Ochrana lidských práv v EU. Listina základních práv a přístup jednotlivce k Soudnímu dvoru EU NVS 2021 – ot. 24 •Tato část jen informativně – podrobnosti jen pro zájemce • •Je třeba znát jen Listinu základních práv EU (políčka 11-16) Přístup jednotlivce k mezinárodním soudům a jiným orgánům (úvod) • Jednotlivec jako subjekt mezinárodního a evropského práva •Vynucování • • • • • lidských práv jiných práv • • Mezinárodní, regionální a evropské (EU) systémy Mezinárodní ochrana lidských práv • Orgány, kde může jednotlivec uplatnit svá práva: •1. mezinárodní (OSN) •2. regionální (např. Rada Evropy) •3. EU Ochrana práv jednotlivců: • •Přímá: konkrétní právo, konkrétní nárok, individuální řešení •Nepřímá: individuální stížnost, ale ne individuální řešení – spíše politická (ne právní) autorita • Regionální orgány na ochranu lidských práv (přímá ochrana) • •přímá ochrana určitého práva •mechanismus spočívající na mezinárodním právu – umožňuje vymáhání dodržování lidských práv na základě individuální stížnosti – QUASI-SOUDNÍ SYSTÉM •odpovídající sankce = účinnost • * Rada Evropy •* Meziamerický systém Evropská unie a jednotlivec •Jednotlivec subjektem práva EU (Van Gend en Loos 26/62, Costa v. ENEL 6/64): • •Smlouva EHS vytváří nový právní řád mezinárodního práva – subjekty: členské státy a jejich občané •Vytváření přímého účinku ve vztazích mezi členským státem a jednotlivcem •Právo ES (dnes EU) je považováno za část národního práva včetně práv a povinností jednotlivců Lidská práva v EU • Ochrana lidských práv v EU – proč? • •Konstitucionalizace EU –transformace od mezinárodně právního režimu ke quasi-federální jednotce –expanze supranacionálního systému vládnutí –přednost práva EU před národním právem –tvorba rozhodnutí: většinové hlasování, účast Evropského parlamentu v rozhodovací proceduře –instituce (orgány) srovnatelné s národním politickým systémem –rostoucí vliv jednotlivce jako subjektu práva EU – • Postavení jednotlivce v takovém systému vyžaduje ochrany Úprava lidských práv v EU •Materiální právo ES (EU) upravující základní práva: do 2009 jen „nepsané“ právo (judikatura) •Charta ES základních sociálních práv – není právně závazná •Listina základních práv EU: Lisabonská smlouva přináší právní závaznost (vztahy jednotlivec—EU) Evropský soudní dvůr: Judikatura o lidských právech - závěry •Stauder 29/69: poprvé zmíněna lidská práva (LP) • •Hlavní závěry ESD: • • Ochrana lidských práv je jednou z obecných zásad práva EU. • Ochrana lidských práv může být základem pro neplatnost aktu sekundárního práva. • Unijní ochrana lidských práv vychází z národních ústavních principů členských států. • Unijní ochrana je nezávislá na ochraně v členských státech. •ESD se odvolává na ESLP. • Unijní ochrana může být příznivější než přiznaná ochrana podle ESLP. • Zvláštní ochrana je podle SFEU poskytována proti diskriminaci podle státní příslušnosti nebo pohlaví (zvláště v pracovním právu) Listina základních práv EU •Hlava první: Obecná ustanovení –Zásady rovnosti, demokracie ... •Hlava druhá: Lidská práva a základní svobody –Oddíl první: Základní lidská práva a svobody –Oddíl druhý: Politická práva •Hlava třetí: Práva národnostních a etnických menšin •Hlava čtvrtá: Hospodářská, sociální a kulturní práva •Hlava pátá: Právo na soudní a jinou právní ochranu •Hlava šestá: Ustanovení společná • Listina základních práv EU práva bez přímé návaznosti na EU –Článek 11 - Svoboda projevu a informací –1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování veřejné moci a bez ohledu na hranice. –2. Svoboda a pluralita sdělovacích prostředků musí být respektována. –Článek 12 - Svoboda shromažďování a sdružování –1. Každý má právo na svobodu pokojného shromažďování a na svobodu sdružovat se s jinými na všech úrovních, zejména pokud jde o záležitosti politické, odborové či občanské, což zahrnuje právo každého zakládat na ochranu svých zájmů odbory a vstupovat do nich. Listina základních práv EU práva s přímou návazností na EU •Článek 40 - Právo volit a být volen v obecních volbách •Každý občan Unie má právo volit a být volen v obecních volbách v členském státě, v němž má bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušníci tohoto státu. •Článek 41 - Právo na řádnou správu •Každý má právo na to, aby jeho záležitosti byly orgány, institucemi a jinými subjekty Unie řešeny nestranně, spravedlivě a v přiměřené lhůtě. Listina základních práv EU •Článek 51 - Oblast použití •1. Ustanovení této listiny jsou při dodržení zásady subsidiarity určena orgánům, institucím a jiným subjektům Unie, a dále členským státům, výhradně pokud uplatňují právo Unie. Respektují proto práva, dodržují zásady a podporují jejich uplatňování v souladu se svými pravomocemi, při zachování mezí pravomocí, které jsou Unii svěřeny ve Smlouvách. •2. Tato listina nerozšiřuje oblast působnosti práva Unie nad rámec pravomocí Unie, ani nevytváří žádnou novou pravomoc či úkol pro Unii, ani nemění pravomoc a úkoly stanovené ve Smlouvách. Listina základních práv EU •Článek 51 - Oblast použití – vysvětlivky • Listina se v prvé řadě vztahuje na orgány a instituce Unie, v souladu se zásadou subsidiarity. Východisko: čl. 6 odst. 2 Smlouvy o Evropské unii = Unie musí respektovat základní lidská práva. • Pokud jde o členské státy, z judikatury Soudního dvora jednoznačně vyplývá, že požadavek respektovat základní práva definovaná v rámci Unie je pro ně závazný, pouze jednají-li v oblasti působnosti práva Unie Závaznost Listiny pro členské státy •požadavek respektovat základní práva obsažená v Listině je závazný pro členské státy, pokud jednají v oblasti působnosti práva Unie. •vnitrostátní právní úprava, která spadá do působnosti práva Unie, musí respektovat základní práva stanovená Listinou •proto i vnitropolitická situace v Polsku musí odpovídat Listině (hodnoty EU upraveny čl. 2 SEU) Listina základních práv EU „výjimka“ •Čl. 1 odst. 1 Protokolu č. 30 stanoví, že „Listina nerozšiřuje možnost Soudního dvora Evropské unie ani jakéhokoliv soudu Polska či Spojeného království shledat, že právní a správní předpisy, zvyklosti nebo postupy Polska či Spojeného království nejsou v souladu se základními právy, svobodami nebo zásadami, které Listina potvrzuje.“ Jedná-li členský stát v rozsahu aplikace práva EU, je Soudní dvůr oprávněn posuzovat, zda toto jednaní je v souladu se základními právy. • (= Nelze posuzovat soulad národního práva s Listinou) • •Čl. 1 odst. 2 Protokolu: „nic v hlavě IV Listiny („Solidarita“ – sociální práva) nezakládá soudně vymahatelná práva platná v Polsku či ve Spojeném království, pokud tato práva nejsou stanovena ve vnitrostátním právu Polska či Spojeného království“. •Čl. 2 Protokolu: „tam, kde ustanovení Listiny odkazuje na vnitrostátní právní předpisy a zvyklosti, vztahuje se toto ustanovení na Polsko a Spojené království pouze v tom rozsahu, v jakém jsou práva nebo zásady v dotyčném ustanovení obsažené v právních předpisech nebo zvyklostech Polska či Spojeného království.“ Jednotlivec: Jak se dostat k soudům EU? Jak vynutit dodržování Listiny ze strany EU? •Přímá žaloba: čl. 263 SFEU (žaloba na neplatnost) •Nepřímá žaloba: čl. 267 SFEU (předběžná otázka) •Není zde mechanismus analogický Evropské úmluvě o LP !