Plodina, Rýhy, Půdy, Osiva, Příprava, Připraven Ochrana půdy, zejména zemědělské. JUDR. JANA TKÁČIKOVÁ, PH.D. Půda Přírodní útvar vzniklý z povrchových zvětralin zemské kůry a z organických zbytků za působení půdotvorných faktorů (matečná hornina, klima, činnost organismů a člověka) Vlastnosti ◦Fyzikální, biologické, chemické Charakteristika ◦Multifunkčnost ◦„Neobnovitelnost“ ◦Přírodní bohatství státu vs. pozemkové vlastnictví Image result for lesní půda Image result for zemědělská půda pixaba Pozemek je sice nezničitelný, ale půda jako hmotný substrát (svrchní vrstva zemské kůry) je neobnovitelný, obnova 1 cm = 80 – 150 let Funkce půdy Produkční •Výrobní prostředek •Hospodářské a stavební využití •Zdroj neobnovitelných surovin Mimoprodukční •Životní prostor pro rostliny a živočichy •Produkce biomasy •Součást látkového koloběhu •Prostředí pro infiltraci, akumulaci a retenci vody, pro transportní, transformační, pufrační a neutralizační procesy •Archiv dějin přírody i lidstva • https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/definice_pudy/$FILE/OOHPP-Definice_pudy-20080820.pdf Ústavní východiska ochrany půdy Každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem. (čl. 11 Listiny) Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. (čl. 7 Ústavy) ◦Zemědělský půdní fond i lesy jsou národním přírodním bohatstvím. ◦Zákon č. 334/1992 Sb. a zákon č. 289/1995 Sb. •Zemědělský půdní fond je základním přírodním bohatstvím naší země, nenahraditelným výrobním prostředkem umožňujícím zemědělskou výrobu a je jednou z hlavních složek životního prostředí. Ochrana zemědělského půdního fondu, jeho zvelebování a racionální využívání jsou činnosti, kterými je také zajišťována ochrana a zlepšování životního prostředí. (§ 1 zákona č. 334/1992 Sb.) •Účelem tohoto zákona je stanovit předpoklady pro zachování lesa, péči o les a obnovu lesa jako národního bohatství, tvořícího nenahraditelnou složku životního prostředí, pro plnění všech jeho funkcí a pro podporu trvale udržitelného hospodaření v něm. (§ 1 zákona č. 289/1995 Sb.) Graf vývoje zemědělských a lesních pozemků (v hektarech) https://www.cuzk.cz/Periodika-a-publikace/Statisticke-udaje/Souhrne-prehledy-pudniho-fondu/Rocenka_ pudniho_fondu_2019.aspx https://www.cuzk.cz/Periodika-a-publikace/Statisticke-udaje/Souhrne-prehledy-pudniho-fondu/Rocenka_ pudniho_fondu_2019.aspx https://www.cuzk.cz/Periodika-a-publikace/Statisticke-udaje/Souhrne-prehledy-pudniho-fondu/Rocenka_ pudniho_fondu_2019.aspx Degradační faktory Degradace půdy = proces, při kterém dochází ke snížení nebo ztrátě úrodnosti, využitelnosti půdy a jejích ekologických funkcí. Eroze (vodní a větrná) ◦přírodní proces, při kterém dochází k rozrušování půdního povrchu působením vody/k odnosu půdních částic z povrchu půdy mechanickou silou větru, transportu půdních částic na jiné místo Zastavování půdy (zábory) ◦zakrytí půdy nepropustnými materiály, ztráta přirozených vlastnosti a nemožnost plnit přírodní funkce Kontaminace (znečištění) ◦zvýšení obsahu potenciálně rizikových látek v půdním prostředí, zpravidla antropogenního původu Utužení půdy (kompakce) ◦degradace (rozpad) půdní struktury, změny pórovitosti, objemové hmotnosti, schopnosti infiltrace a propustnosti, snížení retenční kapacity Acidifikace (okyselování) ◦snížení pufrační schopnosti půdy Úbytek organické hmoty (dehumifikace) ◦snížení obsahu humusu Podmáčení půdy (zamokření) Zasolování půdy (salinizace) http://eagri.cz/public/web/mze/puda/ochrana-pudy-a-krajiny/degradace-pud/ Výsledek obrázku pro zásady ochrany půdy Principy ochrany zemědělské půdy Ochrana ekologických funkcí půdy ◦Zvýšená ochrana některých částí půdy (třídy ochrany ZPF) Prevence ◦Přecházení degradačním procesům Racionalizace a udržitelnost využívání půdy ◦Plánovitost ◦Udržitelné hospodaření ◦Rekultivace Integrace ochrany půdy ◦Ekonomická stimulace (internalizace externalit, podpora alternativních způsobů hospodaření) ◦Součást ostatních politik (zemědělské, místního rozvoje) Právní rámec ochrany zemědělské půdy Výsledek obrázku pro právní předpis Průřezové právní předpisy ◦Stavební zákon (183/2006) ◦Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (100/2001) ◦Zákon o pozemkových úpravách (139/2002) ◦Zákon o předcházení ekologické újmě (167/2008) ◦Zákon o integrované prevenci a omezování znečištění (76/2002) Základní sektorové právní předpisy ◦Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu (334/1992) ◦Zákon o hnojivech (156/1998) ◦Zákon o rostlinolékařské péči (326/2004) Půdu lze chránit i prostřednictvím nástrojů k ochraně jiné složky životního prostředí, např. •Zákon o ochraně přírody a krajiny (114/1992) •Zákon o vodách (254/2001) •Horní zákon (44/1988) Půda jako předmět české právní úpravy o Zemědělský půdní fond Pozemky určené k plnění funkcí lesa Ochrana kvality půdy Ochrana kvantity půdy Ochrana půdy před erozí Výsledek obrázku pro lesní půda Výsledek obrázku pro zemědělská půda Výsledek obrázku pro rašeliniště Půdu lze chránit i prostřednictvím nástrojů k ochraně jiné složky životního prostředí, např. Nástroje ochrany přírody dle zákona č. 114/1992 Sb. Nástroje ochrany vodních poměrů dle zákona č. 254/2001 Sb. Nástroj ochrany horninového prostředí dle zákona č. 44/1988 Sb. Ochrana zemědělského půdního fondu (ZPF) Základní přírodní bohatství naší země Nenahraditelný výrobní prostředek umožňující zemědělskou výrobu Jedna z hlavních složek životního prostředí ◦ ◦Půda zemědělská ◦Půda dočasně neobdělávaná ◦Rybníky s chovem ryb nebo vodní drůbeže ◦Nezemědělská půda potřebná k zajišťování zemědělské výroby ◦ V pochybnostech rozhoduje orgán ochrany ZPF Organizační zabezpečení ochrany ZPF (orgány ochrany ZPF) Ministerstvo životního prostředí ◦Ústřední orgán ochrany ZPF Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ◦Ochrana kvantity půdy a ochrana půdy před erozí Krajské úřady Správy národních parků ◦Působnost orgánu ochrany ZPF na území národních parků Újezdní úřady ◦Působnost orgánu ochrany ZPF na území vojenských újezdů Česká inspekce životního prostředí ◦Ochrana kvality půdy Organizační zabezpečení ochrany ZPF jako výrobního prostředku Ministerstvo zemědělství ◦Ústřední orgán státní správy mj. pro zemědělství, ve věcech rostlinolékařské péče Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský ◦Výkon státní správy mj. na úseku hnojiv a rostlinolékařské péče ◦ Blíže viz ◦http://eagri.cz/public/web/mze/zivotni-prostredi/ochrana-pudy/ ◦http://eagri.cz/public/web/ukzuz/portal/hnojiva-a-puda/ Ochrana ZPF - obecné povinnosti - Povinnost vlastníků i uživatelů zemědělské půdy užívat nebo udržovat zemědělskou půdu v souladu s charakteristikou druhu pozemku. ◦Vazba na účelovou kategorizaci půdy Je zakázáno poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením, překrýváním nebo narušováním erozí. § 3 odst. 4 zákona o ochraně ZPF Vlastník, nebo jiná osoba, která je oprávněna zemědělskou půdu užívat, jsou povinni ji užívat nebo udržovat v souladu s charakteristikou druhu pozemku, pokud nejde o a) její užívání v souladu se souhlasem s dočasným odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, b) hospodaření uživatele půdního bloku zařazeného do evidence půdy podle zákona o zemědělství a v souladu s touto evidencí, nebo c) hospodaření na pozemku, který je po pozemkových úpravách užíván původním způsobem, pokud ještě nedošlo k realizaci společného zařízení podle zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech. Ochrana ZPF - opatření k nápravě a sankce - Rozhodnutí orgánu ochrany ZPF o uložení opatření k nápravě k odstranění závad vzniklých porušením povinností Rozhodnutí orgánu ochrany ZPF o uložení pokuty za přestupek ◦Pachatel ◦Fyzická osoba obecně ◦Fyzická osoba v postavení vlastníka nebo oprávněného uživatele zemědělské půdy ◦Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba ◦Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba v postavení vlastníka nebo oprávněného uživatele zemědělské půdy ◦Pokuta ◦S hranicí horní sazby až 50.000 Kč, resp. 500.000 Kč Ochrana kvantity ZPF (plošná ochrana) – přehled nástrojů Koncepční nástroje ◦Nástroje územního plánování ◦Pozemkové úpravy Administrativní nástroje ◦Zásady plošné ochrany ZPF (§ 4) ◦Třídy ochrany ZPF ◦Povinnosti dotčených subjektů ◦Stanovisko orgánu ochrany ZPF v rámci územně plánovací činnosti ◦Souhlas orgánu ochrany ZPF s odnětím půdy (§ 9) ◦Výkon kontroly a dozoru ◦Ukládání opatření k nápravě ◦Uplatňování odpovědnosti za přestupky Sankční nástroje ◦Rozhodnutí o uložení pokuty za přestupek Informační ◦Evidence odnětí zemědělské půdy Ekonomické nástroje ◦Odvod za odnětí půdy ze ZPF (§ 11) ◦ ◦ Zásady plošné ochrany ZPF Výsledek obrázku pro kreslené vtipy ochrana půdy Pro nezemědělské účely je nutno použít především nezemědělskou půdu, nezastavěné a nedostatečně využité pozemky v zastavěném území nebo na nezastavěných plochách stavebních pozemků staveb mimo tato území, stavební proluky a plochy získané zbořením přežilých budov a zařízení. Odnětí půdy ze zemědělské půdy ◦v nezbytném případě NEZBYTNOST ◦přednostně zemědělskou půdu na zastavitelných plochách ◦přednostně zemědělskou půdu méně kvalitní dle třídy ochrany ŠETRNOST ◦minimalizace odnímané plochy MINIMALIZACE ◦opětovné zemědělské využití pozemků/rekultivace DOČASNOST Ochrana kvantity ZPF - koncepční nástroje - http://www.geos.cz/resort/images/upravy01.png Územní plánování ◦Funkční využití území, včetně vymezování zastavěného území a zastavitelných ploch ◦Povinnost projektantů a pořizovatelů ◦Řídit se zásadami plošné ochrany ZPF ◦Navrhovat nejvýhodnější řešení z hlediska ochrany ZPF ◦Orgány ochrany zemědělského půdního fondu uplatňují stanoviska k územně plánovací dokumentaci a k návrhu vymezení zastavěného území z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu. Pozemkové úpravy ◦Vytvoření podmínek pro racionální hospodaření vlastníků půdy prostorovým a funkčním uspořádáním pozemků ◦Blíže viz http://eagri.cz/public/web/mze/venkov/publikace-a-dokumenty/pozemkove-upravy-krok-za-krokem-2.html Ochrana kvantity ZPF - třídy ochrany - Stanovené dle vyhlášky č. 48/2011 Sb. ◦Limity využití půdy v ÚPP Zemědělskou půdu I. a II. třídy ochrany lze odejmout pouze v případech, kdy jiný veřejný zájem výrazně převažuje nad veřejným zájmem ochrany zemědělského půdního fondu. ◦nepoužije se při posuzování těch ploch, které jsou obsaženy v platné územně plánovací dokumentaci, pokud při nové územně plánovací činnosti nemá dojít ke změně jejich využití. Ochrana kvantity ZPF - odnětí půdy ze ZPF - Je zakázáno užívat zemědělskou půdu k nezemědělským účelům bez souhlasu s odnětím ze zemědělského půdního fondu s výjimkou případů, kdy souhlasu není třeba. Záměr, který vyžaduje odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, nelze povolit podle zvláštních právních předpisů bez tohoto souhlasu. ◦Výjimky (§ 9 odst. 2) Druhy odnětí ◦Trvalé ◦Dočasné ◦Ve vazbě na účel využití a možnost rekultivace a vrácení plochy do ZPF § 9 odst. 2 zákona o ochraně ZPF: Souhlasu podle odstavce 1 není třeba, má-li být ze zemědělského půdního fondu odňata zemědělská půda a) v zastavěném území pro 1. stavbu včetně souvisejících zastavěných ploch o výměře do 25 m2, nebo 2. veřejně prospěšnou stavbu umísťovanou v proluce o velikosti do 0,5 ha, b) pro umístění 1. signálů, stabilizačních kamenů a jiných značek pro geodetické účely, vstupních šachet podzemního vedení a stožárů nadzemních vedení, mobilních sítí, pokud v jednotlivých případech nejde o plochu větší než 30 m2, 2. přečerpávacích stanic, vrtů, studní a stanic nadzemního nebo podzemního vedení a větrných jam, pokud v jednotlivých případech nejde o plochu větší než 55 m2, nebo 3. záměrů na nezastavěné části zastavěného stavebního pozemku, c) pro obnovu přirozených a přírodě blízkých koryt vodních toků, nebo d) k nezemědělským účelům po dobu kratší než jeden rok včetně doby potřebné k uvedení zemědělské půdy do původního stavu, je-li termín zahájení nezemědělského využívání zemědělské půdy nejméně 15 dní předem písemně oznámen orgánu ochrany zemědělského půdního fondu uvedenému v § 15, e) uložení tuhých statkových hnojiv na zemědělské půdě před jejich použitím38). Ochrana kvantity ZPF - odnětí půdy ze ZPF - Ochrana kvantity ZPF - odvody za odnětí půdy ze ZPF - Specifická forma úhrady, jejímž účelem je regulovat rozsah (plochu) půdy odnímané ze zemědělského půdního fondu ◦Motivační, příp. kompenzační funkce ◦Fiskální funkce ◦55 % státní rozpočet, 15 % SFŽP, 30 % obce (účelová vázanost) Forma odvodů ◦Jednorázové při trvalém odnětí ◦Opakované při dočasném odnětí do doby ukončení rekultivace Osvobození od platby odvodů (viz § 11a odst. 1) § 11 odst. (1) Odvody za trvale odňatou půdu se nestanoví, jde-li o odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu pro a) stavby drah včetně jejich součástí34), je-li stavebníkem a následně vlastníkem stát, b) stavby dálnic, silnic a místních komunikací 35), včetně jejich součástí a příslušenství, c) stavby zemědělské prvovýroby uskutečňované evidovaným zemědělským podnikatelem podle zákona o zemědělství, d) výstavbu účelových komunikací sloužících k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků, e) stavby a zařízení protierozní ochrany, f) stavby čistíren odpadních vod, g) změnu druhu pozemku na druh pozemku ostatní plocha se způsobem využití zeleň, bude-li dotčený pozemek veřejným prostranstvím, h) zalesnění na pozemcích ve IV. a V. třídě ochrany, i) stavby ve veřejném zájmu, jejichž hlavním účelem je ochrana před povodněmi, j) cyklistické stezky nebo jejich části, budované v souladu s platnými zásadami územního rozvoje nebo s platným územním plánem, nebo k) zajištění zájmů ochrany přírody a krajiny převedením pozemku na druh pozemku 1. ostatní plocha se způsobem využití neplodná půda nebo zamokřená plocha, nebo 2. vodní plocha se způsobem využití zamokřená plocha nebo rybník, nebo l) registrovaný významný krajinný prvek nebo přechodně chráněnou plochu změnou souhlasu podle § 10 odst. 2, m) změnu druhu pozemku na druh pozemku lesní pozemek se způsobem využití pozemek určený k plnění funkcí lesa, s výjimkou půdy v I. a II. třídě ochrany, n) vodní nádrže, o) stavby k vodohospodářským melioracím, zavlažování a odvodňování pozemků, p) realizace prvků schválených plánů společných zařízení v souvislosti s opatřeními uvedenými pod písmeny d), e) a i) a opatřeními pro ochranu a tvorbu životního prostředí. Ochrana kvantity ZPF - odvody za odnětí půdy ze ZPF - Osoba, které svědčí oprávnění k záměru, pro který byl vydán souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, je povinna za odňatou zemědělskou půdu zaplatit odvod ve výši stanovené podle přílohy k tomuto zákonu. O výši odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu rozhodne orgán ochrany zemědělského půdního fondu podle přílohy k tomuto zákonu po zahájení realizace záměru. ◦Samostatné rozhodnutí orgánu ochrany ZPF ◦V návaznosti na předložení rozhodnutí např. dle stavebního zákona, rozhodnutí o odnětí nebo na oznámení o realizaci záměru ◦ Ochrana kvantity ZPF - povinnosti po odnětí půdy - Povinnosti fyzických a právnických osob při stavební, těžební a průmyslové činnosti a terénních úpravách ◦provádět tyto činnosti tak, aby bylo zabráněno škodám na ZPF, popřípadě, aby tyto škody byly omezeny na míru co nejmenší, mj. ◦ ◦skrývat odděleně svrchní kulturní vrstvu půdy, popřípadě i hlouběji uložené zúrodnění schopné zeminy a zajistit ◦jejich hospodárného využití ◦řádné uskladnění pro účely rekultivace ◦jejich odvoz a rozprostření na plochy určené orgánem ochrany zemědělského půdního fondu, ◦pokud v odůvodněných případech tento orgán neudělí výjimku z povinnosti provést skrývku uvedených zemin ◦provádět vhodné povrchové úpravy jako přípravu pro rekultivace ◦provádět rekultivaci podle schválených plánů Ochrana kvantity ZPF - povinnosti po odnětí půdy http://stavebni-technika.cz/obr/clanky2/2007_06_tezebni_2.jpg http://energie-as.cz/cs/images/content/sanace-dolu-odvalu-katerina.jpg http://img.aktualne.centrum.cz/455/59/4555943-rekultivace-okd.jpg Plán rekultivace ◦Součást souhlasu s dočasným odnětím Druh rekultivace dle způsobu následného využití území ◦Zemědělská ◦Lesnická ◦Vodohospodářská ◦Rekreační ◦Přírodě blízká Ochrana půdy před erozí FAKTA Více než 50 % erozně ohrožené půdy Roční ztráta půdy 21 mil. tun/rok Finanční ztráta min. 4.3 mld. Kč/rok Image result for erozní událost škody Image result for erozní událost škody Image result for erozní událost škody Zdroj: www.spucr.cz, http://eagri.cz/public/web/mze/puda/ochrana-pudy-a-krajiny/degradace-pud/vodni-eroze-pudy/ Ochrana půdy před erozí – přehled nástrojů Koncepční nástroje ◦Pozemkové úpravy ◦Blíže viz např. http://eagri.cz/public/web/file/441442/Ochrana_pudy_v_procesu_pozemkovych_uprav__Frantisek_Pavlik_. pdf Administrativní nástroje ◦Povinnosti dotčených subjektů ◦Souhlas orgánu ochrany ZPF se změnou využití půdy ◦Opatření k nápravě ◦Výkon kontroly a dozoru ◦uplatňování odpovědnosti za přestupky ◦ukládání opatření k nápravě Sankční nástroje ◦Rozhodnutí o uložení pokuty za přestupky Ekonomické nástroje ◦Snížení nebo nevyplacení dotace na zemědělské hospodaření při porušení pravidel podmíněnosti ◦Povinnost dodržovat tzv. pravidla podmíněnosti = povinnosti zemědělských podnikatelů při zemědělském hospodařením zohledňující požadavky na ochranu životního prostředí, zdraví zvířat a rostlin ◦Zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství a právní předpisy společné zemědělské politiky EU ◦Blíže viz http://eagri.cz/public/web/mze/dotace/kontroly-podminenosti-cross-compliance/ Od 1. 1. 2009 je v České republice vyplácení přímých podpor a dalších vybraných dotací "podmíněno" plněním standardů udržování půdy v dobrém zemědělském a environmentálním stavu, dodržováním povinných požadavků na hospodaření řazených do třech oblastí Životní prostředí, změna klimatu, dobrý zemědělský a environmentální stav půdy; Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin a Dobré životní podmínky zvířat. V případě, že žadatel o dotace tyto podmínky nedodrží, může mu být snížena nebo, v nejkrajnějším případě, neposkytnuta výplata vybraných využívaných dotací. Plnění standardů a požadavků je ověřováno kontrolou plnění tzv. kontrolovaných požadavků. Jejich formu a metodu kontroly si každá země EU stanovuje sama, dle národních specifik. Převzato z Ministerstvo zemědělství. Cross Compliance. Dostupné na http://eagri.cz/public/web/mze/dotace/kontroly-podminenosti-cross-compliance/ Ochrana půdy před erozí - administrativní nástroje - Je zakázáno způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí ◦překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené prováděcím právním předpisem; ◦přípustná míra erozního ohrožení se stanoví na základě průměrné dlouhodobé ztráty půdy vyjádřené v tunách na 1 ha za 1 rok v závislosti na hloubce půdy Způsob nápravy při erozním ohrožení volí původce závadného stavu podle prováděcího právního předpisu. NEEXISTENCE platného a účinného prováděcího právního předpisu k 1. 1. 2020 = NELZE v praxi výše uvedené nástroje uplatnit ◦Návrh vyhlášky o ochraně zemědělské půdy před erozí, dostupný na https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=ALBSBJKFH49F Ochrana půdy před erozí Je zakázáno poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením, překrýváním nebo narušováním erozí. ◦Odpovědnost za přestupek = poškozování fyzikálních vlastností zemědělské půdy ◦Pokuta Souhlas orgánu ochrany ZPF ke změně využití půdy z trvalého travního porostu na ornou půdu ◦na základě posouzení fyzikálních nebo biologických vlastností zemědělské půdy, rizik ohrožení zemědělské půdy erozí, včetně polohy údolnic a provedených opatření ke snížení těchto rizik Nelze opomenout možnost uplatnění soukromoprávních prostředků k ochraně dotčených práv a tím částečné zajištění nepřímé ochrany půdy. Sousedská práva = ochrana proti imisím (§ 1013 OZ) Odpovědnost za škodu způsobenou erozí v režimu občanského zákoníku za porušení zákona (§ 2910) Rozhodnutí NS 25 Cdo 3811/2017: Obě citovaná ustanovení (§ 3 odst. 1 zákona č. 334/1992 Sb. a § 27 zákona č. 254/2001 Sb.) stanoví vlastníkům a nájemcům pozemků speciální prevenční povinnost (ve vztahu k obecné prevenční povinnosti zakotvené v § 415 obč. zák.) chránit půdu tak, aby nedocházelo k jejímu odnosu erozní činností a ke zhoršování jejích fyzikálních, biologických a chemických vlastností, např. též narušením půdy erozí (jak lze dovodit i z pozdějšího zpřesňujícího znění § 3 odst. 1 písm. d) zákona č. 334/1992 Sb.; toto ustanovení bylo novelou provedenou zákonem č. 41/2015 Sb. přeformulováno z důvodů precizace povinností v ochraně zemědělského půdního fondu). Neučinila-li žalovaná dostatečná opatření, která by čelila přírodnímu působení, jakým je i přívalový déšť, ačkoliv taková dostupná možnost byla, porušila tuto speciální prevenční povinnost, a došlo-li v důsledku porušení její povinnosti k masivnímu smyvu ornice při dešti a ke vzniku škody, odpovídá za ni podle § 420 odst. 1 obč. zák. (§ 2910 OZ) Ochrana kvality půdy - přehled nástrojů - Administrativní ◦Povinnosti každého dle zákona o ochraně ZPF ◦Povinnosti zemědělských podnikatelů dle zákona o hnojivech ◦Povinnosti fyzických a právnických osob dle zákona o rostlinolékařské péči ◦Limity přípustného znečišťování/znečištění půdy ◦Výkon kontroly a dozoru ◦Rozhodnutí o uložení opatření k nápravě/zvláštních opatření/úředních opatření ◦Uplatňování odpovědnosti za přestupky Sankční ◦Rozhodnutí příslušného orgánu veřejné správy o uložení pokuty za přestupek ◦Rozhodnutí ÚKZÚZ o zákazu činnosti za přestupek dle zákona č. 326/2004 Sb. Informační ◦Agrochemické zkoušení půd ◦Evidence informací o kvalitě půdy Ekonomické ◦Snížení nebo nevyplacení dotace na zemědělské hospodaření při porušení pravidel podmíněnosti ◦Povinnost dodržovat tzv. pravidla podmíněnosti = povinnosti zemědělských podnikatelů při zemědělském hospodařením zohledňující požadavky na ochranu životního prostředí, zdraví zvířat a rostlin ◦Zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství a právní předpisy společné zemědělské politiky EU ◦Blíže viz http://eagri.cz/public/web/mze/dotace/kontroly-podminenosti-cross-compliance/ Ochrana kvality půdy Ochrana kvality půdy - zákazy a omezení - Je zakázáno ◦způsobovat znečištění zemědělské půdy překračováním indikačních hodnot ◦za znečišťování zemědělské půdy se nepovažuje používání látek a přípravků na zemědělské půdě v souladu se zvláštním právním předpisem ◦do zemědělské půdy nebo na ni jiné látky nebo přípravky, než umožňují zvláštní právní předpisy Vazba na zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech ◦Povinnosti při používání hnojiv, pomocných látek, sedimentů a upravených kalů Vazba na zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči ◦Povinnost používat k ošetřování rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů proti škodlivým organismům pouze přípravky, pomocné prostředky a zařízení pro aplikaci přípravků povolené k používání podle tohoto zákona a nařízení (ES) č. 1107/2009, a to způsobem, který nepoškozuje okolní porost, zdraví lidí a zvířat nebo životní prostředí. § 9 zákona č. 156/1998 Sb. (1) Zemědělští podnikatelé jsou povinni používat hnojiva, pomocné látky, upravené kaly a sedimenty způsobem stanoveným tímto zákonem, zákonem o odpadech a zákonem o ochraně zemědělského půdního fondu. Hnojivy, pomocnými látkami a upravenými kaly nesmějí být při jejich používání vnášeny do půdy rizikové prvky nebo rizikové látky v množství, které pro hnojiva a pomocné látky stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem a pro upravené kaly stanoví zvláštní právní předpis. Hnojiva, pomocné látky a upravené kaly musí být používány tak, aby nemohlo dojít ke znečištění vod. Sedimenty nesmějí být používány, pokud obsah rizikových prvků a rizikových látek v sedimentu a v půdě, na kterou mají být použity, a další vlastnosti sedimentu překročí limity stanovené prováděcím právním předpisem. (2) Hnojiva a pomocné látky nesmějí být používány na zemědělské půdě a lesních pozemcích, pokud a) jejich vlastnosti neumožňují rovnoměrné pokrytí pozemku, b) způsob jejich použití nevede k rovnoměrnému pokrytí pozemku; to neplatí v případě diferencovaného hnojení na základě údajů o vlastnostech půdy nebo stavu porostu a v případě hnojení ve zranitelných oblastech12), c) jejich použití může vést k poškození fyzikálních, chemických nebo biologických vlastností zemědělské půdy, lesního pozemku nebo pozemků sousedících s tímto pozemkem, popřípadě i jeho širšího okolí, d) půda, na kterou mají být použity, je 1. zaplavená, 2. přesycená vodou, 3. pokrytá vrstvou sněhu vyšší než 5 cm, nebo 4. promrzlá tak, že povrch půdy do hloubky 5 cm přes den nerozmrzá; toto ustanovení se nevztahuje na hnojení vedlejšími či hlavními produkty vzniklými při pěstování rostlin a na ponechání výkalů a moči hospodářských zvířat na zemědělské půdě. (3) Ustanovení odstavce 2 platí pro používání upravených kalů a sedimentů na zemědělské půdě obdobně. Zemědělský podnikatel nesmí používat upravené kaly, pokud mu nebyl předán program použití kalů. Tento program musí být uchováván pro potřeby odborného dozoru po dobu 7 let od použití upravených kalů. (4) Zemědělští podnikatelé, kteří letecky aplikují kapalná hnojiva nebo pomocné látky na zemědělské půdě, jsou povinni zaslat ústavu nejpozději 14 dnů před aplikací hlášení podle prováděcího právního předpisu. (5) Organická hnojiva vzniklá anaerobní fermentací při výrobě bioplynu smějí být používána na zemědělské půdě a lesních pozemcích pouze pokud jsou registrována podle tohoto zákona; to neplatí, jsou-li vyrobena výhradně ze statkových hnojiv nebo krmiv. (6) Zemědělští podnikatelé hospodařící na zemědělské půdě ve zranitelných oblastech jsou povinni používat hnojiva a pomocné látky v souladu se zvláštním právním předpisem. (7) Zemědělští podnikatelé jsou povinni řádně vést evidenci o hnojivech a pomocných látkách použitých na zemědělské půdě a lesních pozemcích; tato povinnost se nevztahuje na evidenci vedlejších produktů při pěstování kulturních rostlin, s výjimkou slámy. Zemědělští podnikatelé jsou povinni řádně vést evidenci též o upravených kalech a sedimentech použitých na zemědělské půdě. Zemědělští podnikatelé, kteří používají upravené kaly na zemědělské půdě, jsou povinni zaslat ústavu nejpozději 14 dnů před jejich použitím hlášení podle prováděcího právního předpisu. (8) Evidence podle odstavce 7 se vede o množství, druhu a době použití hnojiv, pomocných látek, upravených kalů a sedimentů podle jednotlivých pozemků, plodin a let a uchovává se nejméně 7 let. Na požádání ústavu jsou zemědělští podnikatelé povinni evidenci předložit a umožnit ověření v ní uvedených údajů. (9) Záznam o použití hnojiva, pomocné látky, upraveného kalu nebo sedimentu musí být v evidenci proveden do 1 měsíce od ukončení jeho použití. (10) Ministerstvo stanoví vyhláškou a) způsob používání hnojiv a pomocných látek na zemědělské půdě a lesních pozemcích, b) způsob vedení evidence o použití hnojiv, pomocných látek a upravených kalů, c) způsob hlášení o používání upravených kalů a hlášení letecké aplikace hnojiv a pomocných látek. (11) Ministerstvo a Ministerstvo životního prostředí stanoví vyhláškou podmínky a způsob používání sedimentů na zemědělské půdě, způsob vedení evidence o použití sedimentů, limitní hodnoty rizikových prvků a rizikových látek v sedimentu a v půdě, na kterou má být použit, požadavky na další fyzikálně-chemické a biologické vlastnosti sedimentu a postupy rozboru sedimentů a půdy, včetně metod odběru vzorků. Ochrana kvality půdy - limity znečišťování a znečištění půdy - Limity dle zákona o ochrana ZPF ◦Indikační hodnoty ◦obsahy rizikových látek nebo rizikových prvků v zemědělské půdě, při jejichž překročení dochází k ohrožení zdravotní nezávadnosti potravin nebo krmiv, přímému ohrožení zdraví lidí nebo zvířat při kontaktu s půdou a negativnímu vlivu na produkční funkci zemědělské půdy ◦Preventivní hodnoty ◦horní hranice obsahů rizikových látek a rizikových prvků stanovené prováděcím právním předpisem Podmínky používání hnojiv a dalších látek ◦Na zemědělské půdě, kde bylo zjištěno překročení preventivní hodnoty, je zakázáno používání upravených kalů a sedimentů. ◦Hnojivy, pomocnými látkami a upravenými kaly nesmějí být při jejich používání vnášeny do půdy rizikové prvky nebo rizikové látky v množství, stanoví zvláštní právní předpis. Podmínky používání přípravků na ochranu rostlin ◦Přípravky mohou být používány pouze v souladu s jejich etiketou. Ochrana kvality půdy - preventivní povinnosti - Povinnost provádět preventivní opatření ◦k zabránění úniku pevných, kapalných a plynných látek poškozujících zemědělský půdní fond a jeho vegetační kryt při stavební, těžební a průmyslové činnosti a terénních úpravách (zákon o ochraně ZPF) ◦v režimu jiných právních předpisů, např. ◦Při stavební činnosti (stavební zákon) ◦Při nakládání se závadnými látkami (zákon o vodách) ◦Při provozu zařízení (zákon o integrované prevenci a omezování znečištění) Ochrana kvality půdy - opatření k nápravě dle zákona o ochraně ZPF - Povinný: původce závadného stavu Rozhodnutí ČIŽP o uložení opatření k nápravě k odstranění závad vzniklých porušením povinnosti Opatření k nápravě (§ 3c odst. 2 zákona č. 334/1992 Sb.) ◦speciální osevní postupy ◦agrotechnická a meliorační opatření sledující zlepšení půdních vlastností ◦snížení přístupnosti nebo odčerpání rizikových prvků a rizikových látek ◦změna druhu pozemku Vazba na zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a její nápravě Opatření k nápravě se neuloží, pokud bylo k nápravě ekologické újmy vydáno rozhodnutí o uložení nápravného opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě. Zahájené řízení o uložení opatření k nápravě orgán ochrany zemědělského půdního fondu přeruší, pokud bylo k nápravě ekologické újmy zahájeno řízení o uložení nápravného opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě. § 11 zákona č. 167/1998 Sb. (1) Existuje-li důvodné podezření, že v důsledku provozní činnosti uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu došlo k ekologické újmě na půdě nebo horninách, včetně přírodních léčivých zdrojů peloidu (dále jen „půda“), příslušný orgán zajistí bez zbytečného odkladu zpracování analýzy rizik; v tom případě příslušný orgán přeruší řízení o uložení nápravných opatření do doby předložení analýzy rizik. (2) K analýze rizik si příslušný orgán vyžádá stanovisko příslušné krajské hygienické stanice13), která posoudí rizika pro lidské zdraví plynoucí z přímého nebo nepřímého zavedení látek, přípravků, organismů nebo mikroorganismů na zemský povrch nebo pod něj. (3) V případě vzniku ekologické újmy na půdě, která byla prokázána analýzou rizik a stanoviskem příslušné krajské hygienické stanice, a) příslušný orgán zajistí zpracování návrhu možných nápravných opatření a jejich hodnocení, které zahrnuje porovnání alternativních postupů omezování nebo eliminace rizik a odhad finančních nákladů a časové náročnosti jednotlivých alternativ (dále jen „hodnocení“); příslušný orgán přeruší řízení o uložení nápravných opatření do doby předložení hodnocení, b) provozovatel odstraní ekologickou újmu na půdě nápravným opatřením uloženým příslušným orgánem a minimalizuje její nepříznivé důsledky, aby nepředstavovala významné riziko pro lidské zdraví. (4) Vyhodnocení průzkumu stavu znečištěného území a hodnocení mohou zpracovávat pouze odborně způsobilé osoby podle § 3 zákona o geologických pracích14). Rizika ze zavedení organismů nebo mikroorganismů na zemský povrch nebo pod něj posuzuje příslušná krajská hygienická stanice. (5) Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví stanoví vyhláškou metody a způsob zpracování analýzy rizik, způsob hodnocení vhodnosti a proveditelnosti nápravných opatření, stanovování cílů nápravných opatření a způsobů prokazování jejich dosažení, včetně způsobu postsanačního monitoringu a způsobu srovnání alternativních postupů omezování nebo eliminace rizik, a dále způsob posouzení rizik pro lidské zdraví plynoucích z přímého nebo nepřímého zavedení látek, přípravků, organismů nebo mikroorganismů na zemský povrch nebo pod něj. Ochrana kvality půdy - opatření k nápravě - Dle zákona o hnojivech ◦Rozhodnutí ÚKZÚZ o uložení zvláštního opatření ◦zákaz použití hnojiva, upraveného kalu nebo sedimentu, pokud nevyhovuje podmínkám Dle zákona o rostlinolékařské péči ◦Uložení úředního opatření k nápravě zjištěných skutečností na místě na základě výsledků rostlinolékařského dozoru nebo rostlinolékařské kontroly ◦Rozhodnutí nebo nařízení o mimořádném rostlinolékařském opatření ◦Např. zákaz používání profesionálních zařízení pro aplikaci přípravků, nařízení zničení nebo provedení zničení nebo zajištění přípravku, omezení nebo pozastavení nebo zákaz používání přípravku nebo stanovení zvláštních podmínek Mimořádná rostlinolékařská opatření nařizuje Ústav individuálně určeným fyzickým nebo právnickým osobám, a to po provedení potřebného odborného šetření nebo, hrozí-li nebezpečí z prodlení, neprodleně. Pokud se tato opatření týkají blíže neurčeného množství fyzických a nebo právnických osob, nařizuje je právním předpisem o mimořádných rostlinolékařských opatřeních, který se označuje názvem nařízení Ústavu. Nařízení Ústavu se vyhlašuje vyvěšením na úředních deskách ministerstva a Ústavu na dobu nejméně 15 dnů a zveřejňuje se neprodleně způsobem umožňujícím dálkový přístup, popřípadě se vyhlašuje v regionálním nebo celostátním tisku a rozhlasovém nebo televizním vysílání. Nařízení Ústavu nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho vyhlášení; za den jeho vyhlášení se považuje den jeho vyvěšení na úřední desce ministerstva. Provozovatel rozhlasového nebo televizního vysílání je povinen umožnit bezplatně zástupci Ústavu vyhlášení opatření obsažených v nařízení Ústavu. Mimořádná rostlinolékařská opatření se nařizují a) proti zavlékání a rozšiřování škodlivých organismů v souladu s ustanoveními nařízení (EU) 2016/2031 a nařízení (EU) 2017/625, b) při kalamitním přemnožení škodlivého organismu, pokud v těchto případech Ústav uznal na základě odborného šetření vyhlášení mimořádných rostlinolékařských opatření za potřebné, c) při zjištění nesprávného nakládání s přípravkem nebo pomocným prostředkem, je-li ohroženo zdraví lidí nebo zvířat nebo životní prostředí, d) při zjištění, že 1. přípravek nebo pomocný prostředek uváděný na trh nebo používaný neodpovídá požadavkům zákona nebo rozhodnutí nebo povolení podle § 53 nebo 54 a je-li ohroženo zdraví lidí, zvířat nebo životní prostředí, nebo profesionální zařízení pro aplikaci přípravků neodpovídá požadavkům podle § 61, 62 nebo 64 nebo provozovatel kontrolního testování porušil ustanovení § 63, 64 nebo 65, 2. uvádění na trh a používání přípravku není přípustné na základě rozhodnutí Komise, nebo 3. přípravek nebo pomocný prostředek nebo zařízení pro aplikaci přípravků nejsou bezpečné podle zvláštního právního předpisu upravujícího obecnou bezpečnost výrobků25), 4. zařízení k ošetřování nebo označování dřevěného obalového materiálu, dřeva nebo jiných předmětů neodpovídá podmínkám stanoveným v § 68 a v nařízení (EU) 2016/2031. Ochrana kvality půdy - informační nástroje - Evidence informací o kvalitě půdy ◦Součást evidence půdy (tzv. LPIS) vedené podle zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství Obsah = informace o ◦obsahu rizikových prvků a rizikových látek v zemědělské půdě ◦fyzikálních, chemických a biologických vlastnostech zemědělské půdy ◦míře erozního ohrožení zemědělské půdy Dotčené orgány = pořizovatelé informací ◦Obecní úřad obce s rozšířenou působností (erozní ohrožení) ◦ČIŽP ◦ÚKZÚZ v souvislosti činností podle zákona o hnojivech ◦Mj. monitoring a agrochemické zkoušení půd Ochrana kvality půdy - informační nástroje - Monitoring zemědělských půd ◦pravidelné zjišťování vybraných chemických, fyzikálních, případně mikrobiálních parametrů půdy, zejména obsahu rizikových prvků a rizikových látek na stálých, definovaných a reprezentativních plochách stabilním souborem měřicích postupů a monitoring vstupů do zemědělských půd Agrochemické zkoušení zemědělských půd ◦pravidelné zjišťování vybraných parametrů půdní úrodnosti v důsledku používání hnojiv, pomocných látek, upravených kalů a sedimentů Provádí ÚKZÚZ v souladu se zákonem o hnojivech ◦Výsledky → Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí ◦Povinnost informovat neprodleně ČIŽP o případech znečištění nebo poškození zemědělské půdy Povinnost vlastníka a zemědělského podnikatele strpět úkony