1 Správa kultury 2 Správa na úseku kultury * hlavní oblasti: * 1) Ochrana kulturních památek * 2) Archeologické výzkumy a nálezy * 3) Prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty * 4) Správa na úseku muzeí a galerií * 5) Správa na úseku knihoven * 6) Správa na úseku vydávání periodického tisku * 7) Správa na úseku vydávání neperiodického tisku * 8) Správa na úseku rozhlasového a televizního vysílání * 3 1) Ochrana kulturních památek * obecná východiska * kulturní bohatství jako ústavně chráněná hodnota * ústavní základ pro ochranu = čl. 34 odst. 2 LZPS „Právo přístupu ke kulturnímu bohatství je zaručeno za podmínek stanovených zákonem“ * povinnost státu – aktivní přístup * Čl. 35 odst. 3 LZPS „ Při výkonu svých práv nikdo nesmí ohrožovat ani poškozovat životní prostředí, přírodní zdroje, druhové bohatství přírody a kulturní památky nad míru stanovenou zákonem.“ 4 1) Ochrana kulturních památek * povinnosti státu chránit + vymáhat dodržování zákazu neohrožovat a nepoškozovat * střet zájmů * veřejný zájem na ochraně kulturního bohatství * x ústavně zaručené vlastnické právo * Čl. 11 odst. 3 LZPS „Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy…“ * nutnost poměřování při omezování vlastnického práva (zejména princip proporcionality) 5 1) Ochrana kulturních památek * obecná východiska promítnuta do zákonné úpravy * především z. č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči * kodifikace práva hmotného a procesního na úseku památkové péče * včetně úpravy archeologických výzkumů a nálezů * + prováděcí vyhláška č. 66/1988 Sb. * problematika ochrany kulturních památek i v dalších předpisech * zejména z. č. 183/2006 Sb., stavební zákon * 6 1) Ochrana kulturních památek * kulturní památka * věc movitá i nemovitá (případně soubor těchto věcí) * naplnění zákonných znaků * a) historická, umělecká, vědecká či technická hodnota nebo * b) přímý vztah k významným osobnostem nebo událostem * + prohlášení věci za KP Ministerstvem kultury (rozhodnutí o prohlášení za KP) * 7 1) Ochrana kulturních památek * řízení o prohlášení věci za kulturní památku * zákon upravuje pouze základní procesní pravidla * ex offo či podnět (kdokoli) * archeologický nález jen na návrh Akademie věd ČR * MK vyrozumí vlastníka a umožní se vyjádřit (účastník) * prohlášení i proti vůli vlastníka (veřejný zájem) * až do rozhodnutí vlastník povinen chránit věc před poškozením či odcizením a oznámit změnu (i zamýšlenou) jejího vlastnictví, správy nebo užívání * 8 1) Ochrana kulturních památek * původně se neuplatnil správní řád, nyní ano * omezení procesních práv vlastníka a absence procesních povinností správního orgánu * původní koncepce zákona (r. 87) vůbec nezvažovala střet zájmů (naprostá prevalence státního zájmu) * § 44 zrušen ÚS jako protiústavní (Pl. ÚS 21/04) * vyjádření krajského úřadu a obecního úřadu obce III * ke kulturní hodnotě věci pro region či přínosnosti * z mimořádně závažných důvodů lze prohlášení i zrušit • 9 1) Ochrana kulturních památek * kategorie kulturních památek * kulturní památka (MK) * národní kulturní památka (vláda) * územní formy ochrany * a) památková rezervace (vláda) * b) památková zóna (MK) * c) ochranná pásma * zavazují k ochraně i vlastníky nemovitostí, které nejsou kulturními památkami * 10 1) Ochrana kulturních památek * příklady národních kulturních památek v Brně * hrad a pevnost Špilberk (1962) * Petrov (1989) * vila Tugendhat (1995) * kostel sv. Jakuba (1995) * hotel Avion (rok 2010) * a další (celkem 9) – MU, Právnická fakulta, Katedra správní vědy a správního práva 11 1) Ochrana kulturních památek * evidence kulturních památek * ústřední seznam KP ČR (Národní památkový ústav) * ale také evidence v katastru nemovitostí * Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO * Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (Stockholm 1972) * přísná kritéria + nákladné – 12 1) Ochrana kulturních památek * státní památková péče – org. struktura * ústředním orgánem Ministerstvo kultury * památková inspekce jako specializovaný kontrolní orgán (není však samostatným orgánem státní správy) * odborná organizace státní památkové péče * v současnosti Národní památkový ústav * odborný dohled nad péčí o KP, odborné podklady * krajské úřady, obecní úřady obcí III * kraje, obce v samostatné působnosti – – 13 1) Ochrana kulturních památek * základní povinnosti vlastníka kulturní památky * zachovávat a udržovat v dobrém stavu (na svůj náklad) * chránit před poškozením (na svůj náklad) * užívat odpovídajícím způsobem * oznamovat změny v užívání * předkupní právo (relativní neplatnost – 3 roky) * závazné stanovisko ke údržbě, povolení k restaurování • 14 1) Ochrana kulturních památek * finanční pomoc vlastníkovi * vlastník by neměl nést veškeré náklady * čl. 11 odst. 4 LZPS „Vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu“ * přímá (prostředky z veřejných rozpočtů – poskytnutí finančního příspěvku na žádost, nenárokové) * nepřímá (bezplatná odborná pomoc prostřednictvím NPÚ zejména při obnově, dále daňová zvýhodnění) 15 1) Ochrana kulturních památek * opatření při porušení povinností vlastníka * uložení opatření k nápravě * provedení opatření na náklad vlastníka * uložení pokuty (do 2 mil. u KP a 4 mil. u NKP) * vyvlastnění nemovité kulturní památky * trvalé zanedbávání povinností a ohrožení zachování * nedojde-li k dohodě o prodeji státu * návrh obecního úřadu obce III a vyvlastnění podle z. č. 184/2006 Sb. – 16 2) Archeologické výzkumy a nálezy * upraveno v zák. č. 20/1987 Sb. * avšak specifická oblast, kde nelze použít obvyklá měřítka ochrany kulturních památek a památkových území * archeologické výzkumy * provádí Archeologický ústav Akademie věd a další subjekty – oprávněné organizace (povolení KM) * záchranný archeologický výzkum * má-li se provádět stavební činnost na území s archeologickými nálezy (ohrožení tohoto území) – 2) Archeologické výzkumy a nálezy * oznamovací povinnost stavebníků již od doby přípravy (nejpozději ve fázi územního řízení) AU * při neoznámení pokuta až do výše 4 mil. * plán území s archeologickými nálezy (vydává kraj po dohodě s MK formou nařízení na nejvýše 20 let) * podmínkou provedení výzkumu je uzavření dohody s vlastníkem nemovitosti * nedojde-li k dohodě, může krajský úřad rozhodnout o povinnosti strpět provedení výzkumu a o podmínkách * náklady – stavebník pokud v souvislosti s podnikáním 17 18 2) Archeologické výzkumy a nálezy * archeologické nálezy * věc (soubor věcí), která je dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činnosti od počátku jeho vývoje do novověku a zachovala se zpravidla pod zemí * může být prohlášen KP (ale návrh pouze AÚ) * o nálezu, který nebyl učiněn při provádění archeologických výzkumů, musí být učiněno oznámení AÚ nebo nejbližšímu muzeu (přímo nebo prostřednictvím orgánu obce v přenesené působnosti) * nálezce nebo osoba odpovědná za provádění prací 19 2) Archeologické výzkumy a nálezy * nález i naleziště musí být ponechány beze změny až do prohlídky a následně opatření k záchraně * právo vlastníka nemovitosti (v určitých případech) * na náhradu omezení vlastnického práva či škodu * náhradu souvisejících nutných nákladů * odměnu (až do výše 10% kulturně historické hodnoty) * vlastnictvím obce, kraje, státu – 20 2) Archeologické výzkumy a nálezy –§ 176 stavebního zákona * nepředvídaný nález kulturně cenných předmětů, detailů stavby anebo k archeologický nález – při stavební činnosti nebo v souvislosti s ní * stavebník povinen neprodleně oznámit stavebnímu úřadu a orgánu státní památkové péče a * učinit opatření nezbytná k tomu, aby nález nebyl poškozen nebo zničen, a práce v místě nálezu přerušit. (lze přenést smlouvou např. na stavebního podnikatele) 21 2) Archeologické výzkumy a nálezy –§ 176 stavebního zákona * Stavební úřad v dohodě s příslušným dotčeným orgánem stanoví podmínky k zabezpečení zájmů státní památkové péče, popřípadě rozhodne o přerušení prací. * nebezpečí z prodlení a nepostačují podmínky stanovené stavebním úřadem, může orgán státní památkové péče do 5 pracovních dnů od oznámení nálezu stanovit opatření k ochraně nálezu a rozhodnout o přerušení prací. * v pracích lze pokračovat až na základě písemného souhlasu orgánu, který rozhodl o přerušení prací. – – 22 2) Archeologické výzkumy a nálezy –§ 176 stavebního zákona * stavební úřad může po dohodě s orgánem státní památkové péče vydané stavební povolení ve veřejném zájmu změnit. * Ministerstvo kultury může na návrh orgánu státní památkové péče nebo Archeologického ústavu Akademie věd České republiky rozhodnout, že se jedná o nález mimořádného významu, a z vlastního podnětu jej prohlásí za kulturní památku. Stavební úřad může po dohodě s Ministerstvem kultury vydané stavební povolení ve veřejném zájmu změnit nebo zrušit. * nárok na náhradu nákladů, které mu vznikly v důsledku těchto postupů. – 23 3) Prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty * po roce 1989 nová situace * otevření hranic, privatizace obchodní sítě, restituce * potřeba řešit problematiku obchodu s předměty kulturní hodnoty a jejich přeshraničního pohybu * zákon č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty * chráněné předměty = předměty kulturní hodnoty * z povahy zejména věci movité * * 24 3) Prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty * předměty kulturní hodnoty * přirodniny nebo lidské výtvory nebo jejich soubory, * které jsou významné pro historii, literaturu, umění nebo vědu * a splňují kriteria obsažená v příloze zákona (zpřesňující kriteria) * příloha členěna na kategorie předmětů a jejich stáří * 25 3) Prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty * z působnosti jsou vyloučeny * věci chráněné jako kulturní památky * věci podřízené režimu zákona o ochraně sbírek muzejní povahy (z. č. 122/2000 Sb.) * archiválie ve smyslu zákona o archivnictví a spisové službě (z. č. 499/2004 Sb.) * originály děl výtvarných umění žijících autorů * 26 3) Prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty * vývoz podmíněn vydáním osvědčení * vydávají * tzv. odborné organizace (muzea, galerie, knihovny, Národní památkový ústav) * a Ministerstvo kultury * na žádost vlastníka na formuláři podle přílohy zákona (jednotné identifikační údaje včetně fotografie) * lhůta pro vydání + omezenost platnosti (nejvýše 5 let) * osvědčení se nevydá, zejména jde-li o kulturní památku 27 3) Prodej a vývoz předmětů kulturní hodnoty * před vývozem předmětu kulturní hodnoty předkládá vývozce osvědčení celnímu úřadu * osvědčením musí být opatřeny také * předměty kulturní hodnoty z oboru archeologie a sakrální a kultovní povahy nabízené k prodeji * ochrana kupujícího – jistota vývozu před nákupem * sankce * dozor vykonává MK * pokuta např. až 5 mil. Kč za vývoz bez osvědčení 28 4) Správa na úseku muzeí a galerií * zvláštní režim ochrany předmětů movitého kulturního dědictví tvořících sbírky muzejní povahy * zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy * znaky sbírky muzejní povahy: * sbírka ve své celistvosti významná pro prehistorii, historii, umění, literaturu, techniku, přírodní nebo společenské vědy; * tvoří ji soubor sbírkových předmětů shromážděných lidskou činností * (má se za to, že sbírka je věcí hromadnou) 29 4) Správa na úseku muzeí a galerií * centrální evidence sbírek * min. 5 předmětů na území ČR + znaky sbírky * vede Ministerstvo kultury * zápis veřejné ze zákona, soukromé na žádost * následně může být zrušen (ex offo, žádost) * obsahuje identifikaci sbírky a vlastníka * slouží např. pro inventarizaci * pro zapsané sbírky platí zvláštní režim nakládání * 30 4) Správa na úseku muzeí a galerií * povinnosti vlastníka za účelem ochrany sbírky např.: * zajistit ochranu před krádeží či poškozením * uchovávat sbírku v celistvosti, restaurovat * umožnit zpřístupnění sbírky nebo jednotlivých sbírkových předmětů veřejnosti pro studijní a vědecké účely vystavováním nebo zapůjčováním k vystavování * další omezení * nelze zatížit věcnými právy + informace při prodeji * vývoz jen ze zákonných důvodů + povolení MK 31 4) Správa na úseku muzeí a galerií * práva vlastníka zejména: * odborná pomoc (z části bezplatná) * mohou být poskytnuty příspěvky z veř. prostředků * např. na restaurování, vybavení objektů, instalaci expozic apod. * sankce * dozor vykonává MK * pokuty až do 10 mil. Kč vlastníku či organizaci, která sbírku spravuje (s přihlédnutím k závažnosti či škodě) 32 5) Správa na úseku knihoven * především z. č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování knihovnických a informačních služeb * upravuje systém knihoven poskytujících veřejné knihovnické a informační služby * hlavním účelem = zajištění práva na svobodný přístup k informacím (čl. 17 LZPS) * na bezplatném (resp. neziskovém) principu * nevztahuje se na knihovny provozované na základě živnostenského oprávnění 33 5) Správa na úseku knihoven * knihovna jako zařízení * v němž jsou způsobem zaručujícím rovný přístup všem bez rozdílu poskytovány veřejné knihovnické a informační služby vymezené tímto zákonem * a které je zapsáno v evidenci knihoven * veřejné knihovnické a informační služby * zejména zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny nebo prostřednictvím meziknihovních služeb * poskytování informací (např. z veřejné správy) 34 5) Správa na úseku knihoven * základní rozsah služeb poskytovaný bezplatně * pouze administrativní náklady (registrační poplatek) * výjimky = např. zpřístupnění dokumentů zprostředkováním rozmnoženin (pak ale pouze za náhradu nákladů = neziskový princip) * fakultativně další služby * např. reprografické služby, publikační či vzdělávací činnost * evidenci knihoven vede Ministerstvo kultury • 35 5) Správa na úseku knihoven * systém knihoven * celek s vazbami mezi jednotlivými prvky * k. zřizované státem (Národní knihovna, Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana, MZK) * k. zřizované krajem (krajské knihovny) * k. zřizované obcemi (základní knihovny) * specializované knihovny (se specializovaným fondem) * povinnosti - např. vedení evidence knihovního fondu a povinnosti spojené s jeho ochranou 36 6) Správa na úseku vydávání periodického tisku * z. č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon) * vybraná práva a povinnosti vydavatelů * veškerý periodický tisk na území ČR * periodický tisk * noviny, časopisy a jiné tiskoviny vydávané pod stejným názvem, se stejným obsahovým zaměřením a v jednotné grafické úpravě nejméně 2x v kal. roce * obsahem vydávání je také veřejné šíření (zejména zpřístupnění předem individ. neurčenému okruhu osob) 37 6) Správa na úseku vydávání periodického tisku * oprávnění vydávat na principu evidenčním * evidence periodického tisku – Ministerstvo kultury * identifikace vydavatele (přidělením evidenčního čísla) * ochrana práv osob poškozených obsahem tisku * statistické účely * povinnosti vydavatele zejména * odpovědnost za obsah tisku (vyjma pravdivosti reklamy, nejde-li o reklamu vydavatele) * uvádění identifikace titulů a odpovědných osob 38 6) Správa na úseku vydávání periodického tisku * oznámení v naléhavém veř. zájmu (válečný stav apod.) * institut povinného výtisku (na svůj náklad poskytnout z každého vydání výtisky určeným příjemcům) * institut odpovědi (na žádost umožnit uveřejnění odpovědi v případě dotčení osobnostních práv osoby) * dodatečné sdělení (uveřejnění informace o konečném výsledku trestního či přestupkového řízení) * nově regulace „radničních listů“ * povinnost informovat objektivně a vyváženě * právo zastupitele na zveřejnění doplňující informace 39 7) Správa na úseku vydávání neperiodického tisku * z. č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích * z. č. 121/2000 Sb., o právu autorském * neperiodické publikace * jsou rozmnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl (veškeré rozmnoženiny ve smyslu aut. zákona) * určené k veřejnému šíření * které jsou vydávány jednorázově, popřípadě nejvýše jednou ročně anebo po částech i častěji * tvoří-li obsahově jeden celek 40 7) Správa na úseku vydávání neperiodického tisku * mimo působnost např. * rozmnoženiny vydané v cizině, audiovizuálních děl, pro provozní potřebu či jako součásti výrobků * bankovky, losy, mapová díla apod. * povinnosti vydavatele * označení publikace (pro možnost zatřídění publikace) * institut povinných výtisků * institut nabídkové povinnosti (povinnost nabídnout publikaci ke koupi určeným knihovnám) 41 8) Správa na úseku rozhl. a tel. vysílání * z. č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání * rozhlasovým a televizním vysíláním zákon rozumí * poskytování pořadů a dalších částí vysílání * uspořádaných v rámci programu * včetně služeb přímo souvisejících s programem * provozovatelem vysílání * veřejnosti prostřednictvím sítí elektronických komunikací v podobě chráněné nebo nechráněné * za účelem simultánního sledování 42 8) Správa na úseku rozhl. a tel. vysílání * provozovatelé s licencí * licence udělovaná v rámci licenčního řízení * Radou pro rozhlasové a televizní vysílání * na omezenou dobu (nejvýše 8 let rozhl. a 12 let tel.) * licence na k vysílání šířenému (1) prostřednictvím družic a kabelových systémů nebo (2) vysílačů * žadatel o licenci musí být tuzemský subjekt * licenci nelze následně převést na jiný subjekt * licence může pozbýt platnosti nebo může být odejmuta 43 8) Správa na úseku rozhl. a tel. vysílání * provozovatelé ze zákona * provozovatelé poskytující veřejnou službu (ČT a ČR) * poskytují objektivní, vyvážené, ověřené informace * nezávislé na státu, financování prostřednictvím z. č. 348/2005 Sb., o rozhl. a tel. poplatcích * kontrola prostřednictvím Rady ČR a Rady ČT * provozovatel s registrací * pouze u tzv. převzatého vysílání (nezměněné šíření přejímaných programů) • 44 8) Správa na úseku rozhl. a tel. vysílání * základní povinnosti provozovatelů např.: * poskytovat objektivní a vyvážené informace, hodnotící komentáře musí být odděleny od info. zpravod. char. * nést odpovědnost za obsah vysílání * nepodněcovat nenávist, nepropagovat stereotypy * v různých formách neohrožovat fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých (zejména respektovat „chráněný čas“ od 6 do 22 hod.) * nevysílat podprahová sdělení * nevysílat vulgarismy mimo uměleckého ztvárnění 45 8) Správa na úseku rozhl. a tel. vysílání * poskytnout vysílací čas v naléhavém veřejném zájmu * právo na odpověď * dodatečná informace – * Rada pro rozhlasové a televizní vysílání * jako správní úřad výkon státní správy na tomto úseku * odpovědná Poslanecké sněmovně (jmenována předsedou vlády na její návrh - 13 členů) * také vede evidenci provozovatelů a ukládá sankce *