1 BM406K Vybrané otázky veřejné správy a správního práva I 2. přednáška Vnitřní správa se zaměřením na cizinecké právo a státní občanství Státní občanství nČl.12 Ústavy: Nabývání a pozbývání státního občanství České republiky stanoví zákon. nZák. č. 186/2013 Sb. o státním občanství nStátní občanství vymezení: n„Z obecného hlediska lze státní občanství definovat jako časově trvalý, místně neomezený právní vztah fyzické osoby a státu, který je proti vůli fyzické osoby zpravidla nezrušitelný, na jehož základě vznikají jeho subjektům vzájemná práva a povinnosti ... Konkrétní obsah státního občanství je určen zákonodárstvím jednotlivého svrchovaného státu“ (již nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 9/94 ze dne 13. 9. 1994). 2 [USEMAP] Nabývání SO n nObecně nIus soli – podle země narození nIus sanquinis – po předcích n nZák. č. 186/2013 Sb. o státním občanství – převažuje princip ius sanquinis n 3 [USEMAP] Nabývání SO nZpůsoby nabývání (§ 3): na) narozením, nb) určením otcovství, nc) osvojením, nd) nalezením na území České republiky, ne) udělením, nf) prohlášením, nebo ng) v souvislosti se svěřením do ústavní, pěstounské nebo jiné formy náhradní péče Zápatí prezentace 4 [USEMAP] Nabývání SO nNarozením ndítě nabývá státní občanství České republiky narozením, je-li v den jeho narození alespoň jeden z rodičů státním občanem České republiky (§ 4) – ius sanguinis - v praxi nejčastější nStátní občanství České republiky nabývá narozením i dítě, které se narodí na jejím území a které by se jinak stalo osobou bez státního občanství („bezdomovec“), pokud jsou oba rodiče dítěte bezdomovci a alespoň jeden z nich má na území České republiky ke dni narození dítěte povolen pobyt na dobu delší než 90 dnů (§ 5) – ius soli n n Zápatí prezentace 5 [USEMAP] Nabývání SO nUrčením otcovství nV případech, kdy jde o dítě, jehož matka není státní občankou České republiky: n1) rozhodnutím soudu o určení otcovství – dnem PM n2) souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství nmatka je občankou státu Evropské unie, nebo má trvalý pobyt na území České republiky, anebo je bezdomovkyní – dnem učinění souhlasného prohlášení nmatka nesplňuje předchozí podmínky – dnem, kdy bylo učiněno souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství, pokud rodiče prokázali otcovství matričnímu úřadu genetickou zkouškou formou znaleckého posudku n Zápatí prezentace 6 [USEMAP] Nabývání SO n nOsvojením n nAlespoň jeden z osvojitelů musí být občanem ČR nObčanství se nabývá: ndnem právní moci rozhodnutí o osvojení vydaném nebo uznaném (v případě cizích rozhodnutí) orgánem veřejné moci. Zápatí prezentace 7 [USEMAP] Nabývání SO n nNalezením (na území ČR) n nDítě mladší 3 let, pokud do 6 měsíců nevyjde najevo, že má SO jiné – dnem nalezení, v pochybnostech o dni nalezení rozhodne Ministerstvo vnitra Zápatí prezentace 8 [USEMAP] Nabývání SO n nSvěřením do náhradní péče nPodmínky (kumulativně) ndítě se narodí na území ČR n na tomto území se zdržuje „legálně“ nv den svého narození bylo a nadále je „bezdomovcem“ nnabývá státní občanství dnem nabytí PM rozhodnutí soudu o svěření do náhradní péče Zápatí prezentace 9 [USEMAP] Nabývání SO nNarozením; určením otcovství; osvojením; nalezením na území České republiky; svěřením do náhradní péče n = k nabytí SO v těchto případech dochází ipso facto – bez projevu vůle k nabytí občanství n nX n nNabytí, resp. obnova SO tzv. prohlášením nNabytí SO udělením Zápatí prezentace 10 [USEMAP] Nabývání SO nProhlášením nOkruh osob oprávněných nabývat občanství prohlášením (§ 31-36): nNapř.: fyzická osoba, která se narodila v době od 1. října 1949 do 7. května 1969 mimo území Československé republiky a jeden z jejích rodičů byl ke dni jejího narození československým státním občanem a k 1. lednu 1969 se stal nebo by se k tomuto dni stal českým státním občanem. nmj. řeší otázku nápravy minulých křivd způsobených emigrantům a vystěhovalcům z Československa n Zápatí prezentace 11 [USEMAP] Nabývání SO nProhlášením nSprávní orgán o přiznání občanství „nerozhoduje“ – ověřuje, zda jsou splněny zákonné podmínky – vydají listinu o nabytí občanství nNabývá se dnem převzetí listiny (s výjimkou případů podle § 34) Zápatí prezentace 12 Nabývání SO – udělením na žádost nv případech, kdy státoobčanský vztah nevzniká ex lege, ale na základě rozhodnutí příslušného orgánu státu, má stát nezadatelné právo rozhodnout, zda určité osobě občanství udělí, a pokud tak neučiní, neporušuje tím žádná základní práva…není žádného základního práva, které by suverénní stát mohl porušit tím, že cizinci státní občanství svým rozhodnutím neudělí (usnesení ze dne 8. 3. 2000 sp. zn. IV. ÚS 586/99). n n 13 [USEMAP] Udělení na žádost nOriginální způsob nrevoluční změna od 1. 1. 2014-více SO nŘízení vede Ministerstvo vnitra nNa udělení občanství není právní nárok nŘízení je zahajováno na žádost (podává se osobně u krajského úřadu) n- lhůta pro rozhodnutí: 180 dnů (u rozkladu 120 dnů) n nV roce 2014 bylo uděleno státní občanství České republiky 4 915 cizincům, z toho se jednalo v 79 případech o osoby, kterým byla v České republice udělena ochrana formou azylu. nStátní občanství České republiky bylo uděleno nejvíce státním příslušníkům Ukrajiny (2 077 osob), Ruska n(481 osob), Slovenska 396 (osob), Rumunska (311 osob) a Vietnamu (298 osob). n 14 [USEMAP] Podmínky udělení SO nŽadatel je integrován do společnosti ČR, zejména z hlediska nrodinného npracovního nsociálního nŽadatel má na území ČR povolen trvalý pobyt (viz § 14) nŽadatel se na území ČR skutečně zdržuje (viz § 14) nTrestní bezúhonnost nZnalost českého jazyka a reálií nNeporušil (v posledních 3 letech) povinnosti vyplývající z vybraných právních předpisů (daně, cla, veřejné zdravotní pojištění…) nProkázání výše a zdroje příjmů a že nezatěžuje systém státní sociální podpory nebo systém pomoci v hmotné nouzi n nMožné důvody pro prominutí některých podmínek (§ 15) – např. z posledně uvedené podmínky - žadatel odstranil způsobený škodlivý následek nebo učinil účinná opatření k jeho odstranění. 15 [USEMAP] Udělení na žádost ndůležitá jsou stanoviska Policie a zpravodajských služeb (pokud obsahují utajované informace, nestávají se součástí spisu) nobčanství nelze udělit žadateli, který ohrožuje bezpečnost státu, jeho svrchovanost a územní celistvost, demokratické základy, životy, zdraví, nebo majetkové hodnoty nvýluka soudního přezkumu nviz nález Ústavního soudu ze dne 11.10.2016, sp. zn. Pl. ÚS 5/16. n 16 [USEMAP] Udělení na žádost nNejprve vydána státoobčanská listina nObčanství se nabývá dnem složení státoobčanského slibu n„Slibuji na svou čest věrnost České republice. Slibuji, že budu dodržovat její Ústavu a ostatní zákony České republiky.“ (skládá se u krajského úřadu) n nDalší možnosti udělení občanství nz důvodu významného přínosu (§ 16) + trvalý pobyt a bezúhonnost n§ 28 až § 30 – zvláštní případy n n 17 [USEMAP] Pozbývání občanství nČl. 12 odst. 2 Ústavy: Nikdo nemůže být proti své vůli zbaven státního občanství nSO ČR lze pozbýt jediným způsobem – prohlášením o vzdání se občanství: njestliže splňuje současně tyto podmínky: na) trvale se zdržuje v cizině, nb) není v České republice přihlášen k trvalému pobytu a nc) je zároveň státním občanem cizího státu, nebo žádá o nabytí cizího státního občanství a prohlášení o vzdání se státního občanství České republiky činí v souvislosti s nabytím tohoto státního občanství. 18 [USEMAP] Zápatí prezentace 19 Cizinecké právo nCizinecké právo - soubor právní norem, které ukládají cizinců povinnosti, nebo přiznávají cizincům práva, přičemž tyto povinnosti a tato práva jsou odlišná od povinností a práv občanů dotyčného státu n npobyt cizinců nmezinárodní ochrana n [USEMAP] 20 Pobyt cizinců •cizinecké právo v užším smyslu upravuje zejména zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky (+ související unijní předpisy): •vstup cizince na území České republiky •vycestování z území •podmínky pobytu cizince na území •úprava dokladů vydávaných cizincům •specifické povinnosti cizinců •zajišťování cizinců v detenčních zařízeních [USEMAP] Cizinec •cizinec = osoba, která není státním občanem České republiky (pozitivní) + negativní vymezení (§ 2) •kategorie cizinců: •občan Evropské unie (+ Islandu, Norska, Lichtenštejnska a Švýcarska) •občané 3. zemí, kteří jsou rodinní příslušníci občanů EU •manžel/registrovaný partner, rodič, dítě (mladší 21 let), nezaopatřený příbuzný, případně druh/družka rodinní příslušníci občanů ČR – stejná práva jako rodinný příslušníci občanů EU •občané 3. zemí s/bez vízové povinnosti v ČR a Schengenu 21 [USEMAP] 22 Vstup na území • •cizinec je oprávněn překročit hranice ČR na jakémkoliv místě bez toho, aby u nich byla prováděna hraniční kontrola – ta se provádí pouze na vnějších schengenských hranicích (tedy včetně mezinárodního letiště) n n+ popřípadě mimořádně opatřením obecné povahy podle zákona o ochraně státních hranic - Opatření obecné povahy ze dne 15. března 2020 související s pandemií • •způsob hraniční kontroly se liší podle toho, do které skupiny cizinec patří [USEMAP] Občané EU nHraniční kontrola spočívá v tzv. minimální kontrole (zjištění totožnosti) nPřechodný pobyt bez jakéhokoliv zvláštního povolení nPokud je doba pobytu delší než 30 dnů – ohlašovací povinnost noprávnění (nikoliv povinnost) požádat o potvrzení o přechodném pobytu noprávnění požádat o vydání povolení k trvalému pobytu Zápatí prezentace 23 [USEMAP] Druhy pobytů nKrátkodobý pobyt (vízová povinnost / bezvízový styk) nVízum k pobytu nad 90 dnů (dlouhodobé) nDlouhodobý pobyt nZaměstnanecká karta nModrá karta nTrvalý pobyt nSezónní zaměstnávání nKarta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nKarta vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie n 24 [USEMAP] Krátkodobý pobyt nstanoveno evropskou legislativou nNAŘÍZENÍM EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2018/1806 ze dne 14. listopadu 2018, kterým se stanoví seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci musí mít při překračování vnějších hranic vízum, jakož i seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci jsou od této povinnosti osvobozeni. nnařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009, ze dne 13. července 2009, o kodexu Společenství o vízech (Vízový kodex). n nmax. v délce 90 dní nbezvízový styk nkrátkodobá víza n 25 [USEMAP] Krátkodobé vízum nnařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009 ze dne 13. července 2009 o kodexu Společenství o vízech (dále jen „vízový kodex“) n npřímá použitelnost (odkaz v zákoně - § 17) n nformulář, podává se v zahraničí – konzulární úřad n nforma odvolání „nové posouzení důvodů neudělení víza“ - kompetence MZV n nna udělení víza není právní nárok n n 26 [USEMAP] 27 Dlouhodobý pobyt nDlouhodobý pobyt: npodmínkou je dlouhodobé vízum nad 90 dnů nzáměr na území přechodně pobývat po dobu delší než 1 rok na trvá-li zároveň stejný účel pobytu (jsou výjimky např. u modré karty, zaměstnanecké karty, sloučení rodiny, vědců). nje předstupněm trvalého pobytu nRozhoduje MV nLze podat odvolání - rozhoduje: Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců nna udělení víza není právní nárok NSS 9 As 95/2008-45, ÚS sp. zn. Pl. ÚS 23/11) n n n [USEMAP] Trvalý pobyt •pobyt na dobu neurčitou, postavení v mnoha aspektech srovnatelné s občany ČR – rozhoduje MV (o odvolání komise) •po 5 letech nepřetržitého pobytu na území ndůvody pro nevydání/zánik např. ncizinec uvede padělané nebo pozměněné náležitosti nevidence nežádoucích osob nnedostaví se k výslechu/odmítne vypovídat nobcházení zákona (kupř. účelovým manželstvím) 28 [USEMAP] Zápatí prezentace 29 Správní vyhoštění •Ukončení pobytu na území, které je spojeno se stanovením doby vycestování z území a doby, po kterou nelze cizinci umožnit vstup na území •důvody (§ 119 a násl. ZPC): kupř. ohrožení státu, ohrožení veřejného pořádku, prokázání se padělaným dokladem, pobyt bez platného cestovního dokladu, pobyt bez platného víza •u občanů EU pouze ohrožení bezpečnosti státu, závažné narušení veřejného pořádku a ohrožení veřejného zdraví •Nesmí nepřiměřeně zasahovat do rodinného a soukromého života Příslušný orgán: Policie ČR [USEMAP] Zajištění cizince •za účelem správního vyhoštění •důvody: •je nebezpečí, že by cizinec mohl ohrozit bezpečnost státu nebo závažným způsobem narušit veřejný pořádek • je nebezpečí, že by cizinec mohl mařit nebo ztěžovat výkon rozhodnutí o správním vyhoštění •cizinec nevycestoval z území v době stanovené v rozhodnutí o správním vyhoštění • cizinec závažným způsobem porušil povinnost uloženou mu rozhodnutím o uložení zvláštního opatření za účelem vycestování, nebo •je cizinec evidován v informačním systému smluvních států n n 30 [USEMAP] Zajištění cizince •max. 180 dnů (možnost prodloužit na 545 dnů pokud osoba mařila výkon vyhoštění nebo uváděla nepravdivé údaje) •zvláštní opatření za účelem vycestování (alternativa k zajištění): •povinnost sdělit adresu, zdržovat se tam a pravidelně se hlásit na policii •složení peněžitých prostředků („finanční záruka“) ncizince je nutné poučit o možnosti podat žádost o propuštění a o soudním přezkumu (obvykle písemně – v jazyce, v němž je schopen se dorozumět, nebo v ČJ, AJ, FR, něm., čínském, ruském, arabském, hindském, španělském) n 31 Kontrola nsprávní soudnictví (žaloba a kasační stížnost) nústavní soudnictví (ústavní stížnost) nVeřejný ochránce práv n stížnosti nkontrola zařízení, kde jsou osoby omezeny na svobodě (zajištění cizinců a azylová zařízení) nsledování zajištění cizinců a výkonu správního vyhoštění nochrana před diskriminací (státní občanství, trvalý pobyt) nstížnosti, petice a mediální kontrola (hlavně neziskové organizace) n 32 [USEMAP] 33 Mezinárodní ochrana n nPojem mezinárodní ochrana je vytvořený právním řádem ČR – jeho součástí je n nposkytování azylu a n ntzv. doplňková ochrana [USEMAP] Prameny právní úpravy nMezinárodní/Evropské nÚmluva o ochraně lidských práv (Protokol č. 4) nÚmluva o právech dítěte (čl. 10) nÚmluva o právním postavení uprchlíků 1951 (tzv. Ženevská úmluva) nSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU ze dne 26. června 2013 o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany (přepracované znění). nVnitrostátní nČl. 43 LZPS ČR poskytuje azyl cizincům pronásledovaným za uplatňování politických práv a svobod. Azyl může být odepřen tomu, kdo jednal v rozporu se základními lidskými právy a svobodami. nzák. č. 325/1999 Sb., o azylu (předcházející zákon: zák. č. 498/1990 Sb., o uprchlících) n 34 [USEMAP] 35 Pojmy nUprchlík – osoba, která se nachází mimo svou vlast a má oprávněné obavy před pronásledováním z důvodů rasových, náboženských nebo národnostních nebo z důvodů příslušnosti k určitým společenským vrstvám nebo i zastávání určitých politických názorů, je neschopna přijmout, nebo vzhledem ke shora uvedeným obavám odmítá ochranu své vlasti (čl. 1 Ženevské úmluvy) nŽadatel o udělení mezinárodní ochrany - cizinec, který podal v České republice žádost o udělení mezinárodní ochrany, o níž dosud nebylo pravomocně rozhodnuto + další ( § 2 odst. 1 písm. ZOA) [USEMAP] Pojmy nAzylantem - se rozumí cizinec, kterému byl podle tohoto zákona udělen azyl, a to po dobu platnosti rozhodnutí o udělení azylu (§ 2 odst. 2 ZOA) n=) uprchlíkem se člověk objektivně stává a azylantem je vůlí státu učiněn nPronásledováním se rozumí závažné porušení lidských práv, jakož i opatření působící psychický nátlak nebo jiná obdobná jednání anebo jednání, která ve svém souběhu dosahují intenzity pronásledování, pokud jsou prováděna, podporována nebo trpěna původci pronásledování (§ 2 odst. 4 ZOA) Zápatí prezentace 36 Formy mezinárodní ochrany n nAzyl n nHumanitární azyl n nDoplňková ochrana Zápatí prezentace 37 [USEMAP] Zápatí prezentace 38 Azyl – důvody pro udělení n1. Azyl – klasický nOdůvodněný strach z pronásledování z důvodů: n - rasy n- pohlaví n- náboženství n- národnosti n- příslušnosti k určité sociální skupině n- zastávání politických názorů [USEMAP] Zápatí prezentace 39 Azyl – důvody pro udělení n2. humanitární azyl n- případy hodné zvláštního zřetele n n3. sjednocení rodiny n- rodinný příslušník – manžel či partner (trvání manželství) n - svobodné dítě mladší 18 let n - rodič azylanta mladšího 18 let n - zletilá osoba odpovídající za nezletilou osobu bez doprovodu n - svobodný sourozenec mladší 18 let n n Zápatí prezentace 40 Doplňková ochrana ncizinci, který nesplňuje důvody pro udělení azylu ndůvodné obavy, že by cizinci při návratu hrozilo skutečné nebezpečí vážné újmy n(př. trest smrti, mučení, vážné ohrožení života z důvodu ozbrojeného konfliktu) n ni za účelem sloučení rodiny [USEMAP] 41 Rozhodování n žádost o udělení mezinárodní ochrany nprávo na tlumočníka po celou dobu řízení nprávo jednat v mateřském jazyce nebo jazyce, ve kterém je schopen se dorozumět ntlumočení bezplatné, obstarává ministerstvo na celou dobu řízení (dohoda mezi MV a tlumočníkem) nžadatel si může přizvat vlastního tlumočníka n [USEMAP] 42 Rozhodování nPohovor n- vychází ze Směrnice 2013/32/ES (čl. 14 – 17) n- provádí pracovník MV (přítomni právní zástupce, tlumočník, UNHCR) n- tlumočení do mateřského jazyka nebo jazyka, který ovládá (zpravidla úřední jazyk země původu, ale ne vždy ) n- kladen důraz na přesnost tlumočení n- žadatel vypráví svůj příběh, neklade se důraz na přesnost pojmů n- nutnost tvrzení relevantních skutečností n(pozor na nejasnost v pojmech, špatně kladené otázky, nervozita žadatele) n- zjišťování nejvyšší míry pravděpodobnosti příběhu n [USEMAP] Zápatí prezentace 43 Rozhodování n nMožnost zkráceného řízení – zjevně nedůvodná žádost (zamítnutí) n n(např. ekonomické důvody, všeobecná nouze, bezpečná země původu, nevěrohodnost žadatele) n nne nezletilý bez doprovodu n [USEMAP] Zápatí prezentace 44 Rozhodování n n- opravný prostředek – žaloba ke krajskému soudu n - kasační stížnost k NSS n - nepřijatelnost kasační stížnosti n- důležitý je odkladný účinek – nemá povinnost vycestovat z území (vízum za účelem strpění pobytu) [USEMAP] 45 [USEMAP]