Rozpočtový proces Rozpočtový proces - obecně ´Finanční a správní řízení sui generis ´Zákonem stanovený pracovní postup státních orgánů platný pro sestavování, schvalování, plnění a kontrolu rozpočtů ´Společné rysy veřejných rozpočtů = rozpočtové zásady ´Univerzální zásady ´Zásady uplatňované v rozpočtovém procesu ´ Univerzální zásady ´Snaha o maximální příjem, optimální využití prostředků a úspornost u výdajů ´Vyrovnaný rozpočet ´Provádění změn schváleného rozpočtu ´Vymezení odpovědnosti za rozpočtové hospodaření ´Časové omezení použití rozpočtových prostředků ´Účelovost rozpočtových prostředků Zásady uplatňované v rozpočtovém procesu ´Při řízení rozpočtového procesu ´Zásada každoroční sestavování a schvalování rozpočtu ´Zásada reálnosti a pravdivosti rozpočtu ´Zásada účelovosti ´Zásada úplnosti a jednotnosti rozpočtu ´Zásada publicity ´ Zásady uplatňované v při hospodaření s rozpočtovými prostředky ´Zásada efektivnosti a hospodárnosti ´Zásada přednosti výdajů před příjmy (výdaje se využívají k ekonomickému růstu, příjmy by měly stabilizovat ekonomiku ´Zásada omezení přesunů v rozpočtu (přesuny lze realizovat pouze na základě zákonného zmocnění a při splnění stanovených podmínek) ´Zásada stanovení pravidel v případě rozpočtového provizoria ´Rozpočtové provizorium – v období, na něž nebyl schválený rozpočet Rozpočtový proces 3 ETAPY ´1. Sestavení a schválení rozpočtu ´2. Plnění a kontrola rozpočtu ´3. Sestavení a schválení závěrečného účtu ´ ´Tyto etapy se uplatňují u všech veřejných rozpočtů Státní rozpočet - rozpočtový proces ´Sestavení a schválení rozpočtu ´Plnění rozpočtu, hospodaření s rozpočtovými prostředky a kontrola hospodaření s rozpočtovými prostředky ´Sestavování schválení závěrečného účtu Státní rozpočet – sestavení ´Návrh zákona o státní rozpočtu – zpracovává MF spolu se správci jednotlivých kapitol (ministerstva), územními samosprávnými celky, dobrovolnými svazky obcí, Regionálními radami regionů soudržnosti a státními fondy. ´vychází ze střednědobého výhledu SR ´Celkové výdaje státního rozpočtu v návrhu zákona o státním rozpočtu ministerstvo stanoví na základě částky výdajového rámce státního rozpočtu a státních fondů schválené vládou podle zákona upravujícího pravidla rozpočtové odpovědnosti, která je v něm uvedena jako částka na rok bezprostředně následující po běžném roce ministerstvo tuto částku upraví podle § 8 odst. 2 rozpočtových pravidel (z. č. 218/2000) ´ ´ ´ ´ ´ ´MF předkládá předběžný návrh zákona o státním rozpočtu, spolu se střednědobým výhledem a návrh ke schválení vládě nejpozději do 31.8. běžného roku ´Vláda předloží návrh zákona o SR poslanecké sněmovně nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku ´Dodatky k takovému návrhu může předložit nejpozději 15 dnů před schůzí Sněmovny, na níž má dojít k prvému čtení zákona. ´ Předseda přikáže návrh zákona o státním rozpočtu k projednání rozpočtovému výboru. ´ Součástí zákona o státním rozpočtu nemohou být změny, doplnění nebo zrušení jiných zákonů. ´ Státní rozpočet – schvalování ´1. čtení – schvalují se základní údaje, ´a to Výše příjmů a výdajů, saldo a ů vypořádání salda celkový vztah k rozpočtům krajů a obcí, rozsah zmocnění výkonných orgánů ´Schválí x doporučí změny a stanoví termín pro předložení nového návrhu rozpočtu ´Pokud jsou schváleny základní údaj, nelze je již následně měnit ´2. čtení – podrobná rozprava, pozměňovací návrhy ´3. čtení – rozprava, navrhnout lze jen opravu legislativně technických chyb, gramatických a tiskových chyb, lze přednést návrh na opakování 2.čtení, hlasuje se o rozpočtu jako celku Státní rozpočet – schvalování ´rozpočet je schválen a publikován ve sbírce zákonů ´ není-li schválen platí tzv. rozpočtové provizorium ´ ´Blíže a podrobněji proces schvalování státního rozpočtu upravuje zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny ( v platném znění), ´A to v ustanoveních § 101 a následujících ´ČÁST TŘINÁCTÁ - PROJEDNÁVÁNÍ NÁVRHU ZÁKONA O STÁTNÍM ROZPOČTU Rozpočtové provizorium - § 9 Rozpočtových pravidel ´K 1. dni rozpočtového roku není rozpočet schválen, ´Pravidla pro financování výdajů státu jsou stanoveny zákonem o rozpočtových pravidlech ´Platí do nabytí účinnosti zákona o státním rozpočtu ´Ukazatele rozpočtového provizoria – po měsících 1/12, vychází se z posledního schváleného zákona o státním rozpočtu ´Pokud je zákon o státním rozpočtu schválen, avšak nenabyl k 1. dni rozpočtového roku účinnosti, řídí se hospodaření v období rozpočtového provizoria tímto schválným rozpočtem. ´ Plnění rozpočtu a hospodaření s rozpočtovými prostředky ´Shromažďování finančních prostředků, jejich přerozdělování a spotřebovávání ´Rozpočtové opatření – u organizační složky státu nebo státní příspěvkové organizace mohou vznikat potřeby rozpočtově nezajištěné ´Řeší se odsunem jiné plánované potřeby, úsporou, omezením úkolu nebo použitém mimorozpočtových zdrojů (příjmy z hospodářské činnosti) ´Je třeba provést úpravu rozpočtu rozpočtovým opatřením (RO) ´ Přesun finančních prostředků mezi závaznými ukazateli rozpočtu ´Povolené překročení rozpočtu výdajů, kdy nedochází ke změně závazného ukazatele ´Vázání prostředků v rámci rozpočtu, kdy nedochází ke změně závazného ukazatele ´O všech RO informuje vláda PS ´ ROZPOČTOVÉ OPATŘENÍ ´Přesun prostředků SR v rámci závazných ukazatelů ´Povolené překročení rozpočtu výdajů, kterým nedochází ke změně ukazatele ´Vázání prostředků SR ´Souvztažné zvýšení P+V SR (může vláda x ministr f. 5-10% záv. ukazatelů, Rozpočtový výbor PS nad 10%- §24 RP ´Není – li přesun rozpočtových prostředků proveden Rozpočtovým opatřením považuje se takovýto přesun za neoprávněné použití rozpočtových prostředků = porušení rozpočtové kázně Porušení rozpočtové kázně ´Neoprávněné použití peněžních prostředků SR a jiných prostř. Státu ´Neopr. Použití či zadržení prostředků SR, SF, NF nebo st. Fin. Aktiv ´Neprovední odvodu Přísp.org. ´Neuložení odvodu zřizovatelem ´Nevrácení prostředků, ……§44 RP ´ÚHRADA POTŘEB ROZPOČTOVĚ NEZAJIŠTĚNÝCH, ROZPOČTOVÁ OPATŘENÍ A VLÁDNÍ ROZPOČTOVÁ REZERVA blíže upraveno §§ 22 a následujícími Rozpočtových pravidel (z.č. 218/2000 Sb.) AD 2.) Kontrola plnění rozpočtu ´Kontrola vnitřní ´Ministerstvo- průběžná KO ´ Vláda 1x za ¼ roku- rozp.výboru PS ´ Poslanecká sněmovna 1x ½ roku ´ Na základě zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě-průběžná ´ ´ Kontrola vnější ´NKÚ + OFS(FÚ) ´ ´změny v rozpočtu musí mít formu ROZPOČTOVÉHO OPATŘENÍ ´ Kontrola plnění rozpočtu - vnitřní ´Kontrola dodržování rozpočtu ´Vnitřní x vnější ´Průběžná x následná ´Průběžná vnitřní – MF pravidelně zpravidla čtvrtletně informuje vládu ´Za plnění rozpočtu odpovídá vláda PS – zpráva za pololetí ´Zpráva je publikována elektronicky (způsobem umožňující dálkový přístup) ´Subjekty napojeny na veřejné rozpočty zasílají informace do CSÚIS ´Následná kontrola – roční zprávy ´Organizační složky státu, státní Po a státní fondy, obsah roční zprávy stanoví ministerstvo vyhláškou Kontrola plnění rozpočtu - vnější ´Průběžná vnější – provádí územní finanční orgány, kontrolují dodržování rozpočtové kázně ´Porušení rozpočtové kázně = neoprávněné použití nebo zadržení prostředků státního rozpočtu nebo státního fondu ´Za porušení rozpočtové kázně je uložen odvod plus penále ve výši 1 promile z částky odvodu za každý den prodlení, nejvýše však do výše tohoto odvodu ´Specifická kontrola – finanční kontrola (veřejnosprávní) zákona č. 320/2001 Sb.. o Finanční kontrole, v platném znění ´Kontrola NKÚ – nezávislý orgán, který kontroluje hospodaření s rozpočtovými prostředky – zakotven v Ústavě čl. 97 Sestavení a schválení závěrečného účtu ´Dokument , který obsahuje údaje výsledcích rozpočtového hospodaření za uplynulý rok ´Zpracovává ministerstvo v součinnosti se správci kapitol, ÚSC a státními fondy ´Předkládá vládě, zároveň předkládá návrh na využití přebytku nebo na úhradu schodku ´Návrh státního závěrečného účtu předkládá vláda PS nejpozději do 30.4. následujícího roku ´O použití přebytku nebo úhradě schodku rozhoduje na návrh vlády PS ´„závěrečný účet nemá formu zákona“ je pouze zveřejněn Státní závěrečný účet ´= údaje o výsledcích rozpočtového ´ hospodaření minulého roku ´ ´ Součástí návrhu SZÚ jsou závěrečné účty kapitol , které jsou předkládány Poslanecké sněmovně Přílohy státního závěrečného účtu ´Údaje o výsledcích rozpočtového hospodaření ÚSC ´Závěrečné účty státních fondů ´Přehled o státních finančních aktivech a pasivech ´Přehled o státních zárukách ´Přehled o stavech fondů organizačních složek státu ´STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET A VYPRACOVÁNÍ JEHO NÁVRHU ´Konkrétněji specifikováno §§ 29 a následující rozpočtových pravidel ´Z. č. 218/2000 Sb. Rozpočtový proces územních rozpočtů ´Etapy: ´Sestavování ´Schvalování ´Publicita ´Hospodaření ´Kontrola ´Hodnocení ´ ´Rozpočtový proces patří do samostatné působnosti ÚSC ´ ´ Sestavení a schválení rozpočtu ÚSC ´Sestavení návrhu v návaznosti na střednědobý výhled rozpočtu ´Odhad příjmů (místní poplatky, příjem z daní, dotací darů atd.) ´Odhad výdaje na výkon veřejné správy a rozvoj municipality ´Vychází ze střednědobého výhledu (plán příjmů a výdajů zpravidla na 2 až 5 let) ´Návrh rozpočtu zpravidla sestavuje rada ÚSC, schvalování rozpočtu spadá do pravomoci zastupitelstva ´Publicita návrh rozpočtu musí být zveřejněn nejméně 15 před projednáním v zastupitelstvu, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup ´Občané se k rozpočtu mohou vyjádřit formou písemných připomínek nebo se mohou přímo účastnit projednání v zastupitelstvu, jednání zastupitelstva je veřejné. ´ 1.Vypracování rozpočtu ´Návrh: 1.Finanční výbor 2.Rada 3.Finanční komise 4.Zastupitelstvo ´DOPORUČUJI z. č. 128/2000 Sb., z o obcích z.č. 129/2000 Sb., o krajích, ´popř. z. č. 131/2000 Sb., o hl. m Praze - v části „pravomoci jednotlivých orgánů“ ´ ´Připomínky k návrhu: ´Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvalování ØVyvěšení - 15 dnů před schválením ØSchválení – ZASTUPITELSTVO- formou usnesení ØRozpočtové provizorium ØRozpis ukazatelů-finanční výbor ØHospodaření a kontrola ´ Rozpočet ÚSC – rozpočtové provizorium ´Není-li rozpočet schválen do 1. dne rozpočtového roku, hospodaří ÚSC v rozpočtovém provizoriu ´Pravidla rozpočtového provizoria potřebná k zajištění plynulosti hospodaření stanoví zastupitelstvo ÚSC ´měsíční výdaje ÚSC celku stanovené v pravidlech rozpočtového provizoria nesmí překročit jednu dvanáctinu výdajů rozpočtu schváleného pro předchozí rozpočtový rok ´Rozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se stávají příjmy a výdaji rozpočtu po jeho schválení ´Schválená pravidla rozpočtového provizoria se zveřejňují do 30 dnů od jejich schválení Plnění rozpočtu a rozpočtové opatření ´Rada ÚSC zabezpečuje hospodaření ÚSC podle schváleného rozpočtu, provádí rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem obce ´Potřebné změny či úpravy rozpočtu = rozpočtové opatření ´a) přesun rozpočtových prostředků, při němž se jednotlivé příjmy nebo výdaje navzájem ovlivňují, aniž by se změnil jejich celkový objem nebo schválený rozdíl celkových příjmů a výdajů, ´b) použití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových, rozpočtem nezajištěných výdajů, čímž se zvýší celkový objem rozpočtu, ´c) vázání rozpočtových výdajů, jestliže je jejich krytí ohroženo neplněním rozpočtových příjmů; tímto opatřením se objem rozpočtu snižuje. ´Rozpočtové opatření schvaluje zastupitelstvo a je zveřejněno do 30 dnů od jeho schválení ´ 2. Hospodaření a kontrola vPlnění sleduje finanční a kontrolní výbor vRada obce, kraje vFinanční komise ´ ´Časové použití prostředků-jen pro fiskální rok, ´Ostatní se převádějí ´KONTROLA- vnitřní ´ vnější ´ ´ Vnitřní kontrola üFinanční výbor üKontrolní výbor üZastupitelstvo üRada üStarosta üHejtman ´ Vnější kontrola üObčané üÚFO üNKÚ üKraj- přezkoumávání hospodaření ÚSC – z.č. 420/2004 Sb., üMinisterstvo financí ü ü Plnění rozpočtu a jeho kontrola ´ÚSC vykonává kontrolu svého hospodaření podle zákona 320/2001 Sb. o finanční kontrole po celý rozpočtový rok. ´Předběžná, průběžná, následná ´ÚSC vykonává kontrolu hospodaření jím zřízených nebo založených právnických osob. ´Po skončení kalendářního roku je ÚSC povinen dát si přezkoumat své hospodaření za uplynulý kalendářní rok podle zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ´ ´ 3. Závěrečný účet ÚSC ´Po skončení rozpočtového roku sestavuje ÚSC závěrečný účet ´Údaje o všech příjmech a výdajích v členění podle rozpočtové skladby ´Rozpočtová skladba (členění příjmů a výdajů, ministerstvo ji stanoví vyhláškou) ´Závěrečný účet musí být zveřejněn 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu (občané mohou mít připomínky) ´Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu při jeho projednávání zastupitelstvem ´Zastupitelstvo závěrečný účet schválí nebo schválí s výhradou Závěrečný účet ´Sestavuje: Finanční výbor Rada Finanční komise Zastupitelstvo Připomínky: Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvaluje : Zastupitelstvo - usnesení