pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Harmonizace důchodových daní Michal Radvan www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Stagnace harmonizačního procesu nVýměna informací nZamezení dvojího zdanění nBoj proti daňovým rájům n n…ale harmonizační proces stagnuje www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Start nDobré podmínky – ve všech zemích daně z příjmů osobních a z příjmů korporací (s výjimkou Itálie) nDůraz na korporátní daně (odstranit bariéry fungování společného trhu, mobilnost kapitálu, nemobilnost pracovních sil) n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Smutná zjištění nOmezení fiskální suverenity - neochota nJednomyslné přijímání směrnic nRozdíly v účetních systémech (daňové vs. anglosaské) nRozdíly v konstrukčních prvcích – sociální aspekty (děti, invalidita – ze ZD nebo z D), sazby (pásma, progresivita), uplatňování ztrát, investiční pobídky, odpisy nLucembursko – 17 pásem nJediná sazba – BLR, ČR, LAT, LTH, ROM, SVK nDánsko – až 59 % nRumunsko – 10 % www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 4 varianty harmonizace nZdanění v domácí zemi – volitelně zdanění v každé zemi nebo jen doma nSpolečný konsolidovaný ZD – založený na volbě (CCCTB) nEvropská korporátní daň – pro velké nadnárodní společnosti, na úrovni EU, jednotná sazba nPovinný harmonizovaný ZD - povinný, a to i pro společnosti působící jen v jednom členském státě www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Společný konsolidovaný ZD nJediná pravidla v rámci EU pro stanovení základu daně, který by se následně rozdělil na dceřiné společnosti a uplatnila by se na něj národní sazba daně n nTransparentní efektivní sazba a spravedlivá daňová soutěž nOdstranění překážek přeshraničních fúzí nSnížení nákladů společností nEliminace problémů s transfer pricing nZtráty v jedné zemi a zisk v jiné zemi – daňová neutralita n nMalé neceloevropské společnosti nemohou systém užívat www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zdanění v domácí zemi nZáklad daně všech společností ve skupině by se stanovil jako konsolidovaný základ daně podle práva státu, ze kterého je skupina řízena (kde sídlí vrcholový management), následně by se rozdělil na dceřiné společnosti a uplatnila by se na něj národní sazba daně n nPro malé společnosti nEfektivní a levné nNení to harmonizace, ale naopak možnost pro konkurenční boj www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Oblast legislativy nNegativní harmonizace prostřednictvím judikatury ESD nSměrnice 77/733/EEC o vzájemné pomoci mezi příslušnými úřady členských států v oblasti přímých a nepřímých daní – výměna informací, součinnost při zajišťování, vyšetřování a přítomnosti úředníků jednoho státu na území jiného státu z důvody kontroly aktivit nadnárodních společností www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice Rady 90/434/EEC o fúzích (The Merge Directive) nHlavním důsledkem je možnost odkladu daňové povinnosti, která plyne z kapitálových výnosů při sloučení nebo rozdělení společnosti, při převodu aktiv či výměně akcií nCílem je zabránit zdanění zisku, který při fúzi může vzniknout z rozdílu mezi hodnotou převáděných aktiv a pasiv a jejich účetní hodnotou nSměrnice 2005/19/EC rozšiřuje působnost i na evropskou společnost a evropskou družstevní společnost, umožňuje přemisťovat sídlo, zaručuje, že přeměna pobočky na dceřinou společnost nebude mít daňové dopady atd. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice Rady 90/435/EEC o společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností (The Parent-Subsidiary Directive) nCílem směrnice je odstranit dvojí zdanění zisku vypláceného společnostmi ve skupině sídlícími v jednom členském státe mateřské společnosti sídlící v jiném členském státě, příp. mateřská společnost alespoň odečte od základu daně daň, kterou platí dcera v jiné zemi nSměrnice 2003/123/EC rozšiřuje působnost na rozdělování zisků obdržených stálou provozovnou, rozdělovaných stálým provozovnám a vztahuje se též na evropskou společnost a evropskou družstevní společnost www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice Rady 2003/48/EC o zdanění příjmů z úspor ve formě plateb úrokového charakteru (The Savings Directive) nCílem je zamezit krácení daně (JEN) fyzickým osobám, kterým plynou úrokové příjmy z jiných členských států nÚroky z dluhů a závazků vč. hotovostních depozit, vkladních a korporátních dluhopisů a ostatních CP nÚrokový příjem získaný prostřednictvím instrumentů kolektivního investování nNevztahuje se na výplatu dividend www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice Rady 2003/49/EC o zdaňování úroků a licenčních poplatků (The Interest and Royalties Directive) nZavádí unifikovaný systém zdaňování úrokových příjmů a licencí mezi propojenými osobami, pokud jsou vypláceny přes hranice jednotlivých členských států www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Sdělení EK 98/C 384/03 o aplikaci pravidel veřejné podpory v oblasti korporativního zdaňování nPovolená pravidla a formy poskytování veřejné podpory www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Evropská společnost (Societas Europaea) nNařízení 2157/2001 s účinností od 8.10.2004 nSměrnice 2001/86, kterou se doplňuje statut SE s ohledem na zapojení zaměstnanců nA.s. na základě komunitárního práva nZákladní kapitál 120000 EUR nMožnost SE přesouvat sídlo a modifikovat organzační strukturu nVznik pouze fúzí, vytvořením holdingu, založením dceřiné SE, změnou právní formy nV daňových otázkách se řídí národními daňovými řády, což vede k country-shopping (např. EST vůbec nezdaňuje nerozdělené zisky společností), daňové aspekty SE jsou nulové www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Směrnice ATAD npravidlo pro omezení odpočitatelnosti úroků, nzdanění při odchodu, nobecné pravidlo proti zneužívání daňového režimu, npravidlo pro ovládané zahraniční společnosti nhybridní nesoulady •15 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Omezení uznatelnosti výpůjčních výdajů nnadměrné výpůjční výdaje (tzv. rozdíl mezi jinak daňově uznatelnými výpůjčními výdaji a zdanitelnými výpůjčními příjmy) jsou uznatelné v základu daně pouze do určitého stanového limitu vypočteného pro daňové účely z daňového zisku před zdaněním, úroky, odpisy a amortizací. nV návrhu transpozice není využita možnost stanovit přísnější pravidla a v souladu se směrnicí ATAD je využit limit 30 % daňového zisku před zdaněním, úroky, odpisy a amortizací (vycházející z daňového „výsledku hospodaření“, nikoliv účetního), resp. 80 mil. Kč (pravidlo de minimis). •16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví npodstatou je zdanění hodnoty (zisku z prodeje) majetku poplatníka daně z příjmů právnických osob při přemístění tohoto majetku do zahraničí bez změny vlastnictví (viz výše) ve státě, odkud byl přesunut. •17 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pravidlo pro ovládané zahraniční společnosti npoplatník daně z příjmů právnických osob, který je daňovým rezidentem v daném státě, musí do svého základu daně zahrnout pasivní příjmy či příjmy z umělých transakcí jím ovládané zahraniční společnosti, pokud je její daňové zatížení nižší než polovina daně, kterou by tato společnost platila, kdyby byla rezidentní v členském státě poplatníka. •18 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Hybridní nesoulady npravidla řešící obecně případy hybridních nesouladů, jejichž výsledkem je dvojí odpočet (čl. 9 odst. 1 směrnice ATAD) nebo odpočet bez zahrnutí (čl. 9 odst. 2 směrnice ATAD) nHybridní nesoulad vzniká rozdílným uplatňováním pravidel jednotlivých daňových systémů, rozdílnou právní kvalifikací subjektů, finančních nástrojů nebo komerčních přítomností stálých provozoven. Důsledkem těchto skutečností jsou pak situace, při kterých dojde v rámci jedné přeshraniční skutečnosti ke střetu odlišných legislativních pravidel v různých jurisdikcích, jejichž následkem může dojít k získání určité daňové výhody poplatníky daní z příjmů, např. ke dvojímu snížení základu daně na základě jednoho výdaje. •19 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 GAAR nV § 8 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., se doplňuje odstavec 4, který zní: n„(4) Při správě daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem, jejichž hlavním účelem nebo jedním z hlavních účelů je získání daňové nebo jiné výhody v rozporu se smyslem a účelem právního předpisu.“. n •20 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nJe velmi pravděpodobné, že v oblasti přímých daní nedojde v nejbližší době k prohloubení daňové harmonizace, neboť členské státy nemají vůli vzdávat se další části své suverénní moci. Nadto je třeba jednomyslné shody všech členských států v případě přijímání daňových rozhodnutí, což přijetí jakékoliv směrnice znamenající další harmonizaci takřka vylučuje. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Literatura nNerudová, D. Harmonizace daňových systémů zemí Evropské unie. ASPI, Praha, 2008. nŠiroký, J. Daně v Evropské unii. 4. vyd. Linde, Praha, 2010. nTerra, B.J.M. et Wattel, P.J. European Tax Law. 4. vyd. Kluwer Law International, The Hague, 2008. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Prostor pro Vaše dotazy a … … děkuji za pozornost.