Fiskální zřízení ČR Rozpočtové právo Ivana Pařízková Vítejte v řečišti veřejných peněz! POJEM FISKÁLNÍ • • •POJEM FISKÁLNÍ pochází z lat. fiscus, • •původně košík, později státní pokladna, a vyjadřuje spojitost s daněmi. DANĚ •Daně původně sloužily k pokrytí potřeb panovnického dvora a armády, později i pro financování veřejně prospěšných staveb (silnice, průplavy, železnice, školy atd.) a pro financování veřejných statků (bezpečnost a policie, zdravotnictví, školství, ochrana prostředí a další). • Zápatí prezentace 4 Fiskální politika státu • • • •Fiskální politika je součást hospodářské politiky státu, která se snaží ovlivnit vývoj ekonomiky změnami výše a struktury veřejných výdajů a daní. Na rozdíl od monetární politiky, která pečuje o stabilitu měny, je fiskální politika nástrojem aktivního zasahování státu do hospodářství. • •Pomocí fiskální politiky může veřejná správa ovlivnit: •rozdělení příjmů (přerozdělování) •agregátní poptávku •úroveň ekonomické aktivity •a v důsledku toho i zaměstnanost •způsob využívání zdrojů (například ekologické a energetické daně). • Typy fiskální politiky • • • • •Podle poměru příjmů a výdajů státního rozpočtu můžeme fiskální • •politiky teoreticky rozdělit na tři typy: • • 1.EXPANZIVNÍ 2. 2.NEUTRÁLNÍ 3. 3.RESTRIKTIVNÍ • Typy fiskální politiky •Expanzivní fiskální politika • Veřejné výdaje jsou větší než vybrané daně, takže vzniká schodek (deficit) státního rozpočtu, čímž roste státní dluh. • •Neutrální fiskální politika • Veřejné výdaje se rovnají vybraným daním, státní rozpočet je tudíž vyrovnaný.. • •Restriktivní fiskální politika • Veřejné výdaje jsou menší než daně, takže se snižuje státní dluh. Restriktivní fiskální politika má smysl tehdy, má-li stát veliký státní dluh; jinak by totiž znamenala, že stát vybírá zbytečně vysoké daně. Zápatí prezentace 8 Právní hledisko •Příjmy a výdaje státního rozpočtu •Příjmy a výdaje rozpočtů ÚSC-obce, kraje, apod. •Daně a poplatky, odvody •Cla •Ostatní příjmy veřejných peněžních fondů • •-se zabývá tzv. FISKÁLNÍ část FP • • Zápatí prezentace 9 Ø ØRozpočtové právo ØBerní právo ØCelní právo Zvláštní část FP FISKÁLNÍ Rozpočtové právo-pojem • • • • •souhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům • •souhrn finančně právních norem upravujících rozpočtovou soustavu, • rozpočtový proces, • každoročně státní rozpočet • •Rozpočtové právo v systému finančního práva • •V rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního - daňového práva •Tato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby • • Nefiskální část FP Fiskální část FP Finanční právo Rozpočtové právo Berní právo Daňové právo Celní právo TOK PENĚZ • Příjmy Výdaje MCj02380290000[1] Veř.peněžní Fond SR Daně Poplatky Veřejné statky Poplatník Plátce Vnitřní členění RP •Obecná část •Zvláštní část •Procesní část • • •Obecná část RP POJEM ROZPOČET • • • • •BUDGET=anglické slovo, vzniklo ze starofrancouzského boulgette •V nejširším pojetí-přehled příjmů a vydání soukromého nebo veřejného hospodářství pro určité období rozpočtové období •Definici nelze jednoznačně stanovit a to z důvodu, že rozpočet ve společnosti hraje roli hospodářskou a státoprávní •Nejčastěji je posuzován ze stránky hospodářské • MCj02374060000[1] ROZPOČET z hospodářské stránky • • • •Číselný plán pro určité, časově omezené období, jehož náplní jsou PŘÍJMY a VÝDAJE •Z historického pohledu lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky •Vztah příjmů a výdajů pro určité období – • časový úsek, jedná se o takový vztah, který vychází z počáteční situace(stavu) P+V a z cílové vize P+V • • • • • • Malé nahlédnutí do historie rozpočetnictví • •Vznik rozpočtů je spojen s vývojem jednotlivých společensko-ekonomických formací-prvotní formy rozpočtů-otrokářská společnost-vše naturální podoba • •Starověk- Babylónie, Asýrie, Egypt, Persie, Fénicie, městské státy antického Řecka, Makedonie, otrokářský Řím- naturální podoba • • • MCj03536060000[1] „ Bez poznání minulosti bychom nepochopili přítomnost.“ Historie rozpočetnictví • •Vznik kovových peněz znamenal zdokonalování státního hospodářství a vedl k jejich hromadění do státní pokladny - Čína, Egypt, Řecko, • •otrokářský Řím-vznik prvních poplatků – za užívání podmaněných státních území-AGER PUBLICUS • a vznik prvních daní • • -pozemková daň(tributum soli) • -naturální daň z části úrody(stipendium) • -poplatky z řemesel a jiného podnikání(vectigalia) • • Historie rozpočtů v České republice •St.rozpočet dnešního typu vznikl 17. října 1863- rozpočtové řízení • •1867 v Ústavě první právní úprava rozpočtu jako takového • •Recepce zákonných norem Rakouska-Uherska do československého právního řádu , která byla provedena z.č.11/1918 Sb., znamenala i převzetí rakouských rozpočtových norem • •Prosinec 1918 přijat zákon č. 95/1918 Sb., zákon o rozpočtovém provizoriu, naše první samostatná rozpočtová norma • • • • Rozpočty po roce 1945 •R.1945-1946 stagnace •Struktura rozpočtů zůstala zachována do roku 1947 •Změny rozpočetnictví od r.1948-spojování rozpočtů podniků(tzv. finanční plány) s rozpočty NV a ministerstev v jednom státním rozpočtu • •Z. č. 8/1959 Sb., Stanovil základní pravidla státního rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky • •1970 nová pravidla-reakce na federativní stát+každá republika svoje pravidla • •1990- z.č. 576/1990 Sb., pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR, platila až do roku 2000. • • • Prameny rozpočtového práva •Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. •Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů • •ÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC • •Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. Prameny rozpočtového práva •Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů • •Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů • •Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů •Z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti •Z. č. 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí •Z. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje •Vyhláška č. 133/2013 Sb., o stanovení rozsahu a struktury pro vypracování návrhu zákona o SR a návrhu SV SR a lhůtách pro jejich předkládání •Vyhláška . 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění SR, roup. StF, rozpočtů ÚSC, roz. DoSvO a roz. RegRR • Zápatí prezentace 24 Prameny rozpočtového práva •Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. •Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. •Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů. •Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů • Prameny rozpočtového práva •Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád, v platném znění •Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, ve znění pozdějších předpisů •Zákon č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád), vzpzd. •Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS •Vyhláška MF č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů SUBJEKTY 1)STÁT- orgány státní správy 2)Orgány místní samosprávy 3)Zájmové veř. právní korporace 4)Soukromoprávní korporace 5)FO + PO 6)Speciální orgány st. správy= org. FINANČNÍ SPRÁVY-FÚ MCj03044930000[1] Rozpočtová soustava •Soustava veř. rozpočtů se člení na základě •FINANCÍ SOUKROMÉ VEŘEJNÉ FO, rodiny soukromoprávní korporace CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ ÚZEMNÍ-MÍSTNÍ-MUNICIPÁLNÍ Centrální rozpočty •Státní rozpočet •Rozpočty státních fondů •Rozpočet Národního fondu •Fondy organizačních složek •Fondy příspěvkových organizací •Státní finanční aktiva a pasiva •Rozpočet bezpečnostní informační služby •Rozpočty sociálního zabezpečení • Územní rozpočty •Rozpočty krajů •Rozpočty obcí •Rozpočty dobrovolných svazků obcí •Rozpočty městských částí a městských obvodů •Rozpočet hl. města Prahy •Rozpočty regionálních rad reg. soudržnosti Funkce a zásady tvorby rozpočtů • •FUNKCE 1)Fiskální 2)Alokační 3)Redistribuční • •ZÁSADY 1)Plánovitosti 2)Jednotnosti 3)Neúčelovosti P 4)Účelovosti V 5)Úplnosti 6)Reálnosti 7)Včasnosti 8)Veřejnosti 9)vyrovnanosti 10) Společné rysy veřejných rozpočtů 1)Právní úprava-zákony 2)Společná vnitřní struktura 3)Základní zásady v pravidlech hospodaření 4)Povinnost strpět kontrolní dozor 5)Právní ochrana před neoprávněným použitím rozpočtových prostředků 6)Povinnost předkládat o sobě ůdaje