SPRÁVNÍ PRÁVO – OBECNÁ ČÁST, SP I Přednáška č. 1 ÚVOD DO STUDIA PŘEDMĚTU SPRÁVNÍ PRÁVO, POJEM, CHARAKTERISTIKA PrF MU, únor 2022 © petr průcha Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice K úvodu do obecné části SP n n n nstruktura a zaměření výuky SP nobecná část SP je ve struktuře výuky SP představována teorií správního práva, obecnými pojmy a instituty, nprameny ke studiu nformy a metody výuky nukončení předmětu n n Osnova výuky obecné části v rámci SP I n n nsprávní právo, pojem charakteristika npředmět a systém správního práva jako právního odvětví věda správního práva a správní věda nprameny správního práva, normy správního práva nsubjekty správního práva, správně právní vztahy norganizace veřejné správy, ÚOSS núzemní samospráva nprávotvorná pravomoc veřejné správy POJEM SPRÁVNÍHO PRÁVA n n n nsprávní právo - právním řádem výkonné moci n ve sféře veřejné správy n n npředmět úpravy správního práva - organizace n a činnost veřejné správy, vč. některých záruk zákonnosti ve veřejné správě n n n . n npohledy na správní právo n n nmimo vnímání správního práva jako součásti právního řádu, či jako právního odvětví npřichází v úvahu ještě chápání správního práva jako n nvědní discipliny npedagogické discipliny n n SPRÁVNÍ PRÁVO jako PRÁVO VEŘEJNÉ n nprávo veřejné a právo soukromé n (právní dualismus) n n teorie mocenská n teorie organická n teorie zájmová n USTANOVENÍ § 1 odst. 1 OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU n n n n(1) Ustanovení právního řádu upravující vzájemná práva a povinnosti osob vytvářejí ve svém souhrnu soukromé právo. Uplatňování soukromého práva je nezávislé na uplatňování práva veřejného. n n Z judikatury nZa právo veřejné považuje Ústavní soud tu oblast práva, v níž jsou vztahy založené na nerovnosti zúčastněných subjektů, k soukromému právu patří vztahy založené na rovnosti. Veřejná moc je taková, která autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech subjektů. Subjekt, o jehož právech a povinnostech rozhoduje orgán veřejné moci, není v rovném postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí orgánu není dán na vůli subjektu. Hranice veřejné moci končí tam, kde začíná moc soukromá. n nPodle Nál. ÚS ze dne 23.6.1995, II. ÚS 86/95 n (ve spoj s rozhodnutím VR MMF UK ve věci habilitace) . nVeřejný zájem v konkrétní věci by měl být zjišťován v průběhu správního řízení na základě poměřování nejrůznějších partikulárních zájmů, po zvážení všech rozporů a připomínek. Z odůvodnění správního rozhodnutí pak musí zřetelně vyplynout, proč veřejný zájem převážil nad řadou jiných partikulárních zájmů. Veřejný zájem je třeba nalézt v procesu rozhodování o určité otázce (typicky např. o vyvlastňování) a nelze jej v konkrétní věci a priori stanovit. Z těchto důvodů je zjišťování veřejného zájmu v konkrétním případě typicky pravomocí moci výkonné a nikoliv zákonodárné. n nPodle Nál. ÚS ze dne 28.6.2005, PI. ÚS 24/04 n (ve spoj. se zruš. § 3a zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě – prohl., že rozvoj a modernizace vymezené vodní cesty je ve veřejném zájmu) . npro správní právo jako právo veřejné je charakteristické, že: n n prosazuje a chrání veřejný zájem n upravuje vztahy mezi nerovnými subjekty n konkrétní obsah jeho realizace je autoritativně určován úřední mocí n disponuje možností správní donucení, jakožto donucení veřejnou mocí n Tzv. OBJEKTIVNÍ a SUBJEKTIVNÍ SPRÁVNÍ PRÁVO n nprávo v objektivním slova smyslu (de lege lata) nprávní řád nlze poznat normativně (statický stav) n nprávo v subjektivním slova smyslu (de lege aplicata) nsouhrn práv a povinnosti dovozených z právního řádu nk poznání je třeba metody teleologické (dynamický stav) n ndalší polohou - právo v zamýšleném smyslu (de lege ferenda) nco je chtěno ntaktéž metoda teleologická n n n KE VZNIKU A FORMOVÁNÍ SPRÁVNÍHO PRÁVA v našich zeměpisných podmínkách n n n npočátky v nejrůznějších administrativních opatřeních n představitelů panovnické moci, a stejně tak n i středověké samosprávy n nkvalifikovaně se správní právo jako vyčleňovaná součást právního řádu formuje cca v polovině 19. století n n n . n n nvývoj našeho SP od přelomu r. 1989/90 n n demokratická transformace n n reforma n n europeizace SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n Regiony soudržnosti (NUTS II) v České republice