You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Úvodní pokyny, Systém rozpočtového práva
Přednášky:
Přednášky se konají v čase podle rozvrhu čtvrtek 10.00 h., prostřednictvím MS TEAMS.
Semináře:
Výuka bude probíhat v čase dle rozvrhu distančním způsobem prostřednictvím aplikace MS TEAMS, kde byla zřízena seminární skupina. Jednotlivé schůzky (semináře) jsou naplánovány v souladu s rozvrhem v ISu. Předpokládá se aktivní účast studenta v jeho semináři dle platných předpisů (nejvýše jedna neúčast ve výuce atd.).
Nahrazování není možné, vzhledem k existenci jedné seminární skupiny.
Pokud se student výuky nezúčastní (nad rámec povolené absence), je povinen vypracovat plnění zadané seminarizujícím.
Podmínky pro případní studenty ISP jsou zveřejněny v samostatném dokumentu v ISu.
Podmínkou pro úspěšné zakončení předmětu je úspěšné složení testu.
Systém rozpočtového práva ÚSC
Vnitřní
členění RP
Nadnárodní úroveň
Rozpočet EU
Fondy
Centrální
rozpočty
Systém rozpočtového práva ÚSC
Prameny rozpočtového práva
Samofinancování ÚSC
Fiskální samostatnost ÚSC
Dopady z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti na ÚSC
Evropská charta místní samosprávy a její dopady na rozpočty ÚSC
Odpovědnost osob, které svým jednáním způsobily ÚSC škodu ( § 17 odst. 7 písm. a) Rozpočtových pravidel ÚSC)
Témata esejí - zamyšlení
Obecné vymezení pojmu rozpočet, funkce a zásady
Pojem
rozpočet
Ekvivalentem pojmu rozpočet je anglické slovo „budget“, které vzniklo ze starofrancouzského „boulgette“, což znamenalo kožený vak na peníze.[1]
Rozpočtem v nejširším pojetí se rozumí přehled
příjmů pro určité rozpočtové období a výdajů soukromého nebo veřejného
hospodářství taktéž pro určité období.[2]
Nalézt
v odborné literatuře jednoznačnou definici pojmu rozpočet není možné.
Důvodem je především to, že rozpočet sehrává ve společnosti dvojí roli,
a to roli hospodářskou a roli státoprávní. Podle toho, která role
vystupuje do popředí, je i jednotlivými odborníky rozpočet
charakterizován. Nejčastěji bývá rozpočet posuzován ze stránky hospodářské,
a to jako číselný hospodářský plán pro určité, časově omezené, zpravidla jednoroční
fiskální období, jehož hlavní náplní jsou příjmy a výdaje spojené
s tímto obdobím.
Z hlediska historického lze rozpočet chápat jako
produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky[3] a současně vznik
státního rozpočtu je reakcí na vzrůstající společenské potřeby veřejné
instituce se specifickým účelem. Vývoj společnosti ukazuje, že období
předcházející vzniku státního rozpočtu lze charakterizovat v dějinném
kontextu požadavkem na tvorbu nejrůznějších pokladen, kas, popřípadě specificky
utvářených fondů. Prvotní příčinou byla trvalá poptávka po zdrojích
financování válečných akcí a druhotnou pak zájem na tlumení následků
přírodních kalamit. Za první veřejné rozpočty v modernějším pojetí
lze považovat rozpočty státní z 19. století, na našem území pak
za vlády Marie Terezie. V této době se přerozdělování národního
důchodu státním rozpočtem omezovalo v podstatě na získávání státních
příjmů ke krytí výdajů spojených s udržováním státního aparátu,
státních zařízení a armády. V té době rozpočtová politika byla
skutečně jen fiskální politikou, politikou státní pokladny. S rozvojem
sociální a ekonomické funkce státu objem rozpočtového fondu
v porovnání s národním důchodem stoupal.[4]
V teorii veřejných financí prezentované
v Evropské unii převládá názor, že fungování rozvinuté tržní ekonomiky je
možné jen za předpokladu, že systém tržní regulace bude
v odůvodněných případech doplněn účinným systémem státních regulačních
zásahů. [5]
způsobu pro převádění ekonomických pojmů do sféry rozpočtového práva je vysvětlování a bližší vymezení v prováděcích předpisech.
FUNKCE
ZÁSADY
[1] Ottův slovník naučný.
Sv. IV. Praha: J. Otto, 1891. 1026 s.
[2] Všeobecný slovník
právní. Praha: Fr. Xaver Veselý, 1899. 1090 s.
[3] BAKEŠ, M. a kol. Finanční právo. 4. vyd. Praha: C.H.Beck,
2006. 741 s. ISBN 80-7179-431-7.
[4] VYBÍHAL,
V. Veřejné finance. Hradec Králové: E.I.A., 1995.
218 s. ISBN 80-85490-45-5.
[5] MRKÝVKA, P. Finanční
správa. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 192 s. ISBN
80-210-1685-X.
Rozpočty ÚSC a státní rozpočet
Samofinancování ÚSC
Fiskální samostatnost ÚSC
Dopady z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti na ÚSC
Evropská charta místní samosprávy a její dopady na rozpočty ÚSC
Odpovědnost osob, které svým jednáním způsobily ÚSC škodu ( § 17 odst. 7 písm. a) Rozpočtových pravidel ÚSC)
a)základní
ukazatele národního hospodářství,
b)předpoklady a záměry vlády týkající se příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu a státních fondů, zejména zamýšlené změny zákonů a jiných právních předpisů,
c) částky střednědobých výdajových rámců a jejich členění podle kapitol a státních fondů,
d) celkové příjmy a výdaje st. R.
Výdajový rámec
Témata esejí - zamyšlení
Týden 6
Týden 7
Finance ÚSC
Týden 9
Týden 10
DOTACE - dotační právo ÚSC
Dotací se rozumí peněžní prostředky poskytnuté z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel.
Návratnou finanční výpomocí jsou peněžní prostředky poskytnuté bezúročně z rozpočtu územního samosprávného celku, městské části hlavního města Prahy, svazku obcí nebo Regionální rady regionu soudržnosti právnické nebo fyzické osobě na stanovený účel, které je jejich příjemce povinen vrátit do rozpočtu poskytovatele ve stanovené lhůtě.
Dotace nebo návratná finanční výpomoc se poskytuje na účel určený poskytovatelem v programu, na jiný účel určený žadatelem v žádosti nebo na účel stanovený zvláštním právním předpisem. Na dotaci nebo návratnou finanční výpomoc není právní nárok, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.
Dotaci nebo návratnou finanční výpomoc lze poskytnout na základě žádosti o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci prostřednictvím veřejnoprávní smlouvy (dále jen „žádost“), popřípadě na základě povinnosti vyplývající ze zvláštního právního předpisu22); žádost obsahuje alespoň
a) jméno a příjmení, datum narození a adresu bydliště žadatele o dotaci nebo návratnou finanční výpomoc, je-li žadatel fyzickou osobou, a je-li tato fyzická osoba podnikatelem, také identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno, nebo, je-li žadatel právnickou osobou, název, popřípadě obchodní firmu, sídlo a identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno,
c) účel, na který žadatel chce dotaci nebo návratnou finanční výpomoc použít,
d) dobu, v níž má být dosaženo účelu, u návratné finanční výpomoci i lhůty pro navrácení poskytnutých peněžních prostředků a výši jednotlivých splátek,
e) odůvodnění žádosti, .........................
Finanční kontrola
Systém finanční kontroly v České republice je upraven :
Zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláškou č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška zahrnuje nezbytnou právní regulaci kontrolních postupů v oblasti řízení veřejných financí a správy veřejných prostředků s využitím dosavadních nejlepších mezinárodních zkušenosti.
Finanční kontrola má za cíl zajistit finanční řízení a nakládání s veřejnými prostředky tak, aby byly vynaloženy hospodárně, účelně a efektivně. Tím slouží k ochraně veřejných prostředků před zneužitím. Systém se skládá ze tří podsystémů:
- veřejnosprávní kontrola - finanční kontrola skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití;
- vnitřní kontrolní systém - probíhá uvnitř každé organizace veřejné správy jako integrální součást jejího řízení. Skládá se z řídících kontrolních mechanismů a interního auditu;
- systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv - systém zahrnuje finanční kontrolu zahraničních prostředků vykonávanou mezinárodními organizacemi podle vyhlášených mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána.
Systém finanční kontroly dopadá na celou veřejnou správu, tedy nejen na výkon státní správy ale i na výkon samosprávy. Obce a kraje mají v tomto systému obdobné povinnosti jako ministerstva.
VEŘEJNOSPRÁVNÍ KONTROLA
Veřejnosprávní kontrolu vykonávají Ministerstvo financí, správci kapitol veřejného rozpočtu a územní samosprávné celky u podřízených organizací a také u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory.
Ministerstvo financí dále vykonává veřejnosprávní kontrolu u:
- organizačních složek státu,
- státních fondů,
- Regionálních rad regionů soudržnosti,
- ostatních státních organizací,
- poskytovatelů veřejné finanční podpory, s výjimkou územních samosprávných celků,
- žadatelů o veřejnou finanční podporu a u příjemců této podpory,
- právnických a fyzických osob, které jsou napojeny do systému řízení nebo využívání prostředků Evropské unie.
Předmětem veřejnosprávní kontroly je kontrola skutečností, které jsou rozhodující pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory. Do systému veřejnosprávní kontroly spadá i výkon auditu podle přímo použitelných předpisů Evropské unie v odpovědnosti Auditního orgánu.
Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, ÚSC a dobrovolné svazky obcí vykonávají kontrolu svého hospodaření podle zvláštního právního předpisu upravujícího finanční kontrolu ve veřejné správě a kontrolu hospodaření jimi zřízených nebo založených právnických osob po celý rozpočtový rok. V případě prostředků poskytovaných v režimu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, posuzování porušení rozpočtové kázně přísluší orgánům územních samosprávných celků, resp. regionálních rad.
Proces výkonu veřejnosprávní kontroly se řídí kontrolním řádem, pokud zákon o finanční kontrole nestanoví odlišnou úpravu.
VNITŘNÍ KONTROLNÍ SYSTÉM
Vnitřní kontrolní systém probíhá uvnitř každé organizace veřejné správy jako integrální součást jejího řízení. Vnitřní kontrolní systém se skládá z řídicích a kontrolních mechanismů a interního auditu.
Řídicím a kontrolním mechanismem se rozumí jakékoli opatření nebo postup přijatý za účelem poskytnutí přiměřeného ujištění, že rizika související zejména s hospodařením s veřejnými prostředky jsou ošetřena. Řídicím a kontrolním mechanismem tak může být např. řízení rizik, procesy řídicí kontroly, nastavení podpisových oprávnění, opatření organizační povahy nebo reporting. S ohledem na skutečnost, že proces realizace příjmových a výdajových operací je z hlediska kontroly veřejných prostředků jedním z nejrizikovějších, zákon o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhláška č. 416/2004 Sb., stanoví přesná pravidla schvalování výdajových a příjmových operací – řídicí kontrolu.
Řídicí kontrola je součástí vnitřního řízení orgánu veřejné správy, které počíná přípravou operací před schválením, pokračuje průběžným sledováním daných operací a končí vypořádáním a vyúčtováním. Následně dochází k ověřování těchto operací, jež se hodnotí s již dosaženými výsledky. Účelem řídící kontroly je, aby subjekty mající pravomoc rozhodovat, měly dostupné informace potřebné k učinění kvalifikovaného rozhodnutí. Řídicí kontrola probíhá u všech příjmových a výdajových operací. Za její nastavení je odpovědný vedoucí orgánu veřejné správy (ten, kdo stojí v čele organizace) a je zajišťována odpovědnými vedoucími zaměstnanci. Na procesu schvalování se vedoucí orgánu veřejné správy již přímo podílet nemusí.
Řídící kontrola sestává ze tří fází, a sice kontroly předběžné (kontrola plánovaných a připravovaných operací), průběžné a následné (zajišťována uvnitř orgánu veřejné správy vedoucími zaměstnanci organizačních útvarů nebo pověřenými zaměstnanci k hospodaření s veřejnými prostředky; cílem je eliminace nehospodárného nakládání s těmito prostředky či protiprávního jednání; vedoucí zaměstnanci pak mají povinnost učinit opatření k nápravě těchto nedostatků).
Schvalování operací (předběžná řídicí kontrola) je v odpovědnosti osob, které zákon o finanční kontrole označuje jako příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní. Aby byla zachována zásada, že operace nebude pod kontrolou jediné osoby, zákon o finanční kontrole stanoví, že výkon funkce příkazce operace je neslučitelný s výkonem funkce správce rozpočtu nebo hlavního účetního. Zákon o finanční kontrole klade důraz zejména na předběžnou řídicí kontrolu, která má dvě fáze: předběžná kontrola před vznikem nároku na příjem resp. před vznikem závazku a předběžná kontrola po vzniku nároku na příjem, resp. po vzniku závazku, a to v souladu s jeho prováděcí vyhláškou č. 416/2004 Sb.
Interní audit je nezávislé a objektivní přezkoumávání a vyhodnocování operací vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, které zjišťuje, zda jsou dodržovány právní předpisy, přijatá opatření a stanovené postupy v činnosti orgánů veřejné správy, zda rizika vztahující se k činnosti orgánů veřejné správy jsou včas rozpoznána a zda jsou přijímána odpovídající opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění a zda jsou plněna provozní a finanční kritéria. Zajišťuje se funkčně nezávislým útvarem, popřípadě k tomu pověřeným zaměstnancem, který je organizačně oddělen od vedení organizace a pracuje nezávisle na něm. Tento nezávislý útvar není účasten na řízení organizace a zároveň není odpovědný za případné nedostatky a jde tedy o tzv. decentralizovaný systém. Provádí též dohled nad vnitřním kontrolním systémem, především nad jeho účinností. Interní audit je v souladu se zákonem o finanční kontrole trojího druhu: finanční (zjišťuje, zda všechny položky vykázané v účetních či finančních výkazech skutečně ukazují veškerý majetek a současně i jiné zdroje a řádné hospodaření a nakládání s nimi), audit systému (vyhodnocuje příjmy týkající se orgánů veřejné správy, dále zajištění řádné správy a financování veřejných prostředků a vymáhání pohledávek) a audit výkonu (zjišťuje soulad jednotlivých operací s principem hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti).
Interní audit není zaveden ve všech organizacích. Podle zákona o finanční kontrole může zřizovatel rozhodnout, že u podřízených organizací bude jeho funkce nahrazena výkonem veřejnosprávní kontroly. Interní audit představuje organizačně oddělené a funkčně nezávislé přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací (příjmových, výdajových, majetkových) a nastavení řídicích a kontrolních mechanismů. Jeho účelem je zejména poskytnout ujištění, že
- rizika související s činností organizace a zejména s hospodařením veřejných prostředků jsou řízena a minimalizována,
- zavedený vnitřní kontrolní systém je dostatečně účinný,
- jsou dodržovány právní předpisy.
FINANČNÍ KONTROLA PODLE MEZINÁRODNÍCH SMLUV
Jde o zbytkovou kategorii. Zahrnuje jen kontrolu prováděnou ze strany mezinárodních organizací podle mezinárodních smluv v případě, že tyto mezinárodní organizace poskytují na území České republiky finanční prostředky. Ustanovení mělo význam zejména v době před vstupem do Evropské unie. V současnosti může jít například o kontrolu prováděnou ze strany Severoatlantické aliance. Severoatlantická aliance v rámci svých promočních a výzkumných programů nabízí účastníkům z členských i nečlenských zemí možnosti finanční účasti na akademických projektech, vědecké spolupráci či aktivitách nevládních organizací. Na základě mezinárodních dohod, kterými je Česká republika vázána, musí být těmto mezinárodním organizacím umožněno ověřování nebo poskytnuta spolupráce při prověřování poskytovaných prostředků.