PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zápatí prezentace Správa na úseku pozemních komunikací seminář 27. dubna 2022 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 2 Obecný úvod nDopravní infrastruktura: spojovací sítě (pozemní, vodní, energetické a jiné) nDůležitý pojem i z hlediska územního plánování n nProces dopravy : dopravní prostředek n dopravní cesta n lidský činitel n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 3 Typy nSpráva na úseku: npozemních komunikací ndrážní dopravy nletecké dopravy nlodní dopravy - vnitrostátní plavba n - námořní plavba n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správa na úseku pozemních komunikací nnejrozsáhlejší součást dopravní infrastruktury ČR nprávní úprava: zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích na) kategorizaci PK, jejich stavbu, podmínky užívání a jejich ochranu, nb) práva a povinnosti vlastníků PK a jejich uživatelů nc) výkon státní správy ve věcech PK Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 5 Pozemní komunikace nZák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích n n- kategorie pozemních komunikací (dopravní infrastruktura v ČR) n- veřejný zájem nA) lze realizovat i formou PPP n nB) vyvlastnění n - lze zřídit i věcné břemeno (stavba na daném pozemku) n - vždy za náhradu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 6 Kategorie pozemních komunikací nDefinice: Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti. ntzv. vyhrazený majetek (srov. §9) nDálnice – stát (ŘSD – příspěvková organizace) n nSilnice- silnice I. třídy – stát (ŘSD – příspěvková organizace) n silnice II. třídy – kraj n silnice III. třídy – kraj n nmístní komunikace (I. až IV. třída)- obec n núčelová komunikace – fyzické nebo právnické osoby (lze omezit přístup veřejnosti), občanskoprávní vztahy, je ve vlastnictví soukromé FO nebo PO nsrov: www.mdcr.cz www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dálnice na) dálnice npro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly npřístupná nikoli „všeobecně“ nbez přímého přístupu ze sousedních pozemků, pouze z pozemků či nemovitostí sloužících pro účely dálnice noddělená místa napojení pro vjezd a výjezd nsměrově oddělené jízdní pásy nbez úrovňových křížení Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Silnice nb) silnice nurčená k užití silničními a jinými vozidly a chodci ntvoří silniční síť npodle určení a dopravního významu kategorizace nI. třídy zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu (může být vystavěna jako rychlostní silnice – podobná parametrům dálnice) nsilnice II. třídy pro dopravu mezi okresy nsilnice III. třídy k vzájemnému spojení obcí nebo jejich napojení na ostatní PK Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 9 Účelová komunikace n§7 nÚčelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. nPříslušný silniční správní úřad může na návrh vlastníka účelové komunikace a po projednání s příslušným orgánem Policie České republiky upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci, pokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled účelová komunikace nslouží * ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků, nebo * ke spojení těchto nemovitostí s ostatními PK * nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků nveřejně přístupná nale i neveřejná * lze upravit nebo omezit veřejný přístup, pokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů vlastníka (žádost) * PK v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele, určuje způsob užívání nvýznam judikatury (viz dále) n Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Účelová komunikace nnemusí být nutně stavbou dle stavebního zákona, např. i pouhé koleje vyjeté v trávě nebo zpevněné místy kamením či sutí n nnerozhoduje stav v katastru (zde zpravidla ostatní plocha) n Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Účelová komunikace núčelová komunikace nznaky – zákon + judikatura (VOP 6669/2008/VOP/DS) n1) stálá a v terénu patrná dopravní cesta, která n2) naplňuje účel stanovený v zákoně, přičemž n3) její vlastník dal souhlas k obecnému užívání veřejností a zároveň (i konkludentní) n4) tato cesta naplňuje nutnou komunikační potřebu n nvznik „ze zákona“ po splnění znaků n n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nutná komunikační potřeba nk jakému cíli cesty vedou (louka, les, zahrádka, chata, rodinný dům), n – jak se od sebe liší dané alternativní cesty (délka, šířka, povrch, sklon, úhly zatáček), n– zda a jak rozsáhle by bylo třeba cíl cesty (pozemek nebo budovu) stavebně upravovat, aby byl možný alternativní přístup nebo příjezd, n – zda jedna z nich vede po soukromém a druhá po obecním pozemku apod Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Příklad výrokové části rozhodnutí nMěstský úřad Vrchlabí, odbor rozvoje města a územního plánování jako příslušný silniční správní úřad podle § 40 odst. 4 písm. a) zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pozemních komunikacích“), rozhodl v řízení o žádosti MUDr. Davida Havla, nar. 1.8.1967 a Aleny Havlové, nar. 24.4.1972, oba bytem Luční 522, 543 03 Vrchlabí (dále jen „žadatel“) ve věci určení, zda jsou pozemky parc. č. 757/1 a 755/8, v k. ú. Podhůří-Harta veřejně přístupnou účelovou komunikací, podle § 142 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, t a k t o: n Na pozemcích parc. č. 757/1 a 755/8, v k. ú. Podhůří-Harta se nenachází veřejně přístupná účelová komunikace ve smyslu ust. § 7 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích, neboť předmětné pozemky nenaplňují zákonné znaky veřejně přístupné účelové komunikace ve smyslu platné právní úpravy a ustálené judikatury. Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 15 Znaky - cesta nRozsudek NSS ze dne 2. 5. 2012, č. j. 1 As 32/2012-42 nI. V řízení o určení, zda je určitý pozemek (cesta) veřejně přístupnou účelovou komunikací, či nikoli (§ 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích), je třeba v prvé řadě zkoumat, existuje-li zde vůbec dopravní cesta ve smyslu § 2 odst. 1 citovaného zákona, která je užívána v režimu obecného užívání (§ 19 uvedeného zákona). nII. Obecné užívání účelové pozemní komunikace spočívá v možnosti blíže neurčeného okruhu osob tuto komunikaci bezplatně užívat, a to způsobem obvyklým a k účelům, ke kterým je tato komunikace určena. Nejde-li o cestu obecně užívanou, nemůže jít ani o pozemní komunikaci. Úprava užívání takové cesty proto musí být řešena nikoli prostřednictvím institutů veřejného práva (deklarace veřejně přístupné účelové komunikace), ale práva soukromého. n nRozsudek KS v Praze, ze dne 5. 5. 2016 48, č. j.A 7/2015-140 nDošlo-li k faktickému (rozoráním) či právnímu (ztrátou komunikační potřeby v důsledku scelení pozemků) zániku veřejně přístupné účelové komunikace (§ 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích) sloužící obhospodařování zemědělských pozemků v době nesvobody, může výjimečně dojít k „obživnutí“ již zaniklé veřejné komunikace včetně souhlasu s jejím veřejným užíváním daným v době před kolektivizací (resp. od nepaměti), jestliže v přiměřené době po navrácení přilehlých pozemků původním vlastníkům v restituci dojde v terénu k obnovení této komunikace a komunikace je nadále nezbytná. n n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 16 Znaky PK- souhlas nNález ústavního soudu ze dne 9. 1. 2008, sp. zn. II. ÚS 268/06 nVlastnické právo náleží svou povahou do kategorie „základních“ práv a svobod jednotlivce („core-rights“), a tvoří tedy jádro personální autonomie jednotlivce ve vztahu k veřejné moci. Podle liberální tradice, která stála u zrodu ideologie základních práv a svobod, je vlastnické právo všezahrnující kategorií autonomního postavení jednotlivce vůči veřejné moci (srov. např. Komárková, B. Původ a význam lidských práv. Praha : SPN, 1990, s. 103: „Locke ukládá státu ochranu pozemských hodnot života, osobní svobody a věcného vlastnictví. Později shrnuje do pojmu vlastnictví všechny tyto hodnoty ...“). nÚstavně konformní omezení vlastnického práva je možné pouze ve veřejném zájmu, na základě zákona a za náhradu, přičemž míra a rozsah omezení musí být proporcionální ve vztahu k cíli, který omezení sleduje, a prostředkům, jimiž je omezení dosahováno. Tam, kde jedna z těchto podmínek nuceného omezení vlastnického práva absentuje (například zákon nepředpokládá poskytnutí kompenzace za jeho omezení), jedná se o neústavní porušení vlastnického práva. V takových případech lze ústavně konformně omezit vlastnické právo pouze se souhlasem vlastníka, proto existuje-li v zákoně veřejnoprávní institut omezující vlastnické právo, aniž by s tímto omezením spojoval poskytnutí náhrady, je nezbytnou podmínkou jeho ústavní konformity souhlas vyjádřený vlastníkem. nTak je tomu v případě tzv. veřejně přístupných účelových komunikací definovaných v ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v jejichž případě je vlastnické právo omezeno tím, že vlastník musí strpět obecné užívání pozemku jako komunikace (§ 19 citovaného zákona) a umožnit na něj veřejný přístup. Zákon o pozemních komunikacích však toto omezení nespojuje s poskytnutím finanční náhrady. S ohledem na shora uvedené lze tedy konstatovat, že jeho jediný ústavně konformní výklad je ten, že s takovým omezením vlastnického práva musí vlastník příslušného pozemku souhlasit. Vedle nezbytného souhlasu vlastníka je podmínkou veřejného užívání soukromého pozemku též existence nutné a ničím nenahraditelné komunikační potřeby. Z dnešních hledisek posuzování legitimních omezení základních práv se totiž jedná o nezbytnou podmínku proporcionality omezení. Zjednodušeně řečeno, existují-li jiné způsoby, jak dosáhnout sledovaného cíle (zajištění komunikačního spojení nemovitostí), aniž by došlo k omezení vlastnického práva, je třeba dát před omezením vlastnického práva přednost těmto jiným způsobům. n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 17 Znaky - souhlas nNález ústavního soudu ze dne 15. 3. 2011, sp. zn. III. ÚS 2942/10 nV případech, v nichž zákon nepředpokládá poskytnutí kompenzace za omezení vlastnického práva, lze je ústavně konformně omezit pouze se souhlasem vlastníka, čili existuje-li v zákoně veřejnoprávní institut omezující vlastnické právo, aniž by s tímto omezením spojoval poskytnutí náhrady, je nezbytnou podmínkou jeho ústavní konformity souhlas vyjádřený vlastníkem. Tak je tomu v případě tzv. veřejně přístupných účelových komunikací definovaných v ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v jejichž případě je vlastnické právo omezeno tím, že vlastník musí strpět obecné užívání pozemku jako komunikace (§ 19 zákona) a umožnit na něj veřejný přístup. Existují-li jiné způsoby, jak dosáhnout sledovaného cíle (zajištění komunikačního spojení nemovitostí), aniž by došlo k omezení vlastnického práva, je třeba dát před omezením vlastnického práva přednost těmto jiným způsobům. nObecný soud v rámci ústavně konformní interpretace § 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, na základě důkazního řízení musí mít za prokázané, že vlastník poskytl – výslovně anebo konkludentně – souhlas s veřejným užíváním účelové komunikace, a dále musí mít za prokázanou podmínku potřebnosti. Konkludentní souhlas s veřejným užíváním účelové komunikace (§ 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích) nelze bez dalšího vyvodit z toho, že stěžovatel nebo jeho právní předchůdce účelovou komunikaci neoplotili ani neoznačili jako soukromý pozemek se zákazem vstupu. Při posouzení ať již výslovného anebo konkludentního souhlasu soud musí zohlednit i zákonnou úpravu nakládání s majetkem České republiky, jak je obsažena v zákoně č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, tj. zdali nebyl dán nad rámec zákonných povinností při hospodaření s majetkem státu. n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 18 Znaky - komunikační potřeba nRozsudek NSS ze dne 16. 5. 2011, č. j. 2 As 44/2011-99 nI. Omezení vlastnického práva v podobě existence veřejně přístupné účelové pozemní komunikace bez souhlasu vlastníka představuje omezení ve prospěch veřejného zájmu (čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod), nikoliv omezení ve prospěch chráněného obecného zájmu (čl. 11 odst. 3 Listiny), a proto za ně náleží náhrada. nII. Předpokladem pro vydání deklaratorního rozhodnutí o tom, že určitá komunikace je veřejně přístupnou účelovou pozemní komunikací ve smyslu § 7 odst. 1 věty první zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, je mj. souhlas vlastníka pozemku, na kterém se komunikace nachází. Není-li tento souhlas dán nebo jsou-li o něm důvodné pochybnosti, je možné k deklaraci existence účelové pozemní komunikace přistoupit výhradně za splnění následujících podmínek: naplnění zákonných znaků veřejně přístupné účelové pozemní komunikace, existence nezbytné komunikační potřeby a poskytnutí odpovídající náhrady za omezení vlastnického práva. Podmínka existence nezbytné komunikační potřeby je splněna, pokud se v dané lokalitě nenachází k předmětné komunikaci alternativa, o níž by bylo možné vzhledem ke konkrétním podmínkám v území ještě rozumně uvažovat. n nRozsudek NSS ze dne 17. 10. 2012, sp. zn. 22 Cdo 766/2011 nPrávo obecného užívání účelové komunikace je vázáno na uspokojování nutné komunikační potřeby. Jakmile tato potřeba pomine, uvedené právo zaniká, stejně jako omezení vlastníka pozemku, na kterém se komunikace nachází (tzv. elasticita vlastnictví). n nRozsudek NSS ze dne 30. 3. 2017, č. j. 5 As 140/2014-85 nV rámci zjišťování existence veřejně přístupné účelové komunikace je nezbytné posoudit splnění podmínky nutnosti komunikační potřeby i v případě, že právní předchůdce vlastníka komunikace souhlasil s jejím veřejným užíváním. n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 19 Ochrana obecného užívání nPřestupky (§ 42a a 42b ZoPK) nfyzická osoba, právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, nže omezí obecné užívání dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace bez povolení nebo v rozporu s tímto povolením neoprávněně zřídí objížďku nebo neoznačí uzavírku nebo objížďku (pokuta do 500000 Kč) nbez povolení umístí na pozemní komunikaci pevnou překážku nebo ji neodstraní na svůj náklad ve lhůtě stanovené silničním správním úřadem (pokuta do 300000 Kč) n nPevné překážky (§ 29 ZoPK) npevnou překážku lze umístit na pozemní komunikaci pouze na základě povolení silničního správního úřadu vydaného po projednání s vlastníkem dotčené pozemní komunikace a se souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky. npovolení lze vydat pouze za předpokladu, že nebude ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu a že žadatel o vydání povolení zajistí na svůj náklad všechna potřebná opatření npevné překážky, na jejichž umístění nebylo vydáno povolení, jsou jejich vlastníci povinni odstranit na svůj náklad ve lhůtě stanovené silničním správním úřadem. Po marném uplynutí stanovené lhůty je vlastník, popřípadě správce dálnice, silnice nebo místní komunikace oprávněn odstranit pevnou překážku na náklady jejího vlastníka n nvztahuje se i na veřejně přístupné účelové komunikace n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dopravní právo - Doprava na pozemních komunikacích 20 Rozhodování silničního úřadu nOmezení užívání veřejně přístupné účelové komunikace (§ 7 odst. 1 ZoPK) npříslušný silniční správní úřad obecního úřadu obce s rozšířenou působností může na žádost vlastníka účelové komunikace a po projednání s Policií České republiky upravit nebo omezit veřejný přístup na účelovou komunikaci npokud je to nezbytně nutné k ochraně oprávněných zájmů tohoto vlastníka. núprava nebo omezení veřejného přístupu na účelové komunikace stanovené zvláštními právními předpisy tím není dotčena (= zejména obecná omezení plynoucí ze ZoPK či případně omezení plynoucí z pravidel provozu podle ZoSP) n nDeklaratorní rozhodnutí (§ 7 odst. 2 ZoPK) nv pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad n= rozhodování o tom, zda je účelová komunikace veřejně přístupná či nikoli nale také o tom, zda jsou v určitém případě naplněny znaky veřejně přístupné pozemní komunikace n n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 21 Kategorizace pozemních komunikací n- zařazení PK provádí silniční správní úřad nKritéria pro posouzení: n - dopravní význam n - stavebně technické vybavení n - její určení (kolaudace) ) pasport stavby n nzměna na základě změny dopravního významu nebo určení pozemní komunikace n nzměna kategorie může vyžadovat změnu vlastnických vztahů n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pozemní komunikace nsoučásti PK např.: nvšechny konstrukční vrstvy vozovek a krajnic nodpočívky, mostní objekty, tunely, zdi, násypy, příkopy, silniční pomocné pozemky, svislé dopravní značky, svodidla, zpomalovací prahy, kanalizace k odvádění povrchových vod npřilehlé chodníky, veřejná parkoviště, podchody n (pokud nejsou samostatnými místními komunikacemi) npříslušenství PK např.: npřenosné svislé dopravní značky nveřejné osvětlení, světelná signalizační zařízení nsilniční vegetace, ploty, přechody zvěře nmýtné brány apod. n Zápatí prezentace 22 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Obecné užívání nobecné užívání PK n„veřejnoprávní užívací titul“ npodmínky nkaždý nbezplatně nobvyklým způsobem a nk účelům, ke kterým jsou určeny nv mezích zvláštních předpisů upravujících provoz a nza podmínek stanovených zákonem o PK nuživatel povinnost přizpůsobit se stavebnímu a dopravně technickému stavu dotčené PK n Zápatí prezentace 23 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 24 Obecné užívání nBezplatné užívání pozemní komunikace obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým je určena (výjimky stanoveny zákonem) nPovinnost se přizpůsobit stavebnímu a dopravně technickému stavu nOmezení: nStání vozidel – regulace odstranění vraku- povinnost vlastníka vraku na výzvu vlastníka pozemní komunikace (lhůta 2 měsíců), jinak vrak bude odstraněn a zlikvidován (náklad nese buď vlastník vraku nebo vlastník PK) nPovolení uzavírky, nařízení objížďky – silniční správní úřad, povolení (uzavření více jak poloviny jednoho jízdního pruhu v délce větší než 50 m a na dobu delší než tři dny) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 25 Zpoplatnění obecného užívání n3 typy: n nStání vozidel – stanoví obec n nMýtné – podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti (tzv. výkonové zpoplatnění) n nČasový poplatek – časové užívání n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 26 Časový poplatek nJak dlouho: 1 rok, 1 měsíc, 10 dnů nKdo: motorové vozidlo do 3,5 tun n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 27 Mýtné nCíl: podílení se na nákladech spojených s výstavbou, modernizací, údržbou a provozem významných silničních tahů nJak: Systém elektronického mýtného (nedochází k omezování vozidel) pozor na změnu nKdo provozuje: za MD může smluvně provozovat jiný subjekt nKdo platí: vozidla nad 3,5 tun a další kritéria n nVýše mýtného se stanoví součinem sazby mýtného a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 28 Určení sazby mýtného nPravidlo: nemá převýšit náklady na: -výstavbu zpoplatněných PK -údržbu a opravu -správu související s provozem PK -výstavbu a provoz systému výběru mýtného n při zjištění nesrovnalosti (příjem přesahuje výdaj) – nutno do dvou let výši mýtného upravit n - - www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 29 Stání vozidel nKdo: stanovuje obec nJak: nařízením nCíl: organizace dopravy na jejím katastrálním území (nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu) nKdy: státní max. do 24 hodin n odstavení nákladního vozidla pro účely zajištění celního odbavení n státní vozidla podnikatele, který má sídlo (nebo provozovnu) na území obce n stání vozidla FO ve vazbě na vlastnictví nemovitosti nebo trvalý pobyt www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 30 Stání vozidel nPovinnost stanovit: částku n způsob placení n způsob prokazování nNutno označit dopravní značkou www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 31 Zvláštní užívání nkategorie vymezené zákonem (§ 25) nužití PK k jiným účelům, než je určena a jiným než obvyklým způsobem n- např: přeprava nadměrného nákladu, umisťování reklamních zařízení, vyhrazené parkování, pořádání sportovních a obdobných akcí, umístění inženýrských sítí nPodmínky: n- pouze povolení silničního správního úřadu n - souhlas vlastníka PK, popřípadě MV nebo Policie ČR (výjimky:provádění stavebních prací nebo umístění inženýrských sítí, pokud jde o veřejně prospěšnou stavbu – vlastník uplatňuje námitky) n- povolení je vydáváno na dobu určitou, n - v povolení je nutno stanovit podmínky (pokud je nesplňuje, lze odejmout, zde možno opětovně žádat až po třech letech) n- odpovědnost za případné poškození nebo znečištění PK www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Odpovědnost n nodpovědnost vlastníka PK za sjízdnost a schůdnost nvlastník neodpovídá za škody ze nstavebního stavu nebo ndopravně technického stavu n nodpovídá až za závadu ve sjízdnosti (schůdnosti) n Zápatí prezentace 32 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 33 Odpovědnost za sjízdnost nCo je sjízdnost - umožňuje bezpečný pohyb silničních a jiných vozidel přizpůsobený stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům (obdobná definice schůdnosti) nCo je to závada ve sjízdnosti – změna, kterou nemůže řidič vozidla předvídat při pohybu vozidla přizpůsobeném stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu těchto pozemních komunikací a povětrnostním situacím a jejich důsledkům. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 34 Odpovědnost nliberační důvod nnebylo v mezích možností vlastníka PK §závadu odstranit §u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky takovou závadu zmírnit §ani na ni předepsaným způsobem upozornit npokud závadu způsobí jiná osoba, musí neprodleně odstranit nebo oznámit vlastníkovi nrozsah, způsob a časové lhůty pro odstraňování závad upravuje prováděcí předpis n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 35 Odpovědnost nZávada ve sjízdnosti způsobená znečištěním nebo poškozením n- povinnost odstranit znečištění či poškození n - původce n - vlastník n