1 Zvláštní postupy dle ZZVZ Obsah ̶Elektronizace zadávání VZ ̶Rámcové dohody ̶Dynamické nákupní systémy ̶Soutěž o návrh ̶Zjednodušený režim ̶Zdroje informací 2 Elektronizace zadávání VZ ̶Strategie elektronizace zadávání veřejných zakázek 2016 až 2020 ̶Směrnice o ZVZ Preambule (52): ̶Elektronické prostředky pro výměnu informací a komunikaci mohou významně zjednodušit uveřejňování VZ a zvýšit účinnost a transparentnost postupů při zadávání. Měly by se stát obvyklým prostředkem komunikace a výměny informací v rámci zadávacích řízení, neboť významným způsobem zvyšují možnosti hospodářských subjektů účastnit se zadávacích řízení na celém vnitřním trhu ̶Výhradní elektronická komunikace - § 279/2 ZZVZ - účinnost 18. 10. 2018 3 4 Elektronizace zadávání VZ ̶§ 28 ZZVZ – Elektronický nástroj, profil zadavatele, elektronická aukce ̶§ 107 – 110 ZZVZ – Podávání a otevírání elektronických nabídek ̶§ 120 ZZVZ – Použití elektronické aukce ̶§ 138 – 142 ZZVZ – DNS ̶§ 211 ZZVZ – Komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem ̶§ 213 ZZVZ – Elektronické nástroje ̶§ 214 ZZVZ – Profil zadavatele ̶§ 215 ZZVZ – Elektronické katalogy ̶§ 224 ZZVZ – Informační systém o veřejných zakázkách 5 Rámcová dohoda ̶Vhodný nástroj pro centrální nákupy ̶Pořizování opakujících se plnění ̶Část VI, Hlava II - § 131 – 137 ZZVZ ̶Soustředění poptávky – úspora transakčních nákladů, profesionalizace, úspora z rozsahu ̶RD nesmí využívat nezařazení zadavatelé – Směrnice o ZVZ (60) ̶Na straně zadavatelské i dodavatelské může být více subjektů - § 131/1 ZZVZ ̶RD lze uzavřít jen na základě zadávacího řízení - § 131/2 ZZVZ ̶Po dobu trvání RD nesmí být rozšířen okruh zadavatelů či dodavatelů - § 132/2 ZZVZ 6 Rámcová dohoda ̶Rámcová dohoda není VZ ̶RD stanovuje podmínky zadávání jednotlivých VZ po dobu svého trvání ̶Předpokládaná hodnota RD = souhrnná předpokládaná hodnota všech VZ, které mohou být zadány na základě RD - § 23/1 ZZVZ ̶Nabídku může podat pouze účastník RD ̶Nelze umožnit podstatnou změnu RD - § 131/5 ZZVZ 7 Rámcová dohoda ̶Lze uzavřít s jedním nebo více účastníky – nutno uvést v ZD ̶Zadavatel v ZD uvede způsob zadávání VZ - § 132/3 ZZVZ: ̶s obnovením soutěže („minitendry“), ̶bez obnovení soutěže, nebo ̶kombinací výše uvedených postupů ̶Zadání VZ bez obnovení soutěže možné, pokud: ̶všechny podmínky plnění VZ jsou obsaženy v RD (zadavatel pouze vystavuje objednávku či výzvu k poskytnutí plnění), a ̶ZD na uzavření RD obsahuje jasné a určité podmínky pro zadání VZ konkrétnímu účastníku ̶V zadávacím řízení na uzavření RD nelze požadovat jistotu 8 Rámcová dohoda ̶Dvě fáze RD: ̶1) uzavírání RD, ̶2) zadávání dílčích VZ ̶Účastníky RD zadavatel vybírá dle pravidel uvedených v ZD ̶V ZD musí být uveden minimální počet účastníků RD - § 133/1 ZZVZ ̶RD lze uzavřít s nižším počtem účastníků, pokud nelze vybrat stanovený počet účastníků ̶Lze však i zrušit zadávací řízení ̶Nelze uzavřít RD s jediným účastníkem, pokud bylo v ZD uvedeno, že dílčí VZ budou zadávány s obnovením soutěže - § 133/3 ZZVZ 9 Rámcová dohoda ̶Zadávání VZ bez obnovení soutěže - postup dle podmínek uvedených v RD - § 135 ZZVZ ̶Podmínky zadání musí být jasné a určité ̶ZZVZ podrobnosti nestanovuje ̶Zadávání s obnovením soutěže („minitendry“): ̶zadavatel písemně vyzve účastníky RD k podání nabídek, ̶podmínky musí odpovídat RD, mohou však být podrobnější, ̶stanoví lhůtu pro podání nabídek, ̶kritéria výběru účastníka musí souhlasit s kritérii uvedenými již v ZD při uzavírání RD, nelze je změnit po uzavření RD, ̶výběr dodavatele zadavatel oznámí účastníkům, kteří podali nabídku ̶Účastník RD nesmí podat méně výhodnou nabídku, ani společnou nabídku s jiným účastníkem RD Dynamický nákupní systém ̶Plně elektronický otevřený systém pro zadávání VZ ̶Zaváděn pro běžná, obecně dostupná plnění ̶Vhodný nástroj pro centralizaci ̶Oproti RD jde o otevřený systém – do DNS mohou být zařazováni noví dodavatelé ̶Předmět jednotlivých VZ zadávaných v DNS lze flexibilněji upravovat, než na základě RD ̶Nástroj pro podporu účasti malých a středních podniků (menší dílčí VZ, standardizace, elektronizace) 10 Dynamický nákupní systém ̶Část VI, Hlava III - § 138 – 142 ZZVZ ̶Zavádění DNS probíhá přiměřeně dle pravidel pro užší řízení - § 139 ZZVZ ̶DNS lze rozdělit na kategorie (obdoba s rozdělení VZ na části) ̶Výhradně elektronicky ̶Zadavatel posoudí žádosti o účast a rozhodne o zařazení nebo vyloučení účastníků ̶Po uplynutí lhůty pro podání námitek proti vyloučení se DNS považuje za zavedený 11 Dynamický nákupní systém ̶Možnost podat žádost o účast po celou dobu trvání DNS - § 140 ZZVZ ̶V průběhu trvání DNS je možno ověřovat kvalifikaci zařazených dodavatelů ̶Zadávání VZ probíhá na základě výzvy k podání nabídky zařazeným dodavatelům - § 141 ZZVZ ̶VZ zadána na základě kritérií uvedených ve výzvě ̶Smlouvu možno uzavřít před uplynutím lhůty pro podání námitek proti výběru 12 Soutěž o návrh ̶Jeden ze zvláštních postupů zadavatele – nejde o druh zadávacího řízení ̶Postup zadavatele směřující k získání návrhu (plánu, projektu) ̶SoN je třeba použít, pokud: ̶zadavatel hodlá na základě získaného návrhu zadat VZ na služby v JŘBU dle § 65 ZZVZ ̶je SoN součástí zadávacího řízení na VZ na služby, nebo ̶předpokládaná hodnota cen, odměn, plateb za účast přesáhne 2 mil. Kč ̶Cílem SoN je nalezení vhodného návrhu, cílem následného JŘBU je uzavření konkrétní smlouvy o dílo na realizaci 13 Soutěž o návrh ̶„Nejčistší“ způsob zadání VZ na architektonické či urbanistické (autorské) dílo, popř. dokumentace z něj vycházející ̶Podloženo výsledkem soutěže, v níž byly kvalifikovanou porotou posouzeny kvality díla - důvodný předpoklad, že veřejné prostředky budou účelně a efektivně vynaloženy ̶V praxi používáno spíše sporadicky ̶Lze použít otevřenou nebo užší formu SoN - § 144 ZZVZ 14 Soutěž o návrh ̶Konkrétní návrhy stavby (zadání klasické VZ toto neumožňuje) ̶Porovnání většího množství návrhů řešení soutěžících ̶Posouzení návrhů nezávislou odbornou porotou ̶Kritériem zadání není pouze cena, ale také kvalita architektonického řešení 15 Soutěž o návrh ̶Vyšší náklady spojené s organizací soutěže ̶Délka trvání soutěže ̶Porota nemusí vybrat nejvhodnější návrh ̶Napadení průběhu soutěže soutěžiteli nebo ze strany ČKA 16 Soutěž o návrh ̶Soutěžní podmínky musí obsahovat: ̶Uvedení členů poroty, ̶Označení návrhů pro zajištění anonymity, ̶Výši cen či jiných plateb, ̶Podmínky nakládání s právy k duševnímu vlastnictví, ̶Předpokládanou výši investičních nákladů, ̶Způsob uveřejnění návrhů ̶Otevřenou SoN zadavatel vyzývá neomezený počet dodavatelů k podání návrhů - § 145 ZZVZ ̶Užší soutěž je „dvoukolová“ - § 146 ZZVZ: ̶oznámení o zahájení = výzva k podání žádostí o účast, ̶k podání návrhu jsou vyzváni pouze nevyloučení účastníci 17 Soutěž o návrh ̶Návrhy hodnotí porota sestavená zadavatelem - § 148 ZZVZ ̶Většina členů musí být na zadavateli nezávislá – podepsání ČP ̶Pokud zadavatel stanoví požadavky na členství dodavatelů v profesních komorách či požadavky na odbornou způsobilost, musí mít alespoň polovina členů poroty stejnou či vyšší kvalifikaci ̶Návrhy musí být pro účely hodnocení anonymní ̶Porota stanoví pořadí dle kritérií v oznámení o zahájení ZŘ ̶Zadavatel je vázán stanoviskem poroty ̶Nové hodnocení návrhů pouze v případě porušení ZZVZ či soutěžních podmínek 18 Soutěž o návrh ̶Výběr projektanta prostřednictvím zadání „klasické“ VZ na služby ̶Neumožňuje zadavateli požadovat od účastníků předložení konkrétních návrhů řešení (možné pouze u soutěže o návrh) ̶Zadání VZ na služby projektanta by mělo proběhnout na základě tzv. objemové studie, která obsahuje údaje o potřebách zadavatele z hlediska požadovaných ploch, počtu umisťovaných zaměstnanců a ostatních osob, apod. ̶Objemová studie nemá obsahovat architektonický návrh ̶Zadavatel nezíská konkrétní návrh řešení ̶Nemá konkrétní představu o tom, jak bude stavba vypadat 19 20 Zjednodušený režim ̶Dobrovolný evropský rámec pro kvalitu sociálních služeb ̶Sociální služby jsou zakotveny v systémech sociální ochrany členských států, jsou veřejnou správou považovány za věc obecného zájmu a předmět specifických veřejných požadavků ̶Mezi sociální služby patří např.: ̶služby sociální asistence, ̶vzdělávací služby, ̶dlouhodobá péče, ̶péče o děti, služby v oblasti zaměstnanosti a školení, ̶osobní asistence a sociální byty ̶Dodržováním kvalitativních principů a jejich monitorováním, zejména pomocí kvalitativních kritérií, lze výrazně zlepšit možnosti poskytování vysoce kvalitních sociálních služeb 21 Zjednodušený režim ̶Část V - § 129 ZZVZ ̶Sociální služby, zdravotní péče, vzdělávací a kulturní služby, hotelové a restaurační služby, právní služby (Příloha č. 4 ZZVZ) ̶Řízení pro zadání VZ ve zjednodušeném režimu je druhem zadávacího řízení - § 3 ZZVZ ̶ZZVZ rozlišuje: ̶nadlimitní režim, ̶podlimitní režim, ̶zjednodušený režim, ̶veřejná zakázka malého rozsahu ̶Zvolený režim VZ je zadavatel povinen dodržet - § 24 ZZVZ ̶Při zadávání ve zjednodušeném režimu se použije část V, I, II, X-XIII 22 Zjednodušený režim ̶Specifické služby s omezeným přeshraničním dopadem ̶Zájem na vyšší efektivitě zadávání vs. formalismus a transparentnost ̶Značně flexibilní způsob zadávání ̶Regulováno především zásadami dle § 6 ZZVZ ̶Přípustné jednání o podmínkách, změny zadávacích podmínek, výběr jiných kritérií kvalifikace i hodnocení, než uvedených v části IV ZZVZ ̶Pravidla průběhu zadávacího řízení volí zadavatel dle specifik zadávaných služeb ̶ Zdroje informací ̶DNS zavedená MU: https://zakazky.muni.cz/dns_index.html ̶Česká komora architektů: https://www.cka.cz/cs/souteze ̶Kancelář architekta města Brna: https://kambrno.cz/souteze/ 23 24 Děkuji za pozornost Martin Hadaš hadas@muni.cz +420 725 829 347