BM406K Vybrané otázky veřejné správy a správního práva I 1. přednáška Vnitřní správa se zvláštním zaměřením na matriky, trvalý pobyt, rodná čísla a občanské průkazy. David Hejč Otázky: n nLze vnitřní správu vymezit pozitivně? nJaké jsou nejvýznamnější právní předpisy upravující osobní stav obyvatel? nJaké skutečnosti jsou rozhodné pro matriční zápis? nCo se rozumí místem trvalého pobytu a jaké důsledky jsou s ním spojeny? nJaké povinnosti mají držitelé občanského průkazu? Vnitřní správa n ntradiční odvětví veřejné správy – původně širší oblast n npostupně se vydělovala nová speciální odvětví n nnegativní vymezení vnitřní správy nzáležitosti nespadající do jiných specializovaných odvětví veřejné správy n npozitivní vymezení vnitřní správy z hlediska obsahu npodle skupin společenských vztahu upravených normami správního práva (k tomu viz další snímky) Vnitřní správa n1. Zabezpečení osobního stavu obyvatelstva nMatriky, jméno a příjmení nEvidence obyvatel nObčanské průkazy a cestovní doklady (zák. č. 328/1999 Sb., zák. č. 329/1999 Sb.) nCizinecké právo nStátní občanství (zák.č. 186/2013 Sb., o státním občanství) n Vnitřní správa n2. Právo shromažďovací a sdružovací n(zák. č. 84/1990 Sb….) n n3. Archivnictví, spisová služba, vidimace a legalizace n(zák. 499/2004 Sb.) n n4. Územní členění státu, státní symboly a sčítání lidu n(zák. č. 36/1960 Sb., zák. č. 3/1993 Sb.) Organizace vnitřní správy nMinisterstvo vnitra ( zák. č. 2/1969 Sb.) nKraje – krajské úřady nObce nobecní úřady obcí s rozšířenou působností npověřené obecní úřady nobecní úřady nCelní správa, Policie České republiky apod. n nNález Pl. ÚS 39/10 – evidence obyvatel není samostatnou působností Matriky nZák. č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení n nVyhláška MV č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zák.č. 301/2000 Sb. n nZák. č. 500/2004 Sb., správní řád Vymezení pojmu matrika n nZ lat. matrix – kmen nPůvodně církevní matriky (farnosti) x Josef II. –veřejné listiny nMatrika je státní evidence narození, uzavření manželství, registrovaných partnerství a úmrtí FO na území ČR (občanů i cizinců), a státních občanů v cizině + uzavření manželství cizinci v cizině, byl-li život snoubence přímo ohrožen (§ 667 odst. 1 OZ) Vymezení pojmu n nDruhy n nMatrika narození nMatrika manželství nMatrika registrovaného partnerství nMatrika úmrtí n n Struktura nKnihy – svázané tiskopisy a jmenný rejstřík nSbírka listin – listiny (převážně veřejné), které tvoří podklad pro matriční zápis, jeho změnu nebo opravu (př. rozhodnutí soudů nebo správních orgánů) n- vede se zvlášť pro jednotlivé knihy (rok) n- zápis se provádí z úřední povinnosti Vymezení pojmu nMatriční doklad – výpis z matriční knihy, který obsahuje údaje nebo potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize. Jedná se o veřejnou listinu. n nMatriční událost – skutečnosti rozhodné pro matriční zápis (narození, uzavření manželství, registrovaného partnerství, úmrtí, ale také určení otcovství, osvojení apod.) n n Kniha narození nMatriční událost: narození FO (zapisuje se podle místa narození, jinak kde byla nalezena x dopravní prostředek - vyložení ) nhlásí nzdravotnické zařízení (3 pracovní dny) nlékař (3 dny) njeden z rodičů nebo jeho zákonný zástupce či opatrovník (3 dny) nmatka (3 dny od chvíle, kdy je schopna) nosoba, která se o narození dítěte dozvěděla (3 dny) n n njméno matky se nezapisuje u utajovaných porodů n nMatriční doklad: rodný list n Kniha manželství nMatriční událost: uzavření manželství n- zápis se provádí na základě protokolu o uzavření manželství (vyhotovuje matriční úřad ) n nMatriční doklad: oddací list Kniha registrovaného partnerství nZák. č. 115/2006 Sb. n nMatriční událost: uzavření RP n - podkladem pro zápis je protokol o prohlášení n nMatriční doklad: doklad o partnerství Kniha úmrtí nMatriční událost: úmrtí FO npodkladem je list o prohlídce mrtvého (vystavuje lékař a úředně tím ověřuje smrt FO, do 3 pracovních dnů má oznamovací povinnost) nnebo pravomocného rozhodnutí soudu o prohlášení fyzické osoby za mrtvou n nMatriční doklad: úmrtní list n n Organizace nMatriční úřady – obecní úřady pověřené vedením matričních knih a úkony zabezpečované v souvislosti s vedením těchto knih nSeznam – vyhláška MV 207/2001 Sb. (změny pouze k začátku kal. roku) nZvláštní matrika – Úřad městské části Brno-střed – matrika, do níž se zapisují matriční události, ke kterým došlo u státních občanů v cizině nMatrikář – úřední osoba (SO, zam. obce, zkouška) Jméno nFO povinnost užívat v úředním styku jméno, popřípadě jména, která jsou uvedena v rodném listu nZapsat lze 2 jména, více jmen jen u dítěte, které spolu s rodiči není občanem ČR nPravidla pro zapsání jména do matriční knihy – nelze zapsat jména zkomolená, zdrobnělá a domácká + nejde jméno opačného pohlaví a nelze opakovat jméno sourozence (společní rodiče) nJméno/a dítěte se zapíší do matriky podle souhlasného prohlášení rodičů, popřípadě jen jednoho z nich (§ 18 odst. 1) nPřípady, kdy matriční úřad nezapíše do knihy narození jméno/a - § 18 odst. 4 17 Příjmení nFO povinnost užívat v úředním styku příjmení, popřípadě více příjimení, která jsou uvedena v rodném listu nUžívat více příjmení může občan např. v případech, kdy došlo k prohlášení při uzavírání manželství, že spolu se společným příjmením bude užívat i své předchozí (na druhém místě), nebo jde o příjmení dítěte, jehož rodiče jsou oprávněni užívat více příjmení nPravidla pro zapsání příjmení do matriční knihy nnarozeného manželům (§ 19/1) nnarozeného rodičům, kteří neuzavřeli manželství (§ 19/3) ndítě, které je počato umělým oplodněním, ženě neprovdané (§ 19/4) nnení-li otec dítěte znám (§ 19/5) n nelze-li dosáhnout dohody rodičů o příjmení dítěte, příjmení se do knihy narození nezapíše a matriční úřad o tom učiní oznámení soudu (§ 19/6) 18 Změna jména nebo příjmení npouze na základě žádosti FO, popřípadě jejích zákonných zástupců nzměna příjmení se povolí zejména tehdy, jde-li o příjmení hanlivé nebo směšné nebo je-li pro to vážný důvod nzměna jména se nepovolí z důvodů, kdy by měla být v rozporu s pravidly pro zapsání jména do matriční knihy (viz předchozí text – jméno zkomolené…) nzměna jména nebo příjmení se nepovolí, jestliže by změna byla v rozporu s potřebami a zájmy nezletilého. 19 Evidence obyvatel nZák. č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech n nVyhláška č. 177/2000 Sb., kterou se provádí zák. č. 133/2000 Sb. Vymezení základních pojmů nInformační systém evidence obyvatelstva – obsahuje údaje o obyvatelstvu, které jsou důležité pro činnost státu a bezprostředně identifikují obyvatele nProvozovatelem je MV nObyvatel: n a) státní občan České republiky n b) osoba, která pozbyla státní občanství České republiky, n c) cizinci, kteří jsou matkou, otcem, popřípadě jiným zákonným zástupcem, manželem, registrovaným partnerem nebo dítětem občana nNahlíží veřejná správa Trvalý pobyt nMístem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání – vazba na registr obyvatel (§ 10 odst. 1) – lze jen jedno místo trvalého pobytu nÚS 4/02 Sb. n. svazek č. 28, Nález č. 136, str. 81 (dodává, že zpravidla) nvolba prováděna svobodně nnevznikají žádná práva k objektu ani vlastníku nemovitosti (např. právo nemovitost obývat) Trvalý pobyt nč. j. 2 As 64/2005-108 NSS rozšířený senát n n„rozhodnutí ohlašovny nemá soukromoprávní důsledky, nikdo se pouze na základě zaevidování, nezaevidování či zrušení údaje o místu trvalého pobytu nemůže domáhat vydání objektu bydlení, užívacího práva v něm, či naopak jeho vyklizení“ n n„nedílnou součástí práva na zvolení místa trvalého pobytu je také právo na to, aby na zvolené adrese místa trvalého pobytu nebyly evidovány osoby, které pro to nesplňují nebo přestaly splňovat zákonné podmínky.“ n nmožnost žaloby podle § 65 s.ř.s. Trvalý pobyt ns místem trvalého pobytu je spojena řada důsledků jak pro ohlašovatele, tak i případně pro vlastníka objektu, v němž je místo trvalého pobytu evidováno; tyto důsledky jsou stanoveny jinými právními předpisy nnapř.: nvolební právo a místní referendum nmístní příslušnost ndoručování (vedle TP lze do CEO zapsat i údaj o adrese, na kterou mají být doručovány písemnosti ) Rodné číslo – vymezení pojmu n nIdentifikátor FO (III. ÚS 673/02) – evidenční a identifikační charakter n n10 místné číslo dělitelné 11 beze zbytku n nPrvní dvojčíslí – poslední dvě čísla roku narození n nDruhé dvojčíslí – měsíc narození (u žen zvýšeno o 50) n nTřetí dvojčíslí – den narození n nKoncovka – čtyřmístná – rozlišení obyvatel narozených ve stejný den n nMinisterstvo předává rodná čísla výdejovým místům: n n1. matriční úřad (přiděluje rodná čísla fyzickým osobám narozeným na území České republiky) n n2. zvláštní matrika (přiděluje rodná čísla občanům narozeným v zahraničí) n n3. ministerstvo (např. mezinárodní ochrana) Centrální registr – tvorba, přidělování a ověřování – vede MV Občanské průkazy nZák. 328/1999 Sb., o občanských průkazech n nVyhláška č. 400/2011 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech Vymezení základních pojmů nObčanský průkaz – veřejná listina, kterou občan prokazuje své jméno, příjmení, podobu a státní občanství ČR + další údaje v občanském průkazu zapsané nPovinnost mít OP – každý občan starší 15 let X povinnost jej nosit stále u sebe, nicméně riziko nesplnění povinnosti prokázat totožnost na výzvu policisty (§ 63 zákona o policii – k tomu viz dále) nÚdaje, které občanský průkaz obsahuje viz § 3 odst. 2 Typy občanského průkazu n nobčanský průkaz se strojově čitelnými údaji a kontaktním elektronickým čipem n n nobčanský průkaz bez shora uvedených údajů – vydávají se s omezenou platností na 1 až 6 měsíců za specifických okolností n Doba platnosti občanského průkazu n ndoba platnosti 10 let; 5 let vydaný občanu mladšímu 15 let); 35 let vydaný občanu staršímu 70 let n n nskončení platnosti občanského průkazu – viz § 11 n nIpso facto nrozodnutím 30 Vydání občanského průkazu n nžádost u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností n nvydání prvního OP (předkládá se rodný list) X nového OP (předkládá se dosavadní OP) n nLhůty pro vyřízení ( 30 dnů/ 15 dnů) 31 Dispozice s občanskými průkazy nje zakázáno: nobčanský průkaz přijímat jako zástavu a odebírat jej při vstupu do objektů nebo na pozemky. npořizovat jakýmikoliv prostředky kopie občanského průkazu bez prokazatelného souhlasu občana, kterému byl občanský průkaz vydán, pokud zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána, nestanoví jinak. nshromažďovat, ukládat, upravovat nebo pozměňovat, předávat, šířit, zveřejňovat, uchovávat, kombinovat, blokovat nebo likvidovat strojově čitelné údaje vedené v občanském průkazu, popřípadě v kontaktním elektronickém čipu, pokud tento zákon nebo zvláštní právní předpis nestanoví jinak. 32 Dispozice s občanskými průkazy nPovinnosti občanů: ns přihlédnutím ke všem okolnostem a poměrům chránit občanský průkaz před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím, nohlásit neprodleně kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo matričnímu úřadu, že nastaly skutečnosti uvedené v předchozí odrážce; v případě odcizení občanského průkazu je možno ohlásit tuto skutečnost též policii, nv zahraničí ohlásit neprodleně ztrátu, odcizení nebo zničení občanského průkazu nebo jeho nález nejbližšímu zastupitelskému úřadu, nvčas požádat o vydání občanského průkazu – více viz § 14 n 33 nPorušení zákonem taxativně vymezených povinností občany je přestupkem podle § 16a odst. 1, za které lze uložit pokutu do 10.000 Kč/15.000 Kč/100.000 Kč (neoprávněně zpracovává strojově čitelné údaje vedené v občanském průkazu, nebo v kontaktním elektronickém čipu) n nPřestupky právnických osob a podnikajících fyzických osob (- neoprávněně zapisuje údaje do kontaktního elektronického čipu - pokuta do 1 000 000 Kč. 34 Správní trestání Budoucnost občanských průkazů? Prokázání totožnosti nOprávnění požadovat prokázání totožnosti podle § 63 zákona o policii (srov. § 12 zákona o obecní policii) nProkázáním totožnosti se rozumí prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení, data narození a v případě potřeby také adresy místa trvalého pobytu, adresy místa pobytu nebo adresy bydliště v zahraničí, rodného čísla a státní příslušnosti. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti (§ 63 odst. 1 ZoP) =) lze prokázat i jinými doklady či způsoby, než je OP. nK tomu viz rozsudek NSS ze dne 28. 1. 2016, čj. 10 As 236/2015-36 n Zápatí prezentace 35 Prokázání totožnosti n§ 63 (2) Policista je oprávněn vyzvat k prokázání totožnosti osobu: na) podezřelou ze spáchání trestného činu nebo správního deliktu, nb) zdržující se v prostoru, o kterém lze důvodně předpokládat, že se v něm zdržují cizinci bez povolení opravňujícího k pobytu na území České republiky, n… ne) odpovídající popisu hledané nebo pohřešované osoby, nf) vstupující do policií chráněného objektu nebo prostoru anebo do místa, kam je policistou zakázán vstup, nebo z tohoto objektu, prostoru anebo místa vycházející…. n 36 Cestovní doklady nZák. č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech n nVyhláška č. 400/2011 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech Vymezení základních pojmů nCestovní doklad – veřejná listina, opravňující občana k překračování státních hranic České republiky přes hraniční přechod, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána n nCestovním dokladem občan prokazuje své jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné číslo, podobu, státní občanství České republiky a další údaje zapsané nebo zpracované v cestovním dokladu Druhy cestovních dokladů nZákon o cestovních dokladech upravuje více druhů cestovních dokladů, které lze použít k cestování do zahraničí: n nCestovní pas – základní a univerzální n nDiplomatický pas – omezenému okruhu osob n nSlužební pas – určený ke služební cestě do zahraničí n nCestovní průkaz – vydáván s územní a časovou platností omezenou účelem cesty (platnost nejvýše 6 měsíců) n Cestovní pas nŽádost o vydání cestovního pasu se podává u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností, nv zahraničí u zastupitelského úřadu České republiky s výjimkou konzulárního úřadu vedeného honorárním konzulárním úředníkem nO vydání cestovního pasu může požádat: nobčan starší 15 let, ale do doby zletilosti, tj. do 18 let, musí k žádosti přiložit písemný souhlas zákonného zástupce s jeho ověřeným podpisem. nzákonný zástupce za občana mladšího 15 let 40 Dispozice s cestovními doklady nje zakázáno: nobčanský průkaz přijímat jako zástavu a odebírat jej při vstupu do objektů nebo na pozemky npořizovat jakýmikoliv prostředky kopie cestovního dokladu bez souhlasu občana, kterému byl cestovní doklad vydán, pokud zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva nestanoví jinak núdaje zpracované v nosiči dat s biometrickými údaji nelze zpracovávat jiným způsobem, než jaký stanoví zákon 41 Dispozice s cestovními doklady nPovinnosti držitelů: ns přihlédnutím ke všem okolnostem a poměrům chránit cestovní doklad před ztrátou, odcizením, poškozením nebo zneužitím n odevzdat bez zbytečného odkladu neplatný cestovní doklad nebo cestovní doklad, který je zaplněn záznamy, orgánu příslušnému k jeho vydání, matričnímu úřadu, zastupitelskému úřadu anebo neprodleně na vyžádání orgánům policie. n Dispozice s cestovními doklady nDržitel je povinen ohlásit neprodleně ztrátu, odcizení, zničení cestovního dokladu anebo jeho nález orgánu příslušnému k jeho vydání, popřípadě kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, matričnímu úřadu nebo nejbližšímu útvaru policie. nDržitel je v zahraničí povinen ohlásit neprodleně ztrátu, odcizení, zničení cestovního dokladu nebo jeho nález nejbližšímu zastupitelskému úřadu, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva nPorušení povinností je přestupkem – viz § 34a zákona o cestovních dokladech 43 2. přednáška nVnitřní správa se zaměřením na cizinecké právo a státní občanství 44 Státní občanství nČl.12 Ústavy: Nabývání a pozbývání státního občanství České republiky stanoví zákon. nZák. č. 186/2013 Sb. o státním občanství nStátní občanství vymezení: n„Z obecného hlediska lze státní občanství definovat jako časově trvalý, místně neomezený právní vztah fyzické osoby a státu, který je proti vůli fyzické osoby zpravidla nezrušitelný, na jehož základě vznikají jeho subjektům vzájemná práva a povinnosti ... Konkrétní obsah státního občanství je určen zákonodárstvím jednotlivého svrchovaného státu“ (již nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 9/94 ze dne 13. 9. 1994). 45 Nabývání SO n nObecně nIus soli – podle země narození nIus sanquinis – po předcích n nZák. č. 186/2013 Sb. o státním občanství – převažuje princip ius sanquinis n 46 Nabývání SO nZpůsoby nabývání (§ 3): na) narozením, nb) určením otcovství, nc) osvojením, nd) nalezením na území České republiky, ne) udělením, nf) prohlášením, nebo ng) v souvislosti se svěřením do ústavní, pěstounské nebo jiné formy náhradní péče Zápatí prezentace 47 Nabývání SO nNarozením ndítě nabývá státní občanství České republiky narozením, je-li v den jeho narození alespoň jeden z rodičů státním občanem České republiky (§ 4) – ius sanguinis - v praxi nejčastější nStátní občanství České republiky nabývá narozením i dítě, které se narodí na jejím území a které by se jinak stalo osobou bez státního občanství („bezdomovec“), pokud jsou oba rodiče dítěte bezdomovci a alespoň jeden z nich má na území České republiky ke dni narození dítěte povolen pobyt na dobu delší než 90 dnů (§ 5) – ius soli n n Zápatí prezentace 48 Nabývání SO nUrčením otcovství nV případech, kdy jde o dítě, jehož matka není státní občankou České republiky: n1) rozhodnutím soudu o určení otcovství – dnem PM n2) souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství nmatka je občankou státu Evropské unie, nebo má trvalý pobyt na území České republiky, anebo je bezdomovkyní – dnem učinění souhlasného prohlášení nmatka nesplňuje předchozí podmínky – dnem, kdy bylo učiněno souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství, pokud rodiče prokázali otcovství matričnímu úřadu genetickou zkouškou formou znaleckého posudku n Zápatí prezentace 49 Nabývání SO n nOsvojením n nAlespoň jeden z osvojitelů musí být občanem ČR nObčanství se nabývá: ndnem právní moci rozhodnutí o osvojení vydaném nebo uznaném (v případě cizích rozhodnutí) orgánem veřejné moci. Zápatí prezentace 50 Nabývání SO n nNalezením (na území ČR) n nDítě mladší 3 let, pokud do 6 měsíců nevyjde najevo, že má SO jiné – dnem nalezení, v pochybnostech o dni nalezení rozhodne Ministerstvo vnitra Zápatí prezentace 51 Nabývání SO n nSvěřením do náhradní péče nPodmínky (kumulativně) ndítě se narodí na území ČR n na tomto území se zdržuje „legálně“ nv den svého narození bylo a nadále je „bezdomovcem“ nnabývá státní občanství dnem nabytí PM rozhodnutí soudu o svěření do náhradní péče Zápatí prezentace 52 Nabývání SO nNarozením; určením otcovství; osvojením; nalezením na území České republiky; svěřením do náhradní péče n = k nabytí SO v těchto případech dochází ipso facto – bez projevu vůle k nabytí občanství n nX n nNabytí, resp. obnova SO tzv. prohlášením nNabytí SO udělením Zápatí prezentace 53 Nabývání SO nProhlášením nOkruh osob oprávněných nabývat občanství prohlášením (§ 31-36): nNapř.: fyzická osoba, která se narodila v době od 1. října 1949 do 7. května 1969 mimo území Československé republiky a jeden z jejích rodičů byl ke dni jejího narození československým státním občanem a k 1. lednu 1969 se stal nebo by se k tomuto dni stal českým státním občanem. nmj. řeší otázku nápravy minulých křivd způsobených emigrantům a vystěhovalcům z Československa n Zápatí prezentace 54 Nabývání SO nProhlášením nSprávní orgán o přiznání občanství „nerozhoduje“ – ověřuje, zda jsou splněny zákonné podmínky – vydají listinu o nabytí občanství nNabývá se dnem převzetí listiny (s výjimkou případů podle § 34) Zápatí prezentace 55 Nabývání SO – udělením na žádost nv případech, kdy státoobčanský vztah nevzniká ex lege, ale na základě rozhodnutí příslušného orgánu státu, má stát nezadatelné právo rozhodnout, zda určité osobě občanství udělí, a pokud tak neučiní, neporušuje tím žádná základní práva…není žádného základního práva, které by suverénní stát mohl porušit tím, že cizinci státní občanství svým rozhodnutím neudělí (usnesení ze dne 8. 3. 2000 sp. zn. IV. ÚS 586/99). n n 56 Udělení na žádost nOriginální způsob nrevoluční změna od 1. 1. 2014-více SO nŘízení vede Ministerstvo vnitra nNa udělení občanství není právní nárok nŘízení je zahajováno na žádost (podává se osobně u krajského úřadu) n- lhůta pro rozhodnutí: 180 dnů (u rozkladu 120 dnů) n nV roce 2014 bylo uděleno státní občanství České republiky 4 915 cizincům, z toho se jednalo v 79 případech o osoby, kterým byla v České republice udělena ochrana formou azylu. nStátní občanství České republiky bylo uděleno nejvíce státním příslušníkům Ukrajiny (2 077 osob), Ruska n(481 osob), Slovenska 396 (osob), Rumunska (311 osob) a Vietnamu (298 osob). n 57 Podmínky udělení SO nŽadatel je integrován do společnosti ČR, zejména z hlediska nrodinného npracovního nsociálního nŽadatel má na území ČR povolen trvalý pobyt (viz § 14) nŽadatel se na území ČR skutečně zdržuje (viz § 14) nTrestní bezúhonnost nZnalost českého jazyka a reálií nProkázání výše a zdroje příjmů a že nezatěžuje systém státní sociální podpory nebo systém pomoci v hmotné nouzi nNeporušil (v posledních 3 letech) povinnosti vyplývající z vybraných právních předpisů (daně, cla, veřejné zdravotní pojištění…) n nMožné důvody pro prominutí některých podmínek (§ 15) – např. z posledně uvedené podmínky - žadatel odstranil způsobený škodlivý následek nebo učinil účinná opatření k jeho odstranění. 58 Udělení na žádost ndůležitá jsou stanoviska Policie a zpravodajských služeb (pokud obsahují utajované informace, nestávají se součástí spisu) nobčanství nelze udělit žadateli, který ohrožuje bezpečnost státu, jeho svrchovanost a územní celistvost, demokratické základy, životy, zdraví, nebo majetkové hodnoty nvýluka soudního přezkumu nviz nález Ústavního soudu ze dne 11.10.2016, sp. zn. Pl. ÚS 5/16. n 59 Udělení na žádost nNejprve vydána státoobčanská listina nObčanství se nabývá dnem složení státoobčanského slibu n„Slibuji na svou čest věrnost České republice. Slibuji, že budu dodržovat její Ústavu a ostatní zákony České republiky.“ (skládá se u krajského úřadu) n nDalší možnosti udělení občanství nz důvodu významného přínosu (§ 16) + trvalý pobyt a bezúhonnost n§ 28 až § 30 – zvláštní případy n n 60 Pozbývání občanství nČl. 12 odst. 2 Ústavy: Nikdo nemůže být proti své vůli zbaven státního občanství nSO ČR lze pozbýt jediným způsobem – prohlášením o vzdání se občanství: njestliže splňuje současně tyto podmínky: na) trvale se zdržuje v cizině, nb) není v České republice přihlášen k trvalému pobytu a nc) je zároveň státním občanem cizího státu, nebo žádá o nabytí cizího státního občanství a prohlášení o vzdání se státního občanství České republiky činí v souvislosti s nabytím tohoto státního občanství. 61 62 Cizinecké právo nCizinecké právo - soubor právní norem, které ukládají cizinců povinnosti, nebo přiznávají cizincům práva, přičemž tyto povinnosti a tato práva jsou odlišná od povinností a práv občanů dotyčného státu n npobyt cizinců nmezinárodní ochrana n 63 Pobyt cizinců •cizinecké právo v užším smyslu upravuje zejména zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky (+ související unijní předpisy): •vstup cizince na území České republiky •vycestování z území •podmínky pobytu cizince na území •úprava dokladů vydávaných cizincům •specifické povinnosti cizinců •zajišťování cizinců v detenčních zařízeních Cizinec •Cizinec (působnost zákona) = osoba, která není státním občanem České republiky (pozitivní) + negativní vymezení (§ 2) •kategorie cizinců: •občan Evropské unie (+ Islandu, Norska, Lichtenštejnska a Švýcarska) •občané 3. zemí, kteří jsou rodinní příslušníci občanů EU •manžel/registrovaný partner, rodič, dítě (mladší 21 let), nezaopatřený příbuzný, případně druh/družka rodinní příslušníci občanů ČR – stejná práva jako rodinný příslušníci občanů EU •občané 3. zemí s/bez vízové povinnosti v ČR a Schengenu 64 65 Vstup na území • •cizinec je oprávněn překročit hranice ČR na jakémkoliv místě bez toho, aby u nich byla prováděna hraniční kontrola – ta se provádí pouze na vnějších schengenských hranicích (tedy včetně mezinárodního letiště) n n+ popřípadě mimořádně opatřením obecné povahy podle zákona o ochraně státních hranic - Opatření obecné povahy ze dne 15. března 2020 související s pandemií • •způsob hraniční kontroly se liší podle toho, do které skupiny cizinec patří Občané EU nHraniční kontrola spočívá v tzv. minimální kontrole (zjištění totožnosti) nPřechodný pobyt bez jakéhokoliv zvláštního povolení nPokud je doba pobytu delší než 30 dnů – ohlašovací povinnost noprávnění (nikoliv povinnost) požádat o potvrzení o přechodném pobytu noprávnění požádat o vydání povolení k trvalému pobytu Zápatí prezentace 66 Druhy pobytů nKrátkodobý pobyt (vízová povinnost / bezvízový styk) nVízum k pobytu nad 90 dnů (dlouhodobé) nDlouhodobý pobyt nZaměstnanecká karta nModrá karta nTrvalý pobyt nSezónní zaměstnávání nKarta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nKarta vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie n 67 Krátkodobý pobyt nstanoveno evropskou legislativou nNAŘÍZENÍM EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2018/1806 ze dne 14. listopadu 2018, kterým se stanoví seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci musí mít při překračování vnějších hranic vízum, jakož i seznam třetích zemí, jejichž státní příslušníci jsou od této povinnosti osvobozeni. nnařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009, ze dne 13. července 2009, o kodexu Společenství o vízech (Vízový kodex). n nmax. v délce 90 dní nbezvízový styk nkrátkodobá víza n 68 Krátkodobé vízum nnařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009 ze dne 13. července 2009 o kodexu Společenství o vízech (dále jen „vízový kodex“) n npřímá použitelnost (odkaz v zákoně - § 17) n nformulář, podává se v zahraničí – konzulární úřad n nforma odvolání „nové posouzení důvodů neudělení víza“ - kompetence MZV n nna udělení víza není právní nárok n n 69 70 Dlouhodobý pobyt nDlouhodobý pobyt: npodmínkou je dlouhodobé vízum nad 90 dnů nzáměr na území přechodně pobývat po dobu delší než 1 rok na trvá-li zároveň stejný účel pobytu (jsou výjimky např. u modré karty, zaměstnanecké karty, sloučení rodiny, vědců). nje předstupněm trvalého pobytu nRozhoduje MV nLze podat odvolání - rozhoduje: Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců nna udělení víza není právní nárok NSS 9 As 95/2008-45, ÚS sp. zn. Pl. ÚS 23/11) a nelze podat správní žalobu n n n Trvalý pobyt •pobyt na dobu neurčitou, postavení v mnoha aspektech srovnatelné s občany ČR – rozhoduje MV (o odvolání komise) •po 5 letech nepřetržitého pobytu na území ndůvody pro nevydání/zánik např. ncizinec uvede padělané nebo pozměněné náležitosti nevidence nežádoucích osob nnedostaví se k výslechu/odmítne vypovídat nobcházení zákona (kupř. účelovým manželstvím) 71 Zápatí prezentace 72 Správní vyhoštění •Ukončení pobytu na území, které je spojeno se stanovením doby vycestování z území a doby, po kterou nelze cizinci umožnit vstup na území •důvody (§ 119 a násl. ZPC): kupř. ohrožení státu, ohrožení veřejného pořádku, prokázání se padělaným dokladem, pobyt bez platného cestovního dokladu, pobyt bez platného víza •u občanů EU pouze ohrožení bezpečnosti státu, závažné narušení veřejného pořádku a ohrožení veřejného zdraví •Nesmí nepřiměřeně zasahovat do rodinného a soukromého života Příslušný orgán: Policie ČR Zajištění cizince •za účelem správního vyhoštění •důvody: •je nebezpečí, že by cizinec mohl ohrozit bezpečnost státu nebo závažným způsobem narušit veřejný pořádek • je nebezpečí, že by cizinec mohl mařit nebo ztěžovat výkon rozhodnutí o správním vyhoštění •cizinec nevycestoval z území v době stanovené v rozhodnutí o správním vyhoštění • cizinec závažným způsobem porušil povinnost uloženou mu rozhodnutím o uložení zvláštního opatření za účelem vycestování, nebo •je cizinec evidován v informačním systému smluvních států n n 73 Zajištění cizince •max. 180 dnů (možnost prodloužit na 545 dnů pokud osoba mařila výkon vyhoštění nebo uváděla nepravdivé údaje) •zvláštní opatření za účelem vycestování (alternativa k zajištění): •povinnost sdělit adresu, zdržovat se tam a pravidelně se hlásit na policii •složení peněžitých prostředků („finanční záruka“) ncizince je nutné poučit o možnosti podat žádost o propuštění a o soudním přezkumu (obvykle písemně – v jazyce, v němž je schopen se dorozumět, nebo v ČJ, AJ, FR, něm., čínském, ruském, arabském, hindském, španělském) n 74 Kontrola nsprávní soudnictví (žaloba a kasační stížnost) nústavní soudnictví (ústavní stížnost) nVeřejný ochránce práv n stížnosti nkontrola zařízení, kde jsou osoby omezeny na svobodě (zajištění cizinců a azylová zařízení) nsledování zajištění cizinců a výkonu správního vyhoštění nochrana před diskriminací (státní občanství, trvalý pobyt) nstížnosti, petice a mediální kontrola (hlavně neziskové organizace) n 75 76 Mezinárodní ochrana n nPojem mezinárodní ochrana je vytvořený právním řádem ČR – jeho součástí je n nposkytování azylu a n ntzv. doplňková ochrana Prameny právní úpravy nMezinárodní/Evropské nÚmluva o ochraně lidských práv (Protokol č. 4) nÚmluva o právech dítěte (čl. 10) nÚmluva o právním postavení uprchlíků 1951 (tzv. Ženevská úmluva) nSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU ze dne 26. června 2013 o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany (přepracované znění). nVnitrostátní nČl. 43 LZPS ČR poskytuje azyl cizincům pronásledovaným za uplatňování politických práv a svobod. Azyl může být odepřen tomu, kdo jednal v rozporu se základními lidskými právy a svobodami. nzák. č. 325/1999 Sb., o azylu (předcházející zákon: zák. č. 498/1990 Sb., o uprchlících) n 77 78 Pojmy nUprchlík – osoba, která se nachází mimo svou vlast a má oprávněné obavy před pronásledováním z důvodů rasových, náboženských nebo národnostních nebo z důvodů příslušnosti k určitým společenským vrstvám nebo i zastávání určitých politických názorů, je neschopna přijmout, nebo vzhledem ke shora uvedeným obavám odmítá ochranu své vlasti (čl. 1 Ženevské úmluvy) nŽadatel o udělení mezinárodní ochrany - cizinec, který podal v České republice žádost o udělení mezinárodní ochrany, o níž dosud nebylo pravomocně rozhodnuto + další ( § 2 odst. 1 písm. ZOA) Pojmy nAzylantem - se rozumí cizinec, kterému byl podle tohoto zákona udělen azyl, a to po dobu platnosti rozhodnutí o udělení azylu (§ 2 odst. 2 ZOA) n=) uprchlíkem se člověk objektivně stává a azylantem je vůlí státu učiněn nPronásledováním se rozumí závažné porušení lidských práv, jakož i opatření působící psychický nátlak nebo jiná obdobná jednání anebo jednání, která ve svém souběhu dosahují intenzity pronásledování, pokud jsou prováděna, podporována nebo trpěna původci pronásledování (§ 2 odst. 4 ZOA) Zápatí prezentace 79 Formy mezinárodní ochrany n nAzyl n nHumanitární azyl n nDoplňková ochrana Zápatí prezentace 80 Zápatí prezentace 81 Azyl – důvody pro udělení n1. Azyl – klasický nOdůvodněný strach z pronásledování z důvodů: n - rasy n - pohlaví n - náboženství n - národnosti n - příslušnosti k určité sociální skupině n - zastávání politických názorů Zápatí prezentace 82 Azyl – důvody pro udělení n2. humanitární azyl n- případy hodné zvláštního zřetele n n3. sjednocení rodiny n- rodinný příslušník toho, komu byl azyl udělen (+případ hodný zvláštního zřetele): n – manžel či partner (trvání manželství) n - svobodné dítě mladší 18 let n - rodič azylanta mladšího 18 let n - zletilá osoba odpovídající za nezletilou osobu bez doprovodu n - svobodný sourozenec mladší 18 let n n Zápatí prezentace 83 Doplňková ochrana ncizinci, který nesplňuje důvody pro udělení azylu ndůvodné obavy, že by cizinci při návratu hrozilo skutečné nebezpečí vážné újmy n(př. trest smrti, mučení, vážné ohrožení života z důvodu ozbrojeného konfliktu) n ni za účelem sloučení rodiny (+ důvody hodné zvláštního zřetele) 84 Rozhodování n žádost o udělení mezinárodní ochrany nprávo na tlumočníka po celou dobu řízení nprávo jednat v mateřském jazyce nebo jazyce, ve kterém je schopen se dorozumět ntlumočení bezplatné, obstarává ministerstvo na celou dobu řízení (dohoda mezi MV a tlumočníkem) nžadatel si může přizvat vlastního tlumočníka n 85 Rozhodování nPohovor n- vychází ze Směrnice 2013/32/ES (čl. 14 – 17) n- provádí pracovník MV (přítomni právní zástupce, tlumočník, UNHCR) n- tlumočení do mateřského jazyka nebo jazyka, který ovládá (zpravidla úřední jazyk země původu, ale ne vždy ) n- kladen důraz na přesnost tlumočení n- žadatel vypráví svůj příběh, neklade se důraz na přesnost pojmů n- nutnost tvrzení relevantních skutečností n(pozor na nejasnost v pojmech, špatně kladené otázky, nervozita žadatele) n- zjišťování nejvyšší míry pravděpodobnosti příběhu n Zápatí prezentace 86 Rozhodování n nMožnost zkráceného řízení – zjevně nedůvodná žádost (zamítnutí) n n(např. ekonomické důvody, všeobecná nouze, bezpečná země původu, nevěrohodnost žadatele) n nne nezletilý bez doprovodu n Zápatí prezentace 87 Dublinský systém n n- opravný prostředek – žaloba ke krajskému soudu n - kasační stížnost k NSS n- nepřijatelnost kasační stížnosti n- důležitý je odkladný účinek – nemá povinnost vycestovat z území (vízum za účelem strpění pobytu) n n nprávo na meritorní posouzení jeho o mezinárodní ochranu pouze v jednom členském státě Evropské unie (tzv. "one-chance-only princip"). Rozhodování Aktuálně k uprchlíkům z Ukrajiny nCca 200 000 uprchlíků z Ukrajiny v České republice nBezvízoví styk do 90 dnů – potřeba biometrický pas, nicméně reálně stačí jakýkoliv doklad totožnosti – Evropská komise doporučila státům zmírnění hraničních kontrol. nK pobytu nad 90 dnů – speciální vízum (za účelem strpění pobytu) - § 33 odst. 1 písm. a): nMinisterstvo udělí vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu na území cizinci, kterému ve vycestování z území brání překážka na jeho vůli nezávislá nna dobu nezbytně nutnou, nejdéle však na dobu 1 roku. 88 Aktuálně k uprchlíkům z Ukrajiny nMezinárodní ochrana: nDoplňková ochrana – písm. c) n vážné ohrožení života civilisty nebo jeho lidské důstojnosti z důvodu svévolného násilí v situaci mezinárodního nebo vnitřního ozbrojeného konfliktu n- relativně zdlouhavý postup v každém jednotlivém případě nRozhodnutí Rady (EU) 2022/382 ze dne 4. března 2022, kterým se stanoví, že nastal případ hromadného přílivu vysídlených osob z Ukrajiny ve smyslu článku 5 směrnice 2001/55/ES, a kterým se zavádí jejich dočasná ochrana nv návaznosti na uvedené rozhodnutí zákona upravující podmínky udělování dočasné ochrany : nzákon č. 65/2022 Sb. (tzv. lex Ukrajina), kterým se pro občany Ukrajiny prchajícím před ozbrojeným konfliktem z Ukrajiny dočasná ochrana 89