Kriminalita mládeže Kriminologie Pojmy •Dítě – osoba mladší 18 let / osoba mladší 15 let •Mládež – osoby mladší 18 let (+ někdy i mladí dospělí) •Mladistvý – osoba starší 15 let, ale nedosáhla 18 let •Mladí dospělí (osoba ve věku blízkém věku mladistvých) – osoby mezi 18 a 21 lety • •Soudnictví ve věcech mládeže (218/2003 Sb.) • Modely přístupů •Justiční model – „pachatel se rozhodne za základě svobodné vůle spáchat TČ a měl by být potrestán“ •Sociálně-opatrovnický model – sleduje zajištění blaha dítěte, trest nic neřeší, nutno analyzovat a „léčit“ příčiny problémů mládeže • •„get tough“ – být tvrdý, nekompromisní, zejm. odstrašující účinek •Teorie nálepkování – spíše důraz na možnost zpětného začlenění Charakteristické rysy •Vysoká míra latence (méně závažné formy) •Cca 38 % dotazovaných spáchala nějaký delikt – z toho cca 10 % kontakt s PČR • •Nelegální stahování z internetu 59 %, •Krádeže v obchodě 13%, •Vandalismus 11%, •Skupinová bitka, sprejerství 9 % •Krádež auta 1,2 %, vloupání do budovy 0,8 %, úmyslné ublížení na zdraví 1,5 % Charakteristické rysy •Výrazně menší podíl dívek •2000 – 2016 à 6 – 11,8 % •Ale postupný nárůst • •V roce 2016: -Úmyslné ublížení na zdraví – 0,6 % -Krádež – 14 % -Podvod – 16 % - • Charakteristické rysy •Vyšší míra u některých etnických minorit (vzhledem k celkovému zastoupení ve společnosti) •Dominance méně závažné trestné činnosti, závažná TČ zřídka • •Dlouhodobě: nárůst brutality a agresivity • •Páchání často ve skupinách - spolupachatelství (zejm. s vrstevníky) •Zvláště u chlapců •Vandalismu 82 %, krádeže v obchodě 40 % X – hackerství – individuálně Charakteristické rysy •Podstatnou část má na svědomí jen velmi malá skupina – tzv. chronických (intenzivních) pachatelů •Floridská studie à 1995/1996 •Skupina 2,4 % pachatelů byla odpovědná za 49,5 % TČ • •Epizodický charakter Příčiny •Individuální zvláštnosti jedince (genetika, choroby, duševní poruchy, ADHD, …) •Nepříznivé rodinné charakteristiky a zkušenosti (nízký socioekonomický status, kriminální infekce v rámci rodiny, problematické výchovné styly, …) •Nedostatečné působení školního prostředí (nepřipravenost na specifické skupiny žáků, vadné přístupy učitelů, šikana, …) •Negativní vliv prostředí (vyloučené lokality, nízký sociální status, vliv vrstevnických skupin, vliv médií, …) • Příčiny •Dostatek příležitostí •Neadekvátní užití formálních sociálních intervencí (nadužívání institucionálních forem opatření či sankcí) •Společenské a demografické změny a posuny hodnotových orientací (jak celé společnosti, tak i mládeže) Vývoj v ČR Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku dvojice, bílá Popis byl vytvořen automaticky Vývoj v ČR Obsah obrázku dvojice, bílá Popis byl vytvořen automaticky Vývoj v ČR Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku dvojice, bílá Popis byl vytvořen automaticky Vývoj v ČR Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku dvojice, bílá Popis byl vytvořen automaticky Vývoj v ČR Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku dvojice, bílá Popis byl vytvořen automaticky Vývoj v ČR Obsah obrázku dvojice, bílá Popis byl vytvořen automaticky Struktura TČ 2018 •https://www.policie.cz/soubor/2018-12-prosinec-sest-01a-xlsx.aspx Zdroje •VÁLKOVÁ, Helena, Josef KUCHTA a Jana HULMÁKOVÁ. Základy kriminologie a trestní politiky. 3. vydání. V Praze: C.H. Beck, 2019. Beckovy mezioborové učebnice. ISBN 978-80-7400-732-3. •GŘIVNA, Tomáš, Miroslav SCHEINOST a Ivana ZOUBKOVÁ. Kriminologie. 5., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7598-554-5. • • • • • •Děkuji za pozornost