Harmonizace nepřímých daní v EU 2021 NVS – ot. 23 Daňová diskriminace •zdanění ve státě určení (akvizice) •= dovážené zboží znevýhodněno daňově •diskriminace přímá a nepřímá (týká se většinou spotřebních daní, ne DPH) Daňová harmonizace •daňová různost = daňová konkurence (přímé daně) •řešení: daňová koordinace (soft law), daňová harmonizace (určení daně, základ, sazby aj.) •neochota členských států: fiskální nezávislost absolutně nezbytná pro každý stát •v cílech EU daně nezmíněny •daňová harmonizace = nutné zlo, aby fungoval vnitřní trh, zatím jen daně nepřímé •právní základ: čl. 113 SFEU Daňová harmonizace Článek 113 Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je tato harmonizace nezbytná pro vytvoření a fungování vnitřního trhu a zabránění narušení hospodářské soutěže. KAPITOLA 3 - SBLIŽOVÁNÍ PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ Článek 114 1. Není-li ve Smlouvách stanoveno jinak, použijí se k dosažení cílů uvedených v článku 26 následující ustanovení. Evropský parlament a Rada řádným legislativním postupem … přijímají opatření ke sbližování ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejichž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu. 2. Odstavec 1 se nevztahuje na ustanovení o daních, ustanovení týkající se volného pohybu osob, ani na ustanovení týkající se práv a zájmů zaměstnanců. Článek 115 Aniž je dotčen článek 114, Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem … jednomyslně přijímá směrnice o sbližování právních a správních předpisů členských států, které mají přímý vliv na vytváření nebo fungování vnitřního trhu. Daňová harmonizace •metoda harmonizace: směrnice •přijímání jednomyslně, bez spolurozhodování Evropského parlamentu •nepřímé daně: čl. 113 (zvláštní ustanovení) – týká se fungování vnitřního trhu a soutěže •přímé daně: čl. 115 (obecné ustanovení o harmonizaci) Daňová diskriminace •čl. 110: 1. Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí. •2. Členské státy dále nepodrobí výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům. •Čl. 111: zákaz podpory vývozů nadměrnou refundací Daň z přidané hodnoty - princip •How VAT is charged? VAT is charged at every stage of sale where the cost of an item is increased. The standard rate of VAT is 21%. •For example: •A manufacturer sells a television to a wholesaler for €100 and charges him VAT on that amount at 21%. Therefore, the wholesaler pays €121 for the television. The manufacturer then pays the VAT of €21 to the government. •The wholesaler goes on to sell the television to a retailer for €200. He adds on VAT at 21%, so the retailer pays a total of €242. The wholesaler must pay the government the VAT of €42, but he can reclaim the €21 VAT he has already paid to the manufacturer, leaving €21, which he pays to the government. •When the retailer comes to sell the television to a consumer, he must also add on VAT to his selling price. He sells the television for €300, plus VAT at 21%, making a selling price of €363 for the consumer. The retailer must pay the VAT to the government but he can claim back the €42 VAT that he paid to the wholesaler, leaving €21 for the government. •The government has now received 21% on the price paid for the television by the consumer (€63). The retailer, wholesaler and manufacturer only paid the amount of VAT they charged to the next group down the line. Daň z přidané hodnoty •bývalá daň z obratu, obecná spotřební daň •1967 zavedena v EHS •„Šestá“ směrnice harmonizuje: –dodání zboží, přechod vlastnického práva –místo zdanitelného plnění –základ daně –sazby (snížená, základní, min. sazby) –osvobození od daně atd. Sníženou sazbu možno uplatnit jen u položek obsažených v seznamu směrnice. Četné výjimky. Směrnice Rady 2006/112/ES – společný systém EU daně z přidané hodnoty (DPH) ve znění změn a doplňků DPH v Evropě - 1 Stát Standardní(%) Snížená (%) Belgie 21 6, 12 Bulharsko 20 9 Česká republika 21 10, 15 Dánsko 25 - Estonsko 20 9 Finsko 24 10, 14 Francie 20 2,1, 5,5, 10 Chorvatsko 25 5, 13 Irsko 23 4,8, 9, 13,5 Island 24 11 Itálie 22 4, 10 Kypr 19 5, 9 Lichtenštejnsko 8 2,5, 3,8 Litva 21 5, 9 Lotyšsko 21 12 Lucembursko 17 3, 8, 14 DPH v Evropě - 2 Stát Standardní(%) Snížená (%) Maďarsko 27 5, 18 Malta 18 5, 7 Německo 19 7 Nizozemsko 21 6 Norsko 25 8, 11,11, 15 Polsko 23 5, 8 Portugalsko 23 6, 13 Rakousko 20 10, 12 Rumunsko 24 5, 9 Řecko 23 13, 6 Slovensko 20 10 Slovinsko 22 9,5 Španělsko 21 4, 10 Švédsko 25 6, 12 Švýcarsko 8 2,5, 3,8 Velká Británie 20 5 DPH v obchodu uvnitř EU •Intrakomunitární (intraunijní) transakce (= vývoz) a akvizice (= dovoz) •1991: směrnice o „zrušení“ fiskálních hranic •zdanění v zemi dodání (kromě osobního dovozu) •cíl: daňová neutralita DPH – individuální dovoz do EU - 1 •VAT on imports If you buy online or by mail order etc. •From outside the EU •You can buy goods from outside the EU up to a value of €22 without incurring any VAT charges. Goods up to a value of €150 may be imported without payment of Customs Duty. However, VAT and import duty is charged on importations of tobacco, tobacco products, alcoholic product and perfumes even if they cost less than €22. •If your online purchase costs more than €22 you will have to pay VAT. If your online purchase costs more than €150 you will have to pay VAT and Customs Duty. •From another EU Member State •If goods are sent to you from another Member State whether you pay VAT here or in the Member State depends on the level of trade the supplier has with Ireland. If the supplier has a high level of trade with Ireland you may pay VAT here. Excisable products (for example, alcohol, tobacco and oil) purchased within the EU via the internet or by mail are subject to excise duty and VAT. DPH – individuální dovoz do EU - 2 Traveling with your purchases •From outside the EU •You can buy and bring your goods (other than tobacco and alcohol products) from a non-EU State without incurring any taxes, if the value of your goods does not exceed: •€430 in the case of an individual aged 15 years or over (€215 under 15). •If you bring in an item worth more than the relevant limit of €430 or €215, you must pay import charges on the full value. •From another EU Member State •There are no limits on what private people can buy and take with them when they travel between EU countries, as long as the products purchased are for personal use and not for resale, with exception of new means of transport (for example, a car). VAT is included in the price of the product in the Member State and no further payment of taxes including VAT can be charged. •However, special rules apply in the case of goods subject to excise duty, such as alcoholic beverages and tobacco products. •FREE SHOPS: 0 DPH – pokrizový vývoj 2009 – nově snížená sazba • Směrnice 2009/47/ES - nově snížená sazba také u dalších položek: • služby místního významu: •drobné opravy kol, obuvi, oblečení, ložního prádla; •mytí oken; •domácí a pečovatelské služby; •holiči; •další drobné opravy; •restaurace a objednávání jídel; •knihy na jakýchkoli nosičích. • Individuální výjimky: Portugalsko – mýtné na lisabonských mostech, Kypr – zkapalněný plyn, Malta – nulová sazba pro potraviny a léčiva. Zvláštní spotřební daně (akcízy) •především fiskální funkce + regulace spotřeby •tabák, alkohol, energie (dříve jen tzv. minerální oleje) •1992: horizontální směrnice (obecná část) •platí se v místě spotřeby •obchodní přeprava: refundace jako u DPH •osobní spotřeba: množství Alkoholické nápoje •pivo –podle stupně alkoholu na hl –zvýhodnění malých pivovarů •víno –tiché a šumivé –nulová sazba •meziprodukty •líh, lihoviny –omáčky, denaturovaný líh Tabákové výrobky, energie •cigarety, doutníky, tabák •cigarety: daň se vypočítává z celkové ceny (zpětně!) •spotřební daň nejméně 57% maloobchodní ceny nejprodávanější kategorie •elektřina •minerální oleje Spotřební daně – základní údaje •povaha – stimulace spotřeby, fiskální funkce •tabák, alkohol, energetické produkty + elektřina •tabák: již 70. léta, ostatní až 90. léta •90. léta: směrnice 92/12 - horizontální (obecná část spotřebních daní) •struktura daně, výroba, pohyb a skladování zboží, osvobození, ne sazby •obecně: platí se v místě spotřeby, proto: •- oddělení vzniku daňové povinnosti a povinnosti zaplatit spotřební daň •- osvobozeno: přirozené ztráty během přepravy (odpaření, nevyčerpatelné zbytky) •- osobní dovoz: spotřební daň se nevybírá ve státě spotřeby, ale původu •- co je osobní spotřeba: množství •- obchodní přeprava: spotřební daň se vrací (jako DPH) •ekologické daně: •původně minerální oleje - od 2003 i energetické produkty a elektřina •lze uvalit i další ekologické daně Spotřební daně – zvláštní část (jen pro informaci) •ALKOHOL: P I V O •- pivo - ze sladu, nad 0,5 obj.% alkoholu (normálně 3,5 - 6%, někdy více) •- směsi piva a nealko •sazba: podle stupně alkoholu na hl (1.87 EUR na stupeň a hl •- zvýhodnění malých pivovarů - do 200 000 hl výstavu - až o polovinu, nezávislý pivovar V Í N O - tiché a šumivé •Tiché: nejm. 1,2% - do 15 (18) % •Šumivé: 1,2 až 15%, přetlak nejm. 3 bary •normálně: víno 12% •- minimální sazba: 0% (Francie) •citlivý zemědělský produkt, zdraví prospěšné •- malí výrobci do 1000 hl ročně vyňati Spotřební daně – zvláštní část •ALKOHOL - pokračování: MEZIPRODUKTY •1,2 - 22% (Cassis) •45 EUR/hl (minimum) LÍH, LIHOVINY („alkoholické nápoje“) •každý hl čistého alkoholu - 550 EUR •- výjimky: malé lihovary, pěstitelské pálenice (nesmí být prodej) •- cooking wine, cooking cognac - omáčky - výroba potravin = lze osvobodit (bombóny) •- přimíchání soli a pepře do alkoholu = omáčka, ale je to stále líh, do 5% osvobozeno •- denaturovaný líh osvobozen (nelze konzumovat) - kosmetické přípravky Spotřební daně – zvláštní část • TABÁKOVÉ VÝROBKY • citlivé - už 70. léta: cigarety, doutníky, doutníčky, tabák ke kouření a žvýkací •Cigarety: daň se vypočte z celkové ceny! •- účel: zvýšit daňové zatížení z důvodu ochrany veřejného zdraví •- definice cigarety: do 9 cm (100s) •- sazby: sazba je odvozena z ceny cigaret nejžádanější cenové kategorie •daň se dopočítává zpětně z konečné ceny (!) - proto ceny fixní. Nemá cenu dělat akce. •- ceny cigaret nemůže stanovit stát, stanoví výrobci (šlo by o naruš konkurence, zvýhodňovaly by se dražší značky) •- spotř-daň minimálně 60% maloobch. ceny nejprodávanější cenové kategorie •Tabáková nálepka (totéž u alkoholů) prokazuje, že byla zaplacena spotřební daň. Spotřební daně – energie •ELEKTŘINA A ENERGETICKÉ PRODUKTY •= "energetická daň" •2003 (zdaňována od 2004) •elektřina: navíc k minerálním olejům •přenosové soustavy: el je zdanitelná až v okamžiku, kdy je dodána distributorem spotřebiteli •sazba: obchodní účely 0,5 EUR/MWh, neobchodní 1 EUR. •Ekologická opodstatněnost zdanění elektřiny není zřejmá, čistota (nejsou exhalace) •- daňové zvýhodnění: el užívaná k výrobě el, ekologické elektrárny (sluneční, větrná, geotermální, přílivová, ne běžná vodní) •- možnost osvobození domácností a dobročinných organizací •- lze uplatnit nulovou sazbu: zemědělství, chov ryb, lesnictví, malí výrobci •pozor - zvýhodnění je státní podpora! •Minerální oleje, pevná a plynná paliva: •- pevná paliva: výhodné (10% ceny) •sazby: •1. pohon motorů - bezolovn. benzin = 359 EUR/1000 l, zem. plyn = 2,60/GJ •2. snížené: zemní plyn = 0,30 EUR •3. Teplo: zemní plyn, uhlí, koks = 0,15 (obch), 0.30 (neobch)/GJ Zdanění finančního sektoru: daň z finančních transakcí (návrh) •zatím jen návrh směrnice (2011) – PŘÍMÁ DAŇ •zavést společný systém daně z finančních transakcí •finanční transakce: –nákupy a prodeje finančního nástroje, jako jsou akcie společností, dluhopisy, nástroje peněžního trhu, strukturované produkty a derivátové nástroje •vztah k členskému státu: –nejméně jeden účastník transakce je usazen v členském státě a účastníkem transakce je finanční instituce usazená na území některého členského státu POSÍLENÁ SPOLUPRÁCE ? VÝTĚŽEK DO ROZPOČTU EU ? Nepřímé daně v právu EU – poslední vývoj (Současná reforma DPH v obchodu mezi členskými státy) B stát určení zboží A stát původu zboží z b o ž í Kde zdanit zboží ? Řeší se dva problémy: a) nový systém zdanění DPH v přeshraničním obchodu, b) nová úprava snížených sazeb jako důsledek bodu a). Volný pohyb zboží vyžaduje zrušení všech překážek obchodu mezi členskými státy. Každý členský stát má vlastní systém DPH a vlastní sazby. Nutnost harmonizace DPH aby zdanění nebylo překážkou obchodu. Zdanění ve státě původu nebo ve státě určení? Unifikace nebo harmonizace sazeb nemožná. DPH: zdanění ve státě původu nebo určení? Konečné zdanění ve státě původu znamená, že zboží nepřekračuje hranici nezdaněné. Výhody: vylučuje častou variantu podvodů – prodej nezdaněného zboží zpět v zemi původu nebo ve třetí zemi vylučuje diskriminaci mezi dováženým a domácím zbožím Nevýhoda: ovlivnění toků zboží – levné zboží ze zemí s nízkou sazbou DPH. Zdanění v zemi dovozu (určení) znamená, že zboží překračuje hranici nezdaněné. Výhoda: nezáleží na sazbě ve státě původu Nevýhody: možná (i když nedovolená) diskriminace dováženého zboží nezdaněné zboží nedojde do místa určení – daňové podvody Důvody pro reformu 1. Nyní: dvě daňové operace: refundace DPH ve státě původu, uložení DPH ve státě určení – zaplatí ji konečný zákazník Geniální řešení: jediná daňová operace pro celou transakci mezi oběma zeměmi. 2. Zboží nesmí opouštět území země původu nezdaněné. 3. Flexibilita ve stanovení snížených sazeb tím bude umožněna (velký zájem států). Schéma reformy SOURCE: House of Commons Library (GB) - BRIEFING PAPER - Number 2683, 17 January 2019 VAT: European law on VAT rates by Antony Seely https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/SN02683/SN02683.pdf Čí sazba DPH se použije? Kdo uhrazuje DPH? Jsou přeshraniční dodávky nezdaněny? Současná situace Země určení (dovozu) Kupující (příjemce) Ano. Navrhované řešení Prodávající (dodavatel) (kromě výjimek) Ne, jedná se o jedinou transakci kdy DPH odvede dodavatel, ale ve prospěch kupujícího Nový systém DPH pro přeshraniční transakce Characteristika nového systému: - není rozdíl mezi domácími a unijními transakcemi, - není třeba prokazovat přepravení zboží z území státu dodavatele (původu). 1. DPH bude hrazena definitivně dodavatelem v zemi původu a nebude refundována. Zboží bude zdaněno již v okamžiku výroby a bude překračovat hranici po zdanění. 2. DPH bude hrazená ve státě původu podle sazeb státu určení. 3. DPH uhrazená ve státě původu bude převedena státu určení, jemuž náleží. Nový systém snížených sazeb DPH - 1 SOUČASNÝ STAV (povoleny dvě snížené sazby): Nevyhovuje, proto obrovské množství individuálních výjimek. Kategorie výjimek: a) Dočasné výjimky pro nové členské státy. b) Individuální výjimky přímo udělené samotnou směrnicí o DPH (Šestá směrnice 2006/112/ES). c) Možnost ponechání starých výjimek z doby před přijetím směrnice (1991) (čl. 110 směrnice). d) Zvláštní případy (zemní plyn apod. – čl. 102). Nový systém snížených sazeb DPH - 2 Počátek liberalizace již v r. 2009 (směrnice 2009/47/ES) NYNĚJŠÍ REFORMA: FLEXIBILNĚJŠÍ SYSTÉM VÍCE SNÍŽENÝCH SAZEB Nově bez dalšího budou povoleny: a) dvě různé snížené sazby mezi 5% a základní sazbou; b) jedna nulová sazba (= osvobození od zdanění); c) další snížená sazba mezi 0% a sníženými sazbami. Nynější seznam položek, které mohou podléhat snížené sazbě, bude zrušen. Nový seznam bude naopak obsahovat položky, kde snížená sazba je vyloučena a musí být uplatněna jen sazba základní (alkohol, tabák, hazard apod.). Všechny dosavadní individuální výjimky budou zrušeny jako zbytečné. Závěry 1. Nereálný princip zdanění v zemi původu byl konečně definitivně zavržen ve prospěch země určení. Výhody: a) Podvody budou redukovány, protože zboží se bude pohybovat přes hranici zdaněné. b) Princip země určení dovoluje liberalizaci sazeb DPH v jednotlivých státech. 2. Snížené sazby: více než 200 individuálních výjimek bude zrušeno a nahrazeno flexibilním systémem čtyř snížených sazeb. 3. Reforma respektuje potřeby a zájmy členských států.