Financování územních samospráv

Rozpočty ÚSC a státní rozpočet

Samofinancování ÚSC

Fiskální samostatnost ÚSC

Dopady z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti na ÚSC

Evropská charta místní samosprávy a její dopady na rozpočty ÚSC

Odpovědnost osob, které svým jednáním způsobily ÚSC škodu ( § 17 odst. 7 písm. a) Rozpočtových pravidel ÚSC)



Státní rozpočet je vrcholným nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření.
V nejobecnějším pojetí státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů.

Státní rozpočet slovy RP
SR představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí státu v rozpočtovém roce. K tomuto účelu  SR soustřeďuje rozpočtové příjmy vymezené rozp. pravidly nebo jiným zákonem
SR obsahuje očekávané P+V v rozpočtovém roce a financující položky
SR jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o SR, rozpis ukazatelů SR, podrobné rozpočty Org. složek  a změny těchto dokumentů

Střednědobý výhled
Střednědobý výhled je pomocným nástrojem státu
Obsahem SV jsou očekávané  příjmy  a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která je sestavován,  a  předpoklady  a  záměry,  na  základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to v rozsahu

a)základní ukazatele národního hospodářství,

b)předpoklady a  záměry vlády týkající se  příjmů, výdajů a salda   státního  rozpočtu a  státních fondů,  zejména zamýšlené  změny    zákonů a jiných právních předpisů,

c) částky střednědobých  výdajových rámců a jejich    členění podle kapitol a státních fondů,

d) celkové příjmy a výdaje st. R.


Výdajový rámec

tvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý  z roků, na které je sestavován střednědobý  výhled,  a  stanoví  jej  na  návrh  vlády Poslanecká sněmovna v  usnesení k vládnímu návrhu  zákona o státním rozpočtu.