Financování územních samospráv
Rozpočty ÚSC a státní rozpočet
Samofinancování ÚSC
Fiskální samostatnost ÚSC
Dopady z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti na ÚSC
Evropská charta místní samosprávy a její dopady na rozpočty ÚSC
Odpovědnost osob, které svým jednáním způsobily ÚSC škodu ( § 17 odst. 7 písm. a) Rozpočtových pravidel ÚSC)
Státní rozpočet je vrcholným
nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření.
V nejobecnějším
pojetí
státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré
příjmy a výdaje,
jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě
dotací, návratných finančních výpomocí či
naopak odvodů.
Státní
rozpočet slovy RP
SR
představuje finanční vztahy, které zabezpečují financování některých funkcí
státu v rozpočtovém roce. K tomuto účelu
SR soustřeďuje rozpočtové příjmy vymezené rozp.
pravidly nebo jiným zákonem
SR
obsahuje očekávané P+V v rozpočtovém roce a financující položky
SR
jako souhrn finančních dokumentů zahrnuje zákon o SR, rozpis ukazatelů SR,
podrobné rozpočty Org. složek
a změny těchto dokumentů
Střednědobý výhled
Střednědobý výhled je pomocným
nástrojem státu
Obsahem SV jsou očekávané příjmy
a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která
je sestavován, a předpoklady
a záměry, na
základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to v
rozsahu
a)základní
ukazatele národního hospodářství,
b)předpoklady a záměry vlády týkající se příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu a státních fondů, zejména zamýšlené změny zákonů a jiných právních předpisů,
c) částky střednědobých výdajových rámců a jejich členění podle kapitol a státních fondů,
d) celkové příjmy a výdaje st. R.
Výdajový rámec
tvoří
celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován
střednědobý výhled, a
stanoví jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu.