ØStálý nárůst rozpočtových prostředků ES/EU – velká míra přerozdělování => obohacování se, zneužívání a plýtvání na úkor prostředků ES/EU ØGenerální rozpočet EU pro rok 2020 – cca 170 mld. € ØDle nálezu Evropského účetního dvora 2 – 2,5 % fondů ES/EU je používáno v rozporu s právními předpisy => nesrovnalosti Ø Ø Ø ® Jaroslav Fenyk 2 ØPříjmy ØDaňové a celní podvody (např. s čínským textilem, cigaretami, cukrem), pašování, nedodržení dovozních kvót, záměna zboží a jeho kvality, zneužití vnitřních celních preferencí, antidumpingová opatření, atd. ØVýdaje ØPřímá pomoc státům a regionům, podpora vývozu, výdaje na společnou agrární politiku, subvencovaný vývoz, vývozní kvóty, subvencované ceny, restrukturalizace, cestovní náklady pracovníků ES/EU, výdaje a příjmy poslanců EP, úplatky konzultantům, závažné chyby zjištěné u nově vzniklých evropských agentur, podvody a korupce v mezinárodních programech (léčebné náklady, financování pomoci třetím zemím), manipulace a korupce ve veřejných zakázkách, přímé výdaje na společné politiky (vzdělání, výzkum, energetika, ochrana životního prostředí, sociální politika), zejména vykazování neexistujících služeb v rámci programu regionálního rozvoje a rozvoje zaměstnanosti, ØPadělání a pozměňování společné měny Ø Ø ž Jaroslav Fenyk 3 ØFinanční zájmy ES/EU ØNesrovnalost při nakládání s prostředky pocházejícími z rozpočtu ES/EU ØPodvod poškozující finanční zájmy ES/EU ž ž ž ž Jaroslav Fenyk 4 Øpočátky Ø80. léta ØMaastrichtská smlouva ØÚmluva o ochraně finančních zájmů ES z roku 1995, protokoly 1996, 1997 ØAmsterodamská smlouva ØLisabonská smlouva Øúvahy de lege ferenda – Corpus Juris, Corpus Juris 2000, Projekt Evropského veřejného žalobce, Evropský zatýkací rozkaz, atd. Øshrnutí ® ® Jaroslav Fenyk 5 PIF Úmluva 1.Protokol ECJ Protokol 2. Protokol Belgie 12.3.2002 12.3.2002 12.3.2002 12.3.2002 Bulharsko 6.12.2007 v souladu s čl. 2(1) Rozhodnutí Rady 2008/40/JHA (1.1.2008) Platnost v souladu s čl. 2(2) ČR neratifikováno neratifikováno neratifikováno neratifikováno Dánsko 2.10.2000 2.10.2000 2.10.2000 2.10.2000 Estonsko 3.2.2005 (4.5.2005) 3.2.2005 (4.5.2005) neratifikováno 3.2.2005 Finsko 18.12.1998 18.12.1998 18.12.1998 26.2.2003 Francie 4.8.2000 4.8.2000 4.8.2000 4.8.2000 Irsko 3.6.2002 3.6.2002 3.6.2002 3.6.2002 Kypr 31.3.2005 (29.6.2005) 31.3.2005 (29.6.2005) 31.3.2005 (29.6.2005) 31.3.2005 Jaroslav Fenyk 6 PIF Úmluva 1.Protokol ECJ Protokol 2. Protokol Lotyšsko 31.8.2004 (30.11.2004) 31.8.2004 (30.11.2004) 31.8.2004 (30.11.2004) 19.10.2005 Litva 28.5.2004 (26.8.2004) 28.5.2004 (26.8.2004) 28.5.2004 (26.8.2004) 28.5.2004 Lucembursko 17.5.2001 17.5.2001 17.5.2001 13.7.2005 Maďarsko neratifikováno neratifikováno neratifikováno neratifikováno Malta neratifikováno neratifikováno neratifikováno neratifikováno Německo 24.11.1998 24.11.1998 3.7.2001 5.3.2003 Nizozemsko 16.2.2001 28.3.2002 16.2.2001 28.3.2002 Polsko neratifikováno neratifikováno neratifikováno neratifikováno Portugalsko 15.1.2001 15.1.2001 15.1.2001 15.1.2001 Rakousko 21.5.1999 21.5.1999 21.5.1999 20.7.2006 Rumunsko 6.12.2007 v souladu s čl. 2(1) Rozhodnutí Rady 2008/40/JHA (1.1.2008) Platnost v souladu s čl. 2(2) Jaroslav Fenyk 7 PIF Úmluva 1.Protokol ECJ Protokol 2. Protokol Řecko 26.7.2000 26.7.2000 26.7.2000 26.7.2000 Slovensko 30.9.2004 (21.12.2004) 30.9.2004 (21.12.2004) 30.9.2004 (21.12.2004) 30.9.2004 Slovinsko 17.4.2007 (16.7.2007) 17.4.2007 (16.7.2007) 17.4.2007 (16.7.2007) 17.4.2007 Španělsko 20.1.2000 20.1.2000 20.1.2000 20.1.2000 Švédsko 10.6.1999 10.6.1999 10.6.1999 12.3.2002 Velká Británie 11.10.1999 11.10.1999 11.10.1999 11.10.1999 Jaroslav Fenyk 8 en Ø ØNařízení Evro=pského parlamentu a Rady 2185/1996 OJ L 292, 15.11.1996 (EC, Euratom) o vyšetřování konaných na místě ® ØNařízení Rady č. 1999/352 o zřízení Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF) Ø ØNařízení Evropského parlamentu a Rady 883/2013 L 248 Ú.l. ( EC Euratom) z 11.9. 2013 (OLAF) o vyšetřování prováděném úřadem OLAF en ®Nezávislost a organizace OLAF • •v čele stojí Generální ředitel dnes Ville Itälä, jmenovaný Komisí v součinnosti s EP a Radou a po kladném stanovisku dozorčího výboru na dobu 7 let, 1 období •Úřad vykonává vyšetřovací pravomoci naprosto nezávisle, při výkonu těchto pravomocí nesmí Ředitel vyžadovat, ani přijímat od EK či jiného orgánu či úřadu (evropského nebo národního) žádné pokyny – pokud by Komise přijala opatření, které zasahuje do nezávislosti Úřadu, může Ředitel podat stížnost k ESD •dozorčí výbor – vykonává pravidelnou kontrolu plnění vyšetřovacích funkcí Úřadu, tvořen 5 osobami nezávislými na orgánech ES + 5 náhradníky en ®Působnost OLAF – vykonává pravomoci Komise: •vnější správní vyšetřování •vnitřní správní vyšetřování •pomoc a koordinace ve vztahu k členským státům •rozvíjení koncepce boje proti podvodům •další operativní činnosti ® en Ø2010-2017 …. 1800 případů, 6,6 miliard EUR vrácení do rozpočtu EU, 2300 doporučení nebo předání věcí členským státům k dalšímu opatření Ø ØZávěrečná zpráva o vyšetřování a Výroční zpráva ® en ØRámcové rozhodnutí o EZR ØÚčel a okolnosti přijetí RR o EZR ØVydávací řízení a řízení o předání podle EZR Øodstranění administrativní fáze vydávacího řízení Øpřímý právní styk mezi justičními orgány Østanovení lhůt pro rozhodování Øpovinnost předat až na stanovené výjimky Øpovinnost předávat vlastní občany Øodstranění principu přezkoumávání oboustranné trestnosti u vybraných kategorií trestných činů ® Øje-li hledaná osoba stíhána pro trestný čin, za který je možno uložit TOS či ochranné opatření s horní hranicí nejméně 1 rok anebo je-li odsouzena k TOS či ochrannému opatření v délce nejméně 4 měsíců Øvyžádání osob pouze z metropolitních území členských států ® Øúdaje umožňující identifikaci obviněného Øvylíčení skutkového děje Øprávní kvalifikace Øúdaj o známém místě pobytu obviněného v členském státě Øuvedení dosavadního procesního postupu orgánů činných v trestním řízení, jakož i odůvodnění potřeby vyžádat obviněného z členského státu Ø ØObviněný může být stíhán pouze pro trestné činy, pro které byl jiným členským státem předán, až na výjimky uvedené v zákonu o mezinárodní justiční spolupráci ( 104/2013 Sb., ve znění pozdějších předpisů – dále jen „ZMS“) ØNejsou-li zde výjimky podle ZMS, soudce na návrh státního zástupce podá žádost o souhlas se stíháním pro jiné trestné činy. Ø a)předaná osoba neopustila po dobu 45 dnů území ČR poté co byla popuštěna, ačkoli jej mohla opustit, anebo na se na území ČR vrátila poté co ho opustila, b)jedná se o trestný čin, za který není možné uložit trest odnětí svobody nebo ochranné opatření omezující svobodu či vydat zatýkací rozkaz, c)předané osobě lze uložit pouze peněžitý trest nebo trest obecně prospěšných prací, přestože je lze přeměnit na TOS d)předaná osoba souhlasila s předáním do ČR a vzdala se práva speciality e)předaná osoba po svém předání se výslovně vzdala práva speciality pro trestné činy spáchané před svým předáním f)orgán předávajícího státu, který osobu předal, dal souhlas se stíháním předané osoby pro další trestný čin spáchaný před předáním Ø ØKSZ, v jehož obvodu se vyžádaná osoba zdržuje, nebo Øv jehož obvodu byla zadržena. Ø ØKSZ, v jehož obvodu se vyžádaná osoba zdržuje nebo v jehož obvodu byla zadržena, a to z vlastního podnětu nebo ØKSZ, kterému justiční orgán jiného členského státu, Ministerstvo spravedlnosti, Nejvyšší státní zastupitelství nebo Policejní prezidium zaslaly evropský zatýkací rozkaz ØZjistit, zda jsou podmínky pro předání na základě EZR, zejména: Øzda se hledaná osoba zdržuje na území ČR, Øvěk hledané osoby, Øevent. imunity a výsady hledané osoby, Øobčanství hledané osoby, Ø Ø Øtrestnost podle práva ČR, nejde-li o jednání uvedené v ZMS Øudělení amnestie, Øpromlčení trestního stíhání či výkonu trestu, jestliže stíhání tohoto trestného činu spadá do působnosti trestních právních předpisů ČR Øzda není hledaná osoba pro stejný skutek stíhána v ČR a)vrácení EZR b)podání návrhu soudu na předání hledané osoby podle Ø Ø Ødo 60 dnů od zadržení vyžádané osoby - lze prodloužit o 30 dnů Ønedodržení 90 denní lhůty – povinnost toto oznámit Eurojustu prostřednictvím národního člena ČR Ø Ø Ø ØRozhodnutí Rady o zřízení Evropského policejního úřadu (Europolu) ze dne 6. dubna 2009 (2009/371/SVV) ØCílem Europolu je podporovat a posilovat činnost příslušných orgánů členských států a jejich vzájemnou spolupráci při předcházení a boji proti organizované trestné činnosti, terorismu a dalším formám závažné trestné činnosti, které se dotýkají dvou nebo více členských států. Ø Ø ØPůsobnost Europolu se vztahuje na organizovanou trestnou činnost, terorismus a další formy závažné trestné činnosti uvedené v příloze, které se týkají dvou nebo více členských států takovým způsobem, který vzhledem k rozsahu, významu a následkům trestných činů vyžaduje společný postup členských států. ØPůsobnost Europolu se vztahuje také na související trestné činy, kterými jsou: Øtrestné činy, jejichž účelem je obstarání prostředků pro spáchání trestných činů spadajících do působnosti Europolu Øtrestné činy, jejichž účelem je usnadnění nebo dokončení trestných činů spadajících do působnosti Europolu Øtrestné činy, jejichž účelem je dosáhnout nepotrestání trestných činů spadajících do působnosti Europolu. Ø Ø Ønedovolený obchod s drogami Ønezákonná činnost související s praním peněz Øtrestná činnost spojená s jadernými a radioaktivními látkami, Ønezákonné převaděčství přistěhovalců Øobchodování s lidmi Øtrestná činnost související s motorovými vozidly Øvražda, těžké ublížení na zdraví Ønezákonný obchod s lidskými orgány a tkáněmi Øúnos, nezákonné omezování osobní svobody a braní rukojmí Ørasismus a xenofobie Øorganizovaná loupež, Ønedovolený obchod s kulturními statky, včetně starožitností a uměleckých děl Øpodvody, Øvydírání a vymáhání peněz za ochranu Øpadělání a produktové pirátství Ø Øpadělání veřejných listin a obchodování s nimi nezákonná činnost Øpadělání peněz a platebních prostředků Øpočítačová trestná činnost Økorupce, Ønedovolený obchod se zbraněmi, střelivem a výbušninami, Ønedovolený obchod s ohroženými druhy živočichů, Ønedovolený obchod s ohroženými druhy a odrůdami rostlin, Øtrestné činy proti životnímu prostředí, Ønedovolený obchod s hormonálními látkami a jinými prostředky na podporu růstu. ØSummit EU v Tampere/Finsko v říjnu 1999 ØPro-Eurojust začal svoji činnost v březnu 2001 in Bruselu ØFormálně byl EUROJUST založen Rozhodnutím Rady o zřízení Evropské jednotky pro soudní spolupráci (Eurojust) za účelem posílení boje proti závažné trestné činnosti z 28. února 2002 (2002/187/JHA) ØProsinec 2002 – přestěhování do Haagu ØJe tvořen 27 národními členy (jeden z každého členského státu) ØRozhodnutí Rady o posílení Eurojustu ze dne 16. prosince 2008 (2009/426/SVV) Ø Ø clip_image002 Budova Eurojust v Haagu Budova Mezinárodního trestního soudu ØDo obecné působnosti Eurojustu spadají trestní věci, pro které je příslušný Evropský policejní úřad (Europol) a některé jiné trestné činy. ® Ø Øpodporovat a zdokonalovat koordinaci příslušných orgánů členských států při vyšetřování a stíhání vedeném v těchto členských státech Øzdokonalovat spolupráci příslušných orgánů členských států, zejména usnadňovat vyřizování žádostí a rozhodnutí o justiční spolupráci včetně těch, jež se týkají nástrojů uvádějících v účinek zásadu vzájemného uznávání Øjinak podporovat příslušné orgány členských států za účelem zvyšování účinnosti jejich činnosti při vyšetřování a stíhání ØFunkční období národního člena trvá nejméně 4 roky ØČlenský stát původu může jej může jmenovat na další funkční období. ØNárodní člen nemůže být odvolán před koncem funkčního období bez předchozího uvědomění Rady a bez uvedení důvodu. ØVeškerá výměna informací mezi Eurojustem a členskými státy probíhá prostřednictvím národních členů. Ø