Společná zemědělská politika EU – vývoj, právní základ, cíle, nástroje. JUDr. Jana Tkáčiková, Ph.D. Společná zemědělská politika EU  Hlava III (čl. 38 - 44) Smlouvy o fungování EU  Sdílená pravomoc EU a členských států  Vnitřní trh se zemědělskými produkty  Cíle (rovnocenné, ale i protikladné)  Zvýšení produktivity zemědělství  Odpovídající životní úroveň zemědělců  Stabilizace trhů  Plynulé zásobování potravinami  Rozumné ceny zemědělských produktů pro spotřebitele Case 5/67 a 5/73  THE OBJECTIVES SET OUT IN ARTICLE 39 OF THE EEC TREATY, WHICH ARE INTENDED TO SAFEGUARD THE INTERESTS OF FARMERS AND CONSUMERS, MAY NOT ALL BE SIMULTANEOUSLY AND FULLY ATTAINED .  THE COMMUNITY INSTITUTIONS MUST HARMONIZE THE VARIOUS OBJECTIVES OF THE COMMON AGRICULTURAL POLICY WHICH, TAKEN SEPARATELY, APPEAR TO CONFLICT WITH ONE ANOTHER AND, WHERE NECESSARY, ALLOW TEMPORARY PRIORITY TO ONE OF THEM IN ACCORDANCE WITH THE DEMANDS OF THOSE ECONOMIC FACTORS OR CONDITIONS IN VIEW OF WHICH THEIR DECISIONS ARE MADE.  C-131/86  Efforts to achieve objectives of the common agricultural policy, in particular under common organizations of the markets, cannot disregard requirements relating to the public interest such as the protection of consumers or the protection of the health and life of humans and animals, requirements which the Community institutions must take into account in exercising their powers. Společná zemědělská politika (SZP/CAP) od roku 1962  Východiska  Nízká úroveň samozásobení  Množství malých rodinných farem  Nerozvinutá dopravní infrastruktura  Absence záchranné sociální sítě  Ekonomická nemožnost přímé finanční podpory  Hlavní nástroj  Společné cenové systémy a finanční mechanismy  Důsledky  Růst přebytků, zahlcení intervenčních skladů, rostoucí finanční náklady  Intenzifikace zemědělství, nekonkurenceschopnost, nízká výkonnost  Nespravedlivá a nerovnoměrná distribuce finanční podpory mezi zemědělce a členské státy Reformy Společné zemědělské politiky https://www.europarl.europa.eu/factsheets/cs/sheet/107/nastroje-szp-a-jejich-reformy Vznik, vývoj a reformy společné zemědělské politiky (Ministerstvo zemědělství, eAGRI) 60. – 80. léta 20. století „Oběť vlastního úspěchu“ •Krize nadvýroby „hory másla, jezera vína“ •Dumping na světových trzích, pokles světových cen, mezinárodní tlak •Mansholtův plán (1968) = návrh podpory vzdání se zemědělské výroby, snížení cenové hladiny •Reformy 80. let = produkční kvóty a limity cenového systému MacSharryho reforma (1992) •Od podpory trhu k podpoře producentů •Snižování intervenčních cen, uvádění půdy do klidu a využívání zemědělské půdy pro jiné účely •Kompenzační platby •Od plošně vyplácených podpor k přímým platbám Agenda 2000 •Od strukturální k regionální politice, od podpory produkčního k podpoře multifunkčního modelu zemědělství •Snižování intervenčních cen u významných komodit (o 15 % u obilí, 20 % u hovězího masa a od roku 2005 u mléka o 15 %) •Kompenzace vyššími přímými platbami •Podpora tržního chování zemědělců •Bezpečnost potravin a animal welfare •Agroenvironmentální otázky a problematika venkov Reformy SZP 2003 a 2008 Mid-term Review 2003 (Fischlerova reforma) •DECOUPLING = ODDĚLENÍ PLATEB OD PRODUKCE •Jednotná platba na farmu (SPS), nebo Jednotná platba na plochu (SAPS, pro nové členské státy) •CROSS COMPLIANCE = závislost výplaty plateb na plnění environmentálních požadavků •Modulace = zvyšování objemu finančních prostředků na rozvoj venkova, příp. snižování přímých plateb velkým farmám •Degresivita (finanční disciplína) = roční stropy a lineární snižování přímých plateb •Set aside opatření = ukládání půdy do klidu •Poradenský systém pro zemědělce (audity farem) •Rozdělení Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu pro zemědělství (EAGGF) na •Evropský zemědělský záruční fond (EAGRD - pro přímé platby) •Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) •Jednotná společná organizace zemědělských trhů = snížení intervenčních cen, příp. zrušení intervenčních nákupů Health Check 2008 (kontrola funkčnosti) •Úprava stávajících mechanismů •Zvýšení povinné modulace (vazba na výzvy) •Pokračování v decoupling •Změny v systému mléčných kvót •Zrušení povinného vyjímání části půdy z produkce (set-aside opatření) •Zrušení hektarové podpory pěstování energetických plodin •Nové výzvy v rámci programu rozvoje venkova •Řízení rizik, Změny klimatu, Biopaliva, Voda, Biologická rozmanitost Reformy SZP po roce 2013 https://www.consilium.europa.eu/cs/policies/cap-reform/ Nové problémy, výzvy a cíle a nová legislativa •Hospodářské •Dostatek kvalitních potravin, zemědělská produktivita •Stabilní ceny •Environmentální •Udržitelné hospodaření s přírodními zdroji •Adaptace na změny klimatu •Územní/pozemkové •Rozvoj venkova •Vyvážený rozvoj území •Konkurenceschopnost, udržitelnost a efektivita Omnibus regulation (zjednodušení) •Pravidla týkající se trvalých travních porostů byla upravena - větší flexibilitu •Zjednodušení prvků ekologizace •Nepovinné rozlišování mezi aktivními a neaktivními zemědělci •Možnost zvýšení plateb pro mladé zemědělce •Zvýšení atraktivity opatření k řízení rizik, •Jednodušší využívání finančních nástrojů •Rozšíření pravomocí organizací producentů SZP po roce 2020 COM (2017)713 final  Inteligentní, moderní a udržitelná  Cíle  podporovat inteligentní a odolné zemědělské odvětví  zintenzivnit ochranu životního prostředí a opatření v oblasti klimatu a přispět k plnění cílů EU týkajících se životního prostředí a klimatu  posílit sociálně-ekonomickou strukturu venkovských oblastí  Jinými slovy  Zjednodušení, ozelenění, mládí, preciznost, spravedlivá nákladnost Budoucnost potravinářství a zemědělství COM(2017) 713 final SZP po roce 2020 (návrhy) https://eagri.cz/ public/web/file/ 591610/CZ_CAP post2020_CZ_we b.pdf  1. Nový způsob práce:  Více flexibility při využívání přidělených prostředků  Strategické plány – posílení subsidiarity  Rozdělení finančních prostředků dle potřeb státu ke splnění cílů EU – schválení Komisí  2. Spravedlivější zacházení díky lépe zaměřené podpoře:  Přímé platby ANO, vnější konvergence  Degresivita a zastropování přímých plateb  Vyšší podpora malých a středních farem a pomoc mladým zemědělcům  3. Větší ambice v oblasti životního prostředí a klimatu:  Podmínkou pro vyplacení přímých plateb bude splnění požadavků v oblasti životního prostředí a klimatu.  Každý členský stát bude povinen nabídnout ekologizační režimy, kterými by podněcoval zemědělce, aby nezůstali jen u povinných požadavků. K financování těchto režimů se v každé zemi použije část prostředků přidělených na přímé platby.  4. Větší využívání znalostí a inovací:  10 miliard eur na výzkum a inovace v odvětví potravinářství, zemědělství, rozvoje venkova a biohospodářství v rámci programu EU Horizont Evropa  Větší digitalizaci venkova Nový legislativní rámec až od roku 2023 a dvouleté přechodné období 2021-2022 https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/new-cap-2023-27_en  Přechodné období – nařízení EU 2022/2020  Pokračování současných pravidel SZP pro přímé platby a rozvoj venkova,  Prodloužení výjimečného opatření pro rozvoj venkova přijatého v souvislosti s koronavirovou krizí, včetně navýšení prostředků z evropských fondů na podporu oživení  Nový právní rámec  Platnost a právní účinnost – prosinec 2021  Faktická účinnost – leden 2023 Schéma SZP v roce 2022 I. Pilíř (EZZF)  Společná organizace trhů se zemědělskými produkty  Nařízení EU č. 1308/2013  Přímé platby  Nařízení EU č. 1307/2013 II. Pilíř (EZFRV)  Politika rozvoje venkova  Nařízení EU č. 1305/2013 Financování, řízení a sledování Nařízení EU č. 1306/2013 + Přechodné období Nařízení EU 2020/2220 Financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky Evropský zemědělský záruční fond (EZZF) • Opatření pro regulaci nebo podporu zemědělských trhů • Přímé platby zemědělcům • Další výdaje • Rozpočtový strop a rozpočtová kázeň • Rezerva pro případ krizí v odvětví zemědělství • Míra úpravy přímých plateb • Systém včasného varování a sledování Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EZFRV) • Sdílené financování • Platby pro programy rozvoje venkova • Zákaz dvojího financování Vnitrostátní nástroje Platební agentury •Akreditované subjekty členských států pověřené řízením a kontrolou výdajů •Výdaje mohou být financovány Unií, pouze pokud je uskutečnily akreditované platební agentury. Zemědělský poradenský systém •Poskytování poradenství zemědělcům v oblasti podmínek obhospodařování půdy a řízení zemědělských podniků Kontrolní systémy •Integrovaný administrativní a kontrolní systém •Kontrola operací/obchodní dokumentace •Správní sankce Platební agentura Státní zemědělský intervenční fond  Právnická osoba, sídlo v Praze  Správní úřad, v působnosti Ministerstva zemědělství  Zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu  Fond poskytuje dotace v souladu s/se  zákonem o SZIF  zákonem o zemědělství,  nařízeními vlády vydanými k jejich provedení  přímo použitelnými předpisy Evropské unie upravujících financování SZP Výroční zpráva SZIF (2020) Zemědělský poradenský systém v ČR Subjekty  Základní (orientační konzultace) a odborné konzultace  Ministerstvo zemědělství a jemu podřízení odborné organizace  Nevládní neziskové organizace, profesní svazy – postupná certifikace  Informační střediska pro zemědělství a rozvoj venkova  Poskytování informací prostřednictvím specializovaných webových portálů  Celostátní síť pro venkov  Portál Farmáře  Vědecké výzkumné ústavy, veřejné vysoké školy  Česká technologická platforma  Individuální poradenství (zaměřené na konkrétní subjekt)  Registr poradců adkreditovaných MZE  Poradenské firmy  Orgány poradenského systému MZe  Národní rada poradenství a vzdělávání pro zemědělství a rozvoj venkova  Ústav zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI)  https://agronavigator.cz/ Integrovaný administrativní a kontrolní systém  Digitální databáze  Kontrola správnosti transakcí, odhalování a monitorování nesrovnalostí, náprava  Systém identifikace zemědělských pozemků  mapy, dokumenty evidence pozemků nebo jiné kartografické údaje  počítačový zeměpisný informační systém, včetně leteckých nebo družicových snímků  Systém identifikace a evidence platebních nároků  ověřování nároků a křížová kontrola s žádostmi o podporu a systémem identifikace zemědělských pozemků  Systém žádostí o podporu  Integrovaný kontrolní systém  Křížové kontroly počítačem  Kontroly na místě + údaje ze satelitů EU Copernicus Sentinel a pozorování Země  Zprávy o provedených kontrolách a ověřování výsledků  Systém pro identifikaci a evidenci zvířat Společná organizace trhů mléko, cukr, ovoce, zelenina, olivy, bavlna, víno, maso, vejce,…  Tržní opatření = regulace a podpora uvádění zemědělských produktů na trh  Regulace nabídky/cen  Intervenční nákupy a skladování (cukr, pšenice, rýže, maso, mléko)  Podpory vybraných odvětví = konkurenceschopnost a udržitelnost (víno, olivový olej, ovoce a zelenina, včelařství, chmel)  Pravidla pro uvádění na trh  Obchodní normy  Regulace dovozu a vývozu (cla, licence, kvóty, atd.)  Záchranná síť  případy cenové krize a narušení trhů  ustanovení o mimořádných ochranných opatřeních  nová rezerva pro případ krize (vazba na finanční kázeň)  Pravidla pro organizace producentů a sdružení a mezioborové organizace  Pravidla hospodářské soutěže Společná organizace trhů v příkladech  Nařízení Komise (EU) 2020/599, kterým se povolují dohody a rozhodnutí o plánování výroby v odvětví mléka a mléčných výrobků  umožňovalo na dobu šesti měsíců (duben - září 2020) zemědělcům, sdružením zemědělců a uznaným organizacím producentů uzavírat dohody a rozhodnutí, v jejichž rámci by mohly společně usilovat o plánování produkce syrového mléka v souladu s měnící se strukturou poptávky  Intervenční nákup přenice za pevně stanovenou cenu  Každoročně v období od 1.října do 31. května  Školní projekty  Mléko/Ovoce a zelenina do škol  Restrukturalizace a přeměna vinic  Změna odrůdové skladby, přesun vinice do svahu,…  Propagace zemědělských produktů  Zrozeno v EU  Eu Milky Way – EU mléčná cesta, Řepkový olej – Olej nad zlato Podpora příjmu = Přímé platby  Vícesložkový/multifunkční systém – oddělení od produkce, vazba na cíle  Povinné  Základní platba/Jednotná platba na plochu(až 70 %)  Platba na zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí, tzv. Greening (30 %)  Platba pro mladé zemědělce (do 2 %)  Volitelné  Redistributivní platba (až 30 %) = dodatečná podpory na první hektary podniku  Platba na oblasti s přírodními omezeními (až 5 %)  Dobrovolná podpora vázaná na produkci (až 10 – 15 %)  Režim pro malé zemědělce (až 10 %) = Zjednodušený režim pro platby do 1250 EUR, který nahrazuje ostatní přímé platby  Osvobození od povinností greeningu Přímé platby – základní/jednotná platba  Základní platba na základě platebních nároků  Jednotná platba na plochu (do roku 2022 u vybraných členských států, vč. ČR)  + volitelně Přechodné vnitrostátní podpory (Top-Up platba)  Degresivita 5 % nad 150 tis. EUR ve prospěch programu rozvoje venkova  Podmínky:  Min. 1 ha zemědělské půdy  Zemědělská kultura: standardní orná půda, úhor, travní porost, trvalý travní porost, vinice, chmelnice, sad, školka, rychle rostoucí dřeviny, jiná trvalá kultura, zalesněná půda Přímé platby – Platba pro mladé zemědělce  Pro zemědělce do 40 let  První žádost o platbu před dosažení 41 let  Zřízení zemědělského podniku (zápis do evidence zemědělského podnikatele) poprvé  U obchodní korporace většinový společník/podíl  Nejvýše pět let před žádostí o podporu  Na maximální výměru ve výši 90 ha po dobu nejvýše 5 let Přímé platby - Greening  Platba na zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí  diverzifikace plodin  limity pro zastoupení jednotlivých plodin dle velikosti podniku  více než 10 ha orné půdy = pěstování nejméně dvou plodin, více než 30 ha orné půdy = pěstování nejméně tří plodin  Zákaz změny kultury TTP ve vybraných oblastech (Natura 2000, NP, NPR,…)  Zachování stávajících trvalých travních porostů = povinnost zpětného zatravnění  pokles poměru TTP vůči zemědělské ploše pod 5 %  vyhrazení plochy (5 %) využívané v ekologickém zájmu v rámci zemědělských ploch přesahujících 15 ha  Např. úhor, krajinný prvek, ochranný pás, zalesněná plocha,…  Váhové koeficienty pro přepočet reálné plochy pro jednotlivé druhy EFA  Povinné dodržování postupů provázané se základní/jednotnou platbou  Výjimka pro ekologické zemědělství  Rovnocenné postupy jako alternativa  Zákaz souběhu s opatřeními pro rozvoj venkova Další přímé platby  Dobrovolná podpora vázaná na produkci  Dle odvětví a plodin  Tam kde zvláštní druhy zemědělské činnosti nebo zvláštní zemědělská odvětví, které jsou obzvláště důležité z hospodářských, sociálních nebo environmentálních důvodů, čelí určitým obtížím  Bílkovinné plodiny, brambory na výrobu škrobu, krávy chované pro mléko, telata chovaná na maso, bahnice a kozy, konzumní brambory, cukrová řepa, ovocné/zeleninové druhy s velmi vysokou nebo vysokou pracností, chmel https://ec.europa.eu/agriculture/sites/agriculture/files/direct- support/direct-payments/docs/simplementation-decisions-ms-2016_en.pdf Podmínky pro přímé platby  Vnitrostátní a čisté stropy  Přidělené členským státům  Finanční kázeň  Snížení přímých plateb ve prospěch EZFRV  Přesuny mezi pilíři SZP  Aktivní zemědělec (od roku 2018 nepovinné)  Podmínka ve většině členských států zrušena  Pravidla pro výše plateb  Minimální požadavky  Min. 100 EUR a min. 1 ha  Snížení plateb(capping)  Min. 5 % nad 150.000 EUR Podmínky pro přímé platby  Vnitrostátní a čisté stropy úřidělené členským státům  Finanční kázeň = snížení přímých plateb ve prospěch EZFRV  Přesuny mezi pilíři SZP  Integrovaný administrativní a kontrolní systém  Kontrola podmíněnosti  Vazba přímých plateb na plnění požadavků dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy a zákonných požadavků v oblasti ochrany veřejného zdraví, životního prostředí, zdraví a pohody zvířat a zdraví rostlin  Způsobilé hektary  Kumulace žádostí  Plocha, která odpovídá počtu způsobilých hektarů a na kterou zemědělec předložil žádost o základní, může být předmětem žádosti o jinou přímou platbu i o jinou podporu, na kterou se toto nařízení nevztahuje, nestanoví-li toto nařízení výslovně jinak. Platební nároky C-470/08  Podstatou tří otázek předkládajícího soudu, které je třeba posoudit společně, je, zda právo Společenství ukládá pachtýři povinnost, aby při uplynutí pachtovní smlouvy vrátil pronajímateli propachtovanou půdu spolu s platebními nároky, které ve vztahu k této půdě vznikly nebo které s ní souvisejí, anebo mu vyplatil náhradu.  Soudní dvůr takový převod nároků při uplynutí pachtovní smlouvy zcela odmítnul, přičemž ihned zdůraznil, že se režim jednotné platby odlišuje od režimu mléčných kvót, který se řídí zásadou převodu kvót spolu se zemědělským podnikem.  Dotčený režim podpor má za cíl zajistit zemědělskému obyvatelstvu přiměřenou životní úroveň, přičemž platební nároky přiznávané zemědělci z titulu režimu jednotné platby závisí na počtu hektarů, které měl k dispozici (tj. obstarával) v průběhu referenčního období, jakož i na platbách, které mu byly přiznány v rámci režimů podpory. Cílem tohoto spojení mezi platebními nároky a skutečně obstarávanými hektary, na něž lze poskytnout podporu, spočívá především v tom zabránit spekulativním převodům vedoucím ke kumulaci platebních nároků, které neodpovídají zemědělské skutečnosti.  Naopak z dotčené unijní úpravy nevyplývá, že platební nároky jsou pouze vázány na určité pozemky, které měl zemědělec k dispozici v průběhu referenčního období a navíc tato úprava umožňuje pouze v restriktivní míře převést platební nároky. Politika rozvoje venkova 2014 - 2020  Součást politiky soudržnosti ⟶ samostatný II. pilíř SZP  Podpora multifunkčního zemědělství a produkce veřejných statků  Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova  Od 1. 1. 2014 součást Evropských strukturálních a investičních fondů  Dohoda o partnerství  Definuje hlavní oblasti podpor a priority členského státu napříč všemi dotčenými fondy  Spolufinancování Politika rozvoje venkova  Obecné cíle  Přispění ke konkurenceschopnosti zemědělství, udržitelnému řízení přírodních zdrojů, k opatřením v oblasti klimatu a k vyváženému územnímu rozvoji venkovských oblastí  Priority Nástroje politiky rozvoje venkova  Program rozvoje venkova na úrovni členského státu  soubor opatření k provádění politiky podpory zemědělství v oblastech méně příznivých pro zemědělství, podpory rozvoje navazujících odvětví a podpory rozvoje venkova  zjištění potřeb – stanovení cílů – volba opatření k dosažení cílů  stanovený rámcový obsah  individualizovaná strategie  zvláštní potřeby členských států  realizace priorit  Vláda ČR → Evropská komise Nástroje politiky rozvoje venkova  Široká škála opatření – ekonomická, environmentální, sociální  http://eagri.cz/public/web/file/668822/Schema_podpor_PRV_od _2020___2.cast___projektova_opatreni.pdf  http://eagri.cz/public/web/file/672294/Schema_podpor_PRV_od _2021___1.cast___opatreni_provadena_narizenim_vlady.pdf  Pravidla financování  Jednotná sazba, maximální výše  30 % pro environmentální opatření  5 % pro iniciativu LEADER  Předběžné podmínky a výkonnostní rezerva  Technická pomoc a vytváření sítí  Evropská síť pro rozvoj venkova = platforma pro sdílení informací  Evropské inovační partnerství = spolupráce mezi výzkumem a praxí  Celostátní síť pro venkov = komunikační platforma Nástroje politiky rozvoje venkova https://www.szif.cz/cs/CmDocument?rid=%2Fapa_anon%2Fcs%2Fdokumenty_ke_stazeni%2Fprv2014%2Fzakladni_infor mace%2F1436519577270.pdf  Projektová opatření  Předávání znalostí a informační akce, poradenství, investice do hmotného majetku, rozvoj zemědělských podniků a podnikání, investice do lesů, spolupráce a LEADER (komunitně vedený místní rozvoj)  Hodnocení finanční zdraví  Některá opatření určená pouze malých a středním podnikům  Dodržování pravidel pro publicitu  Harmonogram výzev  Opatření prováděná nařízením vlády  Investice do lesů, agroenvironmentálně-klimatická opatření, ekologické zemědělství, méně příznivé oblasti, Natura 2000, dobré životní podmínky zvířat, lesnicko-environmentální opatření Schéma SZP od roku 2023 Strategické plány SZP a pravidla podpory z EZZF a EZFRV •Nařízení EU 2021/2115 Financování, řízení a monitorování společné zemědělské politiky •Nařízení EU 2021/2116 Společná organizace trhů se zemědělským produkty •Nařízení EU 2021/2117 Přínosy nové SZP od roku 2023 https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common- agricultural-policy/new-cap-2023-27/key-reforms-new-cap_cs?etrans=cs Možnost modulace až do výše 25 % ve prospěch EZFRV Redistributivní podpora příjmu – min. 10 % z přímých plateb Dobrovolné snížení a omezení přímých plateb pro velké zemědělské podniky Zjednodušené schéma podpory pro malé zemědělské podniky Podpora vázaná na produkci Vnitřní a vnější konvergence = Dorovnávání rozdílů mezi platebními nároky a snižování rozdílů mezi platbami na hektar Pružná definice aktivního zemědělce Nový sociální rozměr – vazba přímých plateb na pracovní podmínky zaměstnanců = transparentní a předvídatelné podmínky zaměstnávání, bezpečnost a ochrana zdraví Větší podpora pro mladé zemědělce – min. 3 % z přímých plateb Soulad strategických plánů SZP s revidovanými právními předpisy EU v oblasti životního prostředí a klimatu Nová přísnější pravidla podmíněnosti – zahrnutí pravidel greeningu Ekorežimy – min. 25 % z přímých plateb = Cílená podpora dobrovolných postupů (ekologické zemědělství, agroekologické postupy, přesné zemědělství, agrolesnictví, uhlíkové zemědělství, zlepšení dobrých životních podmínek zvířat) Podpora životního prostředí, klimatu a dobrých životních podmínek zvířat – min. 35 % z EZFRV Odvětvové intervence v rámci strategických plánů, rozšíření podpory organizací producentů na všechny zemědělská odvětví s výjimkou vína a včelařstv Rozšíření výjimek z práva hospodářské soutěže Návrh strategického plánu SZP – Česká republika – leden 2022  Priority Mze  Udržet citlivé sektory (platby vázané na produkci ve výši 15 % přímých plateb)  Stabilizovat příjmy zemědělských podniků, včetně příjmů v ANC  Posílit ekologické zemědělství  Zajistit redistribuci ve prospěch menších a středních zemědělských podniků  Modulace přímých plateb  2,5 % do EZFRV pro mladé zemědělce  1,2 % na sektorové intervence na chov nosnic, brambory a okrasné rostliny  Nedořešené vymezení pojmu aktivní zemědělec  Redistributivní platba ve výši 23 % přímých plateb pro 150 ha  Ekoplatba ve výši 30 % přímých plateb  Precizní zemědělství a celofaremní model + nadstavbový režim  Spolufinancování opatření pro rozvoj venkova ve výši 65 % Přímé platby dle strategického plánu SZP  Základní podpora příjmu pro udržitelnost, plánovaná sazba: 72,48 EUR/ha  roční platba plně oddělená od produkce na způsobilou výměru zemědělské plochy  poskytnutí podmíněno plněním podmínek dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (DZES) a povinných požadavků na hospodaření (PPH)  Doplňková redistributivní podpora příjmu pro udržitelnost, plánovaná sazba: 153,90 EUR/ha  roční platba plně oddělená od produkce na max. 150 ha způsobilé výměry zemědělské plochy bez ohledu na celkovou obhospodařovanou výměru  Celofaremní ekoplatba, plánovaná sazba: 67,83 EUR/ha  Tzv. top-up k základní platbě při dodržení požadavků a specifických podmínek jednotlivých zemědělských kultur, které žadatel plní na všech zemědělských kulturách, které obhospodařuje  Při splnění podmínek celofaremní ekoplatby pro všechny relevantní kultury podniku má žadatel nárok na platbu na veškerou výměru podniku  Ekoplatba pro precizní zemědělství, plánování sazba: 15 EUR/ha  roční platba plně oddělená od produkce na způsobilou výměru zemědělské plochy při plnění závazku racionalizace a optimalizace vynakládaných vstupů Přímé platby dle strategického plánu SZP  Platba pro malé zemědělce, plánovaná sazba: 312,50 EUR/ha  Roční platba plně oddělená od produkce na max. 4 ha způsobilé výměry zemědělské plochy  Náhrada všech ostatních přímých plateb  Doplňková podpora příjmu pro mladé zemědělce, plánovaná sazba:140 EUR/ha, resp. 70 EUR/ha  roční platba plně oddělená od produkce na způsobilou výměru zemědělské plochy  pro mladé zemědělce, kteří poprvé založili nový zemědělský podnik a kteří mají nárok na platbu v rámci základní podpory příjmu  Podpora příjmu vázaná na produkci:  roční platba na způsobilou výměru zemědělské půdy  Produkce zeleniny, chmele, ovoce, mléka, cukrové řepy, hovězího masa, bílkovinových plodin, škrobových brambor, chov ovcí a koz Další intervence Sektorové intervence •Ovoce a zelenina •Včelařství •Réva vinná a víno •Chov nosnic •Brambory •Okrasné rostliny Intervence rozvoje venkova •AEKO •Ekologické zemědělství •Zalesňování zemědělské půdy – péče o založený porost •Péče o založený agrolesnický systém •Zvýšení obranyschopnosti v chovu prasat vakcinací •Dobré životní podmínky zvířat •Oblasti s přírodními a jinými omezeními •Oblasti Natura 2000 na zemědělské půdě •Investice •Zahájení činnosti mladého zemědělce •Inovace, Leader, Poradenství,…