pro uplatnění ´Finanční příspěvek (§ 69 ZOPK) ´Dohoda s OOP ´Zdržení se určité činnosti nebo provedení dohodnutých prací v rámci zlepšení životního prostředí ´ ´Kompenzační platby z PRV ´ptačí oblasti a EVL (národní seznam) na území 1. zóny NP nebo 1. zóny CHKO, nebo ´území 1. zóny NP nebo 1. zóny CHKO, které se nenacházejí na území ptačí oblasti nebo EVL ´Bližší podmínky viz nařízení vlády č. 73/2015 Sb. Ochrana vod ´Zdroje ohrožení ´Rezidua pesticidů ´Eutrofizace ´Eroze ´Zavlažování ´Sucho ´Nástroje ´Udržitelné používání pesticidů ´Hospodaření ve zranitelných oblastech ´Zacházení se závadnými látkami ´Podmínky pro nakládání s povrchovými a podzemními vodami ´Vypouštění odpadních vod ´ Nitrátová směrnice ´Ochrana vod před znečištěním způsobeném dusičnany ze zemědělských zdrojů ´Zranitelné oblasti ´59 katastrálních území ´Na základě dat z monitoring (VÚV TGM, v.v.i., Povodí, s.p., ČHMÚ) ´Akční program ´Opatření upravující způsob zemědělského hospodaření ´Používání a skladování hnojiv ´Střídání plodin ´Provádění protierozních opatření ´ Změny klimatu - zmírnění a adaptace ´Zdroje a způsoby ohrožení ´Živelné pohromy ´Povodně, sucho, požáry ´Emise metanu (živočišná výroba a statková hnojiva), oxidu dusíku (dusíkatá hnojiva) a oxidu uhličitého (mechanizace) ´ ´http://eagri.cz/public/web/file/434050/Problem_sucho.pdf ´Nástroje ´Integrované povolování (IPPC) ´Energetická politika ´Ochrana půdy ´ Cross Compliance/Kontrola podmíněnosti – dotčené podpory ´Přímé platby ´Jednotná platba na plochu ´Greening ´Platba pro mladé zemědělce ´Dobrovolná podpora vázaná na produkci ´ ´Společná organizace trhu s vínem ´Podpora na restrukturalizaci a přeměnu vinic ´Opatření Programu rozvoje venkova ´Agroenvironmentálně - klimatická opatření (AEKO) ´Ekologické zemědělství (EZ) ´Platby pro horské oblasti a jiné oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními (ANC) ´Platby v oblasti Natura 2000 na zemědělské půdě ´Dobré životní podmínky zvířat ´Platby na lesnicko-environmentální a klimatické služby a ochranu lesů ´Platby na zalesňování zemědělské půdy ´ Greening ´Platba na zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí ´Součást jednotné platby na plochu ´Povinnost dodržovat vybrané postupy na všech způsobilých hektarech ´Nařízení vlády č. 50/2015 Sb. Zemědělské postupy Kontrola a sankce viz nařízení EU č. 640/2014 ´Státní zemědělský a intervenční fond ´Administrativní kontrola deklarace v jednotné žádosti ´Kontrola na místě ´Způsoby a sankce porušení ´Opožděné podání hlášení (1 % za den) ´Nedeklarování veškeré zemědělské plochy (1 – 3 % od vyššího než 3 % rozdílu) ´Porušení pravidel greeningu ´rozdíl mezi skutečnou a deklarovanou ´Neohlášení plochy pro greening (větší než 100 m2) Krácení platby až o 25 % Kontrola podmíněnosti – podmínky Povinné požadavky na hospodaření ´3 oblasti ´Životní prostředí, změna klimatu a dobrý zemědělský a environmentální stav ´Veřejné zdraví, zdraví zvířat a rostlin ´Dobré životní podmínky zvířat ´13 nařízení a směrnic EU ´94 kontrolovaných požadavků v roce 2017 Povinné požadavky na hospodaření ´Ochrana vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů (PPH 1) ´Ochrana volně žijících ptáků (PPH 2) ´Ochrana přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (PPH 3) ´Zásady a požadavky potravinového práva (PPH 4) ´Zákaz používání některých látek s hormonálním nebo tyreostatickým účinkem a beta-sympatomimetik v chovech zvířat (PPH 5) ´Označování hospodářských zvířat – prasata, skot, ovce a kozy (PPH 6, 7 a 8) ´Pravidla pro prevenci, tlumení a eradikaci některých přenosných spongiformních encefalopatií (TSE) (PPH 9) ´Uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh (PPH 10) ´Minimální požadavky pro ochranu telat (PPH 11) ´Minimální požadavky pro ochranu prasat (PPH 12) ´Požadavky na ochranu zvířat chovaných pro hospodářské účely (PPH 13) ´ Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu ´3 tematické okruhy ´Voda ´Půda a zásoby uhlíku ´Krajina a minimální úroveň péče ´7 standardů ´16 kontrolovaných požadavků v roce 2017 ´ ´ Standardy dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy ´DZES 1: Dodržení ochranných pásů podél vodních toků ´DZES 2: Povolení pro užívání zavlažovacích soustav ´DZES 3: Ochrana podzemních vod proti znečištění ´DZES 4: Minimální pokryv půdy ´DZES 5: Minimální úroveň obhospodařování půdy k omezování eroze ´DZES 6: Zachování úrovně organických složek půdy, včetně zákazu vypalování strnišť ´DZES 7: Zachování krajinných prvků, ořez stromů a opatření proti invazivním druhům rostlin Kontrolní orgány Průběh kontroly Správní řád a kontrolní řád ´Výběr kontrolovaného subjektu ´Min. 1 % žadatelů o platby na základě analýzy rizika (75 %) a náhodného výběru (25 %) ´Oznámení o kontrole ´Neohlášené ´Vždy u PPH 10 ´Ohlášení, nebude-li narušen účel kontroly ´max. 14 dnů/48 hodin předem ´Protokol o kontrole = průběh + kontrolní zjištění ´Řízení o námitkách ´Uplatnění námitek na místě nebo do 15 dnů od kontroly ´Rozhodnutí o námitkách ´Zpráva o kontrole = hodnocení porušení ´SZIF = vyhodnocení porušení a rozhodnutí o stanovení sankce/výše podpory ´Více kontrol = sankce (snížení podpory) za nejzávažnější porušení Hodnocení porušení a sankce ´Základní kritéria hodnocení ´Rozsah: malý, střední, velký ´Závažnost: malá, střední, velká ´Trvalost: odstranitelná, neodstranitelná ´Zavinění: úmyslné, nedbalostní ´Přímé nebezpečí pro lidské zdraví nebo zdraví zvířat: ano, ne ´Další aspekty hodnocení ´Porušení v rámci vědecko-výzkumné činnosti = NEHODNOTí se ´První zjištění porušení: odstranitelné, malého rozsahu a závažnosti, ne přímé nebezpečí ´Systém včasného varování ´Splnění nápravného opatření = BEZ SANKCE ´Opakovaně zjištěné porušení ´Stejný požadavek více než 1x v průběhu 3 po sobě jdoucích let = porušení x 3 Sankce za jednotlivá porušení Sankce ´Stanovení hodnoty snížení dotace v rámci každého PPH nebo DZES = nejvyšší hodnota snížení dotace dle hodnocení porušení, ´případně postupuje podle čl. 39 odst. 4 nařízení Komise v přenesené působnosti (EU) č. 640/2014. ´Stanovení hodnoty snížení dotace v rámci každé oblasti pravidel podmíněnosti = nejvyšší hodnota snížení dotace stanovenou v rámci PPH nebo DZES ´Sankce do 100 EUR ´Uložení a přijetí nápravných opatření a nejde o přímé nebezpečí pro zdraví ´Porušení v rozsahu velkém, závažnosti velké a neodstranitelné = 100 % snížení a neposkytnutí platby ani v následujícím kalendářním roce Dotace v rámci Politiky rozvoje venkova ´Nařízení vlády č. 75/2015 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálně-klimatických opatření ´Nařízení vlády č. 76/2015 Sb., o podmínkách provádění opatření ekologické zemědělství ´Nařízení vlády č. 73/2015 Sb., o podmínkách poskytování plateb v oblastech Natura 2000 na zemědělské půdě ´Nařízení vlády č. 43/2018 Sb., o podmínkách poskytování plateb pro horské oblasti a jiné oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními ´Nařízení vlády č. 74/2015 Sb., o podmínkách poskytování dotací na opatření dobré životní podmínky zvířat ´Nařízení vlády č. 183/2015 Sb., o podmínkách poskytování dotací v rámci opatření zalesňování zemědělské půdy ´ ´Nařízení vlády č. 44/2018 Sb., o podmínkách poskytování plateb pro přechodně podporované oblasti s přírodními omezeními ´Nařízení vlády č. 72/2015 Sb., o podmínkách poskytování plateb pro oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními Mléčný skot Výsledek obrázku pro zatravňování drah soustředěného odtoku http://moravsketoskansko.cz/photo/040.jpg Výsledek obrázku pro čejka chocholatá Agroenvironmentálně-klimatická opatření ´Integrovaná produkce ´ovoce, révy vinné, zeleniny a jahodníku ´Ošetřování travních porostů ´Zatravňování orné půdy ´Biopásy ´Ochrana čejky chocholaté ´Zatravňování drah soustředěného odtoku ´ ´Hospodaření v souladu s ´PPH a DZES ´Minimálními požadavky pro použití přípravků na ochranu rostlin a hnojiv ´Bližšími požadavky pro jednotlivá podopatření ´Zákaz souběhu ´ Integrovaná zemědělská produkce ´Mezistupeň mezi konvenčním a ekologickým hospodařením ´Trvale udržitelný způsob zemědělského hospodaření ´Systémový přístupu k celé technologii pěstování a zpracování při optimalizaci ekonomických a ekologických aspektů produkce. ´dosažení optimálních výnosů vyšší kvality cestou, která nezatěžuje životní prostředí ´Holistický přístup orientovaný na agroekosystém ´Přednostní se využívání přirozených regulačních mechanismů ´kvalifikované používání pesticidů v případě, že nelze regulovat populace škodlivých organizmů na odpovídající úrovni jiným způsobem ´Vinná réva ´Svaz integrované a ekologické produkce hroznů a vína ´ ´ ´Zelenina ´Svaz pro integrovaný systém produkce zeleniny ´ ´ ´Ovoce ´Svaz pro integrované systémy pěstování ovoce http://www.ovocnarska-unie.cz/sispo/img/sispo-a.gif Výsledek obrázku pro integrovaná produkce http://zucm.cz/wp-content/uploads/2013/04/loga_2009_IPZ-R.bmp Ošetřování travních porostů ´1. obecná péče o extenzivní louky a pastviny, ´2. mezofilní a vlhkomilné louky hnojené, ´3. mezofilní a vlhkomilné louky nehnojené, ´4. horské a suchomilné louky hnojené, ´5. horské a suchomilné louky nehnojené, ´6. trvale podmáčené a rašelinné louky, ´7. ochrana modrásků, ´8. ochrana chřástala polního, ´9. suché stepní trávníky a vřesoviště a ´10. druhově bohaté pastviny, ´Zajištění stanovené intenzity chovu vybraných hospodářských zvířat ´Ponechání nepokosených ploch ´Omezená aplikace dusíkatých hnojiv ´Zákaz hnojení upravenými kaly a odpadními vodami ´Zajištění minimálního zemědělského obhospodařování se specifiky ´Provedení pastvy, příp. likvidace nedopasků ´Provedení seče, příp. odklizení biomasy AEKO ´Zatravňování orné půdy ´Zákaz aplikace hnojiv, s výjimkou před založením porostu ´Zákaz pastvy zvířat v 1. roce ´Bodová aplikace herbicidů pouze v prvních 2 letech ´Zemědělské obhospodařování se specifiky ´Zákaz rozorání nebo obnovy travních porostů ´Biopásy ´Stanovené rozměry a umístění ´Zákaz aplikace hnojiv a POR AEKO ´Ochrana čejky chocholaté ´zabezpečí plochu hnízdiště proti přejezdům zemědělské nebo jiné techniky ´založí porost směsí plodin ´zapraví do půdy porost směsi plodin ´Zatravňování drah soustředěného odtoku ´Zákaz hnojení, s výjimkou před založením ´Zákaz pastvy v 1. roce ´Zemědělské obhospodařování ´Zákaz rozorání nebo obnovy travního porostu Přírodně znevýhodněné oblasti Less Favourite Areas → Areas with Natural Constrains ´Horské oblasti (H) ´Vyšší nadmořský výška, svažité pozemky ´Ostatní oblasti (O) ´Nižší výnosnost půdy, řídké osídlení, vyšší podíl zemědělství ´Specifické oblasti (S) ´Nižší výnosnost půdy něž u ostatních ´Redefinice od roku 2019 ´Nové vymezení ostatních oblastí na základě klimatických a půdních kritérií ´Aktualizace a vyřazení překonaných oblastí ´Přechodně podporované oblasti s přírodními omezeními ´Vyřazené původní LFA ostatní ´Do roku 2020 ´ Adobe Systems Ekologické zemědělství ´Ekologická produkce je celkový systém řízení zemědělského podniku a produkce potravin, který ´spojuje osvědčené environmentální postupy, vysokou úroveň biologické rozmanitosti, ochranu přírodních zdrojů, uplatňování přísných norem pro dobré životní podmínky zvířat a způsob produkce v souladu s požadavky určitých spotřebitelů, ´kteří upřednostňují produkty získané za použití přírodních látek a procesů. ´Ekologický způsob produkce tak plní dvojí společenskou roli, když ´na straně jedné zajišťuje zvláštní trh odpovídající na spotřebitelskou poptávku po ekologických produktech ´a na straně druhé přináší veřejné statky přispívající k ochraně životního prostředí a dobrým životním podmínkám zvířat, jakož i k rozvoji venkova. Právní rámec ´Nařízení Rady (ES) č. 834/2007 o ekologické produkci ´Prováděcí nařízení Komise (ES) č. 889/2008 ´Zákon č. 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství ´Prováděcí vyhláška č. 16/2006 Sb. ´http://eagri.cz/public/web/mze/zemedelstvi/ekologicke-zemedelstvi/legislativa/metodicke-pokyny/ ´ ´Nový právní rámec od roku 2021 ´Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/848 ´https://pro-bio.cz/wp-content/uploads/2017/09/ez_nove_narizeni_17_2017.pdf Ekologická produkce Ekologické zemědělství ´Cíle ´udržitelný systém řízení zemědělství, který: ´i) respektuje přírodní systémy a cykly a zachovává a zlepšuje zdraví půdy, vody, rostlin a živočichů a rovnováhu mezi nimi, ´ii) přispívá k vysoké úrovni biologické rozmanitosti, ´iii) odpovědným způsobem využívá energii a přírodní zdroje, jako je voda, půda, organická hmota a vzduch, ´iv) dodržuje přísné normy pro dobré životní podmínky zvířat a zejména uspokojuje jejich druhově specifické etologické potřeby; ´získávání produktů vysoké jakosti Obecné zásady ekologické produkce ´vhodné plánování a řízení biologických postupů založených na ekologických systémech využívajících vlastní přírodní zdroje způsoby, které: ´využívají živé organismy a mechanické způsoby produkce, ´provozují pěstování plodin a živočišnou produkci vázané na půdu nebo akvakulturu, která jsou v souladu se zásadou udržitelného využívání rybolovných zdrojů, ´vylučují používání GMO a produktů získaných z GMO či získaných za použití GMO s výjimkou veterinárních léčivých přípravků, ´jsou založeny na posouzení rizik, a případně na použití bezpečnostních a preventivních opatření; ´omezení využívání vnějších vstupů. Pokud je využití vnějších vstupů nutné nebo pokud neexistují vhodné řídící postupy nebo způsoby podle písmene a), omezí se na: ´vstupy z ekologické produkce, ´přírodní látky nebo látky z nich odvozené, ´minerální hnojiva s nízkou rozpustností; ´použití syntetických chemických látek je přísně omezené na výjimečné případy, v nichž: ´neexistují vhodné postupy řízení a ´vnější vstupy uvedené nejsou na trhu dostupné nebo ´použití vnějších vstupů přispívá k nepřijatelným dopadům na životní prostředí; ´v případě potřeby úprava pravidel ekologické produkce s ohledem na hygienickou situaci, regionální rozdíly v podnebných a místních podmínkách, stupeň rozvoje a zvláštní chovatelské postupy. Zvláštní zásady vztahující se na zemědělskou produkci ´a) zachovávání a zlepšování živé složky půdy a přirozené úrodnosti půdy, stability půdy a její biologické rozmanitosti, předcházení zhutnění a erozi půdy, vyživování rostlin zejména prostřednictvím půdního ekosystému; ´b) minimalizace využívání neobnovitelných zdrojů a vstupů nepocházejících z vlastního hospodářství; ´c) recyklace odpadů a vedlejších produktů rostlinného a živočišného původu jako vstupů do rostlinné a živočišné produkce; ´d) zohlednění místní nebo regionální ekologické rovnováhy při rozhodování o produkci; ´e) péče o zdraví zvířat založená na podpoře přirozené imunologické obrany zvířete, jakož výběr vhodných plemen a chovatelských postupů; ´f) péče o zdraví rostlin založená na preventivních opatřeních, jako je výběr vhodných druhů a odrůd odolných vůči škůdcům a chorobám, vhodné střídání plodin, mechanické a fyzikální způsoby a ochrana přirozených nepřátel škůdců; ´g) provozování živočišné produkce, která je vázána na půdu a přizpůsobení se danému místu; ´h) dodržování vysoké úrovně dobrých životních podmínek zvířat s ohledem na jejich zvláštní potřeby; ´ ´i) získávání produktů ekologické živočišné produkce ze zvířat, která byla od narození nebo vylíhnutí po celý svůj život chována v ekologických zemědělských podnicích; ´j) výběr plemena s ohledem na schopnost zvířat přizpůsobit se místním podmínkám, na jejich vitalitu a jejich odolnost vůči nákazám nebo zdravotním problémům; ´k) krmení hospodářských zvířat ekologickým krmivem složeným ze zemědělských složek získaných z ekologického zemědělství a z přírodních nezemědělských látek; ´l) uplatňování chovatelských postupů, které zlepšují imunitní systém a posilují přirozenou obranyschopnost vůči nákazám, zejména zajištění pravidelného pohybu a přístupu na otevřená prostranství a případně na pastviny; ´m) vyřazení chovu uměle vzniklých polyploidních živočichů; ´n) v případě akvakulturní produkce zachování biologické rozmanitosti přírodních vodních ekosystémů, stále zdravého vodního prostředí a kvality okolních vodních a suchozemských ekosystémů; ´o) krmení vodních živočichů krmivem z udržitelného rybolovu ve smyslu článku 3 nařízení Rady (ES) č. 2371/2002 ze dne 20. prosince 2002 zachování a udržitelném využívání rybolovných zdrojů v rámci společné rybářské politiky (13), nebo ekologickým krmivem složeným ze zemědělských složek získaných z ekologického zemědělství a z přírodních nezemědělských látek. ´ Pravidla ekologické produkce ´Pravidla ´Obecná ´Zákaz používání GMO ´Zákaz používání ionizujícího záření ´Pravidla pro zemědělskou produkci ´Oddělená konvenční a ekologická produkce ´Pravidla rostlinné produkce ´Pravidla živočišné produkce ´ ´Přechodné období ´platí všechna pravidla ekologické produkce ´konkrétní období přechodu pro jednotlivé druhy rostlinné nebo živočišné produkce ´oddělení produktů a zvířat v přechodném období od ekologické části produkce ´zvířata ani produkty živočišného původu získané v období přechodu nesmí být uváděny na trh označené jako ekologické Výjimky z pravidel ekologické produkce ´Na žádost ´Dočasnost, důvodnost ´Ministerstvo zemědělství ´vazné ustájení skotu v malých zemědělských podnicích; ´zásahy na zvířatech; ´přivedení konvenčních zvířat na ekologickou farmu; ´souběžný chov stejného druhu zvířat v ekologickém a konvenčním režimu; ´použití syntetických vitamínů A, D, E pro přežvýkavce; ´povolení složek potravin zemědělského původu nezískaných z ekologického zemědělství; ´při katastrofických událostech ´přivedení zvířat mimo ekologický chov, opětovné vytvoření včelínů s včelami mimo ekologický chov, používání jiných než ekologických krmiv, krmení včel medem, cukrem nebo cukrovým sirupem z ekologické produkce, použití většího množství oxidu siřičitého, jestliže výjimečné klimatické podmínky daného roku sklizně poškodí zdravotní stav ekologických hroznů, obnovu nebo opětovné vytvoření populace akvakultury živočichy pocházejícími z konvenční akvakultury. ´Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský ´použití konvenčních osiv a vegetativního rozmnožovacího materiálu. ´ Specifika EZ v ČR ´Extenzivní chov masného skotu, koz a ovcí v zemědělsky méně příznivých oblastech ´Produkce masa, mléka a mléčných výrobků ´Pozvolný růst ploch s rostlinnou výrobou ´Přispívá k zaměstnanosti a udržení obyvatel zejména v ekonomicky i geograficky okrajových regionech ´Zachování tradičního rázu krajiny ´Atraktivita pro turistický ruch ´ Jak se stát ekologickým zemědělcem? ´Evidence zemědělského podnikatele nebo obchodní rejstřík ´S ekofarmou = pozemky evidované v LPIS + další evidence dle zaměření výroby ´Bez ekofarmy = včelař ´Smlouva o kontrole a certifikaci s vybranou kontrolní organizací ´KEZ, ABCERt AG, Biokont CZ, BUREAU VERITAS CZECH REPUBLIC ´Na základě vstupní kontroly ´Žádost o registraci ´Ministerstvo zemědělství ´osvědčení o zápisu do evidence zemědělského podnikatele ´potvrzení o vstupní kontrole ´Rozhodnutí o registraci ´Registr ekologických podnikatelů ´Přechodné období ´Dnem doručení žádosti o registraci ´2 roku u orné půdy a travních porostů, 3 roky u vinic, chmelnic a ovocných sadů ´12 měsíců (koňovití a skot), 6 měsíců (malí přežvýkavci a prasata a zvířata chovaná na mléko), 10 týdnů (drůbež na maso), 6 týdnů (drůbež na vejce) ´Podmínky pro zkrácení (na žádost) nebo prodloužení (z podnětu) ´