Ochrana půdy před erozí Pravidla podmíněnosti JUDr. Jana Tkáčiková, Ph.D. On-line pořady k eroznímu ohrožení půdy  Seriál. V jaké kondici je česká zemědělská půda? Český rozhlas, 2019. Dostupné na https://plus.rozhlas.cz/serial-v-jake-kondici-je-ceska- zemedelska-puda-8039983  Pořad České televize. Nedej se!: Eroze: Pole v nenávratnu — Česká televize (ceskatelevize.cz) Ochrana půdy před erozí Příručka ochrany proti erozi zemědělské půdy  Zákaz způsobovat ohrožení zemědělské půdy erozí  překračováním přípustné míry jejího erozního ohrožení stanovené prováděcím právním předpisem; přípustná míra erozního ohrožení se stanoví na základě průměrné dlouhodobé ztráty půdy vyjádřené v tunách na 1 ha za 1 rok v závislosti na hloubce půdy  Způsob nápravy při erozním ohrožení volí původce závadného stavu podle prováděcího právního předpisu.  NEEXISTENCE prováděcího právního předpisu Návrh protierozní vyhlášky 2021  Materiál - Portál Aplikace ODok Ochrana půdy před erozí – stávající funkční nástroje  Změna využití zemědělské půdy jen se souhlasem orgánu ochrany ZPF  Z trvalého travního porostu na ornou půdu  posouzení fyzikálních nebo biologických vlastností zemědělské půdy, rizik ohrožení zemědělské půdy erozí, včetně polohy údolnic a provedených opatření ke snížení těchto rizik  V rámci pozemkových úprav  Prostorové a funkční uspořádání pozemků  Plán společných zařízení  Regulace zemědělského hospodaření  V rámci kontrol podmíněnosti  V rámci zranitelných oblastí Ochrana půdy před erozí – podpůrné nástroje  Zákaz poškozovat fyzikální, chemické nebo biologické vlastnosti zemědělské půdy jejím zhutňováním, zamokřováním, vysoušením, překrýváním nebo narušováním erozí.  Pouze nepřímá ochrana  Odpovědnost za přestupek  Povinnost nahradit škodu  Monitoring eroze zemědělské půdy (SPÚ)  Hlášení, evidence a vyhodnocování jednotlivých erozních událostí  Protierozní kalkulačka (VÚMOP)  Analýza erozní ohroženosti pozemku  Hodnocení ochranného účinku osevních postupů  Vyhodnocování potřeby doplňujících protierozních opatření a jejich účinnosti Erozní ohrožení půdy v judikatuře  Podle § 3 odst. 1 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění účinném do 31. 3. 2015 (tj. před novelou provedenou zákonem č. 41/2015 Sb.), hospodařit na zemědělském půdním fondu musí vlastníci nebo nájemci pozemků tak, aby neznečišťovali půdu, a tím potravní řetězec a zdroje pitné vody škodlivými látkami ohrožujícími zdraví nebo život lidí a existenci živých organismů, nepoškozovali okolní pozemky a příznivé fyzikální, biologické a chemické vlastnosti půdy a chránili obdělávané pozemky podle schválených projektů pozemkových úprav.  Neučinila-li žalovaná dostatečná opatření, která by čelila přírodnímu působení, jakým je i přívalový déšť, ačkoliv taková dostupná možnost byla, porušila tuto speciální prevenční povinnost, a došlo-li v důsledku porušení její povinnosti k masivnímu smyvu ornice při dešti a ke vzniku škody, odpovídá za ni podle § 420 odst. 1 obč. zák.  Přívalový déšť jako příčina vedoucí ke vzniku škody by obecně mohl být okolností vylučující odpovědnost za škodu v režimu podle § 420 obč. zák. s ohledem na neexistenci zavinění. Nemůže tomu tak být ale v projednávané věci, neboť zákonem uložená prevenční povinnost směřuje právě k provádění opatření minimalizujících nepříznivý vliv přírodních podmínek či událostí na zemědělský půdní fond.  NS 25 Cdo 3811/2017  Jestliže ovšem vyplývá ze skutkových závěrů, jejichž správnost nepodléhá dovolacímu přezkumu, že intenzita mimořádných přívalových srážek spojených s bouřkovou činností byla takového charakteru, že jí nemohlo zabránit ani jakékoliv protierozní opatření (včetně erozi nejodolnějšího travního krytu), nelze odpovědnost žalovaného dovodit ani podle této úpravy.  NS 25 Cdo 1634/2018 MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ VÝZKUMNÝ ÚSTAV MELIORACÍ A OCHRANY PŮDY Odborná podpora, výzkum STÁTNÍ POZEMKOVÝ ÚŘAD Státní správa na úseku pozemkových úprav Monitoring erozních událostí STÁTNÍ ZEMĚDĚLSKÝ INTERVENČNÍ FOND Kontrola dodržování pravidel podmíněnosti (DZES) Rozhodování o dotacích MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ OBECNÍ ÚŘADY OBCÍ S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ Rozhodování na úseku ochrany ZPF (mj. problematika erozního ohrožení půdy) Kontrola plnění povinností, ukládání opatření k nápravě a projednávání přestupků Pořizování informací o zemědělské půdě a hodnocení jejího stavu SPRÁVY NÁRODNÍCH PARKŮ Kompetence orgánů ochrany ZPF na území národních parků Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy VÚMOP  Veřejný výzkumná instituce zřízená Ministerstvem zemědělství  Široké spektrum výzkumné činnosti  Voda, půda, krajina, …, blíže viz https://www.vumop.cz/o-ustavu  Nástroje pro veřejnou správu i praxi  Geoportál = Geografický informační systém ochrany půdy a vody, dostupný na https://geoportal.vumop.cz/  Protierozní kalkulačka  Monitoring eroze Státní pozemkový úřad  Organizační složka státu, správní úřad  Blíže k agendě SPÚ na https://www.spucr.cz/  Monitoring eroze zemědělských půd, viz https://me.vumop.cz/  Projekt ve spolupráci s VÚMOP, blíže viz https://me.vumop.cz/docs/metodika.pdf  Schéma fungování Státní zemědělský intervenční fond Rozhodnutí o dotaci Stanovení výše dotace, snížení nebo zamítnutí platby dotace SZIF jako orgán veřejné správy → správní řízení s výjimkami dle § 11 odst. 3 zákona č. 256/2000 Sb. Souhrnné vyhodnocení kontrol podmíněnosti na základě doručených zpráv o kontrole a vlastních kontrol Provádění a vyhodnocení kontroly Vybrané podmínky dobrého zemědělského a environmentálního stavu (DZES 2, 4 – 7) Zpráva o kontrole = výčet kontrolovaných požadavků a celkové hodnocení provedené kontroly Orgány ochrany zemědělského půdního fondu  Ministerstvo životního prostředí  vypracovává koncepci ochrany zemědělského půdního fondu jako složky životního prostředí a zajišťuje přípravu obecně závazných právních předpisů  Návrh vyhlášky o ochraně zemědělské půdy před erozí Ministerstvo životního prostředí (mzp.cz)  Obecní úřad obcí s rozšířenou působností/správy národních parků (§ 15 a 16 zákona č. 334/1992 Sb.)  Uděluje souhlas podle § 2 ke změně trvalého travního porostu na ornou půdu  Ukládá opatření k nápravě závadného stavu vzniklého porušením povinností uvedených v § 3 odst. 1 písm. c) a d) a v § 3 odst. 4 až 6 a neplněním podmínek jím vydaného souhlasu  Kontroluje plnění  povinností uvedených v § 3 odst. 1 písm. b) až d) a § 3 odst. 4 až 6  podmínek jím vydaného souhlasu, včetně provádění rekultivací  jím uloženého opatření k nápravě  Ohledně erozního ohrožení zemědělské půdy podle § 3b pořizuje informace o zemědělské půdě a hodnotí její stav a tyto údaje předává do evidence informací o kvalitě zemědělské půdy  Projednává přestupky Agrární komora České republiky  Sdružení podnikatelů, právnická osoba zapisovaná do obchodního rejstříku  Zřízená zákonem č. 301/199S Sb.  Podpora podnikatelských aktivit v zemědělství, potravinářství a lesnictví, a prosazování a ochrana zájmů a k zajišťování potřeb členů  Vyjádření k novému návrhu (2021)  Protierozní vyhláška má erozi bránit, a ne ji tolerovat, míní zemědělci. Návrh kritizují i ekologové | iROZHLAS - spolehlivé zprávy  Nesouhlas s původním zněním (2017)  https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/protierozni-vyhlaska-se-odklada-agrarni-komore-se- nelibi_452392.html  Připomínky další subjektů k dalšímu návrhu protierozní vyhlášky (2019)  Zemědělský svaz ČR, stanovisko dostupné na http://www.agris.cz/clanek/208213, https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ochrana-pudy-je-dostatecna.a-proti-erozi- pomohou-technologie-tvrdi-zemedelsky-svaz Návrh protierozní vyhlášky – obsah  stanoví půdy nevhodné pro změnu trvalého travního porostu na ornou půdu  stanoví přípustnou mírou erozního ohrožení  Obecná  Výjimky  Zvláštní pro realizaci projektových opatření  stanoví postup orgánu ochrany zemědělského půdního fondu při hodnocení erozního ohrožení půdy  Protierozní kalkulačka a monitoring eroze  stanoví opatření ke snížení erozního ohrožení  Organizační, agrotechnická a technická Návrh protierozní vyhlášky - principy  Obecná ochrana zemědělské půdy před erozí bez ohledu na hospodařící subjekt  Nejsou dotčena zvláštní/přísnější ustanovení, zejména DZES a pozemkové úpravy  Minimální standard ochrany půdy  Omezená odpovědnost vlastníka, příp. uživatele  § 3c odst. 2 druhá věta: Způsob nápravy při erozním ohrožení volí původce závadného stavu podle prováděcího právního předpisu.  Přípustná míra erozního ohrožení  Až 9 tun/ha/rok (původně 17)  Ochrana ex-post  Orgány ochrany ZPF při hodnocení erozního ohrožení vycházejí z údajů o opakovaných erozních událostech …. Podklady pro zemědělce  Příručka ochrany proti erozi zemědělské půdy. Ministerstvo zemědělství, 2017. Dostupné na http://eagri.cz/public/web/file/293635/MZE_prirucka_ochrany_proti_erozi_z emedelske_pudy_2017.pdf  Protierozní kalkulačka. VÚMOP. Dostupné na https://kalkulacka.vumop.cz/?core=account