Financování územních samospráv
JUDr. Ivana Pařízková, Ph.D.
Financování územních samospráv
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/3/2021 to 14/3/2021.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/3/2021 to 21/3/2021.

Chapter contains:
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 15/3/2021 to 21/3/2021.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 22/3/2021 to 28/3/2021.

Chapter contains:
1
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 29/3/2021 to 4/4/2021.
Teacher recommends to study from 5/4/2021 to 11/4/2021.
Teacher recommends to study from 12/4/2021 to 18/4/2021.
Chapter contains:
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 19/4/2021 to 25/4/2021.
Teacher recommends to study from 26/4/2021 to 2/5/2021.
Teacher recommends to study from 3/5/2021 to 9/5/2021.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/5/2021 to 16/5/2021.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 17/5/2021 to 23/5/2021.
Teacher recommends to study from 24/5/2021 to 30/5/2021.

Úvodní pokyny, Systém rozpočtového práva

Přednášky:

Přednášky se konají v čase podle rozvrhu čtvrtek 10.00 h., prostřednictvím MS TEAMS.

Semináře:

Výuka bude probíhat v čase dle rozvrhu distančním způsobem prostřednictvím aplikace MS TEAMS, kde byla zřízena seminární skupina. Jednotlivé schůzky (semináře) jsou naplánovány v souladu s rozvrhem v ISu. Předpokládá se aktivní účast studenta v jeho semináři dle platných předpisů (nejvýše jedna neúčast ve výuce atd.).

Nahrazování není možné, vzhledem k existenci jedné seminární skupiny.

Pokud se student výuky nezúčastní (nad rámec povolené absence), je povinen vypracovat plnění zadané seminarizujícím.

Podmínky pro případní studenty ISP jsou zveřejněny v samostatném dokumentu v ISu.


Podmínkou pro úspěšné zakončení předmětu je  úspěšné složení testu.

 

Systém rozpočtového práva ÚSC

Vnitřní členění RP

Obecná část
Zvláštní část
Procesní část

Nadnárodní úroveň

Rozpočet EU

Fondy

Centrální rozpočty

Státní rozpočet
Rozpočty státních fondů
Rozpočet Národního fondu
Fondy organizačních složek
Fondy příspěvkových organizací
Státní finanční aktiva a pasiva
Rozpočet bezpečnostní informační služby
Rozpočty sociálního zabezpečení

Územní rozpočty

Rozpočty krajů
Rozpočty obcí
Rozpočty dobrovolných svazků obcí
Rozpočty městských částí a městských obvodů
Rozpočet hl. města Prahy
Rozpočty regionálních rad reg. soudržnosti

Rozpočtová soustava. 
Rozpočtová soustava je soustavou rozpočtových orgánů a institucí, které se starají o tvorbu, rozdělování a užití veřejných prostředků, kontrolují plnění veřejných rozpočtů, čili jedná se o souhrn veřejných rozpočtů na daném území. Rozpočtová soustava se tvoří na celostátní úrovni a místní úrovni, které se dále rozdělují.


Systém rozpočtového práva ÚSC

Obecná část - základní pojmy
Zvláštní část - jednotlivé druhy rozpočtů a  jejich vzájemné vazby ( vztahy mezi jednotlivými orgány)
Procesní část - tvorba rozpočtů, sestavení, schválení, hospodaření, kontrola, závěrečný účet.

Prameny rozpočtového práva

Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky.
Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů

ÚZ č.347/1997 Sb., o vytvoření VÚSC

Zákon č. 218/2000 Sb.,  o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 219/2000 Sb.,  o majetku České republiky a jejím vystupování  v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů,

Z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti

Z. č. 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí
Z. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje
Vyhláška č. 133/2013 Sb., o stanovení rozsahu a struktury pro vypracování návrhu zákona o SR a návrhu SV SR a lhůtách pro jejich předkládání
Vyhláška . 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění SR, roup. StF, rozpočtů ÚSC, roz. DoSvO a roz. RegRR.

Zákon č. 320/2001 Sb.,  o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád, v platném znění
Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 255/2012 Sb.  o kontrole (kontrolní řád), vzpzd.

Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS

Vyhláška MF  č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů



Pro srovnání s dřívější právní úpravou 
Rozpočtová pravidla
Dřívější právní úprava

Samofinancování ÚSC

Fiskální samostatnost ÚSC

Dopady z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti na ÚSC

Evropská charta místní samosprávy a její dopady na rozpočty ÚSC

Odpovědnost osob, které svým jednáním způsobily ÚSC škodu ( § 17 odst. 7 písm. a) Rozpočtových pravidel ÚSC)



Témata esejí - zamyšlení

Obecné vymezení pojmu rozpočet, funkce a zásady

Pojem rozpočet

Ekvivalentem pojmu rozpočet je anglické slovo „budget“, které vzniklo ze starofrancouzského „boulgette“, což znamenalo kožený vak na peníze.[1]

Rozpočtem v nejširším pojetí se rozumí přehled příjmů pro určité rozpočtové období a výdajů soukromého nebo veřejného hospodářství taktéž pro určité období.[2]

Nalézt v odborné literatuře jednoznačnou definici pojmu rozpočet není možné. Důvodem je především to, že rozpočet sehrává ve společnosti dvojí roli, a to roli hospodářskou a roli státoprávní. Podle toho, která role vystupuje do popředí, je i jednotlivými odborníky rozpočet charakterizován. Nejčastěji bývá rozpočet posuzován ze stránky hospodářské, a to jako číselný hospodářský plán pro určité, časově omezené, zpravidla jednoroční fiskální období, jehož hlavní náplní jsou příjmy a výdaje spojené s tímto obdobím.

Z hlediska historického lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky[3] a současně vznik státního rozpočtu je reakcí na vzrůstající společenské potřeby veřejné instituce se specifickým účelem. Vývoj společnosti ukazuje, že období předcházející vzniku státního rozpočtu lze charakterizovat v dějinném kontextu požadavkem na tvorbu nejrůznějších pokladen, kas, popřípadě specificky utvářených fondů. Prvotní příčinou byla trvalá poptávka po zdrojích financování válečných akcí a druhotnou pak zájem na tlumení následků přírodních kalamit. Za první veřejné rozpočty v modernějším pojetí lze považovat rozpočty státní z 19. století, na našem území pak za vlády Marie Terezie. V této době se přerozdělování národního důchodu státním rozpočtem omezovalo v podstatě na získávání státních příjmů ke krytí výdajů spojených s udržováním státního aparátu, státních zařízení a armády. V té době rozpočtová politika byla skutečně jen fiskální politikou, politikou státní pokladny. S rozvojem sociální a ekonomické funkce státu objem rozpočtového fondu v porovnání s národním důchodem stoupal.[4]

V teorii veřejných financí prezentované v Evropské unii převládá názor, že fungování rozvinuté tržní ekonomiky je možné jen za předpokladu, že systém tržní regulace bude v odůvodněných případech doplněn účinným systémem státních regulačních zásahů. [5]

Rozpočtové normy, kterými se řídí rozpočtové hospodaření, mají zvláštní postavení, protože se musí každoročně objevit ve formě zákona o státním rozpočtu na příslušný kalendářní rok. Můžeme říci, že tyto normy jsou určitými principy, podle nichž stát ve stanoveném období, tj. ročním, odčerpává z vytvořeného hrubého domácího produktu část, která je potřebná pro úhradu celospolečenských výdajů, bez nichž by nemohl existovat. Můžeme hovořit o tom, že ekonomické kategorie se promítají do právnické terminologie. Právní normy nakládají s ekonomickými poznatky jako s hotovými produkty a považují je za obecně platné, uznávané. Nejčastější forma
způsobu pro převádění ekonomických pojmů do sféry rozpočtového práva je vysvětlování a bližší vymezení v prováděcích předpisech.

Funkce a zásady tvorby rozpočtů (státního a rozpočtů  ÚSC)

FUNKCE

1)Fiskální
2)Alokační
3)Redistribuční

ZÁSADY

1)Plánovitosti
2)Jednotnosti
3)Neúčelovosti P
4)Účelovosti V
5)Úplnosti
6)Reálnosti
7)Včasnosti
8)Veřejnosti
9)vyrovnanosti

[1]       Ottův slovník naučný. Sv. IV. Praha: J. Otto, 1891. 1026 s.

 

[2]       Všeobecný slovník právní. Praha: Fr. Xaver Veselý, 1899. 1090 s.

 

[3]       BAKEŠ, M. a kol. Finanční právo. 4. vyd. Praha: C.H.Beck, 2006. 741 s. ISBN 80-7179-431-7.

 

[4]       VYBÍHAL, V. Veřejné finance. Hradec Králové: E.I.A., 1995. 218 s. ISBN 80-85490-45-5.

 

[5]       MRKÝVKA, P. Finanční správa. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 192 s. ISBN 80-210-1685-X.

 

Rozpočty ÚSC a státní rozpočet

Samofinancování ÚSC

Fiskální samostatnost ÚSC

Dopady z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti na ÚSC

Evropská charta místní samosprávy a její dopady na rozpočty ÚSC

Odpovědnost osob, které svým jednáním způsobily ÚSC škodu ( § 17 odst. 7 písm. a) Rozpočtových pravidel ÚSC)



Státní rozpočet je vrcholným nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření.
V nejobecnějším pojetí státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů.

Státní rozpočet slovy RP
SR představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce. K tomuto účelu  SR soustřeďuje rozpočtové příjmy vymezené rozp. pravidly nebo jiným zákonem
SR obsahuje očekávané P+V v rozpočtovém roce a financující položky
SR jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o SR, rozpis ukazatelů SR, podrobné rozpočty Org. složek  a změny těchto dokumentů

Střednědobý výhled
Střednědobý výhled je pomocným nástrojem státu
Obsahem SV jsou očekávané  příjmy  a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která je sestavován,  a  předpoklady  a  záměry,  na  základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to v rozsahu

a)základní ukazatele národního hospodářství,

b)předpoklady a  záměry vlády týkající se  příjmů, výdajů a salda   státního  rozpočtu a  státních fondů,  zejména zamýšlené  změny    zákonů a jiných právních předpisů,

c) částky střednědobých  výdajových rámců a jejich    členění podle kapitol a státních fondů,

d) celkové příjmy a výdaje st. R.


Výdajový rámec

tvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý  z roků, na které je sestavován střednědobý  výhled,  a  stanoví  jej  na  návrh  vlády Poslanecká sněmovna v  usnesení k vládnímu návrhu  zákona o státním rozpočtu.

Témata esejí - zamyšlení

Týden 6

Týden 7

Finance ÚSC

Týden 9

Týden 10

DOTACE - dotační právo ÚSC

 Dotací se rozumí peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel.

Návratnou finanční výpomocí jsou peněžní prostředky poskytnuté bezúročně z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, které je jejich příjemce povinen vrátit do rozpočtu poskytovatele ve stanovené lhůtě.

Dotace nebo návratná finanční výpomoc se poskytuje na účel určený poskytovatelem v programu, na jiný účel určený žadatelem v žádosti nebo na účel stanovený zvláštním právním předpisem. Na dotaci nebo návratnou finanční výpomoc není právní nárok, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.

Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc lze poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (dále jen „žádost“), popřípadě na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu22); žádost obsahuje alespoň

a) jméno a příjmení, datum narození a adresu bydliště žadatele o dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, je-li žadatel fyzickou osobou, a je-li tato fyzická osoba podnikatelem, také identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, nebo, je-li žadatel právnickou osobou, název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno,

b) požadovanou částku,

c) účel, na který žadatel chce dotaci nebo návratnou finanční výpomoc použít,

d) dobu, v níž má být dosaženo účelu, u návratné finanční výpomoci i lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek,

e) odůvodnění žádosti, .........................


Finanční kontrola

Systém finanční kontroly v České republice je upraven :

Zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.

Vyhláškou č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška zahrnuje nezbytnou právní regulaci kontrolních postupů v oblasti řízení veřejných financí a správy veřejných prostředků s využitím dosavadních nejlepších mezinárodních zkušenosti.


 

Finanční kontrola má za cíl zajistit finanční řízení a nakládání s veřejnými prostředky tak, aby byly vynaloženy hospodárně, účelně a efektivně. Tím slouží k ochraně veřejných prostředků před zneužitím. Systém se skládá ze tří podsystémů:

  • veřejnosprávní kontrola - finanční kontrola skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití;
  • vnitřní kontrolní systém - probíhá uvnitř každé organizace veřejné správy jako integrální součást jejího řízení. Skládá se z řídících kontrolních mechanismů a interního auditu;
  • systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv - systém zahrnuje finanční kontrolu zahraničních prostředků vykonávanou mezinárodními organizacemi podle vyhlášených mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána.

Systém finanční kontroly dopadá na celou veřejnou správu, tedy nejen na výkon státní správy ale i na výkon samosprávy. Obce a kraje mají v tomto systému obdobné povinnosti jako ministerstva.  

VEŘEJNOSPRÁVNÍ KONTROLA

Veřejnosprávní kontrolu vykonávají Ministerstvo financí, správci kapitol veřejného rozpočtu a územní samosprávné celky u podřízených organizací a také u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory.

Ministerstvo financí dále vykonává veřejnosprávní kontrolu u:

  • organizačních složek státu,
  • státních fondů,
  • Regionálních rad regionů soudržnosti,
  • ostatních státních organizací,
  • poskytovatelů veřejné finanční podpory, s výjimkou územních samosprávných celků,
  • žadatelů o veřejnou finanční podporu a u příjemců této podpory,
  • právnických a fyzických osob, které jsou napojeny do systému řízení nebo využívání prostředků Evropské unie.

Předmětem veřejnosprávní kontroly je kontrola skutečností, které jsou rozhodující pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory. Do systému veřejnosprávní kontroly spadá i výkon auditu podle přímo použitelných předpisů Evropské unie v odpovědnosti Auditního orgánu.

Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, ÚSC a dobrovolné svazky obcí vykonávají kontrolu svého hospodaření podle zvláštního právního předpisu upravujícího finanční kontrolu ve veřejné správě a kontrolu hospodaření jimi zřízených nebo založených právnických osob po celý rozpočtový rok. V případě prostředků poskytovaných v režimu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, posuzování porušení rozpočtové kázně přísluší orgánům územních samosprávných celků, resp. regionálních rad.
Proces výkonu veřejnosprávní kontroly se řídí kontrolním řádem, pokud zákon o finanční kontrole nestanoví odlišnou úpravu.

VNITŘNÍ KONTROLNÍ SYSTÉM

Vnitřní kontrolní systém probíhá uvnitř každé organizace veřejné správy jako integrální součást jejího řízení. Vnitřní kontrolní systém se skládá z řídicích a kontrolních mechanismů a interního auditu.

Řídicím a kontrolním mechanismem se rozumí jakékoli opatření nebo postup přijatý za účelem poskytnutí přiměřeného ujištění, že rizika související zejména s hospodařením s veřejnými prostředky jsou ošetřena. Řídicím a kontrolním mechanismem tak může být např. řízení rizik, procesy řídicí kontroly, nastavení podpisových oprávnění, opatření organizační povahy nebo reporting. S ohledem na skutečnost, že proces realizace příjmových a výdajových operací je z hlediska kontroly veřejných prostředků jedním z nejrizikovějších, zákon o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhláška č. 416/2004 Sb., stanoví přesná pravidla schvalování výdajových a příjmových operací – řídicí kontrolu.

Řídicí kontrola je součástí vnitřního řízení orgánu veřejné správy, které počíná přípravou operací před schválením, pokračuje průběžným sledováním daných operací a končí vypořádáním a vyúčtováním. Následně dochází k ověřování těchto operací, jež se hodnotí s již dosaženými výsledky. Účelem řídící kontroly je, aby subjekty mající pravomoc rozhodovat, měly dostupné informace potřebné k učinění kvalifikovaného rozhodnutí. Řídicí kontrola probíhá u všech příjmových a výdajových operací. Za její nastavení je odpovědný vedoucí orgánu veřejné správy (ten, kdo stojí v čele organizace) a je zajišťována odpovědnými vedoucími zaměstnanci. Na procesu schvalování se vedoucí orgánu veřejné správy již přímo podílet nemusí.

Řídící kontrola sestává ze tří fází, a sice kontroly předběžné (kontrola plánovaných a připravovaných operací), průběžné a následné (zajišťována uvnitř orgánu veřejné správy vedoucími zaměstnanci organizačních útvarů nebo pověřenými zaměstnanci k hospodaření s veřejnými prostředky; cílem je eliminace nehospodárného nakládání s těmito prostředky či protiprávního jednání; vedoucí zaměstnanci pak mají povinnost učinit opatření k nápravě těchto nedostatků).

Schvalování operací (předběžná řídicí kontrola) je v odpovědnosti osob, které zákon o finanční kontrole označuje jako příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní. Aby byla zachována zásada, že operace nebude pod kontrolou jediné osoby, zákon o finanční kontrole stanoví, že výkon funkce příkazce operace je neslučitelný s výkonem funkce správce rozpočtu nebo hlavního účetního. Zákon o finanční kontrole klade důraz zejména na předběžnou řídicí kontrolu, která má dvě fáze: předběžná kontrola před vznikem nároku na příjem resp. před vznikem závazku a předběžná kontrola po vzniku nároku na příjem, resp. po vzniku závazku, a to v souladu s jeho prováděcí vyhláškou č. 416/2004 Sb.

Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, které zjišťuje, zda jsou dodržovány právní předpisy, přijatá opatření a stanovené postupy v činnosti orgánů veřejné správy, zda rizika vztahující se k činnosti orgánů veřejné správy jsou včas rozpoznána a zda jsou přijímána odpovídající opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění a zda jsou plněna provozní a finanční kritéria. Zajišťuje se funkčně nezávislým útvarem, popřípadě k tomu pověřeným zaměstnancem, který je organizačně oddělen od vedení organizace a pracuje nezávisle na něm. Tento nezávislý útvar není účasten na řízení organizace a zároveň není odpovědný za případné nedostatky a jde tedy o tzv. decentralizovaný systém. Provádí též dohled nad vnitřním kontrolním systémem, především nad jeho účinností. Interní audit je v souladu se zákonem o finanční kontrole trojího druhu: finanční (zjišťuje, zda všechny položky vykázané v účetních či finančních výkazech skutečně ukazují veškerý majetek a současně i jiné zdroje a řádné hospodaření a nakládání s nimi), audit systému (vyhodnocuje příjmy týkající se orgánů veřejné správy, dále zajištění řádné správy a financování veřejných prostředků a vymáhání pohledávek) a audit výkonu (zjišťuje soulad jednotlivých operací s principem hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti).

Interní audit není zaveden ve všech organizacích. Podle zákona o finanční kontrole může zřizovatel rozhodnout, že u podřízených organizací bude jeho funkce nahrazena výkonem veřejnosprávní kontroly. Interní audit představuje organizačně oddělené a funkčně nezávislé přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací (příjmových, výdajových, majetkových) a nastavení řídicích a kontrolních mechanismů. Jeho účelem je zejména poskytnout ujištění, že

  • rizika související s činností organizace a zejména s hospodařením veřejných prostředků jsou řízena a minimalizována,
  • zavedený vnitřní kontrolní systém je dostatečně účinný,
  • jsou dodržovány právní předpisy.

 

FINANČNÍ KONTROLA PODLE MEZINÁRODNÍCH SMLUV

Jde o zbytkovou kategorii. Zahrnuje jen kontrolu prováděnou ze strany mezinárodních organizací podle mezinárodních smluv v případě, že tyto mezinárodní organizace poskytují na území České republiky finanční prostředky. Ustanovení mělo význam zejména v době před vstupem do Evropské unie. V současnosti může jít například o kontrolu prováděnou ze strany Severoatlantické aliance. Severoatlantická aliance v rámci svých promočních a výzkumných programů nabízí účastníkům z členských i nečlenských zemí možnosti finanční účasti na akademických projektech, vědecké spolupráci či aktivitách nevládních organizací. Na základě mezinárodních dohod, kterými je Česká republika vázána, musí být těmto mezinárodním organizacím umožněno ověřování nebo poskytnuta spolupráce při prověřování poskytovaných prostředků.

Týden 13