BO405K Mezinárodní obchodní transakce I Část I - případová studie Vinařsví Bougunil (Francie), které je provozované manželi – českými občany – se zaměřuje na výrobu malých sérií červených vín. Vysoká kvalita jejích vín je důvodem, proč se jim daří pronikat i na český trh. V květnu 2019 oslovili několik vybraných vináren v Brně a Olomouci, a to tak, že jim zaslali emailem katalog vín se specifikací ceny za láhev, objemu, který jsou schopni dodávat, koncepci slev z kupní ceny v návaznosti na objem objednávek, dodací a platební podmínky. Zároveň tento email nabízel osobní schůzku s ochutnávkou. Vinárnu Kpt. Jaroše z Brna informace zaujaly, reagovala emailem s tím, že by rádi vzájemnou spolupráci prodiskutovali a vína ochutnala. Schůzka s ochutnávkou se uskutečnila v červnu 2019 v Brně. Obě strany byly spokojené, takže na schůzce dojednali základní parametry spolupráce s tím, že jejich shrnutí pro úplnost a přehlednost zpracují manželé vlastnící vinařství a ještě zašlou vinárně v elektronické podobě. Zároveň se domluvili na tom, že vinárna v červenci uskuteční první objednávku. Dohoda uzavřená na osobní schůzce v Brně obsahovala mimo jiné tato u jednání: a) Smlouva se uzavírá na dobu určitou do 31.12.2020 s automatickým prodloužením o jeden kalendářní rok, pokud kterákoliv ze stran do 15 dnů před ukončením smluvní spolupráce nezašle druhé straně výpověď. b) Vinárna Kpt. Jaroše se zavazuje k odběru vín vinařství Bougunil ve specifikacích dle jednotlivých objednávek s cenou za lahev dle www vinařství Bougunil k datu objednání. Při objednávce nad 2.000 EUR bude uplatněna sleva 15% a při objednávce nad 3.000 EUR bude uplatněna sleva 20%. Součástí této ceny je balné a dopravné. c) Dodací podmínka DAP, provozovna kupujícího, INCOTERMS 2020, dodáno do 15 dnů od objednání. Kupující je oprávněn při objednání určit jinou dodací lhůtu, nikoliv však kratší než 7 dnů od objednání. d) Otázky neupravené touto smlouvou se řídí českým právem. Parametry spolupráce domluvené na schůzce v Brně byly přesně ve shodné podobě shrnuty vinařstvím Bougunil a zaslány emailem vinárně Kpt. Jaroše. Ta reagovala tím, že děkuje, že vše souhlasí. Následně v červenci realizovala vinárna emailem první objednávku specifikující množství a druhu vín, kterou vinařství emailem obratem (ve stejný den) potvrdilo. 1. Identifikuj smluvní konstrukci, kvalifikuj výše nastíněné smlouvy a urči jejich právní režim, a to ve všech aspektech, které zadání umožňuje. Neopomeň interakci metody kolizní, přímé a nestátních prostředků. Zabývej se charakterem pravidel, na které odkazuje dodací podmínka ad c) včetně toho, co vede strany k jejich využití. Při své úvaze neopomeň skutečnost, že strany odkazují na pravidla ve verzi 2020 ve smlouvě uzavřené v roce 2019. 2. Identifkuj jednotlivé kroky v rámci kontraktačního procesu – postupuj systematicky, tj. kvalifikuj všechny výše popsané kroky. Uveď, který z těchto kroků kvalifikuješ (a proč) jako návrh, který jako přijetí návrhu, a to u všech smluv nastíněných v zadání. Identifikuj a vysvětli (odůvodni) formu těchto kroků. 3. Objednávka z října 2020 byla objemově větší, vinárna proto uvedla u dodací podmínky delší dodací lhůtu 20 dnů, ovšem připojila toto: „FIX“. Vinařstí opět, jak bylo od července zvykem, obratem objednávku potvrdilo. V případě pochybností o tom, co „FIX“ znamená, uveď pravidla pro interpretaci tohoto smluvního ujednání a zároveň uveď důsledky, které by nedodržení tohoto parametru v dodací podmínce mělo. Uveď další možnou podobu formulace účinků této doložky a odůvodni zda a na základě jakého ustanovení Úmluvy by mohla být taková formulace sjednána. 4. Dodávka objednaná v listopadu 2020 byla naskladněna. Ve dvou dnech následujících po naskladnění byla provedena kontrola všech kartonů z hlediska jejich počtu v návaznosti na objednané kategorie a odrůdy vín, neporušenosti obalů, byla provedena namátková kontrola čirosti vína v lahvích. Kontrola neodhalila závady, vína byla proto ihned dána do prodeje. V lednu a únoru se do vinárny vrátili někteří zákazníci, kteří reklamovali vína téže šarže (problém s vadným korkem). Na základě těchto reklamací byla provedena podrobnější namátková kontrola zbývajících lahví této šarže (odstranění obalu zátky, otevření některých lahví), která potvrdila problém s vadným korkem. Vinárna celou šarži reklamovala. Vinařství reklamaci odmítlo s argumentem, že reklamace je pozdní. Část II – teoretická část Úmluva OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží představuje přímou úpravu kupní smlouvy s mezinárodním prvkem. Vysvětli, co je „přímá metoda“ řešení soukromoprávních vztahů s mezinárodním prvkem, jakým způsobem se liší od metody kolizní. Vysvětli také, co to jsou mezery přímých norem a proč vznikají.