Adobe Systems Trestněprávní ochrana úředních osob a trestné činy úředních osob přednáškou provází J. Provazník Trestní právo a výkon veřejné správy Adobe Systems Struktura přednášky ̶Výklad pojmu úřední osoba ̶historický exkurs ̶konstrukce ochrany a odpovědnosti úředních osob ̶výčet úředních osob ̶Trestné činy proti úředním osobám ̶násilí proti úřední osobě ̶vyhrožování s cílem působit na úřední osobu ̶další trestné činy proti úředním osobám ̶Trestné činy úředních osob ̶zneužití pravomoci úřední osoby ̶maření úkolu úřední osoby z nedbalosti ̶„nepravé úřední trestné činy“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 2 Adobe Systems Výklad pojmu úřední osoba – historických exkurs ̶V historických dobách ochrana úřednictva odvozena od ochrany panovníka, stavů či církve ̶Význam přísahy – porušení se trestá, nositel ochraňuje ̶Silná ochrana před nařčením z neřádného výkonu ̶Ochrana před ucházením se o úřad za života úředníka ̶Přísné tresty za výkon pravomocí v rozporu s přísahou Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 3 Adobe Systems Výklad pojmu úřední osoba – 1852-1950 ̶Zákon č. 117/1852 ř. z., zákon trestní o zločinech, přečinech a přestupcích ̶§ 101 věta druhá: „Za úředníka pokládati se má ten, kdo mocí příkazu veřejného, přímo nebo nepřímo daného, ať jest pod přísahou čili nic, povinen jest, obstarávati práce vlády.“ ̶§ 102 – i soudce, notář, advokát Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 4 Adobe Systems Výklad pojmu úřední osoba – 1950-2010 ̶Zák. č. 86/1950 Sb., trestní zákon a zák. č. 140/1961 Sb., trestní zákon – veřejný činitel ̶§ 75 odst. 10 zák. č. 86/1950 Sb.: ̶„Veřejným činitelem je ten, kdo obstarává veřejné věci, byv k tomu povolán; Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 5 Adobe Systems za těchto podmínek je veřejným činitelem zejména a) člen národního výboru, jiný podle zákona zvolený zástupce lidu, soudce z lidu, funkcionář lidového družstva, b) státní zaměstnanec, c) řídící nebo rozhodující zaměstnanec státního, národního, komunálního nebo jiného veřejného podniku anebo lidového družstva, d) příslušník branné moci nebo jiného ozbrojeného sboru, nebo e) orgán povolaný chránit nebo zajišťovat bezpečnost lidí a majetku anebo provádět svým osobním úkonem rozhodnutí veřejného činitele.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 6 Adobe Systems § 89 odst. 9 zák. 140/1961 Sb. v posl. znění „Veřejným činitelem je volený funkcionář nebo jiný odpovědný pracovník orgánu státní správy a samosprávy, soudu nebo jiného státního orgánu nebo příslušník ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru, soudní exekutor při výkonu exekuční činnosti, sepisování exekutorských zápisů a při činnostech vykonávaných z pověření soudu podle zvláštního právního předpisu, pokud se podílí na plnění úkolů společnosti a státu a používá přitom pravomoci, která mu byla v rámci odpovědnosti za plnění těchto úkolů svěřena. Při výkonu oprávnění a pravomocí podle zvláštních právních předpisů je veřejným činitelem také fyzická osoba, která byla ustanovena lesní stráží, vodní stráží, stráží přírody, mysliveckou stráží nebo rybářskou stráží.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 7 Adobe Systems § 89 odst. 9 zák. 140/1961 Sb. v posl. znění „K trestní odpovědnosti a ochraně veřejného činitele se podle jednotlivých ustanovení tohoto zákona vyžaduje, aby trestný čin byl spáchán v souvislosti s jeho pravomocí a odpovědností. Funkcionář nebo jiný odpovědný pracovník státního orgánu, samosprávy, ozbrojených sil nebo ozbrojeného sboru cizího státu, se za těchto podmínek považuje za veřejného činitele, pokud tak stanoví vyhlášená mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 8 Adobe Systems § 127 zák. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník „(1) Úřední osobou je a) soudce, b) státní zástupce, c) prezident České republiky, poslanec nebo senátor Parlamentu České republiky, člen vlády České republiky nebo jiná osoba zastávající funkci v jiném orgánu veřejné moci, d) člen zastupitelstva nebo odpovědný úředník územní samosprávy, orgánu státní správy nebo jiného orgánu veřejné moci, e) příslušník ozbrojených sil nebo bezpečnostního sboru nebo strážník obecní policie, Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 9 Adobe Systems § 127 zák. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník f) soudní exekutor při výkonu exekuční činnosti a při činnostech vykonávaných z pověření soudu nebo státního zástupce, g) notář při provádění úkonů v řízení o dědictví jako soudní komisař, h) finanční arbitr a jeho zástupce, i) fyzická osoba, která byla ustanovena lesní stráží, stráží přírody, mysliveckou stráží nebo rybářskou stráží, pokud plní úkoly státu nebo společnosti a používá při tom svěřené pravomoci pro plnění těchto úkolů.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 10 Adobe Systems § 127 zák. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník „(2) K trestní odpovědnosti a ochraně úřední osoby se podle jednotlivých ustanovení trestního zákona vyžaduje, aby trestný čin byl spáchán v souvislosti s její pravomocí a odpovědností. (3) Úřední osoba cizího státu nebo mezinárodní organizace se za podmínek uvedených v odstavcích 1 a 2 považuje za úřední osobu podle trestního zákona, pokud tak stanoví mezinárodní smlouva nebo pokud se souhlasem orgánů České republiky působí na jejím území; tento souhlas se nevyžaduje, jde-li o úřední osobu mezinárodního trestního soudu, mezinárodního trestního tribunálu, popřípadě obdobného mezinárodního soudního orgánu, které splňují alespoň jednu z podmínek uvedených v § 145 odst. 1 písm. a) zákona o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 11 Adobe Systems Konstrukce ochrany a odpovědnosti úřední osoby ̶Status úřední osoby dle § 127 odst. 1 a zároveň ̶Souvislost činu (ať úřední osoby či proti úřední osobě) s její pravomocí a odpovědností ̶Ochrana rozšířena § 327 odst. 1 TrZ – u trestných činů násilí proti úřední osobě a výhružky s cílem působit na úřední osobu se poskytuje ochrana i osobě, která vystoupila na podporu úřední osoby Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 12 Adobe Systems Souvislost s pravomocí a odpovědností ̶Spáchala porušením svých povinností úřední osoby ̶Příp. jí tento status při páchání pomohl (např. přístup k interním databázím) ̶Čin na ní byl spáchán právě proto, že je úřední osobou ̶Není rozhodné, zda byl čin spáchán při výkonu, v aktivní službě atd. ̶Nepatří sem např. trestné činy motivované osobními vztahy (např. žárlivost, nepřátelství), světonázorem (např. útoky z nenávisti rasové, náboženské atd.) ̶ ̶ ̶ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 13 Adobe Systems Pojem pravomoci úřední osoby ̶Prvek mocenský ̶možnost vynutit si na recipientovi pravomoci, aby respektoval vůli úřední osoby ̶právní řád prosazení této vůle zajišťuje ̶ a zároveň ̶Prvek rozhodovací ̶autoritativní rozhodování o právech a povinnostech recipienta (nerovné postavení) ̶ ̶ ̶ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 14 Adobe Systems Soudce ̶Zák. č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích ̶Jmenuje je prezident republiky ̶Funkce je bez časového omezení, zaniká koncem roku, v němž soudce dovršil 70 let), vzdáním se, kárným odvoláním… ̶§ 76 „Pro činy spáchané při výkonu funkce soudce nebo v souvislosti s výkonem této funkce lze soudce trestně stíhat nebo vzít do vazby jen se souhlasem prezidenta republiky.“ ̶Soudce Ústavního soudu? Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 15 Adobe Systems Státní zástupce ̶Zák. č. 283/1993 Sb., o soudech a soudcích ̶Jmenuje je ministr spravedlnosti ̶Funkce je bez časového omezení, zaniká koncem roku, v němž státní zástupce dovršil 70 let, neslučitelností funkcí, kárným odvoláním, odsouzením za úmyslný trestný čin či za nedbalostní trestný čin k NEPO trestu ̶Žádná imunita Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 16 Adobe Systems Prezident republiky ̶čl. 54 a násl. Ústavy České republiky ̶Volen v přímých volbách, funkce se ujímá složením slibu ̶čl. 65: „(1) Prezidenta republiky nelze po dobu výkonu jeho funkce zadržet, trestně stíhat ani stíhat pro přestupek nebo jiný správní delikt.“ ̶Pozbytí funkce na základě tzv. ústavní žaloby (3/5 přítomných senátorů a 3/5 poslanců, rozhoduje Ústavní soud) ̶Pro velezradu či hrubé porušení ústavního pořádku Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 17 Adobe Systems Poslanci a senátoři ̶Čl. 19 odst. 3 Ústavy České republiky – mandát vzniká zvolením ̶Poslanci voleni poměrným systémem, senátoři většinovým ̶Imunita dle čl. 27 Ústavy – úplná za hlasování v Parlamentu a jeho orgánech; za projevy učiněné v Parlamentu a jeho orgánech jen disciplinární odpovědnost ̶V jiných věcech lze trestně stíhat jen se souhlasem příslušné komory Parlamentu – je-li odepřen, lze stíhat až po skončení mandátu ̶ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 18 Adobe Systems Vláda ̶Čl. 68 odst. 3 Ústavy České republiky – vládu jmenuje prezident republiky ̶Čl. 68 odst. 5 Ústavy České republiky - prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů. ̶Žádná imunita ̶ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 19 Adobe Systems Člen zastupitelstva územní samosprávy ̶Obecní zastupitel a krajský zastupitel ̶Zák. č. 128/2000 Sb., o obcích ̶Zák. č. 129/2000 Sb., o krajích ̶Mandát vzniká zvolením ̶Podrobnosti – zák. č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a zák. č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 20 Adobe Systems Odpovědný úředník ̶Zák. č. 234/2014 Sb., o státní službě ̶Zák. č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků ̶+ asistent soudce, vyšší soudní úředník, vyšší úředník státního zastupitelství ̶Nikoliv „úředník“ tzv. zájmových či profesních samospráv (profesní komory, vysoké školy etc.) Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 21 Adobe Systems Příslušník ozbrojených sil ̶Zák. č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR ̶Příslušník ozbrojených sil -> jen voják v činné službě ̶Voják v činné službě -> zák. č. 221/1999 Sb. ̶Ozbrojené síly ̶Armáda ČR ̶Vojenská kancelář prezidenta republiky ̶Hradní stráž Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 22 Adobe Systems Příslušník bezpečnostního sboru ̶Zák. č. 361/2003 Sb., o služebním poměr příslušníků bezpečnostních sborů ̶Policie ČR ̶Hasičský záchranný sbor ČR ̶Celní správa České republiky ̶Vězeňská služba České republiky ̶Generální inspekce bezpečnostních sborů ̶Bezpečnostní informační služba, Úřad pro zahraniční styky a informace Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 23 Adobe Systems Strážník obecní policie ̶Není příslušníkem bezpečnostního sboru ̶Je to zvláštní orgán obce ̶Zák. č. 553/1991 Sb., o obecní policii Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 24 Adobe Systems Soudní exekutor ̶Zákon č. 120/2001 Sb., o exekutorech a exekuční činnosti ̶Pouze při výkonu exekuční činnosti a při činnostech vykonávaných z pověření soudu nebo státního zástupce ̶Nikoliv tedy např. sepisování exekutorských zápisů, ve vztazích zaměstnavatel – zaměstnanec atd. ̶Vykonavatel soudního exekutora? ̶judikatura dříve rozporná ̶stanovisko trestního kolegia NS Tpjn 304/2014 -> ano Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 25 Adobe Systems Notář ̶Zák. č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti ̶Pouze vystupuje-li v dědickém řízení jako soudní komisař ̶-> plní úkony soudu ̶Při žádné jiné činnosti ne (sepisování listin, osvědčování skutečností, notářská úschova, zastupování účastníků v řízeních atd.) Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 26 Adobe Systems Finanční arbitr a jeho zástupce ̶Zák. č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi ̶Orgán mimosoudního řešení určitého typu sporů ̶Spory mezi spotřebitelem a finanční institucí (poskytovatel platebních služeb, poskytovatel spotřebitelského úvěru, poskytovatel životního pojištění, obchodník s cennými papíry atd.) při činnosti těchto institucí ̶Řízení se zahajuje na návrh spotřebitele, výsledek je exekuční titul, který je ovšem přezkoumatelný soudem Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 27 Adobe Systems Lesní, myslivecká, rybářská stráž a stráž ochrany přírody ̶Lesní stráž - § 38 a násl. 289/1995 Sb., o lesích ̶Myslivecká stráž - § 12 a násl. zák. č. 449/2001 Sb., o myslivosti ̶Rybářská stráž - § 14 a násl. zák. č. 99/2004 Sb., o rybářství ̶Stráž ochrany přírody - § 81 a násl. zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny ̶Vše jsou fyzické osoby, vykonávající veřejnou moc na svěřeném úseku dobrovolně a bez nároku na odměnu Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 28 Adobe Systems Další úřední osoby ̶§ 127 odst. 1 písm. d) – jiná osoba zastávající funkci v jiném orgánu veřejné moci ̶Rozšiřuje i na osoby, které nejsou úředníky – zvláštní funkce, funkce s určitou hodností ̶Vždy musí mít podklad v platném právu ̶Veřejná moc – autoritativní rozhodování o právech a povinnostech jednotlivců či zasahování do těchto práv, vynutitelné legitimní mocí -> nerovné postavení, vykonává se v zájmu celé společnosti Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 29 Adobe Systems Judikatura k pojmu úřední osoba - ano ̶Pracovník orgánu sociálně-právní ochrany dětí (Rt 69/2013) ̶Vychovatel ve věznici (6 Tdo 675/2014) ̶Zkušební komisař u zkoušky pro získání průkazu profesní způsobilosti řidičů (4 Tdo 1203/2014) ̶Ředitel Úřadu Regionální rady soudržnosti (8 Tdo 1376/2013) ̶Starosta obce (8 Tdo 1131/2011) ̶Úředník Probační a mediační služby (Rt 77/2013) ̶Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (5 Tdo 288/2013) Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 30 Adobe Systems Judikatura k pojmu úřední osoba - ne ̶Insolvenční správce (Rt 40/2010) ̶Soudní znalec (Rt 26/1985) ̶Člen orgánu samosprávy stavebního bytového družstva (Rt 33/1996) ̶Ředitel základní školy (Rt 34/1986) ̶Vlakvedoucí (Rt 22/1994) ̶Přednosta porodnického oddělení v nemocnici (Rt 13/1990) Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 31 Adobe Systems Trestné činy proti úředním osobám a úředních osob ̶Společný objekt ̶Zájem na řádném výkonu veřejné moci, resp. zájem na řádném, nedeformovaném výkonu pravomoci úředních osob, jímž se veřejná moc realizuje ̶Deformace přicházející „zevnitř“ ̶úřední osoba sama vykonává své pravomoci neřádně ̶Deformace přicházející „zvenku“ ̶na úřední osobu působí třetí osoba Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 32 Adobe Systems Trestné činy proti úředním osobám ̶Trestné činy proti České republice, cizímu státu a mezinárodní organizaci – hl. IX. zvl. části TrZ ̶vlastizrada, rozvracení republiky, teroristické trestné činy... ̶Trestné činy proti orgánu veřejné moci - hl. X. díl 1. zvl. části TrZ, § 323, § 324 TrZ, § 327 TrZ ̶násilí proti orgánu veřejné moci, vyhrožování s cílem působit na orgán veřejné moci ̶Trestné činy proti úředním osobám – stejný díl, § 325 a § 326 TrZ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 33 Adobe Systems Násilí proti úřední osobě - § 325 TrZ „(1) Kdo užije násilí a) v úmyslu působit na výkon pravomoci úřední osoby, nebo b) pro výkon pravomoci úřední osoby, bude potrestán odnětím svobody až na čtyři léta. (2) Odnětím svobody na šest měsíců až šest let bude pachatel potrestán, a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 se zbraní, b) ublíží-li takovým činem jinému na zdraví, nebo c) způsobí-li takovým činem větší škodu.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 34 Adobe Systems Násilí proti úřední osobě - § 325 TrZ „(3) Odnětím svobody na tři léta až dvanáct let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 a) těžkou újmu na zdraví, nebo b) škodu velkého rozsahu. (4) Odnětím svobody na osm až šestnáct let bude pachatel potrestán, způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 smrt. (5) Příprava je trestná.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 35 Adobe Systems Násilí ̶Jakékoliv destruktivní působení na osobu nebo věc ̶+ 116 TrZ? – i tehdy, je-li čin spáchán na osobě, kterou pachatel uvedl do stavu bezbrannosti lstí nebo jiným podobným způsobem ̶Nemusí směřovat jen proti úřední osobě ̶např. útok na osobu blízkou ̶Nepatří sem násilí verbální, emocionální atd. ̶srov. však TČ nebezpečného pronásledování Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 36 Adobe Systems Úmysl působit na výkon či pro výkon ̶Úmysl působit na výkon ̶snaha ovlivnit budoucí výkon pravomoci tak, jak by úřední osoba nejednala, nebýt ovlivnění ̶Pro výkon ̶msta či odplata za výkon ̶V obou variantách nemusí jít o konkrétní výkon ̶V obou variantách je nerozhodné, jestli pachatel uspěl Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 37 Adobe Systems Vyhrožování s cílem působit na úřední osobu „(1) Kdo jinému vyhrožuje usmrcením, ublížením na zdraví nebo způsobením značné škody a) v úmyslu působit na výkon pravomoci úřední osoby, nebo b) pro výkon pravomoci úřední osoby, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta. (2) Odnětím svobody až na pět let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 se zbraní.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 38 Adobe Systems Vyhrožování s cílem působit na úřední osobu ̶Jinému – může být učiněna i vůči jiné osobě ̶Výhružka – útokem proti fyzické integritě či značnou škodou (§ 138 odst. 1 TrZ – 500.000,- Kč), nikoliv však jinou újmou (např. únosem, pomluvou, zesměšněním atd.) ̶Vyhrožováno může být útokem i jiné osobě než úřední osobě ̶Zbraň - § 118 – cokoliv, čím je možno učinit útok proti tělu důraznějším (předmět, poštvané zvíře) Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 39 Adobe Systems Další trestné činy proti úředním osobám ̶Úřední osoba jako znak kvalifikované skutkové podstaty ̶§ 140 odst. 3 písm. d) TrZ - vražda ̶§ 332 odst. 2 písm. b) TrZ - podplacení ̶Status úřední osoby nehraje roli ̶např. křivé obvinění, pomluva, omezování osobní svobody, výtržnictví ̶pak lze považovat za přitěžující okolnost Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 40 Adobe Systems Zneužití pravomoci úřední osoby - § 329 TrZ „(1) Úřední osoba, která v úmyslu způsobit jinému škodu nebo jinou závažnou újmu anebo opatřit sobě nebo jinému neoprávněný prospěch a) vykonává svou pravomoc způsobem odporujícím jinému právnímu předpisu, b) překročí svou pravomoc, nebo c) nesplní povinnost vyplývající z její pravomoci, bude potrestána odnětím svobody na jeden rok až pět let nebo zákazem činnosti.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 41 Adobe Systems Zneužití pravomoci úřední osoby - § 329 TrZ „2) Odnětím svobody na tři léta až deset let bude pachatel potrestán, a) opatří-li činem uvedeným v odstavci 1 sobě nebo jinému značný prospěch, b) spáchá-li takový čin na jiném pro jeho skutečnou nebo domnělou rasu, příslušnost k etnické skupině, národnost, politické přesvědčení, vyznání nebo proto, že je skutečně nebo domněle bez vyznání, c) způsobí-li takovým činem vážnou poruchu v činnosti orgánu státní správy, územní samosprávy, soudu nebo jiného orgánu veřejné moci, d) způsobí-li takovým činem vážnou poruchu v činnosti právnické nebo fyzické osoby, která je podnikatelem,“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 42 Adobe Systems Zneužití pravomoci úřední osoby - § 329 TrZ „e) spáchá-li takový čin zneužívaje bezbrannosti, závislosti, tísně, rozumové slabosti nebo nezkušenosti jiného, nebo f) způsobí-li takovým činem značnou škodu. (3) Odnětím svobody na pět až dvanáct let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán, a) opatří-li činem uvedeným v odstavci 1 sobě nebo jinému prospěch velkého rozsahu, nebo b) způsobí-li takovým činem škodu velkého rozsahu. (4) Příprava je trestná.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 43 Adobe Systems Úmysl pachatele ̶Tzv. specifický úmysl ̶Někoho poškodit či někomu prospěch ̶Chybí kvantifikace (např. škoda nikoliv nepatrná) ̶Chybí účinek (stačí úmysl, nemusí uspět) ̶Nemusí se jednat o účastníka řízení ̶Tzv. speciální pachatel – zvláštní právní postavení Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 44 Adobe Systems Objektivní stránka ̶Výkon pravomoci v rozporu s jiným právním předpisem ̶nevyžaduje se určitá závažnost porušení ̶Překročení pravomoci ̶vykonává pravomoc, kterou vůbec nemá ̶nenáleží danému orgánu či náleží v jeho rámci jiné úřední osobě ̶Nesplnění povinnosti ̶zpravidla bude vždy i výkonem pravomoci v rozporu… Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 45 Adobe Systems Maření úkolu úřední osoby z nedbalosti - § 330 TrZ „(1) Úřední osoba, která při výkonu své pravomoci z nedbalosti zmaří nebo podstatně ztíží splnění důležitého úkolu, bude potrestána odnětím svobody až na jeden rok nebo zákazem činnosti. (2) Odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti bude pachatel potrestán, a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 vážnou poruchu v činnosti orgánu státní správy, územní samosprávy, soudu nebo jiného orgánu veřejné moci, b) způsobí-li takovým činem vážnou poruchu v činnosti právnické nebo fyzické osoby, která je podnikatelem,“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 46 Adobe Systems Maření úkolu úřední osoby z nedbalosti - § 330 TrZ „c) způsobí-li takovým činem značnou škodu, nebo d) zajistí-li takovým činem jinému značný prospěch. (3) Odnětím svobody na jeden rok až pět let bude pachatel potrestán, a) způsobí-li činem uvedeným v odstavci 1 škodu velkého rozsahu, nebo b) zajistí-li takovým činem jinému prospěch velkého rozsahu.“ Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 47 Adobe Systems Zmaření a podstatné ztížení ̶Zmaření je znemožnění úspěšné realizace ̶např. zničení posledního exempláře chráněného živočicha na daném území ̶Podstatné ztížení znamená nutnost vynaložení dodatečných materiálních či finančních prostředků, delší čas, více pracovníků, přeformulování plánu atd. ̶musí jít o ztížení podstatné – zákon nikde přímo nekvatifikuje Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 48 Adobe Systems Důležitý úkol ̶Realizující hlavní důvod existence dané úřední osoby či jehož nesplnění má významnější dopad do zájmů třetích osob ̶Rozhodování o přestupcích v prekluzivní lhůtě (8 Tz 97/2012) ̶Prověřování skutečností nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin (6 Tdo 1121/2003) ̶Nesprávné vyhodnocení telefonátu na tísňovou linku (8 Tdo 1648/2014) Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 49 Adobe Systems Vážná porucha v činnosti ̶Znemožnění výkonu činnosti či významné omezení činnosti po dobu nikoliv zanedbatelnou ̶U podnikatelů lze vyjádřit zejména výší hospodářských dopadů ̶U orgánů veřejné moci zejména délkou času, po níž nemohly plnit řádně svoje společenské funkce ̶Může spočívat i v potřebě alokovat svoje kapacity k odstranění následků činu pachatele Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 50 Adobe Systems Tzv. „nepravé úřední delikty“ ̶Jiný objekt než zájem na řádném výkonu veřejné moci ̶Postavení úřední osoby je zde prostředkem ke spáchání jiného trestného činu ̶Úřední osoba – znak kvalifikované skutkové podstaty ̶§ 149 odst. 2 písm. a) TrZ – mučení ̶§ 182 odst. 4 písm. a) TrZ- porušení tajemství přepravovaných zpráv ̶§ 226 odst. 4 písm. c) TrZ – pletichy v insolvenčním řízení ̶§ 338 odst. 2 písm. b) TrZ ̶aj. Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 51 Adobe Systems To je vše, děkuji Vám za pozornost JUDr. Jan Provazník, Ph.D. odborný asistent Katedra trestního práva Právnická fakulta Masarykovy univerzity Veveří 158/70 611 80 Brno jan.provaznik@law.muni.cz Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 1. 3. 2019 52