\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Title-R1d.png PAKT STABILITY A RŮSTU IVANA PAŘÍZKOVÁ \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PAKT STABILITY A RŮSTU-POJEM •PAKT O STABILITĚ A RŮSTU JE SOUBOR PRAVIDEL PRO KOORDINACI VNITROSTÁTNÍCH FISKÁLNÍCH POLITIK V EU. JEHO CÍLEM JE DOSÁHNOUT ZDRAVÉHO STAVU VEŘEJNÝCH FINANCÍ, KTERÝ JE NEZBYTNÝ PRO ZAJIŠTĚNÍ CENOVÉ STABILITY A UDRŽITELNÉHO RŮSTU PODPORUJÍCÍHO TVORBU PRACOVNÍCH MÍST. •TENTO PAKT MÁ 2 SLOŽKY: PREVENTIVNÍ A NÁPRAVNOU. •PODLE PAKTU O STABILITĚ A RŮSTU MUSÍ ČLENSKÉ STÁTY PŘEDKLÁDAT SVOJE PROGRAMY STABILITY A KONVERGENČNÍ PROGRAMY K POSOUZENÍ NA ÚROVNI EU. POSOUZENÍ TOHO, DO JAKÉ MÍRY JSOU TYTO PROGRAMY V SOULADU S PREVENTIVNÍ SLOŽKOU PAKTU, PŘEDSTAVUJE VÝZNAMNOU SOUČÁST EVROPSKÉHO SEMESTRU. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png STŘEDNĚDOBÝ ROZPOČTOVÝ CÍL • STŘEDNĚDOBÝ ROZPOČTOVÝ CÍL JE ZÁKLADNÍM KAMENEM PREVENTIVNÍ SLOŽKY PAKTU O STABILITĚ A RŮSTU. V RÁMCI EVROPSKÉHO SEMESTRU JE POSUZOVÁNO, JAK ČLENSKÉ STÁTY TOHOTO CÍLE DOSAHUJÍ NEBO ZDA SE K NĚMU SNAŽÍ VHODNÝM POSTUPEM PŘIBLÍŽIT. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png VZNIK PAKTU •STABILITY AND GROWTH PACT (SGP) •MÁ SLOUŽIT K UDRŽOVÁNÍ ZDRAVÝCH VEŘEJNÝCH FINANCÍ V RÁMCI EVROPSKÉ UNIE • MAASTRICHTSKÁ SMLOUVA (1993)-KRITÉRIA 1.ROZPOČTOVÁ STABILITA 2.STABILITA NA FINANČNÍCH TRZÍCH 3.KURSOVÁ STABILITA 4.CENOVÁ STABILITA • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png VZNIK PAKTU •INICIÁTOREM NĚMECKO •MAASTRICHTSKÁ KRITÉRIA SLOUŽILA JAKO UKAZATELE PŘI VSTUPU DO EMU => CHYBÍ NÁSTROJ PRO FÁZI PO VSTUPU DO EMU •SGP PODEPSÁN NA ZASEDÁNÍ EVROPSKÉ RADY V AMSTERODAMU V ROCE 1997. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png Samotný návrh paktu stability se týkal těchto bodů ØTempa růstu veřejných výdajů musejí být ve střednědobém horizontu nižší nežli tempa růstu HDP. ØHranice 3% rozpočtového schodku se nesmí překročit ani v hospodářsky nepříznivých obdobích. • Proto ve střednědobém horizontu platí pro schodek hranice ve výši 1% HDP. ØSankce za překročení limitu nastupují automaticky. „Viník“ složí neúročenou kauci ve výši 0,25% HDP • za každé načaté 1% nadměrného schodku. Pokud nadměrný schodek trvá po dva roky, mění se kauce • v pokutu. ØBude vytvořena stabilizační rada z členů EMU, která bude projednávat realizaci tohoto paktu. ØPakt je uzavírán mezi členy EMU, není součástí legislativy ES a nesouvisí se smlouvou o založení ES. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png LEGISLATIVNÍ ÚPRAVA SGP SGP - TŘI ČÁSTI •REZOLUCE EVROPSKÉ RADY O SGP (AMSTERODAM, ČERVEN 1997), KTERÁ VYJADŘUJE VZÁJEMNĚ ODSOUHLASENÝ CÍL ZDRAVÉ ROZPOČTOVÉ POZICE BLÍZKO VYROVNANÉ, NEBO V PŘEBYTKU, COŽ UMOŽŇUJE ČLENSKÝM STÁTŮM V RÁMCI NORMÁLNÍCH CYKLICKÝCH FLUKTUACÍ UDRŽOVAT DEFICITY DO 3% HDP. •NAŘÍZENÍ RADY Č. 1466/97 O POSÍLENÍ DOHLEDU NAD ROZPOČTOVÝMI POZICEMI A DOHLED NAD HOSPODÁŘSKÝMI POLITIKAMI A JEJICH KOORDINACE. NAŘÍZENÍ URČUJE PRAVIDLA O OBSAHU, PŘEDKLÁDÁNÍ, VYHODNOCOVÁNÍ A MONITOROVÁNÍ PROGRAMŮ STABILITY A KONVERGENČNÍCH PROGRAMŮ. •NAŘÍZENÍ RADY Č. 1467/97 O URYCHLENÍ A VYJASNĚNÍ REALIZACE PROCESU NADMĚRNÉHO DEFICITU, VYLOŽENÉHO V ČLÁNKU 104 SMLOUVY O ZALOŽENÍ ES. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PAKT STABILITY A RŮSTU •PAKT ZAVAZUJE ČLENY EUROZÓNY, ABY USILOVALI O VYROVNANÝ NEBO PŘEBYTKOVÝ ROZPOČET. PAK MAJÍ DOSTATEK PROSTORU PRO ZVLÁDNUTÍ CYKLICKÝCH POKLESŮ ROZPOČTOVÝM SCHODKEM V RÁMCI LIMITU. •PAKT ZABRÁNÍ VZNIKU NEDĚRNÝCH SCHODKŮ. DŮSLEDNÉ A JASNÉ PROCEDURY DOHLEDU NAD ROZPOČTY ZKOMPLIKUJÍ MOŽNOST HOSPODAŘIT SE SCHODKEM. KAŽDÝ STÁT PŘIPRAVÍ NĚKOLIKALETÝ STABILIZAČNÍ PROGRAM OBSAHUJÍCÍ TAKÉ ZÁMĚRY ROZPOČTU. •ALTERNATIVNÍ NÁSLEDKY VZNIKU NADMĚRNÉHO SCHODKU: - ROČNÍ POKLES HDP PŘESÁHL 2%: SCHODEK JE OZNAČEN ZA MIMOŘÁDNÝ A ŽÁDNÁ SANKCE NENÁSLEDUJE. - POKLES REÁLNÉHO HDP DOSÁHL (ROČNĚ) 0,75% NEBO MÉNĚ: SCHODEK JE OZNAČEN ZA NADMĚRNÝ. - ROČNÍ POKLES HDP JE V ROZMEZÍ 0,75% - 2%: RADA MUSÍ POSOUDIT, ZDA SCHODEK JE NADMĚRNÝ NEBO MIMOŘÁDNÝ. •SANKCE V PŘÍPADĚ NADMĚRNÉHO SCHODKU: - FIXNÍ ČÁST DEPOZITA = 0,2% HDP, -VARIABILNÍ ČÁST BUDE ODVOZENA OD MÍRY PŘEKROČENÍ HRANICE 3% HDP: ZA KAŽDÉ 1% SCHODKU NAD TOUTO HRANICÍ SE SKLÁDÁ KAUCE VE VÝŠI 0,1% HDP, - CELKOVÉ ROČNÍ DEPOZITUM NESMÍ PŘEKROČIT 0,5% HDP - TRVÁ-LI NADMĚRNÝ SCHODEK PO DVA ROKY A DÉLE, MĚNÍ SE KAUCE V POKUTU. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ZÁSADY PAKTU STABILITY A RŮSTU •SCHODEK VEŘEJNÝCH FINANCÍ NESMÍ PŘEKROČIT 3 % HDP •VEŘEJNÝ DLUH MUSÍ BÝT MENŠÍ NEŽ 60 % HDP NEBO SE MUSÍ SNIŽOVAT • •STABILIZAČNÍ A KONVERGENČNÍ PROGRAMY DVA MECHANISMY (TZV. VĚTVE) 1.PREVENTIVNÍ 2.NÁPRAVNÁ - SANKČNÍ-PROCEDURA EDP \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PREVENTIVNÍ MECHANISMUS-VĚTEV •KAŽDÝ ČLENSKÝ STÁT EU MÁ INDIVIDUÁLNĚ STANOVEN STŘEDNĚDOBÝ ROZPOČTOVÝ CÍL PRO CYKLICKY OČIŠTĚNÝ PODÍL DEFICITU NA HDP. POKUD SE NACHÁZÍ MIMO TENTO CÍL, JE JEHO POVINNOSTÍ K NĚMU SMĚŘOVAT JISTOU MINIMÁLNĚ STANOVENOU RYCHLOSTÍ. •ČLENSKÉ STÁTY KAŽDOROČNĚ ZPRACOVÁVAJÍ STABILIZAČNÍ PROGRAMY (ČLENOVÉ EUROZÓNY) A KONVERGENČNÍ PROGRAMY (NEČLENOVÉ EUROZÓNY), V NICHŽ PREZENTUJÍ SVÉ STŘEDNĚDOBÉ ROZPOČTOVÉ STRATEGIE. EVROPSKÉ INSTITUCE (KOMISE A RADA) HODNOTÍ SLUČITELNOST TĚCHTO PROGRAMŮ SE ZÁVAZKY VYPLÝVAJÍCÍMI Z PAKTU. •ZEMĚ, KTERÉ SE NACHÁZEJÍ MIMO SVŮJ STŘEDNĚDOBÝ CÍL, MUSEJÍ UZPŮSOBIT ROZPOČTOVÉ VÝDAJE TAK, ABY NEROSTLY RYCHLEJŠÍM NEŽ STŘEDNĚDOBÝM TEMPEM RŮSTU POTENCIÁLNÍHO HDP. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PREVENTIVNÍ MECHANISMUS-VĚTEV •PŘI VÝZNAMNÉ ODCHYLCE OD TRAJEKTORIE VEDOUCÍ KE STŘEDNĚDOBÉMU CÍLI A NEREAGOVÁNÍ NA VÝZVU K NÁPRAVĚ SE ČLEN EUROZÓNY VYSTAVUJE PENĚŽNÍ SANKCI V PODOBĚ POVINNOSTI VYTVOŘENÍ ÚROČENÉHO VKLADU VE VÝŠI 0,2 % HDP. •ČLENSKÉ ZEMĚ EUROZÓNY MAJÍ POVINNOST PŘEDKLÁDAT KOMISI DO 15. ŘÍJNA KAŽDÉHO ROKU NÁVRHY SVÝCH ROZPOČTŮ NA PŘÍŠTÍ ROK ZA ÚČELEM POSOUZENÍ JEJICH SLUČITELNOSTI SE ZÁVAZKY PAKTU. JE-LI ZJIŠTĚNO VÁŽNÉ PORUŠENÍ PRAVIDEL EVROPSKÉ ROZPOČTOVÉ POLITIKY, KOMISE MŮŽE POŽÁDAT O PŘEPRACOVÁNÍ ROZPOČTOVÉHO NÁVRHU. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PROGRAMY STABILITY A KONVERGENČNÍ PROGRAMY • KONVERGENČNÍ PROGRAMY TYTO PROGRAMY VYPRACOVÁVAJÍ ZEMĚ, KTERÉ JAKO SVOU MĚNU NEPOUŽÍVAJÍ EURO. SPLNĚNÍ POŽADAVKŮ PAKTU JE VÝZNAMNOU PODMÍNKOU PRO DOSAŽENÍ UDRŽITELNOSTI VEŘEJNÝCH FINANCÍ, KTERÁ JE POŽADOVÁNA U KAŽDÉ ZEMĚ PŘED TÍM, NEŽ JE JÍ UMOŽNĚNO PŘIPOJIT SE K EUROZÓNĚ (PROTO SE TĚMTO PROGRAMŮM ŘÍKÁ „KONVERGENČNÍ“). TENTO POŽADAVEK SE VZTAHUJE NA VŠECHNY ČLENSKÉ STÁTY, KTERÉ NEMAJÍ TRVALOU VÝJIMKU Z POVINNOSTI PŘIJMOUT EURO. PROGRAMY STABILITY TYTO PROGRAMY VYPRACOVÁVAJÍ ZEMĚ, JEJICHŽ MĚNOU JE EURO. SPLNĚNÍ UVEDENÝCH POŽADAVKŮ JE MINIMEM NEZBYTNÝM PRO ZAJIŠTĚNÍ FISKÁLNÍ STABILITY V RÁMCI PROSTORU S JEDNOTNOU MĚNOU (ODTUD NÁZEV „PROGRAMY STABILITY“). NÁRODNÍ PROGRAMY REFOREM NÁRODNÍ PROGRAM REFOREM JE DOKUMENT, V NĚMŽ ČLENSKÝ STÁT NASTÍNÍ SVŮJ PLÁN STRUKTURÁLNÍCH REFOREM NA PODPORU RŮSTU A ZAMĚSTNANOSTI V SOULADU SE STRATEGIÍ EVROPA 2020-2021. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png SANKČNÍ-PROCEDURA EDP •POKUD HROZÍ, ŽE NĚJAKÁ ZEMĚ NEDODRŽÍ TYTO PODMÍNKY, MŮŽE BÝT EVROPSKOU KOMISÍ NAPOMENUTA. •POKUD TYTO PODMÍNKY ANI POTÉ NEDODRŽÍ, MUSÍ VYPRACOVAT PLÁN, JAKÝM ZPŮSOBEM JE CHCE V BUDOUCNU ZASE DOSÁHNOUT. •JESTLIŽE ANI POTÉ NEPOSTUPUJE PODLE TOHOTO PLÁNU, MOHOU Z TOHO VYPLÝVAT NÁSLEDUJÍCÍ SANKCE: 1.PENĚŽNÍ SANKCE VE VÝŠI 0,2–0,5 % HDP ZEMĚ V ZÁVISLOSTI NA ZÁVAŽNOSTI PORUŠENÍ DOHODY 2.RADA MŮŽE POŽADOVAT SLOŽENÍ URČITÉ PENĚŽNÍ ČÁSTKY, KTERÁ SE ZEMI VRÁTÍ, AŽ BUDE ZASE SPLŇOVAT KRITÉRIA PAKTU STABILITY 3.ZEMĚ MŮŽE BÝT VYZVÁNA, ABY PŘED VYDÁNÍM DLUHOPISŮ ZVEŘEJNILA VEŠKERÉ ÚDAJE O TÉTO EMISI 4.EVROPSKÁ INVESTIČNÍ BANKA MŮŽE BÝT VYZVÁNA, ABY ZMĚNILA SVOJI VÝPŮJČNÍ POLITIKU VŮČI TÉTO ZEMI \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png NA ČLENSKOU ZEMI, S NÍŽ JE ZAHÁJENA PROCEDURA PŘI NADMĚRNÉM SCHODKU, MOHOU BÝT APLIKOVÁNA NÁSLEDUJÍCÍ NÁPRAVNÁ OPATŘENÍ: •PŘI VÁŽNÉM PORUŠENÍ PRAVIDEL LZE SOUČASNĚ SE ZAHÁJENÍM EDP PO ČLENSKÉ ZEMI EUROZÓNY POŽADOVAT VYTVOŘENÍ NEÚROČENÉHO DEPOZITA VE VÝŠI 0,2 % HDP. •NÁPRAVNÁ OPATŘENÍ MOHOU BÝT STUPŇOVÁNA, POKUD DOTČENÁ ZEMĚ NEPŘIJÍMÁ ÚČINNÁ OPATŘENÍ K ODSTRANĚNÍ NADMĚRNÉHO SCHODKU. NEÚROČENÉ DEPOZITUM LZE PŘEMĚNIT NA POKUTU A TU DÁLE NAVYŠOVAT O VARIABILNÍ SLOŽKU, KAŽDOROČNĚ UKLÁDANOU DO DOBY PŘIJETÍ ÚČINNÝCH OPATŘENÍ. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png •PO DOBU VEDENÍ PROCEDURY PŘI NADMĚRNÉM SCHODKU JE ČLEN EUROZÓNY VYSTAVEN PRŮBĚŽNÉMU SLEDOVÁNÍ, V JEHOŽ RÁMCI PRAVIDELNĚ PŘEDKLÁDÁ ZPRÁVY O PŘIJÍMANÝCH OPATŘENÍCH. UZAVŘEN JE S NÍM TÉŽ PROGRAM EKONOMICKÉHO PARTNERSTVÍ, KTERÝ ZAVAZUJE K PROVEDENÍ STRUKTURÁLNÍCH REFOREM V ZÁJMU TRVALÉHO ODSTRANĚNÍ NADMĚRNÝCH DEFICITŮ. •NEČLENSKÝM ZEMÍM EUROZÓNY, S NIMIŽ JE VEDENA PROCEDURA PŘI NADMĚRNÉM SCHODKU, MŮŽE BÝT POZASTAVENO ČERPÁNÍ PROSTŘEDKŮ Z FONDU SOUDRŽNOSTI. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png VYNUCOVACÍ MECHANISMUS ØEVROPSKÉ UNIE POVAŽUJE ZA VYNUCOVACÍ MECHANISMY NĚKOLIK PROSTŘEDKŮ, KTERÉ ZAJIŠŤUJÍ PLNĚNÍ DOHODNUTÝCH PRAVIDEL - NÁSLEDUJÍCÍ SKUPINY: 1.PEER PRESSURE 2.SIGNIFIKANTNÍ ODCHYLKA 3.EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE – EDP •BEZDĚK, V.: PAKT STABILITY A RŮSTU-PŘÍLIŠ MNOHO(POLITICKÉ) KRITIKY?. PRAHA. 2004. STR. 5-6. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png „PEER PRESSURE“ •TENTO NÁSTROJ JE PEVNĚ SPJAT SE STABILIZAČNÍM NEBO KONVERGENČNÍM PROGRAMEM DANÉHO ČLENSKÉHO STÁTU, A JEJICH SOULADU S TZV. BEPGS (BROAD ECONOMIC POLICY GUIDELINES). \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png „SIGNIFIKANTNÍ ODCHYLKA“ • FISKÁLNÍ VÝVOJ ČLENSKÝCH ZEMÍ JE ANALYZOVÁN EVROPSKOU KOMISÍ. TA POTOM IDENTIFIKUJE PŘÍPADNOU „SIGNIFIKANTNÍ ODCHYLKU“, A TO VE VZTAHU KE STŘEDNĚDOBÉMU FISKÁLNÍMU CÍLI PŘÍPADNĚ VE VZTAHU K TRAJEKTORII, KTERÁ VEDE JEHO DOSAŽENÍ. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png „EXCESSIVE DEFICIT PROCEDURE – EDP“ •ZAHÁJENÍ TZV. NADMĚRNÉ DEFICITNÍ PROCEDURY JE NEJSILNĚJŠÍM VYNUCOVACÍM MECHANISMEM. POKUD JE PORUŠENO JEDNO ČI OBĚ FISKÁLNÍ KRITÉRIA (3 % A 60 %) PŘIPRAVÍ EVROPSKÁ KOMISE ZPRÁVU, PŘI KTERÉ JE POVINNA VZÍT V ÚVAHU STŘEDNĚDOBOU ROZPOČTOVOU A EKONOMICKOU POZICI ČLENSKÉHO STÁTU ČI MÍRU INVESTIČNÍCH VÝDAJŮ VE VZTAHU K FISKÁLNÍMU DEFICITU. NÁSLEDUJÍCÍ VÝVOJ SE DĚLÍ DO TŘÍ SKUPIN. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png TŘI SKUPINY VÝVOJE - BEZ PROBLÉMŮ • BEZ PROBLÉMŮ •KOMISE MŮŽE PO ZANALYZOVÁNÍ SITUACE DOSPĚT K NÁZORU, ŽE NELZE IDENTIFIKOVAT EXISTENCI NADMĚRNÉ DEFICITNÍ POZICE ANI SAMOTNÉ RIZIKO. JAKO PŘÍKLAD SE UVÁDÍ SKUTEČNOST, KDY JE ROZPOČTOVÝ DEFICIT SICE VYŠŠÍ NEŽ REFERENČNÍ HODNOTA 3%, ALE ZLE APLIKOVAT JEDNU Z VÝŠ UVEDENÝCH VÝJIMEK Z TOHOTO PRAVIDLA. EDP JE PAK SAMOTNÝM NÁLEZEM KOMISE AUTOMATICKY UKONČENA. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png RIZIKO • RIZIKO • POKUD KOMISE VE SVÉ SPRÁVĚ DOSPĚJE K ZÁVĚRU, O EXISTENCI RIZIKA, ŽE DOJDE KNADMĚRNÉ DEFICITNÍ POZICI VYDÁ VTOMTO SMĚRU SVŮJ NÁZOR. O TOMTO NÁZORU KOMISE POTÉ MŮŽE, ALE TAKÉ NEMUSÍ HLASOVAT RADA EVROPSKÝCH MINISTRŮ FINANCÍ. POKUD RADA HLASOVAT ODMÍTNE, ZNAMENÁ TO AUTOMATICKY PŘERUŠENÍ EDP. JEJÍ ZNOVUOŽIVENÍ JE MOŽNÉ POUZE TEHDY, POKUD BY SKUTEČNÝ DEFICIT PŘEKROČIL REFERENČNÍ HODNOTU. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png EXISTENCE • EXISTENCE • POKUD KOMISE VE SVÉ ZPRÁVĚ DOJDE K ZÁVĚRU, ŽE JIŽ NADMĚRNÁ DEFICITNÍ POZICE V DANÉ ZEMI EXISTUJE, VYDÁ V TOMTO SMYSLU SVŮJ NÁZOR. V TOMTO PŘÍPADĚ JIŽ MUSÍ DOJÍT K PORUŠENÍ 3% ČI 60% REFERENČNÍHO LIMITU. RADA MINISTRŮ NÁSLEDNĚ MUSÍ O TOMTO NÁZORU HLASOVAT. RADA BY MĚLA, NA NÁVRH EVROPSKÉ KOMISE, PŘIJMOUT KVALIFIKOVANOU VĚTŠINOU DOPORUČENÍ VŮČI DANÉMU ČLENSKÉMU STÁTU. TO BY MĚLO OBSAHOVAT NÁSLEDUJÍCÍ • ČASOVÉ TERMÍNY: 1.NEJPOZDĚJI DO 4 MĚSÍCŮ PŘIJMOUT KOREKČNÍ FISKÁLNÍ OPATŘENÍ, 2.DO DANÉHO LIMITU (OBVYKLE KONEC ROKU NÁSLEDUJÍCÍ PO ROCE, V NĚMŽ BYLA NADMĚRNÁ DEFICITNÍ POZICE IDENTIFIKOVÁNA) ODSTRANIT NADMĚRNOU DEFICITNÍ POZICI \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png REAKCE NA DOPORUČENÍ •POKUD ČLENSKÁ ZEMĚ VČAS A DOSTATEČNÝM ZPŮSOBEM NEZAREAGUJE NA VÝŠE UVEDENÁ DOPORUČENÍ, MŮŽE JE RADA ZVEŘEJNIT. •ULOŽENÍ KROKŮ VEDOUCÍCH K NÁPRAVĚ •ZPRÁVY O NÁPRAVĚ •FINANČNÍ SANKCE \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png PAKT STABILITY A RŮSTU- SGP •VYUŽÍVÁN OD 1999 (PŘIJETÍ EURA) •PRAKTICKY OD 2001 •2001: IRSKO •2002: PORTUGALSKO, FRANCIE, NĚMECKO •2004: ČR, KYPR, MAĎARSKO, MALTA, POLSKO, SLOVENSKO •KRITIKA => REFORMA \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png BALÍČEK ŠESTI PRÁVNÍCH AKTŮ TÝKAJÍCÍCH SE SPRÁVY EKONOMICKÝCH ZÁLEŽITOSTÍ •BALÍČEK ŠESTI PRÁVNÍCH AKTŮ TÝKAJÍCÍCH SE SPRÁVY EKONOMICKÝCH ZÁLEŽITOSTÍ PŘINESL ZPŘÍSNĚNÍ PRAVIDEL PAKTU O STABILITĚ A RŮSTU A JEJICH UPLATŇOVÁNÍ. DÍKY NĚMU BYLA TAKÉ KOORDINACE HOSPODÁŘSKÝCH A ROZPOČTOVÝCH POLITIK SLOUČENA DO JEDNOHO POSTUPU ZVANÉHO EVROPSKÝ SEMESTR. ŠEST PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ TÝKAJÍCÍCH SE REFORMY SPRÁVY EKONOMICKÝCH ZÁLEŽITOSTÍ V EU (PĚT NAŘÍZENÍ A JEDNA SMĚRNICE) PŘINESLO: •DOPLNĚNÍ VÝDAJOVÉHO KRITÉRIA DO POSOUZENÍ FISKÁLNÍCH POZIC JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ; •MOŽNOST ZAHÁJIT POSTUP PŘI NADMĚRNÉM SCHODKU V PŘÍPADĚ, ŽE MÍRA ZADLUŽENÍ PŘEKROČÍ HRANICI 60 % HDP NEBO SE NESNIŽUJE USPOKOJIVÝM TEMPEM; •ZAVEDENÍ ODSTUPŇOVANÝCH FINANČNÍCH SANKCÍ PRO ČLENSKÉ STÁTY EUROZÓNY, KTERÉ MOHOU PŘEDSTAVOVAT AŽ 0,5 % HDP A UPLATNÍ SE AUTOMATICKY, NEHLASUJE-LI RADA PROTI NIM KVALIFIKOVANOU VĚTŠINOU; •POŽADAVEK NOVÝCH MINIMÁLNÍCH STANDARDŮ PRO NÁRODNÍ ROZPOČTOVÉ RÁMCE. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png DOPORUČENÍ PRO JEDNOTLIVÉ ZEMĚ •DOPORUČENÍ PRO JEDNOTLIVÉ ZEMĚ JSOU DOKUMENTY OBSAHUJÍCÍ ANALÝZU HOSPODÁŘSKÉ SITUACE JEDNOTLIVÝCH STÁTŮ A DOPORUČENÁ OPATŘENÍ, KTERÁ BY JEDNOTLIVÉ ZEMĚ MĚLY BĚHEM NADCHÁZEJÍCÍCH 12 MĚSÍCŮ PŘIJMOUT. DOPORUČENÍ PRO KAŽDÝ ČLENSKÝ STÁT VYPRACUJE EVROPSKÁ KOMISE, POTÉ JE V ČERVNU POTVRZUJE EVROPSKÁ RADA A NAKONEC V ČERVENCI PŘIJÍMÁ RADA EU. DOPORUČENÍ PRO JEDNOTLIVÉ ZEMĚ SE MOHOU ZABÝVAT OBLASTMI, JAKO JE STAV VEŘEJNÝCH FINANCÍ, REFORMY DŮCHODOVÝCH SYSTÉMŮ, VÝZVY V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ A INOVACÍ, OPATŘENÍ PRO VYTVÁŘENÍ PRACOVNÍCH MÍST A PRO BOJ PROTI NEZAMĚSTNANOSTI ATD. KOMISE TATO DOPORUČENÍ VYDÁVÁ V KVĚTNU, TEDY POTÉ CO DOKONČÍ VYHODNOCOVÁNÍ PLÁNŮ POLITIK ČLENSKÝCH STÁTŮ, TJ. NÁRODNÍCH PROGRAMŮ REFOREM A PROGRAMŮ STABILITY ČI KONVERGENČNÍCH PROGRAMŮ. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png ROČNÍ ANALÝZA RŮSTU • V ROČNÍ ANALÝZE RŮSTU JE PŘEDSTAVEN NÁZOR KOMISE OHLEDNĚ POLITICKÝCH PRIORIT, KTERÉ BY ČLENSKÉ STÁTY MĚLY ZOHLEDNIT PŘI KONCIPOVÁNÍ SVÝCH HOSPODÁŘSKÝCH POLITIK NA NADCHÁZEJÍCÍ ROK. KOMISE ANALÝZU VYDÁVÁ V LISTOPADU ROKU, KTERÝ PŘEDCHÁZÍ ROKU EVROPSKÉHO SEMESTRU. ÚČELEM ROČNÍ ANALÝZY RŮSTU JE POSKYTNOUT PODKLAD PRO DISKUSI O OBECNÝCH PRIORITÁCH, O KTERÝCH ROZHODUJE RADA A JEŽ JSOU NÁSLEDNĚ ZOHLEDNĚNY V HOSPODÁŘSKÝCH A ROZPOČTOVÝCH ROZHODNUTÍCH JEDNOTLIVÝCH ČLENSKÝCH STÁTŮ. ČLENSKÉ STÁTY PŘEDSTAVÍ TATO ROZHODNUTÍ V DUBNU VE SVÝCH PROGRAMECH STABILITY A KONVERGENČNÍCH PROGRAMECH (V RÁMCI PAKTU O STABILITĚ A RŮSTU) A NÁRODNÍCH PROGRAMECH REFOREM. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png Kritika Paktu stability a růstu • •Pakt stability a růstu se používá pro všechny země bez rozdílů. •Jednostrannosti pravidel. •Nedostatečné zohlednění dlouhého období. •Problém s prodlužování přechodného období. •NĚKTEŘÍ EKONOMOVÉ TVRDÍ, ŽE DLOUHODOBÁ APLIKACE VYROVNANÉHO, ČI PŘEBYTKOVÉHO ROZPOČTU NEVEDE K NEJLEPŠÍM VÝSLEDKŮM. •METODIKA ESA 95, VE KTERÉ JSOU FISKÁLNÍ OPERACE ZACHYCENY, FAKTICKY ZNEVÝHODŇUJE SYSTÉMOVOU PENZIJNÍ REFORMU. •PROBLÉM KONFLIKTU MEZI FISKÁLNÍ DISCIPLÍNOU A STABILIZAČNÍ FUNKCÍ FISKÁLNÍ POLITIKY. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png Kritika Paktu stability a růstu •CATCHING-UP PROBLÉM – TENTO PROBLÉM BÝVÁ ZMIŇOVÁN V SOUVISLOSTI S ROZŠÍŘENÍM EVROPSKÉ UNIE NA 27 ČLENŮ. U NOVĚ PŘÍCHOZÍCH STÁTŮ SE TOTIŽ MUSÍ ZÁKONITĚ PROJEVIT JEJICH ODLIŠNÁ FISKÁLNÍ SITUACE. TYTO STÁTY MAJÍ ZA SEBOU MNOHO REFOREM, KTERÉ BYLY NUTNÉ PRO JEJICH SAMOTNÝ PŘÍSTUP DO EU. MUSÍ TEDY VE SVÝCH ROZPOČTECH NAJÍT PROSTŘEDKY PRO POKRAČOVÁNÍ V NASTOUPENÝCH REFORMÁCH, PRO ODSTRANĚNÍ ODLIŠNOSTI V OBLASTI VEŘEJNÝCH INVESTIČNÍCH VÝDAJŮ, PRO VYTVOŘENÍ PŘÍZNIVÉHO PROSTŘEDÍ, PRO DOSAŽENÍ RYCHLEJŠÍHO TEMPA EKONOMICKÉHO SBLIŽOVÁNÍ S PŮVODNÍMI ČLENY EU A NAVÍC PROSTŘEDKY , PRO FINANCOVÁNÍ STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png OBRÁCENÉ HLASOVÁNÍ •K DŮLEŽITÝM SOUČÁSTEM ZESÍLENÉHO PAKTU PATŘÍ I NOVÝ ZPŮSOB ROZHODOVÁNÍ, NAZÝVANÝ OBRÁCENÉ HLASOVÁNÍ KVALIFIKOVANOU VĚTŠINOU (REVERSE QUALIFIED MAJORITY VOTING). TATO HLASOVACÍ PROCEDURA JE VÝSLEDKEM DEBAT JAK ZVÝŠIT AUTOMATIČNOST ROZHODOVÁNÍ O NÁPRAVNÝCH OPATŘENÍCH, ABY SE NEOPAKOVALA URČITÁ KOLEGIÁLNÍ SHOVÍVAVOST RADY A SOUČASNĚ BYLA ZACHOVÁNA JEJÍ ODPOVĚDNOST ZA PŘIJÍMANÁ ROZHODNUTÍ. PŘI PŮVODNÍM HLASOVÁNÍ SANKCE, KTEROU NAVRHLA KOMISE, VSTOUPILA V PLATNOST POTÉ, CO S NÁVRHEM SOUHLASILA KVALIFIKOVANÁ VĚTŠINA RADY (PŘI ABSENCI ČLENA, O KTERÉM SE ROZHODUJE). PŘI OBRÁCENÉM HLASOVÁNÍ SANKCE, KTEROU KOMISE NAVRHLA, VSTUPUJE AUTOMATICKY V PLATNOST, POKUD SE BĚHEM DESETI DNŮ PROTI NÁVRHU NEVYSLOVÍ KVALIFIKOVANÁ VĚTŠINA RADY (OPĚT PŘI ABSENCI ČLENA, O KTERÉM SE ROZHODUJE). \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-HD-Content-R1d.png DĚKUJI ZA POZORNOST A PĚKNÝ VEČER • • Kreslený vtip: Přísahejte, že budete mluvit pravdu, nebo alespoň alternativní pravdu, případně se připouští ještě post pravda. Autor: Marek Simon