Úvod do managementu veřejné správy Management veřejné správy – NP203Zk Ing. Eva Tomášková, Ph.D. Využito podkladů JUDr. Johana Schweigla, Ph.D. Ekonomické instituty a právo •Ekonomické instituty vznikají často v důsledku lidského jednání •Právo je teprve následně „dohání“ svojí regulací • •Příkladem např. účetnictví a jeho faktický vznik dávno před tím, než začalo být regulováno právními normami • •Regulace jako mantinely pro „živé“ ekonomické vztahy •Vnímání ekonomické podstaty vztahů nutné pro chápání regulace • • Prostředí veřejného sektoru •Statky – zboží (produkty) a služby •Volné zdroje – zdroje, které jsou využívány bezplatně (většinou ve veřejném vlastnictví, výjimečně v soukromém) •Pokud jsou „vzácné“ zájemci si navzájem konkurují •Soukromí vlastník „vtělí“ vzácnost do ceny •Pro veřejného vlastníka to může být více problematické (nepřináší-li užívání mimořádné náklady) •např. parkování na soukromém pozemku vs. obecním pozemku • •Volnost zdroje obvykle vede k jeho nedostatku •parkování na obecním pozemku • • • • Několik pojmů na úvod •Soukromé statky – jejich spotřeba je zpoplatněna, rozhoduje se o nich soukromou volbou •Veřejné statky – nejsou přímo zpoplatněny, z podstaty jsou nabízeny bezplatně, rozhoduje se o nich veřejnou volbou • • • Tržní mechanismus I •Interakce mezi subjekty trhu •Nabízejí – poptávající •Usilování o uspokojování potřeb • • •Friedman (L.E. Read) •I, Pencil • • • • • https://www.youtube.com/watch?v=QJ4Z9iYA2F0 13:20 – 16:05 Tržní mechanismus II •Tržní mechanismus •Nabídka •Poptávka •Cena • • • Zdroj: Economics Stack Exchange Soukromý sektor – veřejný sektor •Soukromý sektor •Subjekty, které primárně sledují vlastní ekonomické zájmy •Soukromé společnosti, jednotlivci •„neviditelná ruka trhu“ – A. Smith • •Veřejný sektor •Hlavním kritériem není „zisk“, činnost ve veřejném zájmu •Financování z veřejných rozpočtů •Řízen a spravován veřejnou správou •Větší či menší míra veřejné kontroly • • • • Role státu a veřejné finance •Různé stupně mezi minimálním státem (stát „noční hlídač“) a sociálním státem (welfare state) •S rostoucími státním výdaji (přerozdělováním) roste i potřeba státu získávat více peněžních prostředků •Financování schodkových rozpočtů zejména prostřednictvím emise veřejných dluhopisů • • Veřejná správa • •Klíčové znaky: •Veřejné služby •Veřejné záležitosti •Veřejný zájem • •Absence „tržních principů“ v činnosti veřejné správy? • • Uspořádání veřejné správy • •Tři základní systémy uspořádání: •Anglo-americký systém – na místní úrovni jen samospráva •Francouzský systém – na místní úrovni odděleně samospráva i místní státní správa •Smíšený systém – na místní úrovni samospráva a státní správa vykonávány společně (samostatná a přenesená působnost) - ČR • • Úkol 1 •Vyberte si jakoukoli oblast veřejné správy s níž máte zkušenost ať již jako zaměstnanci veřejné správy či jako příjemci veřejných služeb. Zkuste v několika větách shrnout Vaši zkušenost. Je pozitivní či negativní? Proč? • • • Pár dalších pojmů ... •Tzv. byrokratické řízení •Klasický model managementu veřejné správy •Za autora pojmu „byrokracie“ považován Max Weber (1864-1920): pevná pravidla, jasné kompetence, princip hierarchického uspořádání, odborné vyškolení, atd. •Ve 20. letech 20. století se objevuje pojem „bureaucratic management“ •Kritika: údajný nehospodárnost, neefektivnost, pomalost • • • Pár dalších pojmů ... •New Public Management •VB, Australie, 80./90. léta 20.st. •Margaret Thatcherová, zavádění tržních principů do veřejné správy •Globální rozpočet (flexibilní přidělování k jednotlivým položkám) •Snahy o: •Decentralizaci veřejné správy •Konkurenční prostředí •Snižování nákladů •Kontrola výstupů Pár dalších pojmů ... •New Public Service •USA, reakce na NPM (kritika příliš tržního prostředí) •veřejná správa blíže občanům •nejedná se o určité principy řízení, ale obecný koncept veřejné správy •Tendence spíše „sloužit, než řídit“ • • Úkol 2 •Zauvažujte nad tím, jak dle Vašeho názoru vnímá veřejnou správu veřejnost a proč. • Smart Administration •Pojem se objevuje v EU v dokumentech z let 2007 – 2013 •Snaha odpovídat podmínkám kontinentální Evropy •Cílem efektivní fungující veřejná správa • • • Směřování veřejné správy I •7. července 2016 vláda schválila Metodický pokyn CHJ č. 3, kterým je Metodika veřejného nakupování: Naplňování principů 3E v praxi veřejného zadávání. •Metodický pokyn CHJ č. 3, který se zaměřuje na oblast naplňování principů hospodárnosti, efektivity a účelnosti (tj. „principy 3E“) v praxi veřejného zadávání. Jedná se o dokument doporučujícího charakteru. •Dokument představuje metodickou pomůcku ve vztahu k naplňování principů 3E v procesu veřejného zadávání. Rozpracovává principy upravené č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, ve znění pozdějších předpisů, jehož je Ministerstvo financí gestorem. • • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 •Povinnost zajistit hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy stanovuje zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě •v § 4 uvádí, že hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat: •b. zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností •d. hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy. • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Směřování veřejné správy II •Principy účelnosti, hospodárnosti a efektivity zakotveny rovněž v zákoně č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu • •v § 4 stanovuje, že „při kontrole Úřad prověřuje, zda kontrolované činnosti jsou v souladu s právními předpisy, přezkoumává jejich věcnou a formální správnost a posuzuje, zda jsou účelné, hospodárné a efektivní.“ Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Směřování veřejné správy III •Požadavky hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti lze nalézt i v zákoně č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů • •v § 39 stanovuje, že „správce kapitoly soustavně sleduje a vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost a účelnost vynakládání výdajů ve své kapitole. Je-li zřizovatelem organizační složky státu nebo příspěvkové organizace nebo funkci zřizovatele vykonává, působí při jejím řízení k tomu, aby vynakládání výdajů bylo co nejhospodárnější, nejefektivnější a nejúčelnější“ Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Směřování veřejné správy IV Principy 3 E •Definice principů 3E je v odborné literatuře různá (často ne zcela jednoznačná) •metodika pracuje s definicí pojmů převzatou přímo z nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se stanoví finanční pravidla o souhrnném rozpočtu Unie (Nařízení (EU, EURATOM) č. 966/2012) • Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Účelnost •Účelnost (Effectiveness) • •Účelným nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že dosažené výsledky odpovídají stanovené a prokázané potřebě •jedná o naplnění cílů organizace, kvůli kterým daná potřeba vznikla •účelnost se váže na to, jak užitečná (přínosná) je daná veřejná zakázka ve vztahu k dosažení požadovaných výsledků, tedy naplnění cílů organizace. •v praxi veřejného nakupování se tedy primárně jedná o to, jestli je poptávána správná věc (zboží či služba) Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Hospodárnost •Hospodárnost (Economy) •Hospodárným nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že zdroje jsou k dispozici ve správnou dobu, v dostatečném množství, v přiměřené kvalitě a za co nejvýhodnější cenu • •jedná se o minimalizaci nákladů na zdroje použité k dosažení plánovaných výkonů nebo výstupů nějaké činnosti při zohlednění řádné kvality takových výstupů nebo výkonů Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E - Efektivita •Efektivita/účinnost (Efficiency) •Efektivním nakládáním s veřejnými prostředky se rozumí, že je dosahováno co nejlepšího vztahu mezi použitými prostředky a dosaženými výsledky. • •Jedná o maximalizaci přínosů, kterých lze vynaložením veřejných prostředků dosáhnout. Efektivita se váže na to, jak byla daná potřeba zajištěna. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Principy 3 E – Celkový pohled •Dodržování principů 3E by mělo být vždy posuzováno jako celek, nikoliv jako jednotlivé dílčí aspekty. • • •Optimum je tedy dosaženo pouze při uplatnění všech tří principů současně. Zdroj: Metodický pokyn CHJ č. 3 Úkol 3 •Aplikace principů 3E v praxi - zkuste v několika větách shrnout Vaši zkušenost. Je pozitivní či negativní? Proč? • • • Doporučená literatura •Kerlinová, A. a Tomášková, E. Management veřejné správy, 2014. •Metodika veřejného nakupování Naplňování principů 3E v praxi veřejného zadávání. Dostupné z: Metodika_2016_Metodicky-pokyn-CHJ-c-3.pdf Otázky? • •Děkuji za pozornost • •Ing. Eva Tomášková, Ph.D. •Eva.Tomaskova@law.muni.cz