pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Zápatí prezentace ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA A JEJÍ PRÁVO Filip Křepelka učitel práva Evropské unie železniční cestující a fanoušek www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Metoda nPrávní věda jako dogmatická věda. nJiné společenské vědy mají své místo – ale jinde. n(např. ekonomie železnic: doc. Kvizda, ESF). nNejdříve popsání skutečnosti, tj. železniční dopravy. n(FK zde jako cestující a fanoušek železnic) nTeprve potom hledání právní úpravy a její vysvětlování. Během jedné lekce jen omezeně dojde na výkladové problémy poměrně podrobný. Zápatí prezentace 2 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vnitrostátní, mezi- a nadnárodní právo nOdráží míru integrace železniční dopravy. nVnitrostátní právo jako základ, státní dozor. nZákon č. 266/1994 Sb. o drahách (29 novelizací). nPodzákonné předpisy: vyhlášky a nařízení. nPřepravní řady jednotlivých provozovatelů. nMezinárodní koordinace a harmonizace: s ohledem na rozdělení železnic do izolovaných systémů především celoevropská, méně celosvětová. nIntenzivní koordinace a harmonizace v rámci nadnárodní EU: ambice vytvářet jednotný trh, doprava obecně jej usnadňuje. Zápatí prezentace 3 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podobnosti a odlišnosti od další dopravy nJiné druhy dopravy. nSilniční doprava: zcela převažuje – nejvíce spontánní. nLetecká doprava: doplňková, v Česku zejména mezinárodní nNámořní doprava: významná pro přímořské státy, nikoli pro Česko (ale Česko jako člen EU?) nŘíční doprava: doplňková. nPotrubní doprava: má jiný ráz. nMěstská hromadná doprava (včetně drážní: metro, tram, trolejbusy, autobusy) nPropojení je skutečností, popř. cílem. nNástroje intermodální dopravy (např. kontejnery) Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Nákladní a osobní doprava na železnici nRozlišování dopravy a přepravy. nPřeprava jako doprava osob a zboží pro jiného, na zakázku (tj. přepravní smlouva – včetně kontraktační povinnosti). nOchrana bezpečnosti cestujících nCestující jako spotřebitelé přepravní služby nOchrana nákladu jako předmětů často (značné) hodnoty. nHospodárnost nákladní dopravy. n Zápatí prezentace 5 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Počátky železnice ve světě a v Česku nNejrůznější zejména důlní a tovární dráhy v 18. století. Koně jako tažná síla. nJames Watt – parní stroj n1829 George Stephenson- lokomotiva the Rocket nPrvní koňská železnice na českém území. n1827 Linec – České Budějovice nPrvní parní železnice v českých zemích n1839 KFNB Vídeň – Brno n1848 – už základní síť, další desetiletí výstavba. Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vývoj v 19. století nVelmi rychlá výstavba železnic ve 2. polovině. nSoukromé železniční společnosti: investice soukromého kapitálu. Dosahování zisku. nVytváření izolovaných tratí, postupné propojování do národních sítí, následně mezinárodní propojení. nOdlišné technické standardy, zejména rozchod, na začátku nevadí, posléze ano. nZájem státu a obyvatel (podnikatelů) na rozvoji sítě, podpora její výstavby… nObrovské dopady na veškeré hospodářství. Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vývoj ve 20. století nVýrazný pokles zisku, ztrátové železnice. nV Evropě a v Asii vesměs postátnění železnic. nNaopak typicky v USA zachování konkurence. nNástup elektrické a dieselové trakce, během 20. století postupné vytlačení parní trakce. nDalší jednotlivé modernizace železnic (technologie) nNárůst konkurence jiných druhů dopravy, zejména silniční a letecké: odlišné v jednotlivých zemích u osobní a nákladní dopravy, v některých zemích zachována pouze nákladní doprava. Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Železnice v dobách válek nStáty si již od 19. století byly vědomi významu železnic pro vedení války. nBudovány strategické železnice, některé železnice tížila vojenská rizika, kvůli vedení železnic se překreslovaly státní hranice. nZa válek výrazná státní kontrola. Mobilizace kapacit železnic pro válečné účely včetně zásobování, kontrola používání, vojensko-policejní ochrana. nMilitarizace železnic a železničářů. Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Železnice za socialismu nSSSR 70 let, např. Československo 40 let. nOddalování útlumu železnic ve srovnání s vyspělými západními zeměmi. nOmezené schopnosti rozvíjet silniční a leteckou dopravu kvůli zaměření na zbrojení. nUpřednostňování těžkého průmyslu. nZnačná poptávka po železniční dopravě kvůli neefektivnímu organizování produkce. nPermanentní intenzivní státní kontrola železnic („modrá armáda). nVysoká zaměstnanost na železnici. Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zlatý a stříbrný věk, popř. úpadek nZlatý věk železnice: železnice jako nejrychlejší a nejpohodlnější doprava po souši (po moři a řekách paroplavba) + pošta, telegraf jako spoje. nPo různých modernizacích USA 1900-1950 (typicky Pennsylvania RR, New York Central RR) nEvropa (podle jednotlivých zemí) nAsie (podle jednotlivých zemí) nStříbrný věk: postupný ústup kvůli konkurenci silniční a letecké dopravy (od 50. let 20. století) nÚpadek: odstavení a rušení mnohých železnic, v některých zemích až zánik. Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Renesance železnic leckde ve světě nPřetížení silnic a dálnic, přecpaná města nPotřeba dopravní obslužnosti (nikoli každý má auto či jím může a chce jezdit) nEkologické ohledy: lokální emise (též z jednotlivých druhů dopravy), globální emise (klimatické změny) nZrychlování osobní železniční dopravy (do 200 km/h) nVysokorychlostní tratě (nad 200, resp. 250 km/h, jako nový impuls (Japonsko, Francie, Španělsko, Německo, Korea, Čína…, avšak nikoli USA). nZlepšení nákladní železniční dopravy (flexibilita) nStále však převaha silniční dopravy n(měřeno podle osobokilometry za rok) Ztí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Železnice a evropská integrace nZáklady již z 19. století. nJednotná železniční síť normálního rozchodu a profilu (výjimky…) nEvropská integrace v rámci EU. nJednotný vnitřní trh „bez hranic“ nDoprava jako předpoklad další integrace. nVytváření transevropských sítí. nPodpora interoperability. nLiberalizace jednotlivých druhů dopravy včetně železničních. Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Post-socialismus a renesance nOpožděná automobilizace po roce 1990: výrazně levnější automobily a benzín. nKapacitní limity: parkování, ucpané silnice, nevyhovující stav. nSouvisející Úpadek železniční dopravy. nTzv. koridory (90. léta) – jenom hlavní tratě. nPozvolné zavedení hospodářské soutěže na železnici. nModernizace vozového parku, modernizace komunikace. n Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Skromné a velké plány – Česko nNyní značné investice, ale vlastně opravy a modernizace. nRealistická modernizace železnic: zdvojkolejnění a modernizace trati Brno-Přerov, městská trať Zlín, trať na Letiště Praha-Ruzyně (nebo metro) nÚzká hrdla: Česká Třebová – Choceň (ideál 4 koleje) nVysokorychlostní železnice v Česku? nPodle mne nejsou předpoklady pro výstavbu. nNení na místě spíše intenzivní modernizace stávající železnice: typu Rakousko, Švýcarsko… Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Stanice Hirošima, 26.7.2018 Zápatí prezentace 18 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Skromné a velké plány – město Brno nSpor o umístění hlavního nádraží. nPůvodně více nádraží, nepříliš vyhovující hlavní nádraží. nPlán přesunu: varianty „Petrov“ (?) a „Řeka“ nNavazující MHD: tramvaje, doplnění podzemní vlak? nCena celkové investice, mizící naděje na eurodotace nSrovnání plánovaných nákladů s Wien Hauptbahnhof… nZájmy investorů do pozemků. nVelikášské záměry ve vyspělém světě: Stuttgart… Zápatí prezentace 19 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Technologická komplexita nVe srovnání s jinými druhy dopravy je železniční doprava komplexní, je potřeba kompatibility a intenzivní koordinace. nŽeleznice je kolektivistická, ostatní druhy dopravy více individualistické. nFunkční železnice je však hospodárná (při patřičném zohlednění externalit), bezpečnější a ekologičtější. nPotřebná je tedy větší regulace než u ostatních druhů dopravy: zde hlavně bezpečnostní rizika, zde též hospodárnost. Zápatíace 20 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozchod nNormální rozchod: 1435 mm nÚzké síťové kapský 1067 mm, metrický 1000 mm nPod 1m: 950, 014, 850, 762, 760, 750, 600, 381 mm – jenom pro doplňkové dráhy. nŠiroké rozchody: nRuský: 1520 mm nIrský: 1600 mm nIberský 1668 mm a Indický: 1676 mm nMinulost: Brunelův: 2134 mm n(Reichspur: 3000 mm) n Zápatí prezentace 21 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Profil nTzv. bernský profil. nV Evropě s ohledem na tunely rozsáhlou elektrizaci. n n n n n n nVe Velké Británii užší!! nV USA, Kanadě a některých dalších zemích 2 patra kontejnerů. n Zápatí prezentace 22 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Spřáhla nVlaky (osobní, nákladní, smíšené): lokomotivy + vagony, samostatná vozidla, jednotky, speciální kolejová vozidla (+vozidla městské dopravy, zvláštních drah) Stovky až tisíce metrů. nManuální šroubovka – v Evropě Tzv. bernský prostor n n n n nNeschopnost nahradit poloautomatickým spřáhlem kvůli širokému použití Spřáhlo Jenny (USA, nový svět, Čína…) Spřáhlo SA-3 Spřáhlo Scharfenberg Zápatí prezentace 23 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Elektrizace n3. a 4. kolejnice: s výjimkou metra problematické. nTroleje nad kolejnicí, jeden nejjednodušší, druhý prostřednictvím uzemnění kolejí. nPoužitá elektřina jako pohon: nStejnosměrný proud (technicky i ekologicky problematický, zastaralý, omezené kapacity) n(tramvaje, trolejbusy 600 V) nNejstarší 1500 V, novější 3000 V nStřídavý proud (technologicky modernější) n 15000 V 16 2/3 Hz n 25000 V 50 Hz (standard pro vysokorychlostní tratě) prezentace 24 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zabezpečení provozu nNeproměnná návěstidla železniční dopravy (značky) nSklony úseků, maximální rychlosti, informace o nádražích a zastávkách, pískáček, nProměnná návěstidla (lidově semafory): návěsti jednotlivá nastavení… Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Železničáři – vývoj nVysoká mobilizace sil. nStavební dělníci: trhani a barabové… nPersonál železnic. nVysoký počet personálů nádraží a další obsluhy železnice. nStrojvůdci a lokomotivní čety. nJednotlivé modernizace vedly ke snižování počtu zaměstnanců. nZjednodušení práce – pokles prestiže a mezd… Zápatí prezentace 26 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Automatizace a robotizace nModerní zabezpečovací zařízení. nKomunikace vozidla se zabezpečením, omezení dopadů lidských chyb. nETCS – unifikované zabezpečovací systémy nIntenzivní komunikace. nRealita: vlaky bez průvodčích, nádraží bez výpravčích. nVize: vlaky bez strojvůdců… nJe to snazší než jiné druhy dopravy… Zápatí prezentace 27 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizační komplexita nŽelezniční politika a právo. nJako součást širšího dopravního práva. nRegulace, koordinace a investice. nŽelezniční doprava jako znak vyspělosti státu. nPotřebná společenská podpora. nZáleží na zalidnění státu (Island vůbec, Kanada, Austrálie, USA omezeně…) nNejvyspělejší státy: intenzivní infrastrukturní projekty, méně vyspělé státy udržování infrastruktury a opatrná modernizace, chudé státy: zachovávání (někdy úpadek) dřívější železniční infrastruktury, nejchudší státy NIC. Zápatí prezentace 28 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Řízení a správa železnic – vnitrostátní nMinisterstvo dopravy – kompetence pro resortní legislativu včetně návrhů zákonů. n(další relevantní ministerstva) nDrážní úřad České republiky www.ducr.cz nMá sekci stavební a sekci provozní. nMinisterstvo dopravy, Kraje – objednávání regionální osobní dopravy na základě dotací. Zápatí prezentace 29 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Řízení a správa železnic – mezinárodní nOTIF 1985 Organisation intergouvernementale pour les Transports Internationaux Ferroviaires n nNavazuje na 1893 OTCI Office central des transports internationaux par chemins de fer à Berne nV jejich rámci vytvořené nPřekryvná organizace na Východě: OSŽD. n1992 UIC - Union internationale des chemins de fer (organizace železničních společností) nNadnárodní Evropská unie: European Railway Agency Zápatí prezentace 30 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Regulace monopolu nPravidelně státní vlastnictví nPlánování jízdních řádů. nCenová regulace jízdného. nV případě nedostatečného vytížení podpora činností, které železnici vytíží. nV případě přetížení stanovování priorit v nákladní a osobní dopravě (války, nedostatek paliv, přírodní pohromy, všeobecný nedostatek). nSubvencování v případě ztráty, odčerpávání zisků (spíše vzácné). Zápatí prezentace 31 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Tradiční a moderní soutěž nTradiční soutěž: výstavba tratí různými společnostmi nUrčitá míra konkurence na některých směrech (např. KFNB na Steg na trati Vídeň-Brno) nZachováno dodnes v USA po fúzích v nákladní dopravě (společnosti před a za Mississippi). nModerní soutěž: oddělení dopravní cesty a provozovatelů. Výjimka: Švýcarsko, Japonsko. nSpráva železniční dopravní cesty (SŽDC) nČeské dráhy, a.s. jako národní dopravce, konkurence: Regiojet (žlutý), LeoExpress (černý) + regionální. nJeště větší v nákladní dopravě: ČD Cargo a další… Zápatí prezentace 32 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dotace na dopravní obslužnost nŽelezniční doprava není rentabilní z výnosu z jízdného. nNezbytnost dotací. nDříve blokové dotace. nNyní soutěže pro jednotlivé zájemce. nSoutěžní podmínky s jinými odvětvími dopravy. nCo silniční daň, zdanění benzínu/nafty ohledně financování výstavby silniční/dálniční sítě? nCo osvobození benzínu pro civilní leteckou dopravu? Zápatí prezentace 33 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Výstavba železnic – plánování a provedení nÚzemní plánování. nStavební řízení – Drážní úřad jako zvláštní stavební úřad. nSpory ohledně územního plánování. nPomalost územního plánování brzdí rovněž modernizaci železnic. nVýstavba za veřejné peníze: zadávání veřejných zakázek. Zápatí prezentace 34 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Výstavba železnic – zdroje nPouze na začátku soukromé investice n(akciové společnosti mj. třeba pro výstavbu železnic) nOpakovaně státní investice. nNacionalizace a privatizace železničních podniků a infrastruktury v řadě zemí. nRenesance soukromých investic do výstavby železnic pouze v některých zemích. nNyní v Česku nepředstavitelné bez veřejných investic. nZájem o veřejné investice ze strany soukromého sektoru: stavební dodavatelé. Zápatí prezentace 35 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Koleje – a ochrana tratí nŽeleznice celostátní, regionální. nVeřejné, neveřejné. nTzv. vlečky… nŠirá trať a tzv. dopravny (mj. nádraží). nDřívější problémy (požáry)… nPovinnosti majitelů přilehlých pozemků (intervence Ústavního soudu vůči přemrštěným požadavkům nového zákona).Nález č. 144/2002 Sb.Nález Ústavního soudu ze dne 6. března 2002 ve věci návrhu na zrušení druhé, třetí a čtvrté věty § 10 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách nPrůnik se silniční dopravou – přejezdy. Zápatí prezentace 36 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vozidla nJednotlivá železniční vozidla: hnací vozidla (lokomotivy), vagóny (osobní, nákladní) nVagóny pro přepravu, nyní ve vlastnictví přepravců na soukromé vagóny (např. velkých výrobců). nEvidence vagónů. nÚprava sledování vagónů. Zápatí prezentace 37 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Personál nStrojvedoucí (mašinfíra) nHarmonizace požadavků právem EU nLicence vázané na jednotlivá hnací vozidla. nPoznání trati? V minulosti požadavek, dnes určité uvolnění. nZdravotní požadavky. nAbsence kontroly přivýdělků mezi konkurenčními železničními dopravci. nPosunovači – spojování spřáhel. Zápatí prezentace 38 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Železniční nehody nNejtragičtější tuzemské nehody: nStéblová nKrouna nŘikonín nŠakvice nStudénka 2008 nStudénka 2015 nNejtragičtější světové nehody: n1998 Eschede – rychlovlak n2004 Tsunami Srí Lanka Zápatí prezentace 39 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Cestující – vnitrostátní nNOZ §§ 2550-2581 – přeprava osob a věcí – obecná úprava. nDle NOZ podrobnosti pro jednotlivé druhy dopravy stanoví přepravní řády a přímo použitelné právo EU + jiné zákony. nSmluvní přepravní podmínky ČD pro veřejnou drážní osobní dopravu – verze 2019, 97 stran. nDebata ohledně spravedlnosti vnitrostátních tarifů: relační slevy, jejich vhodné kombinace. nNové technologie nákupu jízdenek. Zápatí prezentace 40 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Cestující – mezinárodní n1999 COTIF (Protokol Vilnius) nPříloha A CIV - Convention Internationale pour le transport des Voyageurs nJednotná jízdenka – obvyklý obsah. n n n n Zápatí prezentace 41 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Přejezd hranic – cestující nPasová kontrola (resp. kontrola jiných cestovních dokladů). nProvádí se buď při zastávce vlaku v pohraničních stanicích. nNebo při průjezdu mezi hraničními stanicemi. nČasto spolupráce policistů obou států na základě dvoustranné dohody nVracení nevpuštěných osob zpět. nMůže doprovázet celní kontrola. nV EU „Schengen“ upuštění od soustavných pasových kontrol, možnost namátkových kontrol. Zápatí prezentace 42 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Náklad – vnitrostátní nVýše citovaná ustanovení NOZ nPřepravní podmínky železniční podmínky ČD Cargo. nNákladní list. nOdesílatel – dopravce – příjemce nPro každý vagón zvláštní. nOdpovědnostní pravidla. nElektronizace komunikace. n Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Náklad – mezinárodní nSmlouva COTIF nPříloha CIM (zboží) nPříloha RID (nebezpečné věci) nNákladní list CIM – vzor nNákladní list CIM / SMGS (na tratě rozchodu 1520mm). nPodrobná kogentní přímá právní úprava železniční přepravy zboží. Zápatí prezentace 44 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Překračování hranic – náklad nCelní odbavení. nPřepravce vystupuje jako celní reprezentant. nNutnost celního vyjednání kvůli obtížnosti odstavování vlaků a vyřazování nákladů. nOdstranění celních kontrol uvnitř EU. n n Zápatí prezentace 45