Rozpočtové právo ÚSC Ivana Pařízková T O K P E N Ě Z Rozpočtové právo ÚSC – Financování ÚSC Fiskální část finančního práva a to v podoodvětví, které nejtypičtěji charakterizuje Rozpočtové právo v systému finančního práva •V rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního-daňového práva •Tato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby • • Nefiskální část FP Fiskální část FP Finanční právo Rozpočtové právo Berní právo Daňové právo Celní právo Rozpočtové právo ÚSC-pojem • • • •souhrn finančně právních norem upravujících : 1. rozpočtovou soustavu ÚSC, 2. rozpočtový proces, 3. každoročně rozpočty ÚSC Systém RP ÚSC •Obecná •Zvláštní •Procesní •Administrativní •Trestní • Zápatí prezentace 5 HOSPODAŘENÍ ÚSC z.č. 250/2000 Sb., + dílčí novely I. Obecná ustanovení II. Finanční hospodaření III. Rozpočtový proces IV. Organizace ÚSC V. Hospodaření dobrovolných svazků obcí VI. Přechodná a závěrečná ustanovení Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě • • • • • •Čl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ •Čl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ Prameny právní úpravy • • • • • • • • Z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. • Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. • Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole • ve veřejné správě, vzpzd • Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu • některých daní, vzpzd. • Prameny právní úpravy • • • • • •Z. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. •Z. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. •Z. č. 280/2009 Sb., Daňový řád, v platném znění •Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. •Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS • •Z. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti •Z. č. 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí •Z. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje •Vyhláška č. 133/2013 Sb., o stanovení rozsahu a struktury pro vypracování návrhu zákona o SR a návrhu SV SR a lhůtách pro jejich předkládání •Vyhláška . 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění SR, roup. StF, rozpočtů ÚSC, roz. DoSvO a roz. RegRR • Zápatí prezentace 10 Zákon upravuje: v • • vtvorbu, vpostavení, vobsah, vfunkci rozpočtů ÚSC-obcí+krajů, vstanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky ÚSC, vzřizování nebo zakládání PO v • • • Zákonem se řídí: Ø Ø ØObce ØKraje ØDobrovolné svazky obcí ØStatutární města ØMěstské části a obvody ØHlavní město Praha ØPříspěvkové organizace v oblasti školství ØRegionální rady regionů soudržnosti • Základní pojmy ü ü • üRozpočet - finanční plán, jímž se řídí financování činností ÚSC a svazku obcí, rozp. rok=kalendářní üStřednědobý výhled – je pomocným nástrojem ÚSC sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství • • STŘEDNĚDOBÝ VÝHLED vychází: • ü • ü üUzavřené smluvní vztahy üPřijaté závazky üSestavuje se na období 2-5 let, následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet • • Obsahem střednědobého výhledu jsou: v v v vSouhrnné základní údaje o příjmech a výdajích vDlouhodobější závazky a pohledávky vFinanční zdroje a potřeby dlouhodobě realizovaných záměrů • RV- je povinný (dříve fakultativní)!!! TYPY rozpočtů ÚSC • • • • • • Vyrovnaný P = V • • Deficitní rozpočet může být schválen 1.Finančními prostředky z minulých let 2.Smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí, výnosem z prodeje vlastních dluhopisů • • Přebytkový rozpočet : 1.Některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech 2.Splácení jistiny úvěru z předchozích let • Zůstatky v rozpočtu a jejich použití • ü ü ü ü • Kladné – se převádí k použití v dalším • roce ke krytí rozpočtových • výdajů • - převádí do peněžních fondů • • Schodky- se uhrazují z prostředků minulých • - kryjí se z návratných zdrojů splatných v následujících letech • • • • • • Zvláštní část Peněžní fondy ÚSC: • • • • • Účelové (ke konkrétnímu účelu) • Neúčelové (bez účelového určení) • • ZDROJE – přebytky z minulých let,nevyužité P, • -převody prostředků během roku do účelových • peněžních fondů • Obsah rozpočtu: Ø Ø Ø ØPříjmy ØVýdaje ØOstatní peněžní operace ØTvorba a použití peněžních fondů Ø • Operace mimo rozpočet: • • • • Některé operace se mohou uskutečňovat mimo rozpočet: ØCizí prostředky ØSdružené prostředky ØPodnikatelské činnosti • Principy příjmů rozpočtu ÚSC a) a) a) a) a) a)Finanční autonomie b)Princip zdaňovací pravomoci c)Zásluhovosti d)Solidarity e)Stability • • MCj02971410000[1] PŘÍJMY rozpočtů ÚSC: Ø Ø Ø Øpříjmy z vlastního majetku a majetkových práv, Øpříjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, Øpříjmy z hospodářské činnosti právnických osob, která organizaci zřídila nebo založila, • Ø Ø Øpříjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy - správních poplatky z této činnosti, Øpříjmy z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce, Øvýnosy z místních poplatků Ø Ø Øvýnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona, Ødotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, Ø dotace z rozpočtu kraje, • Ø Ø Ø Ø přijaté peněžité dary a příspěvky, Ø jiné příjmy, podle zvláštních zákonů • Další finanční prostředky: 1. 1. • 1. 1. 1.poskytnuté prostřednictvím Národního fondu. 2.návratných zdrojů 3.ke krytí dočasného časového nesouladu mezi výdaji a příjmy může být použita návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo z rozpočtu jiné obce. 4. • • • • • Návratná finanční výpomoc je bezúročná. • Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků. • • Zápatí prezentace 28 Výdaje rozpočtů ÚSC: Ø Ø • • Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z plnění povinností uložených jí zákony, Øvýdaje na vlastní činnost obce, kraje v samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, Øvýdaje spojené s výkonem státní správy Ø Ø Ø Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z uzavřených smluvních vztahů a ze smluvních vztahů vlastních organizací, • Øzávazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, Ø Ø Ø Øúhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, Øvýdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, • Ø Ø Øvýdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, Øjiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, kraje včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely. • • • • • Procesní část Rozpočtový proces na úrovni ÚSC: 1. 1. 1.Sestavení a schválení rozpočtu 2.Plnění a kontrola 3.Sestavení a schválení závěrečného účtu 4. Sestavení a zveřejnění rozpočtu územního samosprávného celku •Územní samosprávný celek sestavuje rozpočet v návaznosti na svůj střednědobý výhled rozpočtu a na základě • •a) údajů z rozpisu státního rozpočtu nebo rozpočtového provizoria, •b) v případě obce též údajů z rozpočtu kraje, jímž rozpočet kraje určuje své vztahy k rozpočtům obcí v kraji. • •V případě, že se územní samosprávný celek podílí na realizaci programu nebo projektu spolufinancovaného z rozpočtu Evropské unie, musí jeho rozpočet na příslušný kalendářní rok obsahovat stanovený objem finančních prostředků účelově určených na spolufinancování programu nebo projektu Evropské unie. • Zápatí prezentace 35 1.Vypracování rozpočtu • • • •Návrh: 1.Finanční výbor 2.Rada 3.Finanční komise 4.Zastupitelstvo • •Připomínky: •Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Zveřejnění rozpočtu •na internetových stránkách - úplné znění návrhu •na úřední desce - užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby •nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku. • •Územní samosprávný celek současně oznámí na úřední desce, kde je návrh rozpočtu zveřejněn a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Zveřejnění musí trvat až do schválení rozpočtu. • •Připomínky k návrhu rozpočtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva. Zápatí prezentace 37 Návrh rozpočtu •Rozpočet územního samosprávného celku a rozpočet svazku obcí se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby, kterou stanoví MF vyhláškou. •Orgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit •a) výkonné orgány územního samosprávného celku a svazku obcí při hospodaření podle rozpočtu, •b) právnické osoby zřízené nebo založené v působnosti územního samosprávného celku při svém hospodaření, •c) právnické osoby zřízené v působnosti svazku obcí, •d) další osoby, které mají být příjemci dotací nebo příspěvků z rozpočtu. Zápatí prezentace 38 Schvalování o o o oVyvěšení - 15 dnů před schválením oSchválení – ZASTUPITELSTVO oRozpočtové provizorium-Pravidla rozpočtového provizoria-zastupit. oRozpis ukazatelů-finanční výbor oHospodaření a kontrola • Rozpočtové provizorium •Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti nesmí měsíční výdaje územního samosprávného celku stanovené v pravidlech rozpočtového provizoria překročit jednu dvanáctinu výdajů rozpočtu schváleného pro předchozí rozpočtový rok. Vyšší výdaje lze stanovit pouze v případě, že jejich zvýšení přímo souvisí se zvýšením financování výdajů stanovených jiným zákonem nebo v případě výdajů z důvodu předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. • •Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se stávají příjmy a výdaji rozpočtu po jeho schválení. •Schválená pravidla rozpočtového provizoria se zveřejňují Zápatí prezentace 40 Zveřejnění rozpočtu a vyvěšení •Územní samosprávný celek zveřejní rozpočet na svých internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení rozpočtu na následující rozpočtový rok. • Zápatí prezentace 41 2. Hospodaření a kontrola v v v vPlnění sleduje finanční a kontrolní výbor vRada obce, kraje vFinanční komise • •Časové použití prostředků-jen pro fiskální rok, •Ostatní se převádějí •KONTROLA- vnitřní • vnější • • Vnitřní kontrola ü ü üFinanční výbor üKontrolní výbor üZastupitelstvo üRada üKontrola §15 RP ÚSC na základě z. 320/2001 Sb., o FK VS • Vnější kontrola ü ü üObčané üÚFO üNKÚ üKraj- přezkoumávání hospodaření obce – z.č. 420/2004 Sb., auditor üMinisterstvo u kraje ü • ü Změny rozpočtu •Organizační – organizace hospodaření •Metodické – změny právních předpisů •Věcné – objektivní skutečnosti ovlivňující plnění rozp. • •Změny pouze – forma - ROZPOČTOVÉ OPATŘENÍ • •Přesun prostředků P+V •Nové prostředky-zvýšení rozpo. •Vázání prostředků • Zápatí prezentace 45 Porušení rozpočtové kázně •Neoprávněné použití x zadržení prostředků z rozpočtů ÚSC, hl.m. Praha, RRRS, svazku obcí •Porušení předpisů EU, smlouvy, rozhodnutí • •ODVOD za porušení rozpočtové kázně - na základě porušení podle § 22 RP ÚSC (odvody se liší)+penále 1 promile z částky odvodu za každý den • •O uložení odvodu a penále rozhodne: •U obce OÚ, u mě.části hl.m. P-úřad mě. Části •U hl.m. Praha Magistrát •U kraje KÚ Zápatí prezentace 46 •Při správě odvodů a penále se postupuje podle zákona upravujícího správu daní. Porušitel rozpočtové kázně má při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně postavení daňového subjektu. •Územní samosprávný celek poskytuje na vyžádání informace získané při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně orgánu oprávněnému ke kontrole těchto poskytnutých prostředků. Správní delikty • Územní samosprávný celek, svazek obcí, městská část hlavního města Prahy nebo Regionální rada regionu soudržnosti se dopustí správního deliktu tím, že •nezpracuje rozpočtový výhled, •nehospodaří podle pravidel rozpočtového provizoria, •neprovede změny schváleného rozpočtu •zpracuje rozpočet v rozporu svzhl. o rozp. skladbě, •neprovede rozpis schváleného rozpočtu, •nevykonává kontrolu svého hospodaření podle KO ve VS •nezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý kalendářní rok. • • Zápatí prezentace 48 •Za správní delikt se uloží pokuta do • 1 000 000 Kč. •Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil. Příjem z pokut je příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správního orgánu, který pokutu uložil. • 3. Závěrečný účet • • •Sestavuje: Finanční výbor Rada Finanční komise Zastupitelstvo Připomínky: Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvaluje : zastupitelstvo Rozpočtová skladba: • • • •Rozpočet se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby, kterou stanoví Ministerstvo financí vyhláškou. • •Orgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit Organizace územních samosprávných celků •územní samosprávný celek může ve své pravomoci : •k plnění svých úkolů, zejména •k hospodářskému využívání svého majetku a •k zabezpečení veřejně prospěšných činností Zápatí prezentace 52 Organizace ÚSC: • • •zřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity, •zřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk, • • • •zakládat obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, •zakládat Ústavy podle zvláštního zákona, •zřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu, •zřizovat veřejné výzkumné instituce podle zvláštního zákona • •Územní samosprávný celek se může spolu s jinými osobami stát účastníkem (společníkem) na činnostech jiných osob, zejména obchodních společností nebo obecně prospěšných společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem včetně peněžních prostředků. Zápatí prezentace 55 Organizační složky ÚSC: Ø Ø ØRozhodnutím zastupitelstva ØZřizovací listina ØHospodaří jménem zřizovatele ØNejsou účetní jednotkou • Forma hospodaření OS: Ø Ø Ø Ønevyžadují velký počet zaměstnanců, Ønepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení, Ønejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné, Ønevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů. • •Územní samosprávný celek má ve svém rozpočtu obsaženy veškeré příjmy a výdaje svých organizačních složek. Rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu jejího zřizovatele. Organizační složka je povinna dbát, aby dosahovala příjmů stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem. •Územní samosprávný celek dává oprávnění k dispozicím s rozpočtem organizační složky jednak svému úřadu, jednak také podle potřeby odpovědnému vedoucímu organizační složky. Zápatí prezentace 58 •oprávnění disponovat jen s takovými peněžními prostředky, které souvisejí s její běžnou, pravidelnou činností, již je nutné zabezpečovat operativně. Tyto prostředky poskytuje zřizovatel organizační složce formou provozní zálohy v hotovosti nebo zřízením běžného účtu u banky. • Pokud zřizovatel přenesl na organizační složku oprávnění disponovat s peněžními prostředky, vedoucí této organizační složky odpovídá za hospodaření, vedení pokladní služby a úplnost podkladů pro účetní záznamy zřizovatele 59 Příspěvkové organizace ÚSC: • • • • ÚSC zřizuje příspěvkové organizace pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu! • • Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu Finanční hospodaření příspěvkových organizací •Příspěvková organizace sestavuje rozpočet a střednědobý výhled rozpočtu, které schvaluje její zřizovatel. • Rozpočet příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na rozpočtový rok, jímž se řídí financování činnosti příspěvkové organizace. Rozpočtový rok je shodný s kalendářním rokem. • Střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na nejméně 2 roky následující po roce, na který je sestavován rozpočet. Obsahuje předpokládané náklady a výnosy v jednotlivých letech. Zápatí prezentace 61 •Příspěvková organizace hospodaří s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých z Národního fondu a ze zahraničí. • Zápatí prezentace 62 Peněžní fondy příspěvkových organizací: v v v rezervní fond, v investiční fond, v fond odměn, v fond kulturních a sociálních potřeb. Hospodaření svazku obcí • • •Majetek • Vložený vlastní majetek jednotlivých členských obcí (podle stanov svazku obcí), ale majetek je pořád ve vlastnictví obce-svazek pouze hospodaří-vlastnictví nelze převést • •Finanční hospodaření SO -Rozpočet -Střednědobý výhled -Zveřejnění návrhu po dobu 15 dnů před schválením v jednotlivých obcích - • • Příspěvkové organizace SO • • • •SO může zřizovat PO v oblasti školství (školy, školská zařízení) •Nejvyšší orgán svazku obcí rozhoduje o zřízení, změně, zrušení PO, •vydá zřizovací listinu •Dále platí vše jako u jiných PO dle • z. 250/2000 Sb., RPÚR Plnění závazků z Evropské dohody • • • • Poskytování finančních prostředků z rozpočtů ÚSC musí být v souladu se zvláštním zákonem upravujícím postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé. • • •Děkuji za pozornost. •Pěkný zbytek dne, •hezký večer •a příště nashledanou! j0300840