EKONOMIE Nabídka Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Funkce cen lInformační funkce lZprostředkovatel přenosu informací o potřebách, zálibách, zvyklostech spotřebitelů, výrobních možnostech, zdrojích lAlokační (regulační) funkce lOdráží změny v preferencích lPřevaha nabídky – cenový pokles lPřevaha poptávky – cenový vzestup lStimulační funkce lDiferenciační dopad na výrobce lOmezovací funkce lPouze někteří spotřebitelé mohou spotřebovávat lFunkce distribuční lCena je nástrojem distribuce důchodů při směnných transakcích. l l Nabídka lsouhrn všech zamýšlených prodejů zboží, s nimiž přicházejí výrobci na trh l lzávislost množství nabízeného produktu na jeho ceně l lzákon rostoucí nabídky Křivka nabídky cena množství S Rovnovážná cena P Q D S E P1 Q1 Posuny po křivce nabídky P Q S PA QA PB QB B A Příčiny „růstu“ nabídky (při vyšší ceně produktu) lZiskový motiv lPoptávkový motiv l l J P Q PA A B C QA QB QC S2 S1 S3 = PB = PC Změna křivky nabídky Příčiny změny nabídky lZměny výrobních podmínek l lZměny cen výrobních komponent (vstupů) l lVliv technického pokroku l lVliv počasí l Posuny lPosuny po křivce nabídky a poptávky lpouze cenové faktory! l lPosuny křivek nabídky a poptávky lpouze necenové faktory! l J Cenová pružnost nabídky lcenová pružnost (elasticita) = poměr procentní změny množství k procentní změně ceny l lES = (ΔQ/Q) / (ΔP/P) l lES > 1 => nabídka je pružná (elastická) lES = 1 => nabídka je jednotkově pružná (elastická) lES < 1 => nabídka je nepružná (neelastická) l Cenová pružnost nabídky P Q S1 S2 S3 S4 S5 Faktory ovlivňující pružnost nabídky lrychlost obratu zboží l ltechnologie výrobního procesu l ldoprava a skladování zboží l lčasové vlivy l lstav výrobních kapacit Cenová reakce podle délky období C, R Q Q1=Q2 D1 S1 Q3 D2 S2 S3 E1 E2 E3 E4 P2 P1 P3 P4 Q4 J Způsoby konkurence na straně nabídky lCenová konkurence lNecenová konkurence lKvalita produkce lPropagace lInovace produktu lRychlá reakce na změny požadavků zákazníků lČetnost prodejen lProdejní a poprodejní servis Formy konkurence lDokonalá konkurence l lNedokonalá konkurence lMonopolistická konkurence lOligopol lMonopol Dokonalá konkurence l Podmínky: lVelké množství subjektů lVolný vstup do daného odvětví lStejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů l l Jen málo produktů se přibližuje trhu dokonalé konkurence, např. rohlíky, mléko. l Zisk na dokonale konkurenčním trhu lPouze krátkodobý jev způsobený: lvýrobce snížil náklady lzvýší se tržní cena Efektivnost dokonale konkurenčního trhu lCena plní všechny funkce l lFirma (firmy v daném odvětví) vyrábí takové množství produkce, při kterém dosahuje optima l lFirma (firmy v daném odvětví) minimalizuje náklady na jednotku produkce l lSpotřebitelé realizují nejvyšší možnou kombinaci komodit při daných zdrojích a technologii l lPlatí pravidlo Paretova optima l l l J Chování firem lFirma usiluje o snížení nákladů, což ji přináší dodatečný zisk a zároveň ochranu před případným poklesem ceny l lFirma usiluje o zvýšení svého tržního podílu, což ji zároveň opětovně chrání před poklesem cen l l Čím je intenzita konkurenčního prostředí silnější, tím je postavení firem méně stabilní. Nedokonalá konkurence lRozhodující část produkce nabízí několik málo velkých firem l lOstatní firmy odvětví se podřizují tržní a zejména cenové politice dominantních firem l lFirmy usilují o vyčlenění specifické poptávky po vlastní produkci – diferenciace produktu, snaha maximálně vyhovět zákazníkovi l lNa trhu není produkce volně zastupitelná substituty l lSpotřebitelé setrvávají u osvědčené značky – poptávka po produkci firem v daném odvětví není stejná l lPoptávka je pod každodenním tlakem reklamy Monopolistická konkurence l Podmínky: lvelký počet podniků v odvětví ldiferencovaný produkt a diferencovaná cena lneexistují bariéry vstupu podniků do odvětví l l Řada ostatních firem prodává blízké substituty, např. koláče, zákusky. l Oligopol lPodmínky: lmalý počet podniků v odvětví ldiferencovaný produkt a diferencovaná cena lexistují bariéry vstupu podniků do odvětví l l l J Monopol lPodmínky: ljediný podnik v odvětví ldiferencovaný produkt a diferencovaná cena lexistují bariéry vstupu podniků do odvětví l lVznik monopolu: lKoncentrací ekonomické síly lPřírodní monopol lAdministrativní monopol l l např. Správa železniční dopravní cesty, částečně Česká pošta Neefektivnost monopolu lMonopol má tendenci omezovat rozsah nabízené produkce l lRozsah produkce je menší než odpovídá maximalizaci užitku spotřebitelů l lOmezení výroby je „kompenzováno“ vyšší cenou l lMonopol vytváří bariéry vstupu do odvětví l lMonopol svou činností stimuluje stabilizaci tržních poměrů včetně cen Protimonopolní regulace lRegulace monopolu: lantitrustové zákony lzakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu ldaňová politika lmožnost převést monopol do státního vlastnictví lcenová regulace Cenová regulace lAdministrativní stanovení ceny ji zbavuje tržního charakteru lZtráta motivace lCena neplní své funkce l lVstup do odvětví není omezen – cena by neměla být regulována (oslabuje zájem ostatních firem vstoupit do odvětví) lVstup do odvětví je omezen – je možné cenu regulovat, ale při regulaci je nutné přihlédnout ke všem okolnostem l Monopson l Podmínky: lexistuje pouze jeden kupující lumožňuje kupovat zboží l za nižší cenu než v podmínkách l dokonalé konkurence l lnapř. stát je jediný kupující lvojenské produkce l lDalší formy nedokonalé konkurence l na straně poptávky: lOligopson lmonopsonistická konkurence l l head Děkuji za Vaši pozornost. J