1 prameny horního a kutaciho pravá Mezinárodní Evropské • mořské dno I ropa a plyn • Antarktida I • těžební odpady ^^^^h České I • tradičně vnitrostátní záležitost BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 EVROPSKÉ PRAMENY: • směrnice 94/22/ES o podmínkách udělování a užívání povolení k vyhledávání, průzkumu a těžbě uhlovodíků ^HZ a ZGP • směrnice 2006/21/ESo nakládání s odpady z těžebního průmyslu ■=> zákon č. 157/2009 Sb. • směrnice 2009/31/ES o geologickém ukládání oxidu uhličitého ■=> zákon č. 85/2012 Sb. 2 horní a kutaci pravo v cr • zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství-horní zákon (HZ) • zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě (ZHČ) • zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích (ZCP) • množství prováděcích předpisů • související předpisy: zejména stavební zákon a předpisy zvláštní části pozemkového práva BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 3 institucionální zabezpečeni v* • Ministerstvo životního prostředí (MZP) • výkon státní geologické služby, ochrana horninového prostředí (včetně ochrany nerostných zdrojů), geologické práce a ekologický dohled nad těžbou • Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) • tvorba surovinové politiky, využívání nerostného bohatství, těžba, úprava a zušlechťování ropy a zemního plynu, radioaktivních surovin, ruda nerud BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 MISTNI PRÍSLUŠNOSŤ Území ČR je rozděleno na 8 obvodu, ve kterých báňské úřady vykonávají vrchní dozor statní banské správy. Kliknutím na danou oblast mapy získáte podrobnější informace o zvoleném obvodě. BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 http:/7www.cbusbs.cz/ Český báňský úřad a obvodní báňské úřady srov. vyhlášku ČBÚ č. 394/2011 Sb. institucionální zabezpečeni (3) • kraje • regionální surovinová politika • krajské úřady • zejména majetkoprávnívztahy k pozemkům • strpětzásah do pozemku při provádění některých geologických prací • závazné stanovisko ke stavbě v CHLÚ (zřejmě nejfrekventovanější agenda) • souhlas k dohodě o řešenístřetu zájmu BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 6 kategorie nerostu • nerosty • „tuhé, kapalné a plynné části zemské kůry" • negativnívymezení- např. vody, rašelina, kulturnívrstva půdy • vyhrazené: výčet v § 3 odst. 1 • více chráněny uhlovodíky, radioaktivní nerosty, magnezit a nerosty pro průmyslovou výrobu kovů • nevyhrazené: neuvedené ve výčtu BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 § 18 odst. 2 HZ: Znemožnit nebo ztížit dobývání výhradních ložisek nerostů uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) až d) je možno jen ve zvlášť odůvodněných případech, jde-li o mimořádně důležitou stavbu nebo zařízení nebo bude-li stavbou nebo zařízením ztíženo nebo znemožněno dobývání jen malého množství zásob výhradního ložiska. 7 ložiska nerostu • „prírodní nahromadení nerostů, jakož izákladka v hlubinném dole, opuštěný odval, výsypka nebo odkaliště, které vznikly hornickou činností a obsahují nerosty." • výhradní ložisko- nemovitá věc (§ 498 NOZ) • nerostné bohatství-vlastnictví ČR (srov. čl.ii odst. 2 LZPS)-tzv. horní regál • ložiska nevyhrazených nerostů vhodná pro národní hospodářství (§ 43a HZ) • ložisko nevyhrazeného nerostu-součást pozemku BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 • právo národů na trvalou svrchovanost nad svým přírodním bohatstvím a zdroji musí být vykonáváno v zájmu národního rozvoje a blahobytu národa dotyčného státu." • rezoluce Valného shromáždění OSN o trvalé svrchovanosti nad přírodními zdroji (1962) • Je nesporné, že ložiska vyhrazených nerostů tvoří nerostné bohatství, které je ve výlučném vlastnictví státu a stát jako vlastník rozhoduje o jeho využití. Volná správní úvaha správního orgánu je však při stanovení průzkumného území omezena demonštratívne stanovenými kritérii pro zamítnutí žádosti. • NSS 7 As 59/2009-142 • Nerostné bohatství představuje majetkový zájem státu; k těžbě nerostného bohatství uděluje stát oprávnění.... I když hornickou činnost provádí soukromé těžební organizace, je tato činnost prováděna za účelem naplnění veřejného zájmu státu na řádném využívání nerostného bohatství, a to na základě řady oprávnění udělených státem a za současného státního dozoru. • Konf 8/2016-63 8 horniregal • oddělení vlastnictví ložiska nerostu od pozemku • srov. čl. 11 odst. 2 LZPS • právo udělovat povolení za tzv. urburu (část výtěžku) —» dnes úhrady z vydobytých nerostů • diskuze o výčtu vyhrazených nerostů; úvahy de lege ferenda • ??- kategorie strategických nerostů (věcný záměr novely horního zákona z 2013) • ??- individuální posuzování-malé ložisko zlata vs. ojedinělé ložisko stavebního kamene v kraji (opakovaně R. Nouza-např. Příbram 2016) BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 http://www.hornickesympozium.cz/wp-content/uploads/2016/lO/04-Richard-Nouza-V%C3%BDvoj-horn%C3%ADho-pr%C3%Alva-v-%C4%8Desk%C3%BDch-zem%C3%ADch.pdf 9 horní recal Sc horní svoboda (2) • Nerostné bohatství představuje majetkový zájem státu; k těžbě nerostného bohatství uděluje stát oprávnění.... / když hornickou činnost provádí soukromé těžební organizace, je tato činnost prováděna za účelem naplnění veřejného zájmu státu na řádném využívání nerostného bohatství, a to na základě řady oprávnění udělených státem a za současného státního dozoru. • Konf 8/2016-63 BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 10 surovinová politika cr • z roku 2017 • úzká propojenost s energetickou politikou i rozhodnutím o ÚEL(srov. výsledky procesu SEA) • nezabývá se obnovitelnými zdroji • jedním z hlavních cílů je „vytvářet podmínky k zajištění potřeb našeho hospodářství nerostnými surovinami při respektování principů trvale udržitelného rozvoje a environmentálních limitů těžby" BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 • dostupná zde: https://www.mpo.cz/cz/stavebnictvi-a-suroviny/surovinova-politika/statni-surovinova-politika-nerostne-suroviny-v-cr/nova-surovinova-politika-v-oblasti-nerostnych-surovin-a-jejich-zdroju—mpo-2017—229820/ • ...ochrana životního prostředí, tak trvale udržitelný rozvoj jsou důležitými cíli surovinové politiky... NSS 4 As 33/2013-28 • podklad pro možné legislativní změny: • posílit roli státu při stanovování priorit průzkumu a rozhodování o využívání nerostných surovin • přitom ale nedemotivovat těžaře • upravit institutu dobývacího prostoru • zvýšit jistotu práv prospektora • vyřešit institut vyvlastnení • zjednodušit proces El A • podpořit přirozenou rekultivaci možností změny plán 11 „Doplnění SURPOL dle Usnesení vlády CR č. 183 ze dne 9. 3. 2020" Oznámení koncepce Zpracováno ve smyslu § 10c odst. 1 a přílohy č. 7 k zákonu č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve zněni pozdějších předpisů říjen 2020 BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 ht±ps://portalxeniaxz/eiasea/download/U0VBX01aUDI3OEtfb3puYWllbmlfNjA0NzExMDYzND QyMzk5NjIxNy5wZGY/MZP278K_oznameni.pdf 12 charakteristika surpol §i4d HZ: Surovinová politika v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů je strategickým dokumentem vyjadřujícím cíle státu při využití a ochraně nerostného bohatstvía ostatních nerostných zdrojů. Surovinová politika je přijímána nejvýše na obdobÍ25 let. Surovinová politi kaje podkladem pro výkon státní správy v oblastech průzkumu ložisek nerostných surovin, ochrany nerostného bohatstvía stanovení dobývacích prostorů a jedním z podkladů pro politiku územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci. DZ: ExplicitnízakotveníSurovinové politiky jako podkladu pro výkon státní správy v horním zákoně podtrhne její postavení v českém právním řádu. BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 13 právní závaznost SP2017 • Včleněním pojmu státní surovinové politiky do ustanovení § 4a ZCP se tento koncepční dokument stává ze zákona závazným kritériem pro posuzování a rozhodování orgánů státní správy o využití nerostných surovin a jejich zdrojů. • NSS 7 As 59/2009-142 • ... právní závaznost vyplývá toliko z přímého odkazu právního předpisu na tento dokument, tedy i z § 24 odst. 2 HZ. Povaha a závaznost surovinové politiky je obdobná jako u politiky územního rozvoje. • NSS 4 As 33/2013-28 BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 NSS 7 As 70/2009-190: Státní surovinová politika je ze zákona závazným kritériem pro posuzování a rozhodování orgánů státní správy o využití nerostných surovin a jejich zdrojů. O takové rozhodování se pak nepochybně jedná i v případě posuzování žádosti o stanovení průzkumného území, přičemž pravomoc rozhodnout o této žádosti zákon o geologických pracích svěřuje ministerstvu (MŽP). Výklad státní surovinové politiky, tj. v daném případě toho, co s ní je a není v souladu, je tedy v kompetenci ministerstva, přičemž správnost této interpretace podléhá přezkumu ve správním soudnictví. Výslech svědka k tomu, jak má být státní surovinová politika správně interpretována, byť by se jednalo o osobu, která se podílela na vzniku státní surovinové politiky, tedy nemůže nahradit úvahu a právní argumentaci ministerstva a ani odlišný názor takové osoby nemůže mít vliv na to, zda ministerstvo tuto otázku posoudilo správně a zda svou úvahu podpořilo logickými a relevantními argumenty. 14 vyznám surovinové politiky • zamítnutí žádosti o stanovení průzkumného území, je-li průzkum v rozporus ní • jejím obsahem lze podmínit udělení předchozího souhlasu ke stanovení dobývacího prostoru (§ 24 odst. 2) • také: • se posuzuje při vydání autorizace k výstavbě výrobny elektřiny o instalovaném elektrickém výkonu od 1 MW ' bude se zohledňovat i v závazném stanovisku MPO v řízení o povolení provozu úložiště C02 v horninových strukturách po těžbě ropy a zemního plynu BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 o §4 zákona 85/12-Ministerstvo průmyslu a obchodu vydává závazné stanovisko5* v řízení o povolení provozu úložiště oxidu uhličitého v přírodních horninových strukturách po vytěžených ložiscích ropy nebo hořlavého zemního plynu. V závazném stanovisku uvede z hlediska surovinové politiky a energetické bezpečnosti státu, zda souhlasí s ukládáním oxidu uhličitého v navrhovaných přírodních horninových strukturách, a může přitom stanovit podmínky. Je-li z hlediska surovinové politiky a energetické bezpečnosti státu vhodnější využít přírodní horninové struktury jako podzemnízásobník hořlavého zemního plynu, vydá nesouhlasné stanovisko. o Pro závěr městského soudu, že výkon této pravomoci MŽP ,jiemůže vybočit z interpretace této politiky, která již jen s ohledem na základní zásady činnosti správních orgánů přísluší společné resortům MŽP a MPO, resp. společně exekutivě" není v geologickém zákoně opora - NSS 8 As 73/2014-84 o taktéž i u § 24 odst. 2 o institut předchozího souhlasu byl zaveden právě z toho důvodu, aby příslušný ústřední správní úřad mohl záměr stanovení dobývacího prostoru posoudit z hlediska surovinové politiky České republiky. NSS 4 As 33/2013-28 o v praxi tedy pouhé nezávazné vyjádření MPO 15 zmeny horního pravá!? • veřejným zájmem statuje získání přímé kontroly nad hájením vlastnických, ekonomických aenvjronmentálních zájmů státu při osvojování ložisek strategických, nerostných surovin ČR • usnesení vlády č. 713 zlí. 10.2017 • Budeme důsledně hájit vlastnické, ekonomické a environmentálnízájmy státu při využívání ložisek nerostných surovin České republiky, především strategických surovin. Prověříme možnost těžby a zpracování lithia prostřednictvím státního podniku DIAMO. Cílem je, aby maximální efekt z těžby všech nerostných surovin zůstal v rukou státu. V tomto smyslu neprodleně upravíme Surovinovou strategii České republiky a následně také příslušnou legislativu. Programové prohlášení vlády z června 2018 • ->->-> novela č. 88/2021 Sb. BNéosZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 ž_htt-ps-//apps nrlnk n/attarVimpmt/-/rlnwn/T?(~T A A SF AQA_ ■ https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni-vlady-162319/ ■ srov. Legislativní plán vlády 2018 a úkol MPO zajistit do 31. ledna 2018 aktualizaci Surovinové politiky České republiky v oblasti nerostných surovin ve věci doplnění pro stát výhodných podmínek využití nerostných surovin, v souladu s částí III materiálu čj. 1066/17 ■ Zdroj: http://www.zdarbuh.cz/media/ stat-by-pro-tezbu-lithia-musel-prijmout-tisic-zamestnancu-ukazala-analyza/. ■ Informace MPO: https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/ministr-jiri-havlicek-predlozil-zpravu-o-nutnosti-zajisteni-ekonomickych-zajmu-statu-pri-vyuziti-strategickych-nerostnych-surovin—232556/ ■ Podrobněji z právního pohledu srov. https://www.epravo.cz/top/clanky/stat-jako-podnikatel-v-oblasti-vyhledavani-lozisek-nerostu-a-jejich-tezby-107072.html 16 Vyhledávání a průzkum Ložiskový průzkum Chráněné ložiskové území Dobývání nerostu Dobývací prostor Povolení hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem Odstranění následků těžby Sanace a rekultivace Důlní škody BNóosZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 17 vyhledávaní a průzkum ložisek • etapy ložiskového průzkumu (druh geologických prací) • vyhledávání— zjistit možný výskyt • průzkum-pro využitelnost evidovaného ložiska; předDP • těžební průzkum - v DP (vazba na §31 odst. 3 HZ) • prostor (území), kde probíhá vyhledávání • vyhrazených: pouze na průzkumném území (§11 HZ a § 4 CP) • nevyhrazených: stačí dohoda s vlastníkem pozemku (§ 4c CP) BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 18 BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 spise studna než lom Statistika počtu evidencí v letech 2011 - 2020 Evidence geologických prací podle § 7 zákona c. 62/19&8 Sb.. o geologických pracích a vyhlášky MŽP č. 2&2/2001 Sb.: o evidenci geologických prací. 2011 2012 2013 2014 2015 2010 2017 2018 2019 2020 organizace 205 21? 218 200 223 2í2 204 238 2í4 207 evidenční listy *) 2900 3100 334: 3585 4128 56'C 9255 7718 5122 5151 geologický výzkum 4 2 4 2 2 : 3 : 5 2 ložisková geologie 20 26 24 22 27 26 11 11 13 23 hydrogeologie 1646 1341 2051 2448 2768 4193 4523 5999 4707 4-371 inženýrská geologie 883 818 5í4 ■315 1091 1324 1700 1694 1351 U 57 zvláštní zásahy do zemské kúry 145 37 158 123 57 107 105 33 52 50 geologie životního prostředí 49 53 83 37 ■3 i 54 40 53 43 35 zjišťování a odstraňování znečištěni 173 179 132 153 139 109 12" 140 116 128 BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 ČESKA GEOLOGICKÁ SLUŽBA Surovinový informační systém '= II O Data jsou denně aktualizovaná ^ Surovinový informační systém » t, 4 Dobývací prostory ^ Dobývací prostor těžený (DPT) ^ Dobývací prostor netěžený (DPN) ^ Dobývací prostor zrušený (DPZ) ^ Chráněné ložiskové území (CHLÚ) ^ Chráněné území pro zvláštní zásahy do zemské kůry (CHÚZZZK) |~| * ; Ložiska ^ B-Výhradní ložisko ^ ^ D - Ložisko nevyhrazeného nerostu ^ | —| t i Zdroje ^ N - Nebilancovaný zdroj (vyhrazené í nevyhrazené nerosty) ^ P - Předpokládané ložisko (schválený prognózní zdroj) vyhrazeného nerostu £ R - Předpokládané ložisko (schválený prognózní zdroj) nevyhrazeného nerostu ^ Q - Ostatní prognózní zdroje ■1 xj^n^fm BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 https://mapy.geology.cz/suris/ 21 průzkumné uzemi • stanoví MŽP rozhodnutím ' konkurenční žádosti, jde-li o průzkum ložiska nalezeného za státní prostředky • speciálnívýběr u ropy a zemního plynu-v rámci EU zamítnutí žádosti • mj. rozpor se státnísurovinovou politikoua státní politikou ŽP • dalšíveřejný zájem převýší zájem na dalším průzkumu a následném využití výhradního ložiska [7 As 59/2009-142] • výhradní právo na průzkum výhradního ložiska • lze převést se souhlasem MŽP; poplatek BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 Poskytnutí tohoto výlučného práva zajišťuje nezbytné podnikatelské jistoty, když rizikovost tohoto podnikání je jistě značná. Současně je chráněno i průzkumné území, když nemůže být zatěžováno duplicitně probíhajícími pracemi prováděnými různými podnikateli. 22 prováděni geologických prací • vstup na nemovitosti - majetkoprávní rovina • preference písemné dohody • rozhodnutí KÚ - vyvlastnení • časově omezená služebnost; ze zákonného důvodu (výčet prací); též soulad se surovinovou politikou (dodatečná podmínka ke standardním podmínkám vyvlastnení) • i. náhrada • 2. nárok na kompenzaci za podstatné omezenívobvyklém užívání nemovitosti (§i6odst. 4 ZGP) • 3- povinnost uvést pozemekdo předešlého stavu • 4-nárok na náhradu škody BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 zásah do pozemku: § 2 písm. b) vyhl. č. 369/2004 Sb. - za technické práce se nepovažuje povrchový odběr vzorků hornin, půd a odběr sedimentů povrchových toků, pokud je prováděn ručním nářadím, a z povrchu prováděná měření a pozorování přístroji nebo jejich příslušenstvím, 23 K výše uvedené žádosti Vám sdělujeme následující: Krajský úřad Jihočeského kraje, odbor životního prostředí, zemědělství a lesnictví v uvedeném období od 1. 1. 2014 do 31. 12. 2018 nevedl žádná řízení týkající se uvedené povinnosti strpět provedení geologických prací dle § 14 odst. 2 uvedeného zákona č. 62/1988 Sb., o geologických pracích v platném znění, a proto nevydal žádné rozhodnutí na základě uvedeného paragrafu tohoto zákona. Poskytnuté informace: Žadateli bylo pripíšem č. j. MSK 7730/2019 ze dne 24.1. 2019 sděleno, že v uvedeném období krajský úřad nezahájil žádné řízení a nevydal žádné rozhodnutí o povinnosti strpět provedení geologických práci na základe ust. § 14 odst. 2 zákona c. 62/1988 5b. BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 https://www.krai-jihoceskyxz/informace/informace-podle-zakona-cl061999-sb-vyrocni-zpravy-jck/odpovedi-na-zadosti-o-informace-O https://www.msk.cz/cz/verejna sprava/informace-o-poctu-rizeni-a-poctu-rozhodnuti-o-povinnosti-strpet-provedeni-geologickych-praci-125874/ 24 prováděni geologických prací (2) • zadavatelem schválený projekt CP • zaslat k vyjádření KÚ (lhůta 30 dnů) - významnější projekty: pravomoc vyžádat provedení biologického nebo odborného hodnocení dojde-li kzásahudo pozemkuoznámitobci 15 dnů předem § 22 ZG P - respektovat zájmy chráněné zvláštními předpisy • evidence geologických prací • výsledky vedeny u ČGS • využití orgány ÚP a jinými orgány bezúplatně • exkluzivita prospektora až 7 let§ + 24 odst. 3 HZ (přednost při získání předchozího souhlasu) BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 25 výhradní ložiska • osvědčení o výhradním ložisku • vydává MŽP, lze-li očekávat nahromadění nerostu • součástí vyhodnocení průzkumu ložiska je výpočet zásob-zajišťuje organizace • zásoby výhradního ložiska (§13 a 14 HZ) • zjištěné a ověřené množství vyhrazených nerostů • bilanční/nebilornční-v současnosti využitelné (technologicky a ekonomicky) vázané/volné-v ochranných pilířích staveb a k zajištění bezpečnosti provozua ochrany dalších zájmů BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 26 odpis zásob • vynětí ze zásob, resp. převedení do nebilančních zásob • rozhoduje M PO • na návrh organizace nebo orgánu na úseku ŽP (§ 14b HZ) -nevymahatelné • důvody (§ 14a odst. 2 HZ) - složité poměry pro těžbu, vydobytí není hospodářsky účelné, dobývání by ohrozilo jiné obecné zájmy (např. ŽP) a význam jejich ochrany převyšuje zájem na vydobytí zásob BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 27 ochrana nerostného bohatství • při územním plánování vycházet z podkladů o zjištěných a předpokládaných výhradních ložiskách • limit využití území • stanoviska MŽP, MPO a báňských úřadů k Politice územního rozvoje a územně plánovací dokumentaci • vymezit územíse zvláštními podmínkami geologické stavby-zde nutné závazné stanovisko pro vydání rozhodnutí dle SZ (§ 13 odst. 3 ZCP) • např. poddolovaná nebo územís rizikem sesuvů BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 28 https://mapy.geology.cz/suris/ 29 chlu v praxi Zásoby kaolinu brán! rozvoji Karlových Varů, ovlivní nový územní plán 1. prosince 2016 8:53 Státem chráněná surovina kaolin je téměř všude, kam by se Karlovy Vary mohly rozvíjet. K takovému závěru došla karlovarská radnice, která mapuje ložiska na možných rozvojových plochách města. Podle primátora Petra Kulhánka se ložiska dají rozdělit na dvě skupiny a obě jsou problém. Těžba snolečn-osti Sedlečtí kaolin. I foto: Václav -Slsjf. MAFRA BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 Starostové nechtějí rozšíření chráněného území s uranem u Brzkova 0 11. prosinec 2019 Zprávy • https://vary.idnesxz/loziska-kaolinu-blokuji-rozvoj-karlovych-varu-frl-/vary-zpravy.aspx?c=A161201_2289642_vary-zpravy_ba • https://vysocinaxozhlasxz/starostove-nechteji-rozsireni-chraneneho-uzemi-s-uranem brzkova-8121942 • https://www.novinky.cz/domaci/clanek/obce-odmitly-vyjit-vstric-uranu-40307330 30 Informace ze severu Cech 31 ledna 2017v 14:30 n □ g; sdílet Co čeká Miladu? Chabařovice nechtějí pozemky kolem Milady. Výstavba kempů a parkovišť se zřejmě zpozdí Redakce 1 320i9v Zázemí pro návštěvníky kolem hotového jezera Milada zatim nevznikne. Chabařovice na Ústecku nechtějí od státu převit pozemky kolem jezera, které nahradilo bývalý uhelný lom. Stále totiž jde o chráněné ložisko uhlí. Chabařovičtí zastupitelé tvrdí, že kvůli tomu nemůžou v nové rekreační oblasti postavit kempy nebo parkoviště. Případné majetkové vyrovnání se státem si tamní zastupitelé podmiňuji právě povolením výstavby kolem jezera. Jezero Milada Foto: Jan Beneš Milana tofiva ui Bolu Chabařovice Folo jezero iftmhut v těiehníjámé naéaaubetněno BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 • https://iuhli.cz/co-ceka-miladu/ • SOUHRNNÝ AKČNÍ PLÁN STRATEGIE RESTRUKTURALIZACE ÚSTECKÉHO, MORAVSKOSLEZSKÉHO A KARLOVARSKÉHO KRAJE 2017 - 2018 • Ukládá Ministru životního prostředí, ministru průmyslu a obchodu a předsedovi Českého báňského úřadu: • předložit vládě zprávu o provedené prověrce současného stavu Chráněných ložiskových území zajišťujících ochranu ložisek uhlí a nerudných surovin v oblasti Moravskoslezského, Ústeckého a Karlovarského kraje, včetně návrhu na případnou úpravu jejich rozsahu, jako nutnou podmínku pro realizaci programu resocializace území postižených těžební činností. • https://www.restartregionu.cz/content/uploads/2016/l0/akcni-plan.pdf 31 chránené ložiskové u zemi • ochrana výhradního ložiska proti znemožnění nebo ztížení jeho dobývání • stanoví MŽP rozhodnutím (§17 HZ) • dohoda s orgánem ÚP a SÚ, v součinnosti MPO • účastníkem pouze navrhovatel-kritika: nedostatečná ochrana vlastnictví • vyznačí se v ÚPD + evidence v KN (od 2014) • omezení stavební činnosti vCHLÚ (§18 ai9 HZ) • závazné stanovisko KÚ vydané po projednání s OBÚ- [NSS 2 As 41/2008] • viz též prezentace ze semináře č. 6 BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 kritika přílišného zásahu do vlastnického práva (např. VOP - srov. https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2012/ochrana-lozisek-uhli-mnohdy-neprimerene-omezuje-vlastniky-nemovitosti/ 32 SCHÉMA POVOLOVACÍHO PROCESU -VÝHRADNÍ LOŽISKO Průzkumné území -> Geologické práce -vyhledávání -> Osvédčenío výhradním ložisku -> Chráněné ložiskové území 1 Souhlas MŽP -> Stanovení do bývacíh o p rosto ru -oprávnění -> Povoleníhornické činnosti- realizace -> Sanace a rekultivace BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 33 předchozí souhlas mzp • horní svoboda; pouze oprávněnými organizacemi • bez předchozího souhlasu MŽP nelze požádat • přednost zadavatele průzkumu • návratnost prostředků státního rozpočtu na průzkum • podmínky dle Surovinové politiky ČR =^> č. 35 a 36 • speciální režim v případě ropy a zemního plynu-v rámci EU BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 34 využiti vydobytého nerostu •§24HZ • předběžný souhlas lze vázat na splnění podmínek vztahujících se k tvorbě jednotné surovinové politiky ČR a k návratnosti prostředků vynaložených ze státního rozpočtu na vyhledávání a průzkum výhradních ložisek praxe? • povolení před 1992 takové podmínky neobsahují • dnes... BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 35 využiti vydobytého nerostu např. přednostní využití hnědého uhlí vteplárnách či zákaz vývozu do zahraničí • usnesení vlády o UEL (2015) - ukládá MPO a ČBU „v rámci správních řízení o změnách dobývacích prostorů v předpolí lomu Bílina uložit těžební společnosti přednostní využití vytěženého Mí v České republice pro pokrytí potřeb teplárenství" Pro DP Pařidla se v souladu s ustanovením § 3 odst. 1 písm. g) vyhlášky ě. 172/1992 Sb., o dobývaeích prostorech, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje podmínka, vztahující se k tvorbě jednotné surovinové politiky ČR a uvedená ve stanovisku Ministerstva průmyslu a obchodu č.j. MPO 38438/2016 ze dne 1.9.2016. Ministerstva životního prostředí ě.j. 79624/ENV/16, 1994/660/16 ze dne 25.11.2016 a v návrhu organizace zn.: 2016/15133/PKÚ/KOH ze dne 3.11.2016, že uhlí, vydobyté v dobývacím prostoru Pařidla, musí být přednostně využito pro pokrytí potřeb teplárenství v České republice. BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 srov. též Stasa (Uhlí Rudy Geologické práce 4/2000) a Luks (Minerální suroviny 2011) https://www.marianskeradcice.cz/file.php?nid=2029&oid=5418225 36 NÁVRH DOBÝVACÍHO PROSTORU HORNÍ LOMNÁ s 4- .3 W'-S ......... ř>N [k ->', Cín- 0 0.2 0.4 ...................."'• '* f1"! dobývací prostor na povrchu ■X • dobývací prostor pod povrchem © Česká geologická služba ■ Praha, bŕezen 2013 Datovy podklad MŽP © ČÚZK - RZM 10d BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 stanoveni dobyvaciho prostoru • rozhodnutím ve správním řízení • také zvláštní dobývací prostor (§ 25 odst. 3 HZ) • je i rozhodnutím o změně využití území v rozsahu jeho vymezení na povrchu (§ 27 odst. 6 HZ - vazba na stavební zákon) • účastníci řízení • dotčené veřejné a soukromé zájmy BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 38 povaha dobývacího prostoru • NS29 Cdo 2050/2011 • oprávnění je nezbytným předpokladem k tomu, aby mohla těžební organizace provozovat svou činnost, jejímž účelem je dosažení zisku. Nelze tedy pochybovat o tom, že oprávnění má majetkovou hodnotu, je hospodářsky využitelné při podnikání těžební organizace.... N S 23 Cdo 721/2011 • Převedením dobývacího ložiska na jinou organizaci ve smyslu § 27 HZ se potom rozumí převedení práva dobývat výhradní ložisko v dobývacím prostoru, nikoli převedení,, vlastnictví" k dobývací mu prostoru. BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 39 povaha smlouvy o prevodu • NSS 4 As 242/2015-38 • ustanovení § 27 odst. 7 HZ se vztahuje k vlastnímu převodu dobývacího prostoru, nikoli ke smlouvě. Báňský úřad tedy nevydává souhlas ke smlouvě o převodu, která představuje v souladu se soukromoprávní doktrínou titul, na jehož základě dochází ke změně práv a povinností dotčených účastníků. Báňský úřadvydává souhlas s vlastním převodem dobývacího prostoru, tj. zjednodušeně řečeno, kdo nadále bude oprávněnouorganizacíve smyslu horního zákona. • NS 22 Cdo 81/2015 • Jelikož obsahem takové smlouvy je převod veřejných práv vztahujících se kdobývacímu prostoru, které jsou stanoveny v rozhodnutí báňského úřadu, jedná se o veřejnoprávní smlouvu o převodu nebo způsobu výkonu veřejných subjektivních práva povinností. BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 40 povoleni kotvirce, přípravě a dobývaní v* • řízení probíhá podle § 17 a 18 ZHC • doložit řešení střetu zájmů (§ 33odst. 2 HZ;i7odst. 2ZHČ) • NSS 7 As 21/2007-191 -ohroženost* dotčen ost • součástí je plán sanace pozemků dotčených těžbou • odstranění škod na krajině komplexní úpravou území • rekultivace podle zvláštních zákonů (např.ZPF či lesní zákon) BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 otvírka - hloubení úvodních důlních děl (jam a štol) zpravidla mimo ložisko nerostu příprava - ražení rozčleňovacích důlních děl - k přípravě důlních bloků apod. dobývání - důlní díla sloužící přímo k exploataci nerostu 41 DOTČENÁ PRÁVA » ... nutné stanovit určitý limit pro vymezení okruhu účastníků v případě povolení hornické činnosti, která může mít vliv na široké okolí, ale nelze takové kritérium měřit pouze např. hlediskem hospodárnosti a okruh účastníků limitovat stanovením odstupové hranice bez přihlédnutí k ostatním vlivům. • NSS 5 As 36/2009-123 » ...existence nemovitosti mimo dobývací prostor není hlediskem pro stanovení okruhu účastníků řízení. Tímto hlediskem je možnost, že se práv a zájmů těchto občanů povolená činnost dotkne. ]e totiž zřejmé, že důsledky povolené činnosti nejsou omezeny jen na stanovený dobývací prostor, řada důsledků povolované činnosti dobývací prostor přesahuje. Platí to zejména o hluku... • MS Praha 11 Ca 303/2005 BN6osZk- Základy pozemkového práva II - jaro 2021 42 ŘEŠENÍ STŘETŮ ZÁJMŮ * Organizace je povinna před zarazením príslušných prací do plánu otvírky, přípravy a dobývání dohodnout se s orgány a fyzickými a právnickými osobami, kterým přísluší ochrana objektů a zájmů podle odstavce i * o tom, zda ohrožený objekt nebo zájem se má chránit, v jakém rozsahu, popřípadě po jakou dobu a dohodu předložit krajskému úřadu k zaujetí stanoviska. Dohoda je platná, jestliže krajský úřad do i měsíce od jejího předložení nevyjádří s dohodou nesouhlas. * *... ohroženy objekty a zájmy chráněné podle zvláštních předpisů, objekty a zájmy fyzických nebo právnických osob BN6osZk- Základy pozemkového práva II - jaro 2021 43 vlastnickým pravém proti tezbe • „Nejsem si jist, zda občané vědí, že klíč k povolení těžby leží především na městu. To vlastnilo pozemky, na kterých je plánováno těžit. Pokud město předmětné pozemky neprodá, k těžbě nikdy nemůže na základě horního zákona dojít," uvedl Brabec. • https://hodoninsky.denikxz/zpravy_region/ministr-brabec-isem-proti-tezbe-sterkopisku-20200130-html MP904Zk - Právo životního prostředí I A znovu opakuji, ten nejdůležitější klíč k zastavení těžby u Uherského Ostrohu drží samo město, které rozhoduje o prodeji pozemků ve svém vlastnictví a o změně vlastního územního plánu. Tam je potřeba napnout všechny síly a zamítavý postoj zastupitelů města k těžbě do budoucna udržet," vyjádřil se k rozsudku ministr životního prostředí Richard Brabec, https://www.mzp.cz/cz/news_20201113-MZP-postupovalo-vuci-tezbe-u-Uherskeho-ostrohu-spravne-a-podle-zakona-rozhodl-soud 44 soukromoprávní vs. verejnoprávni titul • Z § 20 odst. i HZ vyplývá, že i v případě, že oprávněnému byl stanoven dobývací prostorná pozemku ve vlastnictví státu, musí být zřízen ještě soukromoprávní titul, umožňující tento pozemek užívat. Samotné stanovení dobývacího prostoru tedy oprávněnému neumožňuje užívat cizí pozemek k těžbě nerostů, ať vyhrazených či nevyhrazených; to musí ovšem tím spíše platit pro pozemek v soukromém vlastnictví. • NS 22 Cdo 308/2017 • notorieta (srov. III. ÚS 2888/17) BNfiosZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 45 řešení střetů zájmů (§ 33 hz) • institut řešení střetu zájmů zakotvený v § 33 horního zákona zahrnuje kromě v posuzované věci řešeného střetu zájmů s fyzickými a právnickými osobami i řešení ohrožení objektů a zájmů chráněných podle zvláštních předpisů (např. ochrana životního prostředí). • Pro určení okruhu účastníků řízení tedy postačuje, že osoba může být potenciálně zasažena imisemi z povolované činnosti, rozhodně není třeba „pravděpodobnosti hraničící s jistotou". • Naopak i kritérium ohrožení vyžaduje, aby hrozba byla vzhledem ke konkrétním podmínkám v území reálná. • N SS 2 As 196/2016-133 MP904ZIÍ- Právo životního prostředí II Podzim 2020 46 získavaní pozemku • právo na dohodu o pronájmu státních pozemků v dobývacím prostom nebo uzavření smlouvy o jejich koupi (§ 20 HZ) • souhlasné stanovisko obce; nikoliv pro hlubinnou těžbu • přednostní právo na prodej/pronájem státního pozemku v CHLÚ stanoveném žadateli • souhlasné stanovisko obce BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 II. ÚS 1589/11 - „toliko přednost před ostatními zájemci o pronájem nebo prodej pozemku ve vlastnictví státu, který se nachází v chráněném ložiskovém území. Jinými slovy samotné naplnění podmínek dle § 20 odst. 2 horního zákona nezakládá zákonnou povinnost státu a proti tomu právo subjektu na pronájem či prodej předmětného pozemku" 47 verejný & soukromý zajem • Oproti vyvlastněníza účelem rozvoje infrastruktury, která je budována ve veřejném zájmu a slouží celé společnosti, je těžba nerostů dle současné právní úpravy především podnikatelskoučinnostísoukromých osob. Z článku7 Ústavy nelze, na rozdíl např. od obecného veřejného zájmu na ochraně životního prostředí, dovodit paušální závěr o ústavně chráněném veřejném zájmu na těžbě vyhrazených nerostů. ... je těžbu nerostů třeba považovat spíše za činnost, o jejímž přínosu z hlediska veřejného zájmu je možné polemizovat. • NSS 2 As 196/2016-133 • V prvé řadě platí, že zájem na řádném využívání nerostného bohatství je zájmem veřejným. Jak uvedl NSS např. v rozsudku 4 As 68/2008-138 (publikován podč. 2254/2011 Sb.NSS), i když je hornická činnost prováděna v rámci podnikatelské činnosti, je též naplněním veřejného zájmu státu na využívání nerostného bohatství. • KS v Brně 31 A112/2020-404 MP904Zk- Právo životního prostředí II Podzim 2020 „Nejvyšší správní soud pro úplnost uvádí, že zmiňovanou novelu (č. 498/2012 Sb.) protiústavní neshledává. Oproti vyvlastněníza účelem rozvoje infrastruktury, která je budována ve veřejném zájmu a slouží celé společnosti, je těžba nerostů dle současné právní úpravy především podnikatelskou činností soukromých osob. Z článku 7 Ústavy nelze, na rozdíl např. od obecného veřejného zájmu na ochraně životního prostředí, dovodit paušální závěr o ústavně chráněném veřejném zájmu na těžbě vyhrazených nerostů. Stát jako vlastník těchto nerostů má pouze povinnost dbát o jejich šetrné využívání a respektovat tuto prioritu ve své vlastní činnosti (Bahýľová, L. a kol. Ústava České republiky. Komentář. Praha : Linde, s. 133)." In: NSS 2 As 196/2016-133 48 získavaní pozemku (2) • vyvlastnení pozemků pro těžbu zrušeno zákonem č. 498/2012 Sb. • proti: vyšší ochrana vlastníků i životního prostředí • usnesení vlády č. 524 z roku 2013 • pro: možnost využít vlastnictví státu (riziko spekulací, vydírání?); horní svoboda BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 • srov. argumentaci pro zachování institutu vyvlastnení od prof. Gerlocha a Makaria - http://www.ohk-most.cz/download.aspx?dontparse=true&FileID=9661 49 rozhodnuti pl. us 26/13 • návrh na zrušení ustanovení-neřešilo meritum věci -,,...k dispozici je návrh na zrušení "celého" horního zákona, případně jeho části, věznění nyní napadené novely, a to s argumentem, že bez jí odklizeného institutu vyvlastnení zůstává zákon (jeho část) protiústavní" * K. Šimáčková (disent) - Stát přece může dbát o šetrné využívání svých přírodních zdrojů a chránit své přírodní bohatství, i když nebude vyvlastňovat soukromý majetek ve prospěch zájmů jiných soukromých subjektů, tedy zbavovat majetku vlastníky pozemků ve prospěch těžebních společností. BN6osZk-Základy pozemkového pravá II - jaro 2021 K. Šimáčková - disent: „Jsem přesvědčena, že Ústavní soud jako ochránce základních práv a svobod měl jednoznačně vyjádřit ten názor, že popsaná a zákonu vytýkaná absence institutu vyvlastnení rozhodně nemůže být nikdy rozporná s ústavním pořádkem. Stát přece může dbát o šetrné využívání svých přírodních zdrojů a chránit své přírodní bohatství, i když nebude vyvlastňovat soukromý majetek ve prospěch zájmů jiných soukromých subjektů, tedy zbavovat majetku vlastníky pozemků ve prospěch těžebních společností. A vlastníci, kteří si přejí ponechat své vlastnictví a brání se vyvlastnení (prováděnému ve prospěch jiných soukromých osob) či kteří požadují dostatečnou finanční satisfakci za své vlastnictví, nemohou být přece obviněni ze zneužití svého vlastnického práva. Nezpochybňuji, že proporcionálně stanovená možnost vyvlastnení za účelem realizace veřejného zájmu v souladu s čl. 11 odst. 4 Listiny záldadních práv a svobod není neústavním zásahem do vlastnického práva, nicméně změna zákona, která možnost vyvlastnení v určité situaci omezuje či dokonce ruší, rozhodně nemůže být shledána jako protiústavní. Tím spíše, že v tomto případě se vztahuje na situaci nejvíce spornou, tedy situaci, která umožňovala vyvlastnit pozemkový majetek jedné skupiny soukromých osob ve prospěch podnikatelské činnosti jiných soukromých osob." 50 51 získavaní pozemku (4)-SP20l7 » Rozsáhlejší novelizaci horního zákona by měla předcházet věcná odborná diskuse a poté hledání politické shody nad následujícími oblastmi: • mj. - „ vyřešení institutu vyvlastnení za adekvátní náhľadu ve prospěch státu či jeho organizační složky, a to za současného splnění přesně specifikovaných podmínek (např. v případě zásadního ohrožení energetické či surovinové bezpečnosti státu) při vědomí, že vlastníkem nerostného bohatství jestát, který musí mít možnost přístupu ke svému vlastnictví." BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 52 pravá organizace pri tezbe • právo organizace vstupovat na cizí nemovitosti •§15ZHČ • nezbytný rozsah a předchozí oznámení vlastníkovi • nejen vstup a zřízení měřicích zařízení, též odvětvení porostů bránící prohlídce či nezbytné úpravy půdy (neučiní-li tak vlastník na žádost) • jednorázová náhrada za podstatné omezení v obvyklém užívání nemovitosti BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 53 vlastnictví k nerostům • nabytí vlastnického práva dle §11 odst. 3 či § 24-odst. 10 HZ • nenívýslovně upraveno-diskuze • úhrada z vydobytých nerostů • max.10 %z referenčníceny-podle nerostu • nařízení vlády č. 98/2016 Sb. • od 2022 již není maximálnívýše zafixována na alespoň 5 let (dle vývoje tržních cen) BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 • Organizace je oprávněna nakládat s vydobytými nerosty v rozsahu a za podmínek stanovených v rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru. • TOŠNER, O. Stát jako vlastník vyhrazených nerostů, http://www.cspzp.com/ dokumenty/časopis/cislo_19.pdf 54 neschváleno sněmovnou! Karlovarský kraj by mohl ročně získat 45 milionů. Díky rozdělení peněz z těžby ti a B Senát schválil ve středu pozměňovací návrh k novele horního zákona, diky kterému by kraj dostal část peněz za vytěžené nerosty. Ilustrační foto. I Foto: Deník/Tomáš Januszek BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 https://karlovarsky.denik.cz/zpravy_region/karlovarsky-kraj-by-mohl-rocne-ziskat-45-milionu-diky-rozdeleni-penez-z-tezby-20.html 55 srovnaní povolovacích procesu Výhradní ložisko Ložisko nevyhrazeného Průzkumné území Vyhledávání-CP Souhlas MZP Dobývací prostor Povolení přípravy, otvírky, dobývání ložiska Vyhledávání-CP Územní rozhodnutí Povolení dobývání ložiska nevyhrazeného nerostu BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 ochrana pozemku v souvislosti s tezbou • pozemky ZPF • navrhnout nejvýhodnější řešení včetně možnosti rekultivace • návrhy na stanovení DP musí být odsouhlaseny (§ 6 ZZPF) • lesní pozemky • vytvářet předpoklady pro následnou rekultivaci • pozemky ve volné přírodě • zákaz těžby ve vybraných zvláště chráněných územích • ochrana krajinného rázu či významných krajinných prvků • pozemky sloužící vodnímu hospodářství • omezenítěžby v záplavových územích, CHOPAV či ochranných pásmech vodních zdrojů BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 57 pomůcka Přehled dotčených orgánů při stanovení dobývacího prostoru a při povolení povrchového dobývání ložisek \Unrk WMufii.v Ollť v Osfnm1 V p>cillti)cnrm nhhlidu |sou uvedeny nrKustrni prikbtly dnUYnyih or^únú. linií prixluti mhranu nh|<-klii * /.ijmú , ll I.IIH nu ll (iiullť /ll.lšlllkll |>tJ\llkll |>ri'll|llMl, ktlTľ llKlhdU IUsl.lt |>ll sl.MIIHťlH Jllhv V Jillll) pni.l.illi .1 ]■'< |>IIMlk'lll p.'i n li.m li.i .Lilm.nii lllíinclí MP904Zk - Právo životního prostředí I https://www.tezebni-unie.cz/mineralni-suroviny/archiv/-cislo 2+3/2020 58 údaje v katastru nemovitosti • § 21 odst. i písm. k) KV: skutečnost, že pozemek se nachází v dobývacím prostoru • novela č. 87/2017 Sb.; přechodné ustanovení: do doby, než jednotlivé údaje budou dotčeny změnou. Katastrál ní úřady jsou oprávněny uvést zápisy v katastru do souladu s touto vyhláškou i dříve z moci úřední. o Důvodová zpráva o přechodné ustanovení - Údaje o způsobu využití pozemku dobývací prostor jsou evidovány podle vyhlášky č. 357/2013 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, do doby, než jednotlivé údaje budou dotčeny změnou. Katastrální úřady jsou oprávněny uvést zápisy v katastru do souladu s touto vyhláškou i dříve z moci úřední. o Dosavadní úprava zápisu údaje o stanoveném dobývacím prostoru formou způsobu využití pozemku je nevyhovující. Při zápisu údaje o způsobu využití pozemku „dobývací prostor" se z katastru nemovitostí ztrácí údaj o skutečném způsobu využití pozemku coby části zemského povrchu, jako např. koryto vodního toku, ostatní komunikace, ostatní dopravní plocha, zeleň (viz bod 2 přílohy vyhlášky), který byl v katastru nemovitostí evidován před zápisem údaje o vymezení dobývacího prostoru. Pro zveřejnění údaje o stanoveném dobývacím prostoru proto lépe odpovídá zápis formou upozornění, který obsahuje současně i údaje o listině, která byla podkladem zápisu. 59 B Nemovitost j. Pozemky Parcela Výoěxa[m2] Druh pozemku Zpäsob využití Způssb ochrany P St. 118 27 0 0 zastavená, plocha a nádvoří Součástí je stavba: bez cp/ce, Jiná st. Stavba stoji na pozemku p. č.: St. 118 P 273/10 11365 6 ostatní plocha Jiná plocha P = právní vztahy jsou dotčeny směnou D Poznámky a další obdobné údaje Typ vztahu o Zajištění nemovitosti Povinnost i: Parcela: St. 113, Parcela: 273/10 o PozmeJc se nacháai v dobývacím prostoru Parcela: 273/10 \-r\- BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 ucelove uzemni prvky • § 29 HZ: V základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí se jako účelové územní prvky vedou chráněná ložisková území. • V základním registru územní identifikace, adresa nemovitostí se dále vedou jako účelové územní prvky dobývací prostory. * přechodná ustanovení: • CHLÚ: MŽPdo IS územní identifikace do 3/2022 -> ČÚZK do RÚIAN do 9/2022 » DP: MŽP do IS územní identifikace do 9/2021 -> ČÚZKdo RÚIAN do 3/2022 BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 61 dulni škody • způsobené vyhledáváním, dobýváním výhradních ložisek: též ztráta vody či zhoršení vydatnosti a jakosti • zvláštní úprava pro náhrady ztráty vody-náhradní zdroj nebo dodávku vody • též náklady na účelné preventivně zajišťovací opatření • subsidiárně úprava v občanském zákoníku BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 62 zvláštni zásahy do zemské kury zřizování, provoz, zajištění a likvidace zařízení pro • uskladňování plynů nebo kapalin v přírodních horninových strukturách a v podzemních prostorech • ukládání radioaktivních a jiných odpadů v podzemních prostorech, ' průmyslové využívání tepelné energie zemské kůry s výjimkoutepelné energie vody vyvedené na povrch, • ukládání C02 do přírodních horninových struktur • přiměřeně se vztahují ustanovení §§ 11,16,17,18,23,32,33,36 až 39 HZ BN6osZk-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 63 ZÁKLADY HORNÍHO A ENERGETICKÉHO PRÁVA ONDŘEJ VlCHA KOMENTÁŘE WOLTERS KLUWER Ondřej* Vícha Horní zákon Zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě Komentář 0. Wolters Kluwer Q. Wolters Kluwer BN605ZK-Základy pozemkového práva II - jaro 2021 LITERATURA- • MAKARIUS, R. Horní zákon: komentář. Ostrava, 2013 • PEKÁREK, M. a kol. Pozemkové právo. Brno, 2015 • VÍCHA, O. Základy horního a energetického práva. Praha, 2015 • VÍCHA, O. Zákon o geologických pracích: komentář. Praha, 2014 • http://frankbold.org/poradna/kategorie/h^ povolovani-tezby 64