Volný pohyb osob v EU OD PRACOVNÍKŮ K OBČANŮM Pravidla pro pohyb a pobyt ot. 20 - NVS - 2021 Volný pohyb osob (pracovníků) v EHS (ekonomická svoboda jako součást společného trhu) Původně (tj. do počátku 90. let): ekonomická svoboda - pravidla pro volný §pohyb (krátkodobý – turistika bez víz) a §pohyb/pobyt (krátkodobý pobyt nebo přestěhování pouze za účelem ekonomické aktivity v jiném členském státě) Volný pohyb pracovníků Zahrnuje tato práva (demonstrativní výčet): - opuštění svého státu - vstup a pobyt na území jiného členského státu - právo ucházet se o zaměstnání, být zaměstnán, pobírat důchod atd. – vše za stejných podmínek jako domácí občané (zákaz diskriminace podle státní příslušnosti) Příklady zakázané diskriminace - judikatura lpovinnost pracovníka pobývat na území státu výkonu práce, aby získal přístup k sociálnímu zabezpečení (Clean Car – C-350/96) lznevýhodňování pendlerů proto, že mají bydliště v domovském státě (k výkonu práce dojíždějí) ltaktéž nepřímá diskriminace („nediskriminační” opatření fakticky znevýhodňující cizince) (podmínky fakticky obtížněji splnitelné) l Rakousko – dětské přídavky Diskriminace zahraničních pracovníků? lEvropská komise zažalovala Rakousko u Soudního dvora EU kvůli takzvané indexaci přídavků na děti pracujících cizinců. Podle ní je opatření diskriminační a v rozporu s unijním právem. lRakousko od 1. ledna 2019 snížilo přídavky na děti lidí z jiných zemí Evropské unie, kteří sice v Rakousku pracují, ale jejich potomci žijí ve vlasti. Na základě indexace přídavky odpovídají životním nákladům v zemích jejich původu. Výsledkem je především to, že pracovníci z chudších členských zemí včetně Česka či Slovenska dostávají na své děti žijící doma méně peněz, zatímco zaměstnanci z bohatších zemí naopak více. lUnijní soud se případem zabývá od konce letošního dubna, kdy se na něj obrátil s dotazem ohledně slučitelnosti s unijním právem finanční soud v Rakousku. Ten tak učinil na základě stížnosti české pendlerky, které krácení krácení přídavků postihlo (řízení o předběžné otázce – čl. 267 SFEU) Volný pohyb pracovníků – čl. 45 SFEU l1. Je zajištěn volný pohyb pracovníků v Unii. l2. Volný pohyb pracovníků zahrnuje odstranění jakékoli diskriminace mezi pracovníky členských států na základě státní příslušnosti, pokud jde o zaměstnávání, odměnu za práci a jiné pracovní podmínky. l3. S výhradou omezení odůvodněných veřejným pořádkem, veřejnou bezpečností a ochranou zdraví zahrnuje právo: -a) ucházet se o skutečně nabízená pracovní místa; -b) pohybovat se za tím účelem volně na území členských států; -c) pobývat v některém z členských států za účelem výkonu zaměstnání v souladu s právními a správními předpisy, jež upravují zaměstnávání vlastních státních příslušníků; -d) zůstat na území členského státu po skončení zaměstnání za podmínek, které budou předmětem nařízení vydaných Komisí. l4. Tento článek se nepoužije pro zaměstnání ve veřejné správě. l Nárok na sociální dávky v EU lZákladní pravidlo: sociální zabezpečení občanů se odvíjí od země, ve které občan pracuje a odvádí sociální pojištění. lobčanství nehraje roli ltýká se to především dávek: -v nemoci -v mateřství a rovnocenné otcovské dávky -v invaliditě -ve stáří -při pracovních úrazech a nemocech z povolání -v nezaměstnanosti (nikoli hned po příjezdu) lV zemi, kde se odvádí pojištění: asimilační režim (EU, EHP a Švýcarsko) l l Kdy vzniká nárok na sociální dávky v jiném státě EU lJakmile v zahraničí máte bydliště a najdete práci, a začnete v dané zemi odvádět pojištění, bude vám vznikat nárok na další dávky i v dané zemi. Pozor – rozdílná kvalifikace „bydliště“ - například může být podmínka minimální odpracované doby. lI při nedostatku peněžních prostředků nelze vynucovat opuštění hostitelské země, pokud můžete prokázat, že i nadále hledáte zaměstnání a máte reálnou šanci ho najít. l Volný pohyb dalších osob ekonomicky činných lpodnikatelé, živnostníci, advokáti, umělci apod. lplatí stejný režim, tj. zákaz diskriminace podle státní příslušnosti lsociální dávky: jako u pracovníků lnárodní režim: -uznávání kvalifikace, vázané živnosti -harmonizační směrnice: uznávání vzdělání, osvědčení o vzdělání, 2 metody úpravy (lékaři) l Volný pohyb osob v EHS (EU) obecně - výjimky 1. Odmítnutí vstupu na své území, vyhoštění: - ohrožení veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti - ohrožení zdraví vlastního obyvatelstva (covid) 2. Odmítnutí vykonávat zaměstnání: - zaměstnání ve státní správě s podílem na výkonu státní moci (viz dále) 3. Odmítnutí dlouhodobého pobytu u jiných osob než pracovníků: - nedostatek finančních zdrojů (živobytí) - nedostatek nemocenského pojištění -- důvody v bodu 1 (např. obchod s drogami) Speciální výjimka pro všechny kategorie ekonomicky činných osob – odmítnutí zaměstnání lČl. 45 odst. 4 SFEU: 4. Tento článek se nepoužije pro zaměstnání ve veřejné správě. lČl. 51: Ustanovení této kapitoly (služby) se nevztahují na činnosti, které jsou v příslušném členském státě spjaty, i když jen příležitostně, s výkonem veřejné moci. lpojem veřejná správa – v čl. 45 chybí definice, je v rozsudku Lawrie-Blum lpodíl na výkonu veřejné moci llze takto vyloučit cizince a není to diskriminace lrestriktivní výklad Restriktivní výklad – příklady (četná judikatura) lPovažuje se za výkon veřejné správy: -soudci, státní zástupci, -nejvyšší státní úředníci (ministři, náměstci, vedoucí státních orgánů) -příslušníci ozbrojených sborů (policie, armáda) -zpravodajské služby -diplomaté -jiní státní úředníci pověření výkonem nebo kontrolou dodržování práva lNepovažuje se za výkon veřejné správy: -personál státních škol, nemocnic apod. -personál státních drah a jiných státních dopravních společností l Občanství EU (od 1993) lMaastrichtská smlouva o EU 1992/1993 ldoplňuje (nenahrazuje) státní občanství lžádné povinnosti lpráva: l - volný pohyb a pobyt, l - volební právo (EP, místní zastupitelstva) l - petice, stížnosti ombudsmanovi l - diplomatická a konzulární ochrana Volný pohyb osob v EU obecně Od 1993 základní právo občana EU: volný pohyb a pobyt v členských zemích Lisabon (2009): Právní úprava sjednocena pro všechny kategorie osob a jejich rodinné příslušníky pracovníci a podnikatelé (OSVČ) studenti důchodci ostatní + rodinní příslušníci Režim pohybu a pobytu - 1 lsměrnice 2004/38 lsjednocená úprava pro všechny občany EU a rodinné příslušníky lvstup na území členského státu lpobyt do 3 měsíců lpobyt nad 3 měsíce ltrvalý pobyt (nad 5 let) l Režim pohybu a pobytu - 2 lVstup na území členského státu lvýjimky (zůstaly stejné): -ohrožení veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti -ohrožení zdraví vlastního obyvatelstva ldoklady: -občané EU: průkaz totožnosti -rodinní příslušníci ze třetích zemí: pas (+ vízum) lnárok na získání víza Režim pohybu a pobytu - 3 lPobyt do 3 měsíců lbez formalit, bez podmínek lPobyt nad 3 měsíce lpodmínky: -zaměstnání, podnikání, dostatek prostředků, zdravotní pojištění – rodinní příslušníci (i cizinci ze 3. zemí) lformality (na dobu určitou): -občan EU: osvědčení o registraci („povolení k pobytu“) -rodinný příslušník (i cizinec ze 3. země): pobytová karta Směrnice 2004/38 o pobytu nad 3 měsíce (jen pro inf.) lČlánek 7 - Právo pobytu po dobu delší než tři měsíce l1. Všichni občané Unie mají právo pobytu na území jiného členského státu po dobu delší než tři měsíce, pokud: la) jsou v hostitelském členském státě zaměstnanými osobami nebo osobami samostatně výdělečně činnými; nebo lb) mají pro sebe a své rodinné příslušníky dostatečné prostředky, aby se po dobu svého pobytu nestali zátěží pro systém sociální pomoci hostitelského členského státu, a jsou účastníky zdravotního pojištění, …nebo lc) — jsou zapsáni u soukromého či veřejného subjektu, akreditovaného nebo financovaného hostitelským členským státem v souladu s jeho právními předpisy nebo správní praxí z prvotního důvodu studia, včetně odborné přípravy, a l— jsou účastníky zdravotního pojištění a prohlášením nebo jiným podobným prostředkem ujistí příslušný vnitrostátní orgán, že mají dostatečné prostředky pro sebe a své rodinné příslušníky, aby se po dobu jejich pobytu nestali zátěží pro systém sociální pomoci hostitelského členského státu; nebo ld) jsou rodinnými příslušníky doprovázejícími nebo následujícími občana Unie, který splňuje podmínky uvedené v písmenech a), b) nebo c). l l2. Právo pobytu stanovené v odstavci 1 se vztahuje rovněž na rodinné příslušníky doprovázející nebo následující v hostitelském členském státě občana Unie, kteří nejsou státními příslušníky žádného členského státu, za předpokladu, že tento občan Unie splňuje podmínky stanovené v odst. 1 písm. a), b) nebo c). l l3. Občan Unie, který již není zaměstnanou osobou ani samostatně výdělečně činnou osobou, si ponechává postavení zaměstnané osoby nebo osoby samostatně výdělečně, pokud: la) není dočasně schopen pracovat v důsledku nemoci nebo úrazu; lb) je řádně zapsán jako nedobrovolný nezaměstnaný poté, co byl zaměstnán více než jeden rok a je řádně zaregistrován u příslušného úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání; lc) je řádně zapsán jako nedobrovolný nezaměstnaný po méně než jednoročním zaměstnání, a je řádně zaregistrován u příslušného úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání. ld) zahájí odbornou přípravu. l l Režim pohybu a pobytu - 4 l lPrávo trvalého pobytu lvznik: legální pobyt 5 let bez většího přerušení ldokumenty (na dobu neurčitou): -občan EU – doklad o trvalém pobytu -rodinný příslušník: karta trvalého pobytu l Režim pohybu a pobytu – zákaz diskriminace podle státní příslušnosti l Ve všech oblastech působnosti Smlouvy o fungování EU: l zaručeno stejné zacházení jako vůči státním příslušníkům hostitelského státu l Omezení práva vstupu a práva pobytu lvýjimky: -ohrožení veřejného pořádku, veřejné bezpečnosti -ohrožení zdraví vlastního obyvatelstva losobní chování dotyčné osoby lskutečné, aktuální a závažné ohrožení zájmu lveřejné zdraví: nemoci s epidemickým potenciálem, nakažlivé nemoci, pokud ochrana i domácích Vyhoštění občana EU lz důvodu ochrany veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti ltrvalý pobyt: jen zcela výjimečně lDonatella Calfa (C-348/96) Automatické doživotní vyhoštění jako trestní sankce za obchod s drogami = překážka uplatňování základních svobod. Je třeba zvažovat tyto důsledky – vyhoštění jen dočasné podle závažnosti konkrétního činu lzákaz pobytu: po 3 letech lze žádat o zrušení